بیستون هشتمین اثر تاریخی ایران است که در تابستان سال 2006 با رأی قاطع کارشناسان یونسکو در اجلاس جهانی این نهاد بین‌المللی در لیتوانی به فهرست میراث جهانی پیوست تا از این پس نه‌تنها ایرانیان بلکه همه دنیا با تاریخ چند هزارساله ایرانیان بیشتر آشنا شوند. بیستون پس از ثبت تخت‌جمشید، چغازنبیل، نقش‌جهان، تخت‌سلیمان، پاسارگاد، بم و منظر فرهنگی آن و سلطانیه، هشتمین اثر ایرانی بود که ثبت جهانی شد. کتیبه بیستون در 30 کیلومتری شرق کرمانشاه و در ارتفاع 100 متری روی صخره‌ای توسط داریوش بزرگ حک شد و نکته جالب توجه آن است که هیچ‌کس تا سال 1835 از وجود چنین کتیبه پر رمز و رازی آگاه نبود. چشمه بیستون محل اطراق کاروان‌ها در دوران‌های مختلف بوده است. برای همین کسان زیادی کتیبه داریوش را دیده‌اند و شرحی از آن را در سفرنامه‌ها یا خاطراتشان گفته‌اند.
کد خبر: ۳۲۴۱۶۰

از قدیمی‌ترین آثار درباره این نوشته، گفته‌های دیودورسس سیسیلی است که در قرن اول پیش از میلاد این حجاری را به الهه سمیرامیس و 100 نیزه‌داری که اطرافش را گرفته‌اند نسبت داده و گفته است به دستور سمیرامیس زیر نقش برجسته نوشته‌ای با حروف سریانی نقل کرده‌اند. دیودور با تکیه بر نوشته کتزیاس چنین آورده است که صخره مکان مقدسی بوده و به زئوس خدای بزرگ یونانیان تعلق داشته است.

این کتیبه یکی از معتبرترین و مشهورترین سندهای تاریخی جهان است، زیرا مهم‌ترین نوشته میخی زمان هخامنشی است.

اهمیت منطقه و محوطه بیستون تنها به وجود چنین کتیبه‌ای نیست. بلکه در این محوطه آثار دیگری همچون کوه پراو، طاق بستان، گیاهان نادر، منابع آب زیرزمینی از 70‌?هزار سال پیش و نیایشگاه دوران ماد وجود دارد که همه این عوامل به ثبت جهانی این کتیبه و محوطه منجر شد.

کمتر کسی می‌داند برای نخستین بار گروه دیده‌بان کوهستان پیشنهاد ثبت مجموعه‌ بیستون، کوه پراو و طاق بستان را به عنوان پارک ملی با میراث غنی زمین‌شناختی و طبیعی و تاریخی به سازمان میراث فرهنگی داده بود.

کارشناسان و میراث‌دوستان درصددند تا طبیعت دشت بیستون را به عنوان الحاقیه کتیبه بیستون در فهرست آثار جهانی به ثبت رسانند.

حفره‌ها و غارها،جنگل‌های کوهستانی و بیشه‌زار‌های واقع در منطقه بیستون همواره پناهگاه و مامنی برای موجودات زنده، پستاندارانی چون کل، بز، آهو،گراز و گربه وحشی و پرندگانی مانند کبک، تیهو، کرکس، عقاب، سار، چکاوک، لک‌لک، غاز و مرغابی وحشی و خزندگانی چون بزمجه، مار، لاک‌پشت، سوسمارهای نادر و هزاران موجود خشکی و آبزی است.

ثبت جهانی دشت و طبیعت بیستون بهانه‌ای مناسب برای حفظ و نگهداری و نجات گیاهان و جانوران این مجموعه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها