چهره روز

چمران؛ نابغه قرن معاصر

31 خردادماه سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران نابغه قرن معاصر است؛ کسی که توانست از دوران کودکی، نوجوانی، جوانی و میانسالی به عنوان نابغه علمی کشور در جهان بدرخشد و به عنوان اندیشمندی بزرگ در معتبرترین دانشگاه‌های جهان گوی سبقت را از دیگران برباید.
کد خبر: ۳۳۵۹۶۹

شهید دکتر مصطفی چمران کسی بود که توانست در 17 رشته اندیشه‌ای صاحبنظر و بی‌بدیل باشد. او در این حوزه‌ها که بعضا متضاد یکدیگرند توانست به عنوان فردی «جامع‌العلوم» به درجات بالایی برسد، به عنوان مثال او در عرفان زبانزد خاص و عام و در علم مدیریت نظامی منحصر به فرد بود، این دو مقوله اگرچه سنخیتی با هم ندارند اما از شهید چمران در هر دو زمینه به عنوان بهترین‌ها یاد می‌شود. او علاوه بر کسب مدرک دکترای فیزیک پلاسما از دانشگاه کالیفرنیا در شهر برکلی آمریکا که از بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان است توانست در پروژه قمر مصنوعی و راهدار و پروژه‌های علمی و تحقیقی دیگر نقش درجه یک خود را ایفا کند. چمران به لحاظ مبارزات و سابقه سیاسی نیز از همت، تلاش و اهتمام ویژه‌ای برخوردار بود و توانست با روالی متعادل اما پویا و فراگیر یکی از برجسته‌ترین چهره‌های سیاسی ایران و جهان شود و با دیدگاهی فراملی، اعتباری در خور شأن اندیشمندان سیاسی کسب کند، شهید چمران به لحاظ اجتماعی هم دارای بالاترین رتبه منزلت اجتماعی بود و همچنان عموم مردم ایران و مردم آمریکا، لبنان، مصر، فلسطین و سوریه از او  به عنوان فردی ممتاز و دانشمندی عمل‌گرا یاد می‌کنند. چمران در زمینه‌های فرهنگی و هنری نیز دارای آثاری منحصر به فرد و دارای ایده‌های عالی و در بعد اخلاقی نیز تجسم واقعی اخلاق اسلامی بود. به قول دکتر سهراب‌پور، رئیس دانشگاه صنعتی شریف وی از هر حیث ممتاز و بی‌نظیر بود به گونه‌ای که حتی 29 سال پس از شهادتش نمی‌توان خاطرات شیرین اورا از ذهن پاک کرد، شهید چمران بسیار متواضع، پرکار، مقاوم و ایثارگر و مطیع ولایت بود.

از افتخارات و امتیازات برجسته دیگر شهید دکتر مصطفی چمران حضور موثر وی در دوران باشکوه دفاع مقدس بود که به عنوان نماینده حضرت امام خمینی (ره)‌ در شورای عالی دفاع در جوار رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و نیز نماینده مجلس شورای اسلامی به تربیت، سازماندهی و فرماندهی نیروهای مردمی در ستاد جنگ‌های نامنظم به عنوان فرماندهی شجاع و زبردست خوش درخشید و حماسه‌های بی‌بدیلی را در کردستان و جنوب (حماسه پاوه و آزادسازی سوسنگرد)‌ و سایر جبهه‌ها به منصه ظهور رساند. جان کلام، شهید چمران در عین فروتنی و تواضع مرید محض امام (ره)‌ و همرزم بی‌بدیل رهبر معظم انقلاب در دوران جنگ بود.

قربان حسینی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها