لاریجانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه مازندران:

نیازمند یک مجاهدت علمی هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید خود را برای یک جهاد علمی آماده کنیم گفت: اگر می خواهیم در برابر کسانی که مقابل ایران ایستادگی می کنند پرش داشته باشیم باید یک مجاهدت علمی را تعریف کنیم.
کد خبر: ۳۵۷۲۹۹

به گزارش مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر یکشنبه با حضور در دانشگاه مازندران در بابلسر و شرکت در آئین آغاز سال تحصیلی خطاب به دانشجویان اظهار کرد: همانطور که مجاهدان فی سبیل الله در دفاع مقدس با جان خود کشور را صیانت کردند تا امروز شما در امنیت و آرامش باشید امروز هم مسوولیت سنگینی برعهده شماست.

لاریجانی با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت امام صادق(ع) با تحلیلی از شرایط زمان امام صادق (ع) و شرایط کنونی کشور افزود: رویکرد امام صادق (ع) به مسائل ظاهری و تاکتیکی نبود بلکه نگاه استراتژیک به مسائل داشت.

وی گفت: کسی که می‌خواهد آینده نگر باشد باید این سوالات که از کجا آمده ایم کجا هستیم و به کجا خواهیم رفت مواجه شود وگرنه نمی‌تواند آینده را به خوبی تحلیل کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ما حدود سه قرن است با دنیای غرب کشمکش داریم ادامه داد: سوال این است اگر بخواهیم به سنت امام صادق (ع) عمل کنیم چه رفتاری باید داشته باشیم؟ آیا باید در مساله هسته‌ای که مدام غربیها صحبت از مذاکره می‌کنند و بلافاصله از تحریم سخن می‌گویند وارد روزمرگی شویم؟ آیا این برای ما کافی است یا این‌که باید نگاه عمیق تری به حوادث داشته باشیم و آینده را در پناه تحلیل درستی سامان دهیم.

لاریجانی یادآور شد: در سه قرن گذشته کشورهای غربی آمادگی علمی و فنی دقیقی برای خود ایجاد کردند و مناطق مختلف هدف را کاملا مورد شناسایی قرار داده اند و یک برداشت دقیق از امکانات و منابع کشورها پیدا کردند. همچنین تمام قدرتهای حاکم در منطقه اسلامی را به نحوی از بین بردند و آنها را وابسته کردند و ثروتهای آنها را به انحای مختلف از چنگشان درآوردند.

وی گفت: غربیها به شدت نگران بیداری در کشورهای اسلامی هستند. آنها نگران روزه و نماز مسلمانان نیستند، نگران این هستند که مسلمانان اهل جهاد و حضور در صحنه‌های سیاسی باشند. بنابراین با عنصر بیداری اسلامی به شدت مخالف هستند و مبارزه می‌کنند. تلاش آنها آن است که به روشهای مختلف کشورهای اسلامی را از روند آبادانی باز دارند تا این کشورها واقعیت توسعه را درک نکنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ممکن است برای این کشورها برج بسازند، چهار کارخانه رب گوجه برایشان بسازند اما اگر بخواهند وارد یک تکنولوژی شوند مانع آنها می‌شوند زیرا آنها روشهای تحمیلی را در مناسبات اقتصادی دنبال می‌کنند.

لاریجانی گفت: این‌که فکرکنید آنها واقعا علاقمند به توسعه و جهش شما باشند درست نیست بلکه آنها تا پای محاربه نسبت به آن ایستاده اند و اگر گاهی حرفهای تندی در مساله هسته‌ای می‌زنند و یا ژستهای حقوق بشر می‌گیرند یک وجه این مساله است، در بطن آن چیز دیگری است. آنها نمی‌خواهند استاد و دانشجو وارد منطقه ممنوعه آنها شوند و بدنبال این هستند که منابع قدرت را از کشورهای اسلامی بگیرند.

نماینده مردم قم در مجلس یادآور شد: کشورهای غربی گاهی برای تدوین برنامه پنجساله توسعه نیز افرادی را به کشورها از جمله ایران می‌فرستادند و آنها برنامه توسعه را به گونه‌ای تنظیم می‌کردند که همیشه نیازمند آنها باشیم یعنی روی استقلال اقتصادی ما برنامه‌ای را مدون نمی‌کردند.

وی گفت: آنها اگر از ملی گرایی هم حرفی می‌زدند آن را مقابله نقطه مقابل تفکر دینی قرار می‌دادند و در صد سال در ترویج فرهنگ غیر اسلامی یک خط خیلی جدی داشتند تا ملت‌ها از میراث فرهنگی خود جدا شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که انقلاب اسلامی خارج از محاسبه شوروی، آمریکا و غرب بود افزود: آنها احساس کردند شطرنجی که درست کردند در حال به هم خوردن است لذا وارد عمل شدند و هر چه توانستند بر سر انقلاب توطئه کردند. تصورشان این بود در فضای تبلیغاتی علیه ایران، انقلا ب را خفه کنند هر کاری حتی تحریم‌های اقتصادی هم انجام دادند البته تیزهوشی رهبران جمهوری اسلامی و پایداری ملی بود که ملت با هوشیاری این را به شرایط قوت خود تبدیل کرد.

لاریجانی گفت: آن چیزی که برای آنان نگران کننده بود این بود که ایران پیشرفتهای علمی خود را با وجود تحریمها دنبال می‌کرد.

وی با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در حرکت جامعه دانشگاهی به سمت مرزهای دانش گفت: اگر می‌خواهیم افق درازمدتی را ببینیم یا تحلیل اجمالی از شرایط داشته باشیم باید برای مرحله دیگری خود را آماده کنیم که آن جهاد علمی است نمی‌توانیم در شرایطی که حریف بدنبال ذیق نگه داشتن فضاست، بدون عزم راسخ از این مرحله عبور کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: عبور از این مرحله احتیاج به یک مجاهدت دارد. امروز جوانان و دانشجویان و اساتید برای رسیدن به افق درازمدت باید بدانند که یک دوران گذار علمی در پیش داریم اگر می‌خواهیم از موجوداتی که در مقابل ایران ایستادگی می‌کنند عبور کنیم باید یک مجاهدت علمی را تعریف کنیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: شما تردید نکنید که اگر در سایر فناوریهای نوین گامهای راسخ بردارید همچنان جلوی ملت ایران ایستادگی خواهند کرد.

وی در خصوص نوع رویکرد آمریکا نسبت به ایران افزود: مساله آنها با ایران تاکتیکی نیست بلکه استراتژیک است. آنها نمی‌خواهند شما سرپا بایستید، به فناوریهای نوین دست یابید و اگر زمانی سخن از مذاکره می‌گویند فقط برای سرگرم سازی است. قصدی برای این‌که چیزی به ایران بدهند ندارند مگر آنکه انسانهای نزدیک بین گمان کنند که درون این حرفها چیزی وجود دارد اما اگر آنها نیز عمیقا به حوادث بنگرند می‌فهمند که این موضوع موضوعی تاکتیکی نیست بلکه مساله آنها با اسلام یک مساله استراتژیک است و نباید فریب آنها را خورد. امروز می‌گویند مذاکره اما فردا اخم می‌کنند. اختلافا ت ما با آنها ریشه‌ای است اگر راست می‌گویند باید دست از سنگ اندازی بردارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که در مساله اقتصادی باید به طورجد تمام حواسها معطوف به آبادانی شود تصریح کرد: اگر مسوولان می‌گویند ما خدمتگزاریم باید خدمتشان را در نظام آبادانی کشور تعریف کنند. از منابع باید استفاده بهینه کنیم، شغل ایجاد کنیم موتور تولید کشور باید پرتحرک باشد تا دانشجویی که سر کلاس است فکرش درگیر این نباشد که اگر فارغ التحصیل شد باید چه کند؟ تولید محوری را باید مبنای اقتصاد قرار دهیم.

لاریجانی گفت: همه مسوولان باید یک هدف داشته باشند و وقتشان را صرف نظام توسعه دقیق برای منطقه کنند و نباید دنبال سایشهای حاشیه‌ای بروند. اگر کشور ما آباد باشد این همان چیزی است که غربیها نسبت به آن نگران هستند. اگر می‌خواهیم با غرب مبارزه کنیم باید کشور را آباد کنیم. دعواهای حاشیه‌ای در موضوعات مختلف مسائل فرعی است که باید از آن پرهیز کرد.

وی تاکید کرد: آبادانی کشور قانونمند بودن را طلب می‌کند. کارهای نقطه‌ای نمی‌تواند حرکت پیوسته را به وجود آورد، حرکت پیوسته با برنامه است. علت این‌که مجلس روی برنامه توسعه تاکید می‌کند به این دلیل است که ما برای آبادانی کشور راهی جز این محور نداریم و این جز از طریق برنامه مدون و راه و رسم قانون امکانپذیر نیست لذا روی آن مصر هستیم.

لاریجانی گفت: اگر مجلس گاهی در برخی امور نظر کارشناسی می‌دهد نباید آن را به دست اندازهای مختلف انداخت. ما نگاه اجتهادی در مسائل اقتصادی داریم همچنان که در بحث واردات نظر مجلس آن بود که واردات زیاد به تولید کشور ضربه می‌زند بنابراین نظراتمان را به مسوولان اجرایی گفتیم و هم اکنون شرایط در حال تغییر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: ما باید روی سنتهای فکری خودمان تکیه کنیم. باید از آن استفاده کرده و آن را به نسل بعدی به درستی منتقل کنیم و ان تفکر اهل بیت است که در حوزه‌های علمیه دنبال می‌شود. مکتب امام خمینی(ره) حاوی مجموعه‌ای از مسائل فکری، فرهنگی و اقتصادی بود و کشور را به اینجا رساند و شرایط کشور را در منطقه ممتاز است. آنها علیه ایران تبلیغات می‌کنند اما در دلشان ستایش می‌کنند. ما نباید به حرفهای آنها خیلی اهمیت دهیم. از طرفی هم نباید مغرور شویم باید واقعیات و اشکالات کشور را بدانیم، منابع کشور را بشناسیم و راه را مشخص کنیم و گامها را در این مسیر برداریم تا این حرکت مستمر باعث گشایش در کشور شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به دانشجویان گفت: نگاه این است و انتظار این است که شما به دنبال نگاه تاکتیکی نباشید زیرا سیاستمداران آن را انجام می‌دهند. محققان و دانشمندان باید به مسائل ریشه دارتر بیندیشند که راهنمای عمل سیاستمداران باشد.

پس از سخنان لاریجانی مراسم مداحی به مناسبت سالروز شهادت امام صادق(ع) در دانشگاه برگزار شد.

رئیس قوه مقننه همچنین در بارگاه مطهر حضرت امامزاده ابراهیم ابن موسی بن جعفر(ع) حاضر شد و نماز مغرب و عشا را در آنجا اقامه کرد.

لاریجانی در ادامه سفر دو روزه به مازندران روز دوشنبه در مراسم سالگرد رحلت آیت الله صالحی مازندرانی سخنرانی خواهد کرد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها