آخرین خبر از استیضاح خلیلیان

به رغم گذشته سه ماه از کلید خوردن استیضاح وزیر کشاورزی هنوز این استیضاح در مجلس اعلام وصول نشد اما امضاها و محورهای استیضاح افزوده شد.
کد خبر: ۳۴۶۷۸۳

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، استیضاح صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی در دوم خرداد امسال در مجلس مطرح شد که پس از مدتی به امضای 22 نماینده مجلس رسید.طراحان استیضاح در ابتدا 30 محور برای این استیضاح در نظر گرفتند.

همه امضاکنندگان این طرح قسم یاد کردند که به هیچوجه امضاهای خود را پس نگیرند. همزمان با استیضاح خلیلیان ، استیضاح مهدی غضنفری وزیر بازرگانی نیز در مجلس مطرح شده بود که جلسه ای بین وزیر و  طراحان برگزار و استیضاح وزیر بازرگانی منتفی شد اما برغم تلاش های صورت گرفته از سوی وزارت جهاد کشاورزی و همچنین پادرمیانی برخی از اعضای هیئت رئیسه مجلس و تلاش های معاون پارلمانی رئیس جمهور ، طراحان استیضاح خلیلیان به هیچوجه حاضر به نشست مشترک با وی نشده و تاکید داشتند که اگر وزیر حرفی برای گفتن دارد پس از مطرح شدن استیضاح در صحن آن را مطرح کند.

در هر حال این استیضاح یکی از جدیدترین استیضاح هایی است که تاکنون در مجلس هشتم مطرح شده است.

محمد کرمی راد نماینده کرمانشاه یکی از طراحان اصلی این استیضاح است که اعلام کرد نمایندگانی از استان های مختلف این طرح را امضا کردند.

استیضاح خلیلیان به دلایل مختلفی تاکنون در مجلس اعلام وصول نشد که تعطیلات 25 روزه مجلس در مرداد ماه یکی از این دلائل بود.

طراحان استیضاح روز یکشنبه این هفته با جدیت پیگیر این استیضاح شدند و طرح مذکور را تحویل هیئت رئیسه مجلس دادند. ظاهرا طراحان قبل از تحویل طرح به هیئت رئیسه نشست مشترکی برگزار کرده و موارد استیضاح را اصلاح کردند که در همین راستا محورهای استیضاح مورد اصلاح واقع شد و یک محور حذف ، سه محور دیگر نیز به آن اضافه شد. همچنین امضاهای استیضاح از 22 نماینده به 30 نماینده رسید.

هیئت رئیسه مجلس در جلسه روز دوشنبه خود موضوع استیضاح صادق خلیلیان را مطرح کرد و بر این طرح ایراد شکلی گرفت.

مطابق آیین نامه داخلی مجلس تا زمانی که یک طرح ایراد شکلی داشته باشد قابل مطرح شدن در مجلس نیست. به همین دلیل محسن کوهکن سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، محمدحسنی فرهنگی و سید جاسم ساعدی 3 عضو هیئت رئیسه مجلس ماموریت یافتند تا با طراحان استیضاح مذاکره کنند و اگر استیضاح قابل رفع شدن است دیگر مجلس مطرح نشود.اما در عین حال طراحان استیضاح معتقدند که قبل از تحویل طرح به هیئت رئیسه ایراد طرح مذکور را رفع کرده و این طرح هیچ ایرادی ندارد.

محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: سه عضو هیئت رئیسه مجلس فردا چهارشنبه با طراحان استیضاح نشست مشترک خواهند داشت اما در عین حال طراحان استیضاح معتقدند که این استیضاح هر چه سریعتر باید در مجلس اعلام وصول و در دستور کار مجلس قرار گیرد.

مطابق آیین نامه داخلی مجلس پس از تحویل استیضاح به هیئت رئیسه در اولین جلسه باید اعلام وصول و وزیر ظرف 10 روز باید در صحن علنی مجلس حاضر شده و به موارد استیضاح پاسخگو باشد. اگر وزیر نتواند رای مجلس برای ادامه مسئولیت خود را کسب کند از سمت خود عزل خواهد شد.

یوسف اسدی – خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها