آب سداکباتان به منظور تغذیه سفره‌های آب زیر‌زمینی به رودخانه رهاسازی شد.
کد خبر: ۳۲۷۵۲۰

به گزارش واحد مرکزی خبر ، مدیر‌عامل شرکت ‌آب منطقه‌ای استان همدان گفت:آب سد اکباتان که برای اولین بار سرریزکرده است در حالی به رودخانه رها شد که 35 میلیون متر‌مکعب آب نیز ذخیره شده است .

جعفری افزود:مقدار آب رها شده در رودخانه ، کم آبی را برطرف و مزارع ، باغ‌ و بیشه‌زار روستاهای پایین ‌دست سد را آبیاری کرده است.

وی با اشاره به اینکه سد اکباتان دارای مدیریت مخزن و برنامه‌ریزی برای استفاده از منابع آب است ، افزود: از سرریز آب سد اکباتان در سد آبشینه ذخیره شده و مقداری نیز در تغذیه مصنوعی روستای جورقان به کار رفته است.

جعفری با بیان اینکه تاریخچه سد اکباتان به سال 1342 برمی‌گردد ادامه داد : حجم مخزن سد قدیم اکباتان 8 میلیون مترمکعب و حجم آب قابل تنظیم سد قدیم 17 میلیون مترمکعب بود که با افزایش ارتفاع این سد حجم آن به 40 میلیون و حجم آب قابل تنظیم آن نیز به 43 میلیون متر‌مکعب افزایش یافت .

بر اساس آمار موجود ارتفاع سد اکباتان در زمان ساخت 54 متر (از پی) بود که در سال 1386 به طول تاج آن اضافه شد و ارتفاع آن به 79 متر رسید.

سد اکباتان از نوع بتنی وزنی و پایه‌دار با طول تاج 286 متر و حجم مخزن 40/3 میلیون مترمکعب است که 30 میلیون مترمکعب در سال از آب تنظیمی آن برای مصرف شرب شهر همدان و 10 میلیون مترمکعب در سال نیز برای تامین حق‌آبه کشاورزان پائین دست سد اختصاص یافته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها