پکن هفته جاری نسبت به اعلام خبر باراک اوباما ، رئیس‌جمهور آمریکا، مبنی بر فروش بیش از 6 میلیارد دلار سلاح به تایوان واکنش تندی نشان داد؛ به گونه‌ای که یانگ جیه‌چی، وزیر امور خارجه چین، واشنگتن را به دخالت گسترده در مسائل داخلی پکن متهم کرد.
کد خبر: ۳۱۰۰۸۹

 این دیپلمات چینی همچنین از این‌که از طریق این اقدام، آمریکا به امنیت ملی و تلاش برای اتحاد دوباره و صلح آمیز دو طرف بسیار آسیب رساند، سخن به میان آورد.

علاوه بر این، در وب سایت یکی از روزنامه‌های چین نیز آمده است که این تصمیم آمریکا احساسات ملی چینی‌ها را جریحه دار کرد. در این وب سایت آمده است که این تصمیم دورویی طرف آمریکایی را می‌رساند، چرا که آمریکا پیشتر از چین به عنوان هسته منافع آمریکا سخن به میان آورده بود.

اعلام نظرها و واکنش‌های چین در حالی بعد از این تصمیم اوباما صورت می‌گیرد که این اظهارات بیشتر حاکی از این واقعیت است که چین آماده است روابط خود را با آمریکایی‌هابه حالت تعلیق در آورد.

دیپلمات‌های چینی این طور اظهار می‌کنند در صورتی که سلاح‌های آمریکا به تایوان منتقل شود، واشنگتن دیگر بیش از این نمی‌تواند روی کمک‌های مالی پکن برای حل دیگر مشکل‌های بین‌المللی حساب باز کند.

اوباما از مدت‌ها پیش تلاش کرده است که برای منصرف کردن ایران از برنامه‌ هسته‌ای‌اش چین را به سمت خود بکشاند. آمریکا همچنین از سال‌ها پیش تلاش‌ کرده است که روابط خود را با جمهوری خلق چین و همین طور تایوانبه حال توازن در بیاورد.

از یک سو واشنگتن از داشتن روابط دیپلماتیک با جمهوری خلق چین استقبال می‌کند و از دیگر سو به عنوان متحد نزدیک تایوان و صادر کننده‌مهم تسلیحات به این کشور محسوب می‌شود.

کنگره آمریکا باید طی 30 روز آینده موضع خود را در مورد این روابط تسلیحاتی روشن کند. این در حالی است که صنایع تسلیحاتی مهم آمریکا از مدت‌ها پیش برای معامله تسلیحاتی با تایوان فشار آورده‌اند. تبلیغات چین نیز طی روزهای گذشته بیشتر علیه تصمیم آمریکا و نه تایوان بوده است زیرا از زمان روی‌ کارآمدن ما یینگ جئو، رئیس‌جمهور محافظه کار در تایوان، روابط دو طرف تا حدی بهبود یافته است، چرا که وی امکان اتحاد دوباره‌ دو طرف را منتفی ندانست.

در حال حاضر نیز چین و تایوان در مورد قراردادهای تجاری خود مذاکره می‌کنند. رئیس دولت تایوان واکنش مثبتی به فروش تسلیحاتی واشنگتن نشان داده است.

وی گفت:اینها سلاح‌هایی هستند که ما از مدت‌ها پیش خواهان آن بودیم. این سلاح‌ها اعتماد به نفس بیشتر و آرامش بیشتری به ما می‌دهند و هرچه که ما اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم، می‌توانیم روابط گسترده‌تری با چین داشته باشیم، چرا که به عقیده‌ وی تایوانی‌ها از مدت‌ها پیش به دلیل سکوهای موشک‌های میان برد و کوتاه برد در سواحل جنوب چین، احساس ناامنی می‌کنند.

منبع :اشپیگل
ترجمه :ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها