یادداشت

رایزنی های مدودف در آلمان

دیمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه با سفر به آلمان با مقامات ارشد این کشور دیدار داشته است. این سفر در حالی صورت گرفته است که طرفین اهداف دو جانبه و چند جانبه‌ای را پیگیری می‌کنند.
کد خبر: ۳۳۲۴۳۴

اولا آلمان که با بحران اقتصادی و شرایط نامناسب داخلی مواجه است توسعه روابط با سایر کشورها از جمله روسیه را عاملی برای کاهش بحران‌های اقتصادی قلمداد کرده و به توسعه آن تاکید دارد به هر تقدیر مسکو به دلیل سوابق تاریخی روابط طولانی با آلمان دارد به ویژه اینکه بخش عمده‌ای از انرژی این کشور را تامین می‌کند.

 ثانیا مسکو نیز که در عرصه اقتصادی چالشهای بسیاری دارد و از سوی دیگر از توسعه اتحادیه اروپا و ناتو به مرزهای خود نگران بوده و آن را تحرکی آمریکایی علیه خود می‌داند، تلاش دارد و تا با ارتباطات دو جانبه و چند جانبه با کشورهای اروپایی به نحوی از میزان این چالشها بکاهد. دیدار  مدودف از آلمان در حالی برگزاری شد که پیش از آن روسیه و اتحادیه اروپا نشست سران خود را برگزار کردند که نتایج چندانی به همراه نداشته است. روسیه امید دارد با رویکرد به‌ آلمان بر عملکردهای اتحادیه اروپا و ناتو تاثیرگذار باشد.

ثالثا: بررسی پرونده‌های مشترکی مانند پرونده هسته‌ای ایران، شبه جزیره کره، صلح خاورمیانه به ویژه شرایط حاکم بر منطقه پس از یورش رژیم صهیونیستی به امداد رسانان به غزه، بحران اقتصادی حاکم بر جهان، چگونگی فعالیت در جنگ افغانستان و... از جمله مسائل مطرح در رایزنی‌های مقامات روسیه و آلمان می‌باشد.

نکته قابل توجه در رایزنی‌های سران دو کشور تاکید آنها بر پرونده هسته‌ای ایران می‌باشد. دو کشور که با مواضع انفعالی و غیر منطقی خود موجب شده بودند تا کشورهایی مانند برزیل و ترکیه در عرصه تبادل میان ایران و گروه وین وارد صحنه شوند، بار دیگر با اتخاذ مواضعی قابل تامل به تکرار ادعاهای غرب علیه ایران پرداختند امری که با انتقادی شدید جهانی همراه بود به ویژه اینکه همین کشورها پیش از این از میانجی‌گری ترکیه و برزیل حمایت کرده بودند.

به هر تقدیر سفر مدودف بر آلمان را می‌توان ادامه تلاش‌های دو کشور برای توسعه روابط دانست در حالی که برخی سوابق تاریخی میان دو کشور و عدم اعتماد ملتها به یکدیگر در کنار چالشهای موجود در روابط روسیه با اتحادیه اروپا و آمریکا بر این روابط تاثیرگذار خواهد بود چنانکه اختلافات دو کشور در برخی مسائل همچنان به قوت خود باقی مانده است.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها