سلامت سفره

غذایی برای تقویت قدرت تفکر

مواد لازم برای دو نفر روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری فلفل دلمه‌ای سبز خلال شده: یک چهارم عدد
کد خبر: ۳۳۵۲۷۰

سیر: 2 حبه

تخم‌مرغ: 2 عدد

پودرسوخاری: یک قاشق چایخوری

ماست چکیده: یک چهارم پیمانه

تره‌فرنگی: یک دوم عدد

نمک و فلفل: به مقدار لازم

زعفران: به میزان دلخواه

طرز تهیه: فر را از قبل روی 350 درجه فارنهایت تنظیم کنید در یک تابه یک قاشق غذاخوری روغن بریزید و آن را گرم کنید. پیاز و تره‌فرنگی را داخل روغن ریخته به هم بزنید تا نرم و طلایی شود. سپس فلفل دلمه‌ای را اضافه کنید و تفت دهید تا نرم شود بعد سیر را اضافه کنید. یک دقیقه دیگر آن را همراه پیاز تفت دهید و کمی نمک به آن بزنید و از روی اجاق بردارید.

درون ظرف فر کمی روغن ریخته و آن را به اطراف حرکت دهید تا روغن به تمام سطح درونی و دیواره‌های ظرف برسد، دوباره ظرف را درون فر بگذارید در همین هنگام که ظرف داغ می‌شود. تخم‌مرغ‌ها را درون یک کاسه بشکنید. کمی نمک و فلفل بزنید و سپس خوب مخلوط کنید. زعفران (می‌توانید کمی زعفران را در آب گرم حل کرده و استفاده کنید)‌ پودر سوخاری و ماست را نیز اضافه کرده و مخلوط کنید. حالا مخلوطی که از قبل سرخ کرده بودیم رادرون مواد جدید ریخته و به هم بزنید تا یکنواخت شود ظرف فر را که اکنون داغ شده از فر بیرون بیاورید و دوباره آن را حرکت دهید تا روغن به تمام سطوح داخلی ظرف مالیده شود. بعد مخلوط تخم‌مرغ را درون ظرف ریخته و با ته قاشق آن را پهن کنید.

30 دقیقه بگذارید تا بپزد و پف کند و روی آن طلایی شود. وقتی آماده شد 10 دقیقه صبر کنید تا سرد شود. سپس آن را در ظرف دلخواه کشیده، برش دهید و سرو کنید.

تخم‌مرغ منبع بسیار غنی پروتئین است و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این ماده حاوی تمامی اسیدهای آمینه ضروری برای بدن است. یک تخم‌مرغ متوسط 44 گرمی حاوی 63 کالری است و 1/11 درصد از نیاز روزانه پروتئین را فراهم می‌کند. تخم‌مرغ‌ حاوی آهن است که از کم‌خونی جلوگیری می‌کند و در اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها نقش دارد. همچنین ویتامین A، B، E و B12 در تخم‌مرغ وجود دارد. ویتامین A به حفظ سلامت پوست و چشم کمک می‌کند. ویتامین B باعث تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از بروز برخی سرطان‌ها و بیماری‌های خودایمنی می‌شود. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان است که مواد سمی بدن را خنثی می‌کند و ویتامین B12 خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. فولاد موجود در تخم‌مرغ به ساخت سلول‌های جدید و پیشگیری از نقایص جنینی در صورتی که در 3 ماهه اول حاملگی مصرف شود، کمک می‌کند. بعلاوه تخم‌مرغ حاوی ماده‌ای به نام کولین است که از مواد مغذی مهمی به شمار می‌رود و نقش ویژه‌ای در تکامل مغز و عملکرد آن دارد. یک عدد تخم‌مرغ نیمی از نیاز روزانه شما به کولین را تامین می‌کند. برای اطمینان از سالم بودن تخم‌مرغ یک ظرف آب نمک درست کنید و تخم‌مرغ را در آن بیندازید. اگر از اطراف تخم‌مرغ حباب خارج شد معلوم است که پوسته آن سوراخ دارد و سالم نیست. اگر بعد از شکستن تخم‌مرغ سفیده آن آبکی بود و حالت ژله‌ای نداشت، آن را مصرف نکنید. زرده آن نیز باید حالت برآمده و شکل ثابتی داشته باشد و بوی بدی ندهد.

لادن هومند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها