2 سال پیش در جام جهانی برزیل محمد طاهری چهره شد و آنها که او را نمی‌شناختند به قابلیت‌های فنی‌اش پی بردند. واضح بود این بازیکن تیم ملی فوتسال از پتانسیل بالایی برخوردار است و می‌تواند به یکی از چهره‌های تاثیرگذار تیم ایران بدل شود.
کد خبر: ۳۳۳۷۴۷

این ملی‌پوش جوان با روند رو به رشدی که پیشه کرد در یازدهمین دوره جام ملت‌های آسیا درخشش فوق‌العاده‌ای از خود بروز داد و در غیاب وحید شمسایی به بهترین گلزن و ارزشمندترین بازیکن آسیا بدل شد. طاهری در گفتگو با «جام‌جم» از این بازی‌ها و خودش گفته است.

با نتایجی که تیم ملی به دست آورد برخی‌ها مدعی هستند سطح بازی‌های این دوره جام ملت‌ها نسبت به قبل افت کرده بود؟

اصلا این طور نیست. ای کاش بازی‌ها پخش می‌شد. ما کار خیلی بزرگی کردیم. بازی‌ها واقعا در سطح بالایی برگزار شدند. هر سال که می‌گذرد فاصله تیم‌ها کم می‌شود. الان تیم‌های کوچک هم سرمایه‌گذاری می‌کنند و رقابت فشرده‌تر می‌شود. اتفاقا امسال بازی‌ها کاملا نزدیک به هم بود. اگر خوب نتیجه گرفتیم برای این است که بچه‌ها سنگ‌تمام گذاشتند و خداوند هم کمک کرد.

ولی در عمل مدعی خیلی جدی وجود نداشت که ایران را تهدید کند؟

تیم ما خیلی خوب بود. آن طور نبود که خیلی راحت قهرمان بشویم. 2 سال پیش در تایلند همین تیم ژاپن را که اتفاقا بهتر هم شده بود یک بر صفر بردیم. امسال مقابل ژاپن خیلی خوب شروع کردیم و در ادامه تلاش بچه‌ها باعث شد یک نتیجه خوب کسب کنیم. هیچ تیمی دست و پابسته نبود. ما آنقدر خوب تمرین کردیم که آمادگی بالایی کسب کردیم.

ولی میگوئل رودریگز سرمربی تیم ژاپن دست به جوانگرایی زده است و به صراحت عنوان کرده است که به جام جهانی 2012 فکر می‌کند؟

ژاپن جوانگرایی کرد ولی خیلی از بزرگان عضو این تیم بودند. کوگوره که بهترین بازیکن آسیا شده بود حضور داشت. دروازه‌بان‌شان هم عوض نشد. آنها چند جوان خیلی خوب اضافه کردند و تیم یکدستی داشتند.

تایلند نایب‌قهرمان دوره قبل بود و از مدعیان همیشگی است. چه بر سر این تیم آمد؟

شکست تایلند شگفتی بزرگ جام بود. این تیم همان نفرات خوب را به همراه داشت. اتفاقا آنها تیم با امکاناتی بودند و تدارک خوبی هم دیدند. تایلندی‌ها ادعای قهرمانی داشتند ولی اسیر یک شگفتی بزرگ در مرحله یک‌چهارم نهایی شدند.

آیا چین پدیده تازه فوتسال آسیا به حساب می‌آید؟

بله، پدیده بود. چین خیلی پیشرفت کرده است. لبنان و استرالیا هم تیم‌های خوبی شده‌اند. الان قدرت تیم‌ها به هم نزدیک شده است ولی ما هم کار می‌کنیم تا این فاصله را حفظ کنیم. من این پتانسیل را در تیم ایران می‌بینم که حتی در جام جهانی روی سکوها برویم.

سرجیو ساپو سرمربی ازبکستان قبل از مسابقات خیلی برای ایران کری خوانده بود. ازبک‌ها شایسته فینالیست شدن بودند؟

آنها تدارک خیلی خوبی داشتند. به هر حال میزبان بودند و آمده بودند یک جوری جام را نگه دارند. ازبکستان تیم خوبی بود. مقابل ما هم خوب شروع کرد و 2 گل زد. ولی این قدرت فوتسال ما است که حتی 2 گل از میزبان جام ملت‌ها عقب می‌افتد، نگرانی ندارد و آن را جبران می‌کند و بازی را با 8 گل به پایان می‌برد. سابقه نداشت تا حالا در فینال 8 گل بزنیم. تیم ایران ثابت کرد از آسیا فاصله گرفته است.

فکر نمی‌کنی هنوز در بخش‌های دفاعی مشکلاتی وجود دارد؟

تیم ما در آسیا هجومی بازی می‌کند. به هرحال هر تیمی که زیاد گل می‌زند در مقابل گل هم می‌خورد. من نمی‌گویم ایده‌آل هستیم، اما از وضعیت خیلی خوبی برخورداریم. مثلا در بازی با ژاپن بیشتر در دفاع تمرکز داشتیم و دیدید گل نخوردیم.

مصطفی نظری آن روز خیلی خوب کار کرد و بچه‌ها در کارهای دفاعی بی‌نقص بازی کردند. یک چیزی بگویم ما هر وقت که بخواهیم خوب دفاع می‌کنیم و نشان دادیم که مشکل نداریم. اصلا نگران دفاع کردن در بازی‌های بزرگ جام جهانی نیستیم.

سطح کیفی این تیم را چقدر می‌توان با تیمی که در جام جهانی برزیل درخشید، مقایسه کرد؟

ما بعد از جام جهانی رو به جلو حرکت کرده‌ایم و روز به روز پیشرفت داشته‌ایم. ولی متاسفانه امکاناتمان در حد و اندازه‌های تیم چهارم دنیا نیست.

حسین شمس هم از این موضوع خیلی گله‌مند بوده؟

نمی‌دانم چه بگویم! هر جا که می‌رویم با کمترین امکانات می‌رویم. مقابل بهترین تیم‌های دنیا خوب بازی می‌کنیم. در آسیا بی‌رقیب هستیم و بهترین نتایج را می‌گیریم، اما هیچ اهمیتی نمی‌دهند. ما اصلا در قیاس با تیم‌های دیگر امکاناتی نداریم.

فکر می‌کردی هم آقای گل شوی و هم بهترین بازیکن؟

این عناوین نتیجه زحمات کادر فنی و بقیه بچه‌ها بود. هم‌تیمی‌هایم خیلی به من کمک کردند. البته خودم هم در تمرینات خیلی خوب کار کردم. قبل از رفتن به ازبکستان به بچه‌ها گفته بودم می‌خواهم بهترین بازیکن بشوم. البته فکر می‌کنم همه بازیکنان ایران بهترین هستند. ژاپن هم کوگوره را داشت. 2 بازیکن ازبک هم خوب بودند. چین و استرالیا هم هر کدام یک یار خوب داشتند. من در جام باشگاه‌های آسیا آن طور که باید به واسطه مصدومیت خوب نبودم و اینجا خواستم جبران کنم.

مهاجم هدف نیستی ولی خوب گل می‌زنی؟

بله من بازیکن کناری هستم. 2 سال پیش با 52 گل آقای گل لیگ شدم. سال‌های قبل و بعد از آن نیز جزو بهترین‌ها بودم. این دفعه گل زدن خیلی برایم مهم نبود. دنبال قهرمانی بودم و بهترین بودن.

نبود وحید شمسایی چقدر در تیم ملی احساس شد؟

چند تورنمنت دیگر هم بوده که بچه‌ها بدون وحید به میدان رفتند. مثل جام جهانی کوچک. وحید بازیکن خیلی بزرگی است و جزو افتخارات فوتسال کشور به حساب می‌آید. به هر حال یک زمانی می‌رسد که وحید باید برود. ما هم الان جوان هستیم، اما یک روز می‌رویم. فکر می‌کنم این جوانگرایی باید صورت می‌گرفت.

فکر می‌کنی بدون شمسایی در جام جهانی هم می‌توانیم موفق عمل کنیم؟

وحید باشد به خاطر تجربه و اعتبارش صددرصد به تیم کمک می‌کند. ولی فوتسال ایران دیگر آن طور نیست که اگر بازیکنی نباشد لطمه ببیند و تفاوت بین بازیکنان خیلی نیست.

اهداف بعدی‌ات کدام هستند؟

تازه در اول راه هستم. می‌خواهم به درجات جهانی برسم، ولی خیلی کار دارم.

علی رضایی
جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها