محققان هشدار دادند:

کاهش تعداد مارها در جهان

محققان هشدار داده اند که در پانزده سال گذشته جمعیت مارها در بسیاری از کشورهای جهان رو به کاهش نهاده است.
کد خبر: ۳۳۳۴۷۰

براساس مطالعه ای که در بریتانیا منتشر شده است، جمعیت هشت گونه مار در سه قاره به شدت کاهش داشته است. این موضوع حاکی است که مرگ این حیوانات دلیل مشترکی دارد، به طور مثال تغییرات آب و هوایی می تواند نقش عمده ای در این مساله داشته باشد.

این هشت گونه مار در اروپا، آفریقا و استرالیا تحت مطالعه بوده اند.

محققان می گویند کاهش جمعیت مارها احتمالا برای بسیاری از اکوسیستم ها عواقب جدی در بر خواهد داشت چون خوراک این جانور آفت هایی مانند موش خرما و موش معمولی است.

بنا به این مطالعه آلودگی، از دست دادن محیط زیست، کمبود شکار و سوءاستفاده از منابع طبیعی که از جمله برای منافع تجاری توسط انسان ها صورت می گیرد، عوامل مهمی در کاهش جمعیت مارها بوده است.

سال سرنوشت ساز

به نظر می رسد که سال 1998 سالی بوده که شرایط برای جمعیت مارهای جهان رو به وخامت گذاشته است.

در برخی نقاط جهان، تعداد گونه های مختلف مارها، مانند مارهای موسوم به اسپ های اروپایی و افعی های غرب آفریقا ، شروع به کاهش کردند. جمعیت این دو گونه مار در برخی نقاط تا حد نود درصد کاهش داشته است.

کاهش مارها در برخی نقاط به دلیل گسترش شهر سازی بوده اما برخی نمونه های دیگر در پارک های ملی و نواحی حفاظت شده، مشاهده شده است.

دانشمندانی که مسئول تحقیق جدید بوده اند و نتیجه کار آنها در نشریه علمی "نامه های زیست شناسی" انجمن سلطنتی بریتانیا منتشر شده است، گفته اند که نمی دانند چه عاملی ممکن است باعث این وضعیت شده باشد اما تغییرات آب و هوایی یکی از عوامل احتمالی است.

سال 1998 هوا به طور عجیبی گرم بود و همزمان با موج گرما، دانشمندان متوجه شدند که جمعیت قورباغه ها رو به کاهش گذاشته است. البته نهایتا معلوم شد که علت مرگ آنها ابتلا به یک بیماری ناشناخته بوده است. اما مدرکی در دست نیست که این موضوع در مورد مارها نیز صدق می کند.

محققان از دانشمندان دیگر دعوت کرده اند که اگر در این زمینه مشاهدات و اطلاعات در دست دارند، مطرح کنند تا این پدیده بهتر درک شود و احتمالا دلیل کاهش جمعیت مارها کشف شود.وجود مارها برای حفظ اکوسیستم های متعدد حیاتی است.

بی بی سی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها