برخلاف گزارش اخیر موسسه تحقیقات باستان‌شناسی هند مبنی بر بازپس گیری الماس کوه نور، دولت بریتانیا از امکان پذیر نبودن این اقدام خبر داد.
کد خبر: ۳۳۲۶۱۵

به گزارش میراث آریا، دولت بریتانیا با استناد به قانونی که بازپس دهی آثار وارد شده به این کشور را منع می‌کند از بازپس دهی الماس کوه نور و مجسمه بودای سلطان گاج که در دوره استعمار خود برهند سرقت کرده بود، سرباز زد.

بنا به اطلاعیه اداره امور کشورهای مشترک المنافع بریتانیا" پیمان سال 1963 موزه بریتانیا موزه‌های ملی انگلستان را از خروج اموال خود منع کرده و دولت هیچگونه اختیاری برای تغییر قانون نخواهد داشت."

پاسخ بریتانیا منجر به واکنش رئیس موسسه تحقیقات باستان‌شناسی هند و درخواست وی از یونسکو و سایر کشورها در بازگرداندن آثار مسروقه این کشور شد.

گوتام سنگوپتا، رئیس موسسه تحقیقات باستان‌شناسی هند طی مصاحبه‌ای با روزنامه ایندپندنت گفت: تاکنون تلاش‌های ما برای بازگرداندن گنجینه‌های مسروقه بی‌نتیجه بوده، ازاینرو از سازمان یونسکو درخواست می‌کنیم برای پایان دادن به اوضاع کنونی اجماعی بین المللی را تشکیل دهد.

گفتنی است پیش از این نیز،‌ دولت هند باز پس گیری این آثار را فرایندی طولانی مدت و منوط به اقدامات قانونی و دیپلماتیک خوانده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها