آیا تاکنون فکر کرده‌اید چرا پوست بدن و بخصوص پوست صورت ما دچار پیری می‌‌شود؟ آیا می‌دانید نشانه‌های پیری چیست ؟ و بالاخره این‌که آیا می‌دانید بهترین و مهم‌ترین راه به تاخیر انداختن علائم پیری چه هستند؟
کد خبر: ۳۷۶۵۸۸

5 تغییر مهم و عمده در بروز پیری

اول: بروز چروک‌های عمیق در نواحی پیشانی، کنار چشم، خط لب یا خنده که از سنین جوانی و میانسالی شروع می‌شود که بیشتر به علت حرکت زیاد عضلات صورت است.

دوم: چروک‌های سطحی و ظریف که از میانسالی و سن بالا شروع می‌شود که به علت کاهش کلاژن یا ماده نگه دارنده و جوان‌کننده در لایه میانی پوست است.

سوم: کاهش بافت چربی در لایه زیرین پوست که به علت افزایش سن بوده و اجتناب‌ناپذیر است و موجب می‌شود تا فرورفتگی‌‌هایی در مناطق مختلف از صورت ایجاد شود.

چهارم: با توجه به 3 تغییر عمده ذکر شده که موجب کاهش استحکام پوست می‌شود، شرایطی برای پوست فراهم می‌شود تا به علت قدرت جاذبه زمین به سمت پایین کشیده یا آویزان شود، بنابراین پوست صورت که در بالاترین قسمت از بدن واقع شده بیشتر از سایر نقاط بدن تحت تاثیر اثرات زیانبار کشش جاذبه زمین واقع شده و به سمت پایین کشیده می‌شود و به همین دلیل است که در افراد پیر، پوست اطراف پلک و گونه و چانه بیشتر از سایر نقاط حالت افتادگی به خود می‌گیرند.

پنجم: ارث و ژنتیک که تاثیر آن کمتر از موارد دیگر نیست.

دلایل ذکر شده بدون شک در همه افراد وجود داشته و خواهد داشت و تقریبا غیرقابل درمان و پیشگیری است. اما دلایل فرعی و جانبی دیگر با درجات متفاوت درافراد مختلف نتایجی را در پی خواهد داشت که تقریبا قابل کنترل و علاج است.

این عوامل منشا خارجی یا محیطی و داخلی دارند که عبارتند از: نور خورشید، استرس و اضطراب و اختلالات خلقی، بی‌خوابی و بدخوابی یا کم‌خوابی، زندگی یا اشتغال به کار در محیط‌های صنعتی و آلوده، مصرف بالای غذاها و محصولات کنسروی گوشت قرمز و افزودنی اسانس‌دار(fast food) که با هیدروکربن و چربی بالاست و در مقابل کاهش مصرف پروتئین‌های موجود در ماهی، حبوبات، سویا و لبنیات و همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سبزیجات، گوجه، کلم قرمز، پیاز قرمز، انواع توت، انار، گیلاس، آلوی قرمز، مرکبات و کیوی و دیگر محصولات مشابه، مصرف مواد آرایشی به مقدار زیاد و مستمر، افزایش وزن و به دنبال آن کاهش وزن ناگهانی با رژیم نامناسب، اعتیاد به سیگار، مواد مخدر و الکل، درمان‌های غیرعلمی و تزریق ژل‌های غیراستاندارد در مراکز آرایشی و انجام اعمال غیرمجاز با عناوین پاکسازی، آبرسانی، تاتو، ماساژ و جوان کردن پوست با دستگاه‌های غیراستاندارد و افراد غیرمتخصص، مواجهه طولانی‌مدت با محیط‌های بسیار سرد یا گرم، خشکی پوست، کاهش فعالیت‌های بدنی و عدم انجام ورزش‌های با نشاط، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، کاهش مصرف مایعات و آبمیوه، و بالاخره کاهش میزان هورمون استروژن در خانم‌ها بعد از یائسگی و تعدادی از بیماری‌های داخلی غدد، عصبی، عضلانی، اتو ایمیون یا مرتبط با سیستم ایمنی و بیماری‌های بافت همبند که می‌توانند موجب پیری زودرس شوند.

اکنون که با علل اصلی و فرعی پیری پوست آشنا شدیم، بهتر خواهیم دانست که چه عواملی و به چه اندازه‌ای قابل علاج و درمان هستند و چه اقدامات پیشگیرانه و درمانی می‌تواند فرآیند پیری را به تاخیر بیندازد.

دکتر سید ناصر عمادی / متخصص پوست و مو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها