وزیر راه و ترابری از تغییر قریب الوقوع رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خبر داده است

4 رئیس برای 8 ماه

اگر اظهارات دیروز وزیر راه و ترابری به مرحله عمل برسد، یکی از رکوردهای ایرانی محقق می‌شود: انتصاب چهارمین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در طول 8 ماه!.
کد خبر: ۳۱۵۵۷۲

به گزارش خبرنگار ما، پس از واقعه‌ای که در پرواز کیش - تهران هواپیمایی کیش رخ داد و یک نام جعلی به جای نام تاریخی خلیج فارس بر صفحه مانیتور هواپیما نقش بست و وقایع پس از آن نظیر اخراج سرمهماندار یونانی هتاک از ایران، زمینگیر شدن هواپیمای تازه وارد شده به کشور و سرانجام طفره رفتن ضمنی رضا نخجوانی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از پذیرش تام و کامل دستور حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری برای پذیرش انجام تخلف و برخورد با متخلفان، زمزمه‌هایی مبنی بر برکناری وی به گوش رسید. این زمزمه‌ها اواخر هفته گذشته با انتشار خبر مرخصی رفتن نخجوانی و حاضر نشدن وی در دفتر کارش شدت گرفت تا این که دیروز وزیر راه و ترابری با آن لحن صریح و بخصوصش آب پاکی را روی دست همه ریخت.

وزیر راه و ترابری گفت: حکم برکناری نخجوانی را امضا می‌کنم.حمید بهبهانی در گفتگو با برنا در پاسخ به برخی اظهارات درباره برکناری رضا نخجوانی، بیستمین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: تاکنون حکمی امضا نشده است اما بزودی حکم برکناری وی را امضا خواهم کرد.

وزیر راه در پاسخ به این پرسش که آیا فشارهایی از خارج مجموعه برای برکناری نخجوانی وجود دارد

گفت: همه موافق برکناری وی هستند و هیچ فشاری از بیرون وارد نیست.

وی درباره گزینه‌های احتمالی برای جایگزینی نخجوانی، تصریح کرد: اگر شما گزینه مناسبی سراغ دارید، معرفی کنید. بهبهانی خاطرنشان کرد: به طور حتم گزینه احتمالی را به صورت دقیق و کارشناسی بررسی خواهم کرد.

چهارمین رئیس در 8 ماه؟!

بررسی عمر ریاست 4 رئیس‌ اخیر سازمان هواپیمایی کشوری نشان می‌دهد عمر ریاست هیچ‌یک از آنها به یک دوره کامل مدیریتی که براساس قانون 3 سال است نرسیده است. نورالله رضایی نیارکی و حسین خانلری آخرین روسایی بودند که به ترتیب توانستند 2 سال و 2/5 سال بر این سازمان ریاست کنند اما انگار سال 88 سال ویژه و نه چندان خوبی برای سازمان هواپیمایی کشوری بود. چرا که امسال با حوادث متعدد و پرحاشیه هوایی و برکناری‌های متعدد همراه شده است. اگر اظهارات دیروز وزیر راه و ترابری را عملی شده بدانیم و شاهد ورود چهارمین رئیس این سازمان در سا‌ل‌جاری باشیم، عمر مدیریت در این سازمان تخصصی و حساس به طور متوسط به هر 2 ماه یک مدیر کاهش خواهد یافت.

21 تیر 88

سریال برکناری‌های سال 88 در سازمان هواپیمایی کشوری در روزهای پایانی و گرم تیرماه آغاز شد. حسین خانلری، فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور و فرمانده هواپیمایی نیروی انتظامی پس از 30 ماه مدیریت و در حالی که به گفته خودش، خبرنگاران زودتر از او از برگزاری مراسم تودیعش آگاه شده بودند، جای خود را به محمدعلی ایلخانی داد؛ اما ایلخانی نخستین روز ریاستش را با حادثه تلخ سقوط توپولف شرکت کاسپین در اطراف قزوین و کشته شدن تمام مسافران و خدمه‌ آغاز کرد و به رئیس بدشانس مشهور شد. او در عمر ریاست کوتاه و 5/2 ماهه‌اش یک حادثه تلخ دیگر را نیز که مربوط به هواپیمای ایلوشین هواپیمایی آریا در فرودگاه مشهد بود و متاسفانه منجر به کشته و مجروح شدن 30 نفر شد را تجربه کرد.

اما ایلخانی نیز پس از حدود 2 ماه و نیم مدیریت به طور غیرمنتظره در 2 مهر 88 با مصاحبه جنجالی‌ای که انجام داد، صندلی ریاست سازمان هواپیمایی کشوری را ترک گفت تا نوبت به کاپیتان رضا نخجوانی برسد.

این رئیس جدید با وجود خلبان بودن، تحصیلاتی در زمینه قضا و حقوق دارد؛ به طوری که دارای کارشناسی حقوق قضایی و کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل است و سوابقی چون خدمت در شرکت خدمات هلیکوپتری و هواپیمایی نفت و آسمان و هواپیمایی کیش‌ایر به عنوان آخرین سمت قبل از ریاست سازمان هواپیمایی کشوری را در کارنامه دارد؛ اما سوانح هوایی، نخجوانی را نیز راحت نگذاشتند؛ حادثه هواپیمایی توپولف شرکت تابان در فرودگاه مشهد که خوشبختانه فقط مجروح بر جای گذاشت و سیلی زدن نخجوانی بر صورت مدیرعامل این هواپیمایی در جلسه کمیسیون عمران مجلس، مهم‌ترین حادثه دوران ریاست کوتاه وی بود.

این بار البته حادثه هوایی باعث سست شدن پایه‌های ریاست وی در سازمان هواپیمایی کشوری نشده یا بهانه به دست بهانه‌گیران نداده است، بلکه نمایش یک نام جعلی به جای نام تاریخی خلیج‌فارس در پرواز کیش ایر، صدور دستور صریح وزیر راه و ترابری و سرانجام طفره رفتن نخجوانی از عمل صریح به این دستور، مقدمات واقعه را تشکیل داد تا سرانجام نوبت به وی برسد.

اگر نخجوانی در اسفندماه جاری برکنار و انتصاب جدیدی صورت گیرد، عمر مدیریت وی به 6 ماه کامل نخواهد رسید و رئیس جدید نیز چهارمین رئیس تعویض شده در طول 8 ماهه تیر تا اسفند 88 خواهد بود که برای سازمانی به حساسیت و تخصصی بودن چندان مطلوب نیست. بویژه آن که با نزدیک شدن به عید نوروز و آغاز تدریجی سفرهای نوروزی مردم، حجم کار سازمان هواپیمایی کشوری افزایش قابل توجهی یافته لذا هر گونه تغییر در ریاست این سازمان، ممکن است باعث به هم ریختن تمرکز مدیران و نظم کاری و سازمانی این مجموعه حساس شود.

سید علی دوستی
گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها