بهمنی خبر داد:

عرضه سکه یک گرمی طلا

رییس کل بانک مرکزی از ضرب سکه هایی با وزن یک گرم و تصویر امام (ره) خبر داد و گفت: این کار به منظور با مقابله عرضه سکه های تقلبی در بازار صورت می گیرد.
کد خبر: ۳۳۴۷۹۷

به گزارش مهر، محمود بهمنی در حاشیه گردهمایی صندوق های قرض الحسنه کشور در جمع خبرنگاران گفت: بانک مرکزی برای مقابله با سکه های تقلبی و نیز افزایش توان خرید مردم، اقدام به ضرب یک هشتم سکه کرده است.

رییس کل بانک مرکزی افزود: به زودی سکه های یک گرمی با تصویر امام (ره) در بازار توزیع می شود. این سکه ها به وزن یک گرم و با قیمت پایین به بازار عرضه می شود تا مردم مجبور به خرید سکه های تقلبی در بازار نشوند.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی این سکه ها را با پوشش خاصی به بازار عرضه خواهد کرد تا امکان تقلب آن به حداقل رسد.

بهمنی با اشاره به اجرای طرح ساماندهی موسسات مالی و اعتباری در کشور گفت: این طرح از یکسال و نیم قبل شروع شده بود و در پایان سال گذشته، به نتایج مطلوبی دست یافت. البته آخرین مهلت، آذرماه اعلام شده بود؛ اما بانک مرکزی با ارایه مهلت های یک و دوماهه به برخی از این موسسات، خوشبختانه توانست به نتایج خوبی دست یابد.

وی همکاری موسسات مالی و اعتباری را در این طرح مطلوب ارزیابی و تصریح کرد: سی سال در کشور به دنبال این روز بودیم تا بتوان موسسات مالی و اعتباری را براساس یک ضوابط و دستورالعمل ساماندهی کنیم.

بهمنی از ساماندهی801 تعاونی وارایه مجوز به آنها خبرداد و گفت: گر افراد با مراجعه به این موسسات مالی واعتباری متوجه شدند که آنها مبانی مورد نظر بانک مرکزی و اصول اسلامی را رعایت نمی کنند، باید به بانک مرکزی مراجعه کرده و آنها را معرفی کنند.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا اسامی موسسات مالی و اعتباری متخلف را اعلام خواهید کرد، گفت: ما به این موسسات اعتباری اخطار و تذکر داده ایم؛ اما اینکه اسامی آنها را اعلام کنیم، به نظر صحیح نمی رسد چراکه در مراحل اولیه، نباید آبروی این موسسات را از بین برد. بانک مرکزی نیز صلاح نمی داند که این کار انجام شود.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر بانک مرکزی بعد از انجام یکسری اقدامات برای اصلاح این موسسات، به نتیجه نرسید، اسامی متخلفان را اعلام می کند. اصول این کار همین است که بتوان با تعامل، آنها را ساماندهی کرد. هدف این نیست که اسم یک موسسه مالی و اعتباری را بگوییم که اذهان عمومی متشوش شود. این امر برای مردم مشکل ایجاد می کند.

بهمنی درخصوص اعلام عمومی فهرست تعاونی های مورد تایید بانک مرکزی گفت: اسامی این موسسات بر روی سایت بانک مرکزی قرار گرفته است و مردم می توانند به آن مراجعه کنند. تعداد زیاد نیست امیدواریم که آنها نیز مجوز بگیرند.

وی در خصوص عرضه سکه در بورس گفت: بحث سیاستهای پولی و ارزی به گونه ای است که در شرایط مختلف ایجاب می کند بانک مرکزی شرایط خاصی را برای آن در نظر گیرد. در واقع بانک مرکزی اجازه نمی دهد بازار سکه در اختیار افرادی قرار گیرد که بخواهند قیمت را به صورت یکباره و بدون توجه به قیمتها و محاسبات جهانی، بالا برند.

بهمنی گفت: در یک مورد مشاهده شد که برخی قیمت سکه را 30 هزار تومان بالاتر از قیمتهای جهانی عرضه کردند. بنابراین بانک مرکزی اعلام کرد که 5 میلیون قطعه سکه را به بازار عرضه می کند، اما با توزیع 13 هزار سکه مشاهده شد که بازار به تعادل رسید.

وی اظهار داشت: بانک مرکزی هیچگاه موجودی حساب ذخیره ارزی را اعلام نخواهد کرد. این یک سیاست و ابزار در دست بانک مرکزی است و اگر این رقم ذخیره را اعلام کند، ممکن است اختلالات ارزی در کشور بوجود آید یا دشمنان خارجی برای ما برنامه ریزی کنند.

رییس کل بانک مرکزی گفت: برخی تصمیم گیریها درمواقع خاص به قدری حساس هستند که شاید درک آن برای همگان مشکل باشد. اما باید این اطمینان را داد که بانک مرکزی، به موقع عمل می کند تا کوچکترین ضرر و زیانی متوجه کشور  نشود.

وی در ادامه اظهار داشت: بانک مرکزی در مقابل تبدیل ارز در سبد ارزی کشور در یک مقطع زمانی بسیار مطلوب عمل کرد و توانست میلیاردها دلار به نفع کشور گام بردارد. اما اگر دشمن متوجه شود که ما در چنین شرایطی هستیم به طور قطع با آن شرایط برخورد می کند.

بهمنی گفت: بانک مرکزی از 6 ماه قبل پیش بینی تحریم های جدید را داشت و متناسب با آن برنامه ریزی کرد تا در زمان تحریم، فرصت را از دست ندهد.

وی در خصوص عرضه اسکناس ده هزار تومانی به بازار گفت: این اسکناس ها در روزهای آینده به مناسبت میلاد مولود کعبه به بازار عرضه می شود.

بهمنی تاکید کرد: اسکناس های درشت در جامعه تورم ایجاد نمی کنند و این تصور اشتباه است. درشت ترین اسکناس ما درحال  حاضر، 5 هزار تومانی است در حالی که در کشورهای اروپایی، اسکناس درشت، 500 یورویی معادل 750 هزار تومان ما است، بنابراین اگر قرار بر ایجاد تورم با اسکناس های 10 هزارتومانی بود، باید تورم 5 هزار درصدی را تجربه می شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها