محمود احمدی نژاد در برنامه تهران 20 شرکت کرد تا پاسخگوی سوالات شهروندان استان تهران باشد.رئیس جمهور درسخنانش تاکید کرد : همه مردم ایران علاقه مند هستند که تهران همیشه شاداب، آباد، عزیز و پیشرفته باشد زیرا تهران نقطه افتخاری برای همه ملت ایران است.رئیس جمهور گفت: دولت خود مدیریت مترو را بر عهده می گیرد، بودجه اش را می گذارد و می سازد و قیمت آن نیز تا ده، پانزده سال بالا نخواهد بود و به سرعت هم آن را تمام خواهد کرد.
کد خبر: ۲۹۳۱۹۳

به گزارش واحد مرکزی خبر، در آغاز برنامه مجری برنامه تهران 20 با اشاره به حضور آقای احمدی نژاد در گذشته در شهرداری تهران از رئیس جمهور پرسید: آیا هم اکنون که بالاترین مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده دارید هنوز هم دغدغه پایتخت و استان تهران را دارید؟

احمدی نژاد گفت: خداوند را سپاسگزارم که فرصت گفتگو در خصوص موضوعات تهران را به من عنایت کرد.

وی افزود: تهران مرکز ایران و موجب افتخار همه مردم و نقطه اتکای ملت ایران است.

رئیس جمهور گفت: مردم تهران در همه صحنه های حساس و تاریخ ساز پیشگام ملت ایران بوده اند، هستند و خواهند بود.

احمدی نژاد افزود: یاران صمیمی ملت ایران و فداکاران بزرگی در تهران هستند.

وی گفت: افتخار مضاعفی نصیب بنده است که هم خدمتگزار مردم تهران و هم شهروند تهرانی هستم، گرچه همه جای ایران سرای من است و همه ایرانی ها عزیز هستند و همه، تهران را دوست دارند.

احمدی نژاد افزود: از بهترین دوران عمرم آن دو سالی بود که در شهرداری تهران در خدمت مردم بودم و برخی صحنه های آنجا برایم افتخار ابدی است.

رئیس جمهور گفت: آن زمانی که احساس کردم خادم هستم و می توانم خیابان های تهران را تمیز کنم، آن احساس خیلی شیرینی بود که همیشه در ذهن و دل من هست.

 آنچه می ماند،خدمتگزاری است

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا امور تهران که محل تلاقی عقاید مختلف سیاسی است دستخوش این عقاید قرار می گیرد یا نه؟ گفت: عقاید سیاسی در همه کشور وجود دارد، گرچه اتفاقاتی که در مرکز می افتد اگر سایر نقاط درآن دخالت نداشته باشند به طور طبیعی ممکن است سایر نقاط را تحت تأثیر قرار دهد.

احمدی نژاد افزود: نمی توانم این را نفی کنم، بالاخره تصمیم گیریهایی که در سطح کشور می شود تحت تأثیر مسائل سیاسی است اما همه تلاش دولت این است که عرصه خدمتگزاری را از عرصه مسائل سیاسی به طور کامل جدا کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: آنچه می ماند خدمتگزاری است چرا که مسائل سیاسی همیشه بوده است.

احمدی نژاد گفت: البته حق همه آحاد ملت ایران است که دیدگاهها و اندیشه های خود را داشته باشند اما اگر بحث ها بخواهد مسائل را متوقف یا منحرف کند و یا به مردم صدمه بزند، حتماً مضر است.

رئیس جمهور گفت: دولت چه در دوره نهم و چه در دوره دهم تلاش می کند خود را از مسائلی که آسیب می زند ، کنار بکشد و اجازه ندهد این مسائل در تصمیمات دولت دخالت کند.
احمدی نژاد اضافه کرد: در تهران هم همین طور بوده است دولت بدون توجه به مباحثی که وجود دارد و فارغ از سلایق و گفتگوهای مختلف آنچه را که وظیفه اش بوده، انجام داده است.

رئیس جمهور گفت: دولت با وجود سلایق گوناگون در مدیریت شهر تهران در دوره های مختلف، به وظیفه اش عمل کرده است.

جریان غیرطبیعی مهاجرت به تهران مهار شد

مجری این برنامه پرسید: شهرستان های استان تهران نیازمند پل های ارتباطی و زیرساختی مناسبی هستند که بتواند این استان را به عنوان پایتخت ایران به خوبی نشان دهد آیا این پرسش و احساس پیگیری که بتواند تهران را سریعتر در جایگاه خود قرار دهد، از جانب جنابعالی از مدیران دولتی هست و این پیگیری ها چگونه صورت می گیرد، مردم مایلند بیشتر بدانند.

رئیس جمهور با بیان اینکه بگذارید یک مقدار کلان تر قضیه را ببینیم گفت: مسائل تهران در مسائل کشور تأثیر دارد و مسائل کشور هم بلافاصله در تهران منعکس می شود و بسیاری از مسائلی که امروز در تهران داریم به معنای مشکلاتی که مردم لمس می کنند، مشکل خود تهران نیست، مشکل جای دیگری است که به تهران منعکس شده است.

احمدی نژاد افزود: فرض کنید در استان های ما اشتغال زایی وجود نداشته باشد یا به میزان مورد نیاز وجود نداشته باشد یا امورات مردم نگذرد، سطح رفاه پایین باشد، آموزش، بهداشت، حمل و نقل و کشاورزی نباشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

وی گفت: در این صورت به طور طبیعی جریان جمعیت به سمت تهران می آید؛ این مهاجرتی که به طور گسترده طی دهه ها اتفاق افتاد کاری کرد که برنامه ریزان شهری در تهران همیشه از تحولات عقب بمانند یعنی هر چقدر در تهران کار انجام می شود، تحولات از آنها جلوتر است یعنی رشد نیازها بسیار بالاتر از رشد فعالیت هایی است که در چند دهه اتفاق افتاده است؛ این یکی از علل اصلی مشکلات تهران است.

رئیس جمهور افزود: یک سری از مشکلات هم وجود دارد که مال خود تهران و جغرافیای این استان و شرایط آن است.

احمدی نژاد با بیان اینکه دولت به دلایل گوناگون به استان تهران و شهر تهران حساس است گفت: قطعاً کارهایی که در محدوده وظایف دولت است به طور مستمر پیگیری می شود اما در کنار این ، دولت کار بزرگی را آغاز کرد.

وی افزود: دولت نهم سعی کرد آن علتی را که از بیرون به تهران منتقل می شود، مهار کند یعنی یک نگاه دولت در سفرهای استانی، ضمن اینکه همه جای کشور باید آباد شود، این بود که این جریان جابجایی جمعیت را که نقطه ثقل آن به سمت تهران است، مهار کند و خوشبختانه تا حد زیادی مهار شده است.

رئیس جمهور گفت: آمارگیری ها و سرشماری ها و گزارش هایی که مرکز آمار و سایر نهادها تهیه کرده اند نشان می دهد که جریان جمعیت که به سرعت به سمت تهران می آمد، به شدت افت کرده و این یک موفقیت است.

احمدی نژاد با بیان اینکه متوقف شدن این جریان هیچ وقت صورت نمی گیرد افزود: ما به صفر نخواهیم رسید چون به طور طبیعی مردم ازدواج می کنند، برای درس خواندن می روند و جابجا می شوند بنابراین یک جابجایی طبیعی در درون یک ملت به مانند آنچه بین یک ملت و ملت دیگر صورت می گیرد، وجود دارد و در حد یک دهم درصد یا دو دهم درصد، طبیعی است.

وی در پاسخ به مجری برنامه که گفت "در حال حاضر 8 هزار نفر حاشیه نشین در استان تهران وجود دارند" تصریح کرد: آن حاشیه نشینی حاصل جریان آن مهاجرت سنگین است و طبیعی است.

رئیس جمهور افزود: زمانی افرادی رشد می کنند و در یک محلی جا نمی شوند یا برای کار خاصی باید (به شهر دیگری) بیایند؛ دانشمند یا هنرمندی است که امکان کار در محل خود را ندارد بنابراین باید مهاجرت کند یا کسی که ازدواج کرده است یا برای کار خاص یا مأموریتی به محل دیگری می رود؛ این یک جریان طبیعی است و تأثیر چندانی ندارد.

احمدی نژاد گفت: اما جریان غیرطبیعی بر اثر سیاست های غلط اجتماعی و اقتصادی طی سالیان طولانی باعث شد مناطق کشور محروم بمانند و مردم چاره ای برای زندگی نداشتند و باید به تهران می آمدند؛ آنها مردم ما و همه، عزیز هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جریان غیرطبیعی مهاجرت به تهران مهار شده است افزود: بخشی هم کارهایی است که باید در استان تهران انجام شود، که در این راستا دو سفر به استان تهران انجام دادیم، غیراز کارهای جاری که انجام می شود مصوباتی داشتیم که در حال پیگیری است و دارد کار می شود.

رئیس جمهور گفت: اما برخلاف تصور فعلی مردم، حجم کاری که در استان تهران باید بشود کمتر از استان های دیگر نیست؛ ما در گذشته ، یک تهران را داشتیم آن هم بخشی از تهران که می شد بگوییم یک زیرساخت و یک چارچوب محدود دارد.

احمدی نژاد با طرح این پرسش که بقیه جاها چه؟ افزود: اسلامشهر الآن یک شهر بزرگ است و نیازمندی های فراوان دارد، کرج در حد یک استان است، ورامین و اطراف ورامین، نظرآباد، رباط کریم، نسیم شهر و گلستان هر کدام یک شهرستان بزرگ هستند و نیازهای فراوان دارند که باید به آنها توجه کنیم.

تدابیر مدیریت ترافیک تهران عقب‌تر از رشد ترافیک

رئیس جمهور گفت: تدابیر مدیریت ترافیک در شهر تهران همیشه از رشد ترافیک عقب تر است.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا ترافیک تهران راه حلی دارد یا نه افزود: قطعاً راه حل دارد اما باید پذیرفت که این ترافیک برای مردم مشکل زا شده است.

رئیس جمهور گفت: ترافیک تهران را کاملاً حس می کنم و از نظر آلودگی ناشی از ترافیک نیز در مرکز آلودگی هستم.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه یکی از راه های مهار کردن ترافیک تهران جلوگیری از مهاجرت به این شهر است افزود: برای کاهش ترافیک تهران باید در سه سطح برنامه ریزی کرد که در گام نخست باید ظرفیت جابه‌جایی عمومی به سرعت گسترش یابد که این موضوع راه حل اثبات شده و دوای درد است.

رئیس جمهور گفت: در یک دوره ای، یک دوربرگردان ساده برخی مشکلات ترافیک تهران را حل می کرد و اکنون نیز با بهسازی و برخی اصلاحات می توان گام های مفیدی برداشت.

احمدی نژاد در عین حال افزود: هر اقدامی در ترافیک وضع را بهتر می کند اما به نقطه کمال نمی رساند زیرا عوامل موثر در ترافیک روزانه در حال تغییر است به این ترتیب که تعداد خودروها افزایش می یابد و تقاضای خودرو نیز روز به روز بیشتر می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ترافیک تهران را می توان مدیریت کرد گفت: اگر امروز شهروند تهرانی در هر سفر شهری نیم ساعت تاخیر دارد باید آن را به تدریج کاهش داد و این به معنای موفقیت است.

وی اقداماتی از قبیل بهسازی و مدیریت تقاضا را از دیگر راه‌های مهار کردن ترافیک تهران خواند و افزود: روزانه 14 تا 15 میلیون سفر در تهران انجام می شود که این آمار زیادی است و با اقداماتی چون دولت الکترونیک می توان از میزان آن کاست.

احمدی نژاد تغییر ساعت، طرح زوج و فرد خودروها و کاربری های شهری را از دیگر راهکارهای کاهش ترافیک در تهران دانست و گفت: اگر کاربری های گوناگون در نقاط مختلف شهر تهران بدون برنامه باشد و دسترسی ها مناسب نباشد، تهرانی ها مجبور می شوند از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند و سفرهای سواری افزایش یابد.

 باید عالمانه کار کرد

رئیس جمهور در بخش دیگری از گفتگوی زنده تلویزیونی خود گفت: از سی و پنج، چهل سال قبل، تهران به دنبال کارهای کلان بوده و مطالعات فراوانی صورت گرفته است.

احمدی‌نژاد افزود: شبکه بزرگراهی طراحی شده که خوشبختانه بخش زیادی از آن اجرا شده است و اکنون هم اجرا می‌شود.

وی گفت: یک بخش مهم، حمل و نقل ریلی است که بتواند جمعیت انبوه را جابه‌جا کند و دیگری اتوبوسرانی؛ اگر این دو خوب و درست کار کنند، بخش عمده‌ای از نیاز شهر تهران برطرف می‌شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: باید عالمانه کار کرد؛ از نظر علم و دانش همه اینها را در داخل کشور داریم؛ شاید فناوری را نداشته باشیم، اما در عمل هم باید علم و دانش را به کار بیندازیم تا سرعت ایجاد شبکه‌های ریلی ما از سرعت تقاضا برای جابه‌جایی بیشتر شود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: این شبکه ریلی می‌تواند شامل متروی زیرزمینی، روزمینی یا بالا زمینی باشد؛ مونوریل هم یکی از این سیستم‌هاست.

وی افزود: مترو یعنی وسیله نقلیه بدون مزاحمت یا برخورد با تقاطع که قادر است انبوه جمعیت را با سرعت بالا جابه‌جا کند؛ این راه حل اصلی است که باید برای تهران دنبال کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت الکترونیک هنوز توقعات را برآورده نکرده است، گفت: توجه داشته باشید که دولت الکترونیک معجزه نمی‌کند.

وی افزود: دولت الکترونیک ممکن است سرانه سفر روزانه افراد را یک دهم کاهش دهد، این طور نیست که یکدفعه به صفر برساند یا یک و هشت دهم را به یک برساند؛ زیرا افراد وقتی وقت دارند در خانه نمی‌نشینند، به دیدار دوستانشان می‌روند یا برای خرید و تفریح بیرون می‌روند که البته اشکالی هم ندارد.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: دولت الکترونیک یکی از مجموعه اقداماتی است که مثال زدم؛ جمیع اقدامات است که می‌تواند تاثیر درخور توجهی بگذارد.

وی با اشاره به طرح تغییر ساعات شروع به کار در اوج ترددها گفت: هفده سال تحقیق و مطالعه و تجزیه و تحلیل انجام گرفته بود که در آن به این نتیجه رسیدیم ساعات شروع کار بانک‌ها در ساعت اوج ترافیک بیشترین تاثیر را دارد؛ اگر این ساعت را جابه‌جا کنیم، 13 درصد تقاضا و تردد در ساعت اوج کاهش می‌یابد.

رئیس جمهور افزود: این کار خیلی بزرگی بود، اما رفت و مسائلی پیش آمد و تبدیل به قانون و سرانجام متوقف شد.

احمدی‌نژاد گفت: به همین دلیل است که می‌گویم مجموعه کار باید دست به دست هم بدهد تا اتفاقی بیفتد.

اهمیت استان تهران برای دولت

رئیس جمهور گفت: استان تهران برای دولت بسیار مهم است.

احمدی نژاد با تأکید بر اینکه همه جای کشور برای دولت مهم است، افزود: باورم این است که مردم استان تهران نیز دوست دارند شهر تهران آباد باشد؛ بالاخره عرق ملی و دلبستگی به سرزمین مقدس است.

وی با بیان اینکه دولت به تهران توجه جدی دارد و تا اکنون هم به مسائل آن توجه کرده است گفت: مجموعه اتوبوسی که از سال 80 تا 83 به تهران اختصاص داده شد 915 دستگاه بود در حالی که از سال 84 تا 87 ، 3900 دستگاه اتوبوس با یارانه 82 و نیم درصد به تهران اختصاص یافت که نشان دهنده توجه دولت به تهران است.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه متروی تهران با جهش مواجه بوده است گفت: یک ناهماهنگی در تهران وجود دارد که بخشی از آن مربوط به قوانین است.

وی افزود: حد و مرز روابط بین شورای شهر و شهرداری تهران و دولت درست تنظیم نشده است؛ دولت بودجه را می دهد ولی نمی تواند خودش تصمیمی بگیرد یا نظارتی بکند که این بودجه در کجا هزینه بشود.

رئیس جمهور افزود: ما سعی کردیم دخالت نکنیم ، بودجه را دادیم و گفتیم که مدیریت شهری قطعاً‌ کارها را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه دولت در این باره نظر تخصصی دارد گفت: بالاخره پاسخگوی تهران واقعاً کیست؟ و این نکته مهمی است.

رئیس جمهور اضافه کرد: دولت به طور کلان خود را مسئول می داند اما وقتی در ساز و کار اجرایی مقداری مشکلات پیدا می شود ما فکر می کنیم مدیریت شهر تهران باید متمرکز باشد و کار کند و پاسخ دهد و دولت هم کمک و جهت گیری کلان را مشخص کند.

احمدی نژاد اضافه کرد: در همین جهت سعی کردیم حرکت کنیم و هر نیازی مطرح شده سعی دولت این بوده است که در اسرع وقت تأمین کند.

وی گفت: تلاش دولت این بوده است که هر موضوعی از تهران که در کمیسیون دولت و هر بخشی از دولت مطرح است معطل نشود و سعی شده است بیشترین توجه ممکن انجام شود و تصمیم گیری صورت گیرد.

کمک دولت برای توسعه متروی تهران

محمود احمدی نژاد گفت: من طرفدار مدیریت صرف دولت بر شهر تهران نیستم بلکه معتقدم باید تصمیم گیری یکپارچه و عالمانه باشد.

رئیس جمهور افزود: قبل از این دولت ظرف مدت 10 تا 15 سال مجموع کمک دولتها برای ساخت مترو حدود 100 میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که این دولت بیش از 600 میلیارد تومان برای توسعه متروی تهران کمک کرده است.

احمدی نژاد گفت: بنا به نظر رئیس شورای شهر تهران ، شهرداری نیز مبلغی معادل دو برابر کمک دولت بودجه صرف کرده است.

رئیس جمهور افزود: اگر بگوییم در مجموع 1500 میلیارد برای مترو صَرف شده است ما و مردم باید خروجی متناسب با این مبلغ را ببینیم.

وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه که پرسید آیا منظور شما از خروجی کیلومتر است گفت: بله؛ هر چیزی یک هزینه ای دارد، مدیریت باید مسائل اقتصادی را ارزیابی و برای احداث مترو در تهران از بهترین روش استفاده کند.

احمدی نژاد ادامه داد: در شورای عالی ترافیک ، سیستمهایی را مطرح کردیم اما آنها را به جنگ تبدیل کردند.

رئیس جمهور افزود: هر مهندسی که به مسائل حمل و نقل روز دنیا تسلط داشته باشد این مسئله را می داند که ساخت مترو در زیر زمین تهران پر هزینه است.

وی گفت: اگر کسی ادعا کند مترو را ارزان تمام می کنم حرف اشتباهی مطرح کرده است مگر اینکه با تبلیغات و جوسازی، طرف مقابل را به سکوت وادار کند همانطور که من سکوت کردم.

احمدی نژاد ادامه داد: من جزء معدود کسانی هستم که تمام مطالعات راجع به حمل و نقل تهران را که از سال 1350 در جزوه های 50 تا 300 صفحه ای به دست کارشناسان داخلی و خارجی نوشته شده است خوانده ام.

رئیس جمهور به ساخت تونل توحید اشاره کرد و افزود: تونل توحید کار خوبی است که می تواند یک گره اصلی از ترافیک تهران را برطرف کند و من از عزیزانی که این مسئله را در دستور کار قرار داده اند تشکر می کنم.

وی تصریح کرد: بنا به گفته رئیس شورای شهر تهران هر کیلومتر این تونل 2/2 کیلومتری، نزدیک به 60 میلیارد تومان هزینه برده است.

احمدی نژاد ادامه داد: اگر بخواهیم همین تونل را برای مترو آماده کنیم به ازای هر کیلومتر بین 70 تا 80 میلیارد تومان باید هزینه کنیم ضمن اینکه هم اکنون از تجهیزات درجه یک دنیا که از کیفیت بالایی برخوردار است استفاده نمی کنیم.

رئیس جمهور افزود: هزینه سیستم و تجهیزات ثابت است و اکنون ما باید فقط هزینه های مترو را در زیر زمین کم کنیم.

احمدی نژاد خاطر نشان کرد: در طول 4 سال گذشته با هزینه صرف شده تنها 3 تکه از مترو به طول 14 تا 15 کیلومتر افتتاح شده است.

بودجه در اختیار قانون بودجه است

رئیس جمهور به خط متروی تهران اشاره کرد و گفت: در این چهار سال سه بخش افتتاح شده که مجموع آن چهارده، پانزده کیلومتر است و بیشتر نمی تواند باشد، این در حالی است که واگن و تجهیزات اضافه نشده است.مجری برنامه پرسید: آیا این مقداری که اشاره کردید بهره برداری می شود؟

رئیس جمهور پاسخ داد: بله.

مجری برنامه گفت: ظاهراً 105 کیلومتر خط آماده وجود دارد اما واگنی برای آن وجود ندارد.

رئیس جمهور در پاسخ اظهار داشت: من این را از شما می شنوم و از این موضوع خوشحالم.

احمدی نژاد گفت: مدیریت باید طوری برنامه های خود را تنظیم کند که هر مقدار که تونل آماده شد قطار آن نیز آماده باشد تا بتواند از آن بهره برداری کند و این بهتر از آن است که صد کیلومتر تونل بزنیم اما قطار نداشته باشیم؛ چرا که اگر همین امروز قطار سفارش بدهیم حداقل دو سال دیگر آماده می شود در حالی که ما پول خود را در تونل صرف می کنیم.

رئیس جمهور افزود: به نظر می رسد بهتر از این می توان از منابع در تهران استفاده کرد.

مجری برنامه درباره نظر دولت درخصوص متروی تهران و اینکه گفته می شود دولت بودجه لازم را در بخش عمرانی مترو اختصاص نداده است پرسید که رئیس جمهور گفت: گفتن این حرف خیلی آسان است.

آقای احمدی نژاد نموداری را نشان داد که در آن کمک عمرانی دولت به مترو مشخص شده بود و افزود: در این نمودار کمک دولت به مترو جهش یافته است و همچنین در خصوص افزایش تعداد اتوبوس برای تهران نیز بعد از سال 1384 جهش را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: حتی سال 1388 یارانه جابه‌جایی مترو جهش یافته است.

رئیس جمهور گفت: بودجه در اختیار دولت نیست، بودجه در اختیار قانون بودجه است و عددی نوشته و فرضاً اعلام می شود صد میلیارد تومان به متروی تهران اختصاص داده شود و پنجاه میلیارد به جای دیگر و همین طور بودجه تقسیم می شود و ما نیز موظف هستیم براساس آن برنامه صد میلیارد به مترو اختصاص دهیم.

احمدی نژاد افزود: اینکه صد میلیارد به مترو بدهیم مشروط به تأمین درآمدهای دولت است و متناسب با درآمد دولت بودجه را اختصاص می دهند و پایان سال همیشه یک نسبتی از بودجه کل اختصاص می یابد چون درآمدها در بودجه غیرواقعی پیش بینی می شود و محقق نمی شود.

رئیس جمهور گفت: هفتاد درصد، هشتاد درصد و شصت درصد در این چهار سال همواره آن درصدی که به کل کشور داده ایم پایین تر از آن درصدی بوده است که به متروی تهران داده ایم.

مجری برنامه گفت: حدود 296 میلیارد تومان بوده است که احمدی نژاد پاسخ داد: همین امسال تا الان به کلانشهرها 59 درصد از بودجه را اختصاص داده ایم اما به تهران 70 درصد داده ایم و دولت این توجه را داشته است؛ ضمن اینکه ما نمی توانیم جاهای دیگر را متوقف کنیم چون آنها نیز مسئول دارند، نماینده دارند، حسابرس است و دیوان محاسبات است و پرسیده می شود شما بر چه اساسی این کار را کرده اید.

رئیس جمهور گفت: من خیلی متاسفم در حالی که بحث ها باید علمی مطرح شود به بحث های در سطح خیلی پایین کشیده می شود و اعلام می کنند ما طلبکار هستیم و دولت نداده است در حالی که اگر کسی از دولت طلب داشته باشد مگر دولت می تواند آن را نپردازد؟

باید در زمینه مترو سرمایه گذاری کنیم

رئیس جمهوردر پاسخ به سوالی درباره بودجه های معوق گفت: یک معوقه داریم و آن اینکه مترو و شهرداری تهران اقساط بانکها را به آنها برنگردانده اند.

احمدی نژاد درباره یارانه بلیط با بیان اینکه یارانه بلیط واقعاً رقمی نیست، افزود: مثلاً در کل کشور 70 میلیارد تومان یارانه حمل و نقل برای اتوبوس و مترو است و ما 20 میلیارد تومان آنرا برای تهران گذاشته ایم و این را هم وقتی که درآمد بیاید می دهیم.

رئیس جمهور گفت : اگر ما به کل کشور 70 درصد بودجه شان را داده ایم حتماً به تهران به علت توجه دولت بیش از 70 درصد را پرداخت کرده ایم و چیزی پیش دولت نیست واین رقم در بودجه است و قانون آن نیز معلوم است.

وی افزود: بالاخره ما برای تهران راه حل دادیم و من فکر می کنم که بزودی باید در مسائل تهران دخالت کنم چون می بینم با بگو مگوهای بی جهت مردم در ترافیک عذاب می کشند.

احمدی نژاد گفت: بنده به عنوان یک کارشناس ترافیک معتقدم که مترو قطعاً برای تهران لازم است اما در کنارش معتقدم باید در زمینه مترو سرمایه گذاری کنیم .

احمدی نژاد اضافه کرد: ساخت مترو در زمین تهران بتدریج انجام می شود و این، زمان طولانی می برد مگر اینکه با سرعت انجام بدهند.

رئیس جمهور افزود: سی سال است که کارهای مترو در تهران انجام می شود، اما بالاخره ما چند کیلومتر مترو داریم و در چند کیلومتر آن قطار حرکت می کند؟

احمدی نژاد گفت: زمین تهران سست است و شما از هر زمین شناس و تونل سازی بپرسید می گوید کار سخت است و گران درمی آید.

رئیس جمهور افزود: این را ما باید انجام بدهیم و این زیرساخت لازم است و هفت خط برای آن تصویب شده است.

احمدی نژاد گفت: دولت هم طبق معمول بودجه ها را خواهد داد اما هیچ وقت سرعت ساخت مترو نمی تواند از سرعت رشد تقاضا جلو بزند.

رئیس جمهور با بیان اینکه تقاضا جلو زده است و ما عقب هستیم افزود: باید از روش هایی استفاده کنیم که سریعتر به ما نتیجه بدهد.

هزینه حمل و نقل را از دوش مردم تهران برمی داریم

رئیس جمهور گفت: دولت خود مدیریت مترو را بر عهده می گیرد، بودجه اش را می گذارد و می سازد و قیمت آن نیز تا ده، پانزده سال بالا نخواهد بود و به سرعت هم آن را تمام خواهد کرد.

آقای احمدی نژاد افزود: من حتماً این تصمیم را گرفته ام و حتماً مدیر تعیین می کنم و قطار هوایی را هم خواهیم کشید.

وی اضافه کرد: اما خواهشم از شورای شهر و شهرداری این است که همکاری کنند، ما هیچ نمی خواهیم، یک ریال هم نمی خواهیم.

رئیس جمهور گفت: بالاخره چهار سال دولت پول می دهد و از آن طرف با یک سری حرف هایی که واقعیت ندارد مواجه است.

احمدی نژاد افزود: ما در موضعی نیستیم که الآن جواب بدهیم، دولت باید سؤال کند و بگوید این پولی که داده است شما چطور خرج کرده اید.

وی گفت: بیش از 850 میلیارد تومان هم اقساطی است که باید به بانک ها می دادند و بانک ها پرداخت کرده اند ولی برنگشته است.

رئیس جمهور افزود: به بانک ها گفتیم مراعات کنید و این جدا از وام هایی است که شهرداری تهران در این سال ها گرفته است و ما هیچ محدودیتی ایجاد نکردیم.

وی با بیان اینکه قطار هوایی در دنیا شناخته شده است گفت: از برخی تعجب می کنم که بین قطار هوایی و متروی زیرزمینی دعوا درست می کنند.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه این دو، سیستم جابه‌جایی است که می توانند با هم کار کنند افزود: بین اینها نیز باید اتوبوس باشد و ارتباط ها را برقرار و تنظیم کند و ایستگاه های این دو سیستم نیز می تواند همدیگر را پوشش دهد و تغذیه کند و این از نظر علمی شناخته شده است.

وی گفت: هزینه قطار هوایی قطعاً کمتر از مترو است یعنی قابل اثبات است که به ازای هر نفر جابه‌جایی کمتر از نصف مترو است و این بدان معناست که ما می توانیم از پول خود دو برابر استفاده کنیم.

رئیس جمهور افزود: دو سال و نیم قبل با یکی از کشورهای اروپایی که سازنده سیستم های قطار است و جزو پیشرفته ترین هاست مذاکره کردیم و چهار شرکت ذی ربط این کشور با هم مجموعه ای را تشکیل و پیشنهاد دادند که قطار هوایی تهران را بسازند و خودشان بودجه آن را بیاورند و بعداً بگیرند.

احمدی نژاد گفت: ما این موضوع را به مدیریت شهری تهران پیشنهاد دادیم و قرارداد آن نیز آماده است حتی گفتیم بودجه اش را دولت تأمین می کند و شما لازم نیست بودجه بدهید ولی باز این موضوع در همین حرف ها افتاد.

وی افزود: این در حالی بود که شورای شهرسازی و شورای عالی ترافیک نیز آن را تصویب کرد و ما هم گفتیم خودمان حاضریم جلو بیاییم.

رئیس جمهور گفت: وقتی خود بنده شهردار بودم در شورای شهر تصویب شد.

احمدی نژاد با بیان اینکه در این سیستم ما دو حلقه مرکزی و بیرونی داریم که مجموعاً نود و پنج، شش کیلومتر می شود افزود: این را می شود ظرف دو، سه سال ساخت و در کنار آن مترو هم ساخته شود.

وی گفت: واقعاً بین این دو دعوایی نیست ولی خاصیت مترو همین است که مثلاً 1500 میلیارد تومان پول می دهیم اما الآن می بینید تونل داریم اما قطارش نیست.

رئیس جمهور افزود: خُب می شد تونل کمتر می ساختیم، قطارش را می خریدیم که هر قدر ساختیم مردم زود استفاده کنند.

احمدی نژاد گفت: اینها بحث های فنی است و بحث های دعوایی نیست که یکی بیاید این را متهم کند و یکی دیگری را متهم کند.

وی در پاسخ به این سؤال مجری که گفت "برخی می گویند سیاسی است" افزود: سیاسی اصلاً، ما چه دعوایی داریم.

رئیس جمهور گفت: من خودم، فرزندم، همسرم و خانواده ام در این شهر زندگی می کنیم و در ترافیک هستیم، واقعاً ترافیک تهران مشکل است اما آدم دلش می سوزد که راه حل دارد ولی به محض اینکه راه حلی ارائه می کنیم آن را در حرف های بسیار سطح پایین می اندازند.

احمدی نژاد افزود: ما نمی خواهیم از پول مردم تهران برای مترو گذاشته شود چون مردم تهران گران ترین هزینه زندگی را می دهند.

وی اضافه کرد: بخشی از مشکلات تهران مشکلات کشور است و چون مرکز سیاسی کشور اینجاست مردم تهران هزینه آن را می دهند به همین دلیل در دولت تصمیم گرفتیم که این هزینه حمل و نقل را از دوش مردم تهران برداریم.

 مدیریت شهر تهران باید واحد شود

رئیس جمهور گفت: از مدیریت شهر تهران بارها خواسته ام که بگویند چه چیزی برای مدیریت واحد کم دارند؛ اگر نقص قانون باشد لایحه می دهیم و اگر نیاز به مصوبه دولت باشد همکاری می کنیم.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه مدیریت شهر تهران باید واحد شود افزود: البته برخی موارد مانند پلیس راهنمایی و رانندگی دست ما نیست.

وی گفت: ما در تهران راحت نیستیم و ممکن است کسی مثل احمدی نژاد بگوید مشکل خود را حل می کنم، کما اینکه داشته ایم اما باید قدم برداشت.

رئیس جمهور افزود: من اصرار دارم مطلقا هیچ کس از خط ویژه استفاده نکند؛ در طول این 4 سال دو بار استفاده کردیم؛ یک بار در 200 متری انتهای جمهوری و آن هم شبی که پدرم در بیمارستان بود و چند بار از راننده تا رسیدن به بیمارستان انتقاد کردم.

احمدی نژاد گفت: یک بار هم دیشب بود که قصد رفتن به مجلس را داشتیم و همین که مشغول صحبت بودیم راننده حدود 20 متر در خط ویژه حرکت کرد.

وی افزود: اصرار دارم خودم در جریان ترافیک باشم چرا که با مردم زندگی می کنم.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در صورت وقوع زلزله در تهران با توجه به بافت های بسیار فرسوده تهران چه تمهیداتی اندیشیده اید گفت: در این باره هم ما و هم مردم باید کارهای فراوانی انجام دهیم.

احمدی نژاد افزود: در این بین رسانه ملی باید آموزش هایی مرتب داشته باشد و روزی نباشد که آموزش درباره زلزله به ویژه در تهران تعطیل شود چون نمی دانیم کی می آید.

وی در عین حال از مردم خواست دعا کنند که زلزله نیاید و گفت: این هم چیزی نیست که کسی فردا بخواهد ما را به تمسخر بگیرد چرا که زمانی یادم هست،گفتم دعا کنید و شخصی قیافه متفکرانه گرفت و مسخره کرد.

رئیس جمهور افزود: همه باید دعا کنیم اما با دعا کار ما تمام نمی شود.

احمدی نژاد گفت: آموزش های رسانه ملی صرفاً نباید درباره محل خواب یا تهیه کیف کمک های اولیه باشد بلکه باید ضرورت مقاوم سازی را آموزش دهد و در این باره فرهنگ سازی کند.

وی افزود: ساماندهی چندین هزار هکتار بافت فرسوده در تهران برای دولت غیرممکن است اما خود مردم با تخفیف های شهرداری و کمک های دولت می توانند تک تک بافت های فرسوده محل زندگی شان را مقاوم سازی کنند.

رئیس جمهور گفت: خوشبختانه کمبود مهندس نداریم و اگر کارها تقسیم شود، هزینه ها سرشکن خواهد شد.

احمدی نژاد افزود: قریب به اتفاق خانواده های تهرانی یعنی حدود 60 درصد آنان می توانند این کار را با کمک دولت و شهرداری انجام دهند.

مدیریت مترو را به دولت برمی گردانیم

رئیس جمهور گفت: من وقتی شهردار تهران بودم خیلی تلاش کردم وامی بگیرم تا طرح (مترو) را جلو بیندازیم که به هر دلیل موفق نشدیم و رفتیم از خارج رقمی را گرفتیم که آخر شهرداری تقریباً محقق شد.

احمدی نژاد افزود: اما در این دولت نهم ما هیچ محدودیتی نگذاشتیم؛ هر مدیر بانکی که از وام حرف زد، گفتیم فوری بدهید زیرا تهران چیزی نیست که بگوییم فقط آقای شهردار یا مترو مسئول است؛ نه ، هر کاری که هر کسی می تواند باید برای تهران انجام دهد.

رئیس جمهور گفت: به همین دلیل من تصمیم گرفتم مدیریت مترو را به دولت برگردانم؛ بودجه آنرا هم خواهیم گذاشت و با همین بودجه خواهید دید که انشاء الله کارهای مترو انجام می شود و به سرعت جلو خواهد رفت.

احمدی نژاد افزود: بالاخره، بنده خادم مردم، در کار ساختمانی بودم، ساختمان و راه ساخته ام و می فهمم؛ بالاخره پشت بولدوزر و لودر هم نشسته و کار کرده ام؛ لودر و بولدوزر را هم می فهمم چیست، مترو را هم می فهمم، کار ساختمانی را هم می فهمم.

رئیس جمهور گفت: ما این بار را حتماً باید از روی دوش تهران برداریم؛ تهران کارهای بسیاری دارد؛ خود فضای سبز و نظافت تهران کارهای زیادی است.

احمدی نژاد با بیان اینکه بخشهای دیگری هست که قابل واگذاری است افزود: مسکن ، میراث فرهنگی ، آب ، برق و فاضلاب در تهران قابل واگذاری است و ما آمادگی داریم همه اینها را واگذار کنیم تا این مدیریت بخشی در تهران در اختیار شهردار محترم یا در اختیار شورای شهر ، هماهنگ و متمرکز شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه اما مترو یک موضوع ویژه است تصریح کرد: ما داریم پول می دهیم و از طرفی هم تحت فشار و متهم هستیم؛ چرا این کار را کنیم؟ خودمان با سرعت می سازیم، انشاء الله در اختیار مردم هم قرار میدهیم.

دولت باید به مسائل کلان تر برسد

مجری برنامه تهران 20 از رئیس جمهور پرسید آیا سرانجام معتقدید مدیریت شهری باید در اختیار دولت باشد یا اینکه بر اساس رأی مردم شهردار انتخاب شود؟ چنانچه شهردار را هم بتوان با رأی مردم انتخاب کرد شاید دولت و شورای شهر بهتر بتواند پرسش کند.

رئیس جمهور پاسخ داد: درست است؛ ما معتقدیم مدیریت شهری باید در اختیار مدیریت شهری باشد؛ الان شورای شهر داریم و شهرداری هم داریم.

احمدی نژاد با بیان اینکه باید شهرهای کشور را طبقه بندی کنیم، گفت: بعضی شهرها ممکن است بتوانند بخش مهمی از این مدیریت را در حال حاضر به عهده بگیرند زیرا مدیریت هم هزینه و هم توان اجرایی و ساختار لازم دارد.

رئیس جمهور افزود: بسیاری از شهرهای کشور توان پذیرش این را که بار بیشتری بر روی دوششان بگذاریم، در حال حاضر ندارند و این شهرها عمدتاً با کمک دولت سرپا هستند و اگر بخواهیم هزینه هایشان را بالا ببریم به مردم فشار می آید.

احمدی نژاد با بیان اینکه لزوماً مدیریت واحد شهری افزایش درآمد برای شهر نمی کند گفت: چه بسا هزینه های شهر را بالا می برد؛ کما اینکه آنطوری که در قانون برنامه پیش بینی شده بود حتماً هزینه های شهر را بالا می برد گر چه ما همیشه آمادگی داشتیم که آن کار را انجام دهیم.

رئیس جمهور گفت: ما فکر می کنیم دولت باید به مسائل کلان تری برسد و مترو را که من گفتم از روی ناعلاجی است.

مجری پرسید: آیا منظورتان این است که مترو را دولت بسازد و به مدیریت شهری واگذار کند؟

رئیس جمهور پاسخ داد: بله ما می سازیم و آنرا به مدیریت شهری می دهیم؛ ما نمی خواهیم آنرا مدیریت کنیم.

احمدی نژاد گفت: این بحث ها در بخش های دیگری چون اتوبوسرانی هم هست؛ بالاخره در اتوبوسرانی الان باید ببینیم چند دستگاه اتوبوس داریم و چند نفر جابجا می کنند.

مجری گفت: گفته می شود 6500 دستگاه.

رئیس جمهور ادامه داد: باید دید هر کدام از اتوبوس ها چند نفر را جابجا می کنند؛ در این باره یک نرمی در دنیا وجود دارد و اگر متوسط این جابجایی پایین بیاید معنایش این است که ما از امکانات خوب استفاده نمی کنیم.

احمدی نژاد گفت: بالاخره کف نرم جابجایی 1000 نفر است.

مجری در ادامه به ساخت ناهمگون در تهران و گرفتاری در ترافیک آن اشاره کرد.

رئیس جمهور گفت: اینها هست؛ ما برای همه راه حل داریم و همه اینها راه حل شناخته شده دارد.

احمدی نژاد خط ویژه را یک راه حل عنوان کرد و افزود: خط ویژه یعنی فرصت را به اتوبوس دادن.

رئیس جمهور افزود: حتی می توان همه چراغ ها را برای اتوبوس سبز کنیم و اینها شدنی است منتها در جایی که خط ویژه می زنیم باید به بهبود جابجایی منجر شود نه اینکه هر خط ویژه ای درست است.

وی با بیان اینکه من نمی خواهم الان وارد این بحث شوم، گفت: الان خط ویژه ای در تهران داریم که مطلقا علمی نیست اما زده شده است.

احمدی نژاد با بیان اینکه مردم چاره ای ندارند و می خواهند جابه جا شوند، افزود: متوسط تاخیر اضافه شده؛ در حالی که ما حمل و نقل عمومی می آوریم، خط ویژه می زنیم تا سرعت بالا برود و متوسط تاخیر پایین بیاید.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه مردم برای ما محترم هستند، گفت: ما می خواهیم متوسط تاخیر کل پایین بیاید یعنی هر کس در تهران جابه جا می شود با سرعت بیشتری جابه جا شود.

احمدی نژاد افزود: ما می خواهیم ترجیحا آنهایی که با حمل و نقل عمومی جابه جا می شوند با سرعت بیشتری بروند اما کل ترافیک بهتر شود نه اینکه بگوئیم 10 درصد با سرعت 80 کیلومتر و 90 درصد با سرعت دو کیلومتر در ساعت جابه جا شوند این که کار علمی نیست.

وی با بیان اینکه باید رابطه آن را تنظیم کنیم، گفت: من از شورای شهر تهران بارها خواسته ام که شما برای مدیریت واحد چه چیزی کم دارید؟ اگر نقص قانونی است بگوئید ما لایحه می دهیم و اگر مصوبه دولت لازم است بگوئید باز آن را هم رفع می کنیم

لزوم تغییرالگوی مسکن و زندگی درتهران

رئیس جمهور در پاسخ به سوال مجری شبکه 5 تهران درخصوص اینکه در جریان انتخابات خواست های مردم متفاوت بود و طبق آمارهای بدست آمده هر کس تعبیر خودش را داشت و شما به عنوان رئیس جمهور برای کسب رضایتمندی اکثریت مردم چه برنامه هایی دارید؟ گفت: در بخش اول سؤال شما، شرکت در انتخابات حق مردم است، مردم آزادند و همه کسانی که در انتخابات شرکت کرده و حتی کسانی که شرکت نکرده اند، محترمند و آزادند.

احمدی نژاد افزود: ما نمی پرسیم که چه کسی به کی رأی داد و یا رأی نداد؟ ما دوست و خادم همه هستیم و علاقه من به مردم تهران به همان دلایلی که در اول جلسه گفتم علاقه ویژه ای است، مخلص همه هستیم، دولت، خادم مردم است و باید کار کند و از امشب بحث های تهران را به جد پیگیر می شویم، دولت اجرای مترو را خود در دست می گیرد و با قاطعیت اجرا می کند.

وی گفت: ما فشار آوردیم و بودجه سنگینی را برای فاضلاب تهران در دولت نهم تصویب کردیم، این بودجه 30 برابر شده است و به لحاظ ساختاری نیمی از آن تمام شده و نیم بعدی شروع شده است که باید انجام دهیم.

رئیس جمهور افزود: این کار خیلی بزرگی است و برای آلودگی هوای تهران نیز معاون محیط زیست خود را مأمور کردم تمام راهکارهای ممکن را پیدا کند و سه ماه به آنان فرصت دادم که همه کارشناسان را دعوت و سطح جهان را نیز مطالعه کنند و با حفظ تردد موجود، برای این وضع راهکار بیاندیشند و یک اتفاقی بیفتد که آلودگی را کاهش دهیم.

احمدی نژاد گفت: در زمینه توسعه گازسوز کردن واقعاً کار خوبی در دولت نهم صورت گرفته است، الآن هم فشار می اوریم و در تمام تهران ایستگاه های گازسوز کردن خودروها را توسعه می دهیم.

وی افزود: برای حل مشکل مسکن نیز مسکن مهر را داریم که برای نخستین بار در 50 سال اخیر، منحنی قیمت مسکن بعد از یک پله تند، پایین آمد.

رئیس جمهور گفت: همیشه قیمت مسکن یک مدت با شیب کند و دوباره تند بود و برای اولین بار سال اخیر این منحنی برگشت.

احمدی نژاد افزود: در دو سه سال اخیر هر سال 30 درصد قیمت مسکن بالا رفت و باید مردم همکاری کنند تا نرخ به سال 85 برگردد.

وی گفت: مسکن مهر در تهران فعال است و طرح بزرگی است برای کلانشهرها.

رئیس جمهور افزود: باید الگوی مسکن و زندگی در تهران را عوض کنیم البته برای کسانی که الآن ساکنند نمی توانیم اما برای رشد جمعیت می توانیم این کار را انجام دهیم.

احمدی نژاد گفت: من با زندگی در خانه های 40 و 50 متری مخالفم، فکری که برای شهرسازی است ایرانی نیست.

وی افزود: فکر زندگی با این واحدهای مسکونی کوچک، فرهنگ و اندیشه ایرانی نیست.

رئیس جمهور گفت: در حالی که ما یک کشور گسترده هستیم چرا مردم نباید در خانه ای زندگی کنند که حیاط و باغچه ای داشته باشد و این امکان در تهران نیز برای ساکنانی که الآن هستند امکان پذیر نیست اما باید به مرور به وجود آید، برای رشد جمعیت واقعاً این کار شدنی است، امکاناتی داریم در همین اطراف تهران و این امکانات در همه شهرهای بزرگ وجود دارد.

وی گفت: در کشورهایی که وسعتشان یک پنجم ایران است، مردم این طور فشرده در واحدهای 50- 60 متری زندگی نمی کنند.

رئیس جمهور افزود: با این وضع اعصاب همه مردم خرد و یکی دو ساعت در ترافیک و وقتی به خانه می روند نیز در واحدهای 50- 60 متری زندگی می کنند که خسته کننده است.

احمدی نژاد گفت: بر فرض اینکه تمام امکانات را فراهم کنیم باز هم با این شرایط خسته کننده است.

وی افزود: با جمعی از دوستان و آقای چمران و گروه های مردم صحبت کردیم که برای این کار چاره اندیشی کنند.

رئیس جمهور گفت: در سفرهای استانی گفتم که حداقل به عنوان یک کار فوری 4 تا 5 مجتمع تفریحی در تهران بسازید.

طرح الگوی مسکن تهران نهایی می شود

رئیس جمهوربا بیان اینکه استان تهران و به ویژه شهر تهران به تفریحگاه های بزرگ نیاز دارد، گفت: اگر یک خانواده تهرانی بخواهد سالی دو بار از تهران بیرون برود هزینه زیادی دارد به طوری که بیشتر مردم تهران قادر به پرداخت آن نیستند.

آقای احمدی نژاد افزود: باید هزینه ها را کاهش دهیم و راه های دسترسی را تسهیل کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: ساخت بزرگراه تهران - شمال را که تقریباً متوقف شده بود جلو انداخته ایم و در شمال و مناطق زیارتی نیز طرح های بزرگراهی و طرح های گردشگری و اقامتی در دست اجرا داریم.

آقای احمدی نژاد گفت: مردم از صبح تا شب زحمت می کشند و این فشارهای تبلیغاتی و سیاسی را نیز بدون اینکه در آن نقشی داشته باشند، باید تحمل کنند.

رئیس جمهور اضافه کرد: مردم تهران باید بار مرکزیت کشور و ترافیک را تحمل کنند پس باید حداقل فضاهایی داشته باشیم که خانواده ها بتوانند در روزهای تعطیل نفسی بکشند.

آقای احمدی نژاد گفت: الان اگر کسی در شمیران ساکن باشد و بخواهد برای دفن عزیزش به بهشت زهرا برود زمان زیادی می برد، به هر حال این فرهنگ در ایران وجود دارد که با رفتگان خود در ارتباطند.

وی افزود: تهران باید حداقل چهار قبرستان بزرگ داشته باشد و دسترسی ها کوتاه شود که این امر باعث کاهش رفت و آمدها و کاهش ترافیک و فشارهای عصبی می شود.

رئیس جمهور گفت: در داخل شهر چندین امامزاده وجود دارد که باید اینها را فعال کنیم تا مردم بتوانند عزیزان از دست رفته خود را در همان جا دفن کنند.

آقای احمدی نژاد افزود: برخی گفتند این مسئله خلاف بهداشت است در صورتی که در همه شهرهای دنیا قبرستان ها در محلات است و این مسئله آثار فرهنگی مثبت دارد و روح را لطیف می کند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش درباره درآمد مدیریت شهری گفت: اگر درآمدهای مدیریت شهری فقط از ساخت و ساز ساختمان باشد باید توجه داشت که هر ساختمانی که ساخته می شود هزینه مدیریت شهری را بالاتر می برد.

آقای احمدی نژاد افزود: هر یک متر بنا که ساخته شود حداقل به یک متر فضای سبز و خیابان نیاز دارد که این هزینه ها را شهرداری نمی تواند از محل عوارض پرداخت کند.

وی ادامه داد: برخی بارها روی دوش شهرداری است که نباید باشد و ما آماده ایم در این زمینه کمک کنیم.

رئیس جمهور همچنین تسریع در ساخت شبکه حمل و نقل بین تهران و شهرهای اطراف آن را موجب آرامش شهروندان خواند و گفت: با ساخت این شبکه حمل و نقل، ممکن است خیلی از افراد تهران را ترک کنند.

آقای احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: طرح الگوی مسکن تهران در حال نهایی شدن است و در این طرح از بهترین مشاوران استفاده شده است.

رئیس جمهور افزود: اجرای این طرح، تحولی در الگوی مسکن تهران ایجاد خواهد کرد.

آقای احمدی نژاد گفت: تا قبل از سال 84 حداکثر تعداد واحد مسکونی که در یک سال ساخته می شد 95 هزار واحد بود اما در این چهار سال به طور متوسط سالانه 135 هزار واحد مسکونی ساخته شده است.

وی ادامه داد: فشار تقاضا زیاد است و تهران جا ندارد.

زندگی در تهران راحت‌تر می شود

رئیس جمهوربا تأکید بر توجه به کل استان تهران گفت: سعی بر آن داریم که توجه ویژه ای به استان تهران داشته باشیم.

احمدی نژاد افزود: تفکیک استان البرز از استان تهران که اکنون کارهای مطالعاتی آن به پایان رسیده و در حال بررسی جزئیات است باعث می شود که مدیریت های تفکیک شده، عملکرد بهتری داشته باشند.

وی گفت: امیدواریم پس از نهایی شدن این طرح و ارسال و تصویب آن در مجلس، شاهد ایجاد فرصت های جدید در استان های تهران و البرز باشیم و سرمایه گذاری ها سریع تر و بیشتر انجام شود.

رئیس جمهور افزود: در دولت دهم مجریان وقت بیشتری برای استان تهران می گذارند و با مشورت با مدیران شهری به ویژه شورای شهر تهران می توانیم مشکلات را برطرف کنیم.

احمدی نژاد گفت: مصمم هستیم که زندگی در تهران راحت تر شود.

وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره تکلیف حدود 11 هزار نفری که در طرح انبوه سازی نگین غرب سرمایه گذاری کرده اند گفت: از مردم تهران خواهش می کنم اگر قصد خرید از یکی از کسانی را دارند که آگهی فروش مسکن داده اند به شهرداری مناطق مراجعه کنند.

احمدی نژاد افزود: در شهرداری کارت هایی به نام پیش سند تهیه شده است و مطمئناً مشورت با شهرداری ها که آگاهی کافی از وضع ارائه مجوز فروش واحدهای مسکونی دارند به نفع خریداران است.

وی گفت: درباره طرح نگین غرب با اینکه به دولت مربوط نمی شد تصمیم گرفتیم تسهیلاتی در اختیار انبوه ساز قرار دهیم تا طرح را به اتمام برساند و در اختیار مردم قرار دهد.

رئیس جمهور درباره واگذاری دو تیم استقلال و پیروزی به بخش خصوصی اظهار داشت: همه تیم های ورزشی کشور عزیزند البته دو تیم تهرانی مورد علاقه تمام مردم ایران هستند.

احمدی نژاد افزود: ورزش در استان ها به سرعت پیشرفت می کند با وجود این، همه کشور دوست دارند که این دو تیم تهرانی در رده بالا باشند و این دو تیم بیشترین طرفداران را دارند و در واقع جایگاه آنها ملی است.

رئیس جمهور گفت: برای بهبود در وضع این دو تیم محبوب، تصمیم گرفتیم که سهام آنها فروخته و منابعی به نفع این دو تیم ایجاد شود که این دو تیم برای مردم باشد و دولت هم کمک خواهد کرد.

احمدی نژاد افزود: طرحی را در دولت در دست بررسی داریم که تمام شرکت های دولتی که به نوعی هزینه های تیم های دیگر را پرداخت می کنند بخشی از بودجه خود را به این دو تیم اختصاص دهند و دولت نیز کمکی در جهت بهبود وضع این تیم ها انجام دهد.

 اشتغال پایه و ثبات زندگی است

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال مجری برنامه که درباره بحث اشتغال و تأمین هزینه های زندگی پرسید، گفت: بحث اشتغال، مهم و پایه و ثبات زندگی است.

احمدی نژاد افزود: اگر به یاد داشته باشید برای تهران از 30 سال قبل در شعاع 120 کیلومتری توسعه صنعت ممنوع شد.

وی اضافه کرد: بیشترین ظرفیت ایجاد اشتغال در صنعت است و وقتی صنعت ممنوع می شود، دو اتفاق می افتد؛ یکی مشاغلی که ثبات ندارند یا خیلی کمکی به اقتصاد نمی کنند، رایج می شود و دیگری بر بیکاری می افزاید.

احمدی نژاد گفت: دولت تصمیم گرفت به بخشی از صنعت در این شعاع 120 کیلومتری مجوز بدهد چون فلسفه این 120 کیلومتر آلودگی بود و اعلام کردیم صنایع نوین اجازه داشته باشند به شهرک های صنعتی تهران بیایند.

رئیس جمهور افزود: هم اکنون 12 شهرک صنعتی داریم که فعال است و 11 شهرک نیز به تصویب دولت رسیده است که به سرعت کارهای آن انجام می شود و این یعنی زمینه سرمایه گذاری و اشتغال و این یکی از تصمیماتی است که دولت گرفته است.

احمدی نژاد گفت: در بنگاه های کوچک نیز سهمی که به تهران دادیم، سهم بالایی بود و کاری که در تهران اتفاق افتاد واقعاً کار خوبی بود اما مشکلاتی برای این طرح پیش آمد که تحلیل شد بخشی از آن واقعاً سیاسی بود که نمی خواهم وارد آن شوم اما این گله را دارم از آنهایی که بالأخره از من خوششان نمی آید چرا به یک طرح خوب آسیب زدید؟

وی افزود: اما این طرح موفق بود و ما آن را ادامه خواهیم داد و در تهران نیز موفق عمل کرده است و ما در یک سیکل دو تا سه ساله دیگر آن را اجرایی کنیم قطعاً نرخ بیکاری ما به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و زیر 5 درصد خواهد آمد که یک نُرم طبیعی است و این در بازار کار پذیرفته شده است.

رئیس جمهور گفت: در همین استان تهران این طرح شدنی است و در خراسان رضوی اجرا شد، 5 درصد نرخ بیکاری کاهش پیدا کرد و این کار شدنی است و مسأله درست نکنید و آمدند این را به مسأله اصلی کشور تبدیل کردند.

احمدی نژاد افزود: همه مشکلاتی که به دلیل تصمیم گیری بد در دهها سال ایجاد شده بود گردن طرح های کوچک انداختند در حالی که طرح های کوچک در دنیا شناخته شده است و موفق است و می تواند صریحاً اشتغال ایجاد کند.

وی گفت: بحث سهام عدالت را در استان تهران داریم که بیش از 4 میلیون و 260 هزار نفر تاکنون در آن واجد شرایط هستند و بخش عمده ای از آن در تعاونی ثبت نام کرده اند و سهامدار شده اند و شناسایی همچنان ادامه دارد، کارگرهای روزمزد ساختمانی به همراه آنهایی که کارمند شرکتی هستند، و بعضی نهادها به تعهدات خود عمل نکردند که سهام آنها را نیز تکمیل می کنیم و سهام شهر تهران نیز همانند بقیه تصویب می شود.

‌اشراف تیم اقتصادی دولت بر لایحه هدفمندسازی

رئیس جمهور هدفمند سازی یارانه ها را بزرگترین طرح اقتصادی کشور خواند و گفت : ‌20 سال است که دولت ها می خواستند این طرح را اجرا کنند اما از آنجایی که هیچ وقت در دل این طرح نرفتند و آن را کلی دیدند از اجرای آن ترسیدند.

احمدی نژاد افزود: ‌در این دولت به این نتیجه رسیدیم که برای بازسازی اقتصاد کشور راهی جز این کار نداریم .

وی گفت: ‌هم اکنون اگر تولید نفت و گاز را روی هم بگذاریم روزانه 6 میلیون و 600 هزار بشکه تولید داریم و از این میزان 2 میلیون و 600 هزار بشکه صادر و بقیه مصرف می شود و با رشد سالانه 7 تا 10 درصدی و با این وضع مصرف تا چند سال دیگر نفتی نخواهیم داشت.

احمدی نژاد این گونه مصرف را بر خلاف پیشرفت کشور خواند و گفت‌: دیگران با یک چهارم نفت ما به اندازه ما فعالیت اقتصادی دارند.

رئیس جمهور افزود:‌ اکنون تیم اقتصادی دولت بر این لایحه اشراف کامل دارد و گرچه کاری بزرگ است اما واهمه نداریم.

وی با اشاره به اینکه بنا نداریم یارانه ها را حذف کنیم ،‌گفت: ‌با حذف یارانه شوک سنگینی وارد می شود و هدف ما درست توزیع کردن یارانه هاست.

احمدی نژاد گفت: آن چه برای ما در اقتصاد اهمیت دارد بالا بردن قدرت خرید مردم است ؛ و در این لایحه می توانیم کاری کنیم که قدرت خرید کاهش پیدا نکند.

رئیس جمهور افزود:‌ پیش بینی ما این است که در صورت اجرای این لایحه، مصرف انرژی و نان 20 درصد کاهش یابد و این 20 درصد ثروت ملی است.

وی روش کنونی توزیع یارانه ها را در افزایش تولید و بهبود زندگی مردم بی تاثیر خواند و گفت‌: باید کاری کرد که توزیع یارانه ها باعث بهبود زندگی مردم شود.

احمدی نژاد گفت:‌ با این روش، کشاورز در دستیبابی به کود مورد نیاز خود با مشکل مواجه است چرا که یارانه کود را به شبکه توزیع می دهیم نه به کشاورز.

وی افزود: ‌دامداران هم در روش کنونی توزیع یارانه ها وجه قابل قبولی برای شیر تولیدی خود نمی گیرند و مردم را هم در صف های طولانی معطل می کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا با اجرای این طرح بهای برق افزایش نمی یابد ، گفت: ‌قرار نداریم با اجرای این طرح به مردم فشار وارد شود و باید کاری کنیم که برق ارزان تر تولید شود و اکنون کسانی هستند که می توانند با مدیریت بهتر ، برق ارزان تر تولید کنند.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که با اجرای این طرح تورم چگونه خواهد شد، افزود: ‌تورم با اصلاح قیمت ها متفاوت است ،‌تورم ناشی از اشکالات پایه ای اقتصادی است.

رئیس جمهور گفت: ‌حتما تغییر قیمت خواهیم داشت اما بر اساس محاسبات، قطعا شرایط زندگی 6 دهک نخست بهتر و این باعث می شود نرخ تورم کاهش یابد.

وی افزود: با اجرای این طرح ، حجم پول در کشور بالا می رود و اگر چه تورم خواهیم داشت اما یکی از کارهای اساسی برای خشک کردن ریشه تورم هدفمند سازی یارانه هاست و 6 بند دیگر از جمله اصلاح نظام مالیاتی ،‌گمرک و نظام توزیع را در کنار آن عملیاتی خواهیم کرد.

با اجرای هدفمند کردن یارانه ها هیچ بخشی آسیب نمی بیند

رئیس جمهورگفت: (در طرح هدفمند کردن یارانه ها) ما همه بخش ها را دیده ایم‌ و برای مثال در صنعت، ده بخش شده است و باید برای هر کدام برنامه ریزی انجام دهیم.

احمدی نژاد افزود: من می خواهم یک جور دیگر با شما صحبت کنم،‌ دقت کنید این مصوبه که همیشه بوده است و ما داوطلب بودیم آن را اجرا کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما می خواستیم پارسال این طرح را اجرا کنیم گفت: ما دو سال و نیم روی این طرح در جلسات کارشناسی و بدون اطلاع رسانی کار کردیم.

احمدی نژاد افزود: اگر خاطرتان باشد من پارسال در پیام نوروزی گفتم،‌ ما طرح تحول را امسال اجرا می کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دوستانی از مجلس آمدند و گفتند ‌امسال انتخابات است و این به ضرر شماست گفت: برداشت آنها این بود که اگر این طرح امسال اجرا شود به ضرر ماست.

احمدی نژاد افزود: ما گفتیم‌ اشکال ندارد و می ارزد که یک دولتی این کار بزرگ را انجام دهد و خودش زمین بخورد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما واقعا این باور را داشتیم و آماده بودیم این دولت فدا شود گفت: دولت نهم فدا شود و بگوییم یک دوره تمام، اما چون این کار به نفع کشور است انجام شود.

احمدی نژاد افزود: این قدر به این موضوع حساس هستیم که من مصمم بودم در جلسه رسیدگی به این طرح در مجلس شورای اسلامی شرکت کنم و از روز اول گفتم ما می خواهیم شرکت کنیم.

رئیس جمهور گفت: برای اینکه ما به این نتیجه رسیده ایم که همین طرح را می شود به خوبی در کشور اجرا کرد و هیچ بخشی هم آسیب نبیند.

احمدی نژاد افزود: من این را اعلام می کنم که فقط در مدت پنج سال،‌آنچه را دولت طراحی کرده و کارشناسی شده است اجرا کنیم،‌ اقتصاد ما در سطح جهانی حداقل ده پله صعود می کند.

رئیس جمهور گفت: هم اکنون بین بیست و سه، بیست و چهار هستیم و با اجرای این طرح زیر سیزده می آید و در این تردید نکنید.

احمدی نژاد افزود: ما همه کشورهایی را که این طرح را اجرا کرده اند مطالعه کرده ایم، ‌من اسم نمی برم،‌ همین اطراف ما پنج، شش سال پیش این طرح را اجرا کردند و الان وضعشان دگرگون شده است.

رئیس جمهور گفت: ما منابع داریم و آن را بی جهت می سوزانیم و همین در خدمت رفاه مردم و پیشرفت کشور می آید.

احمدی نژاد افزود: جزئیات بیشتر این طرح را در آینده، بیشتر تشریح خواهم کرد.

 انتقال پایتخت سیاسی از تهران درحد مطالعه است

رئیس جمهور در بخش پایانی گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با برنامه تهران 20 درباره لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: حال که دولتی حاضر شده زیر این بار سنگین برود، برخی به مسخره کردن و ناامید ساختن مردم رو آورده‌اند.

آقای احمدی‌نژاد افزود: اگر این برنامه را همه قبول دارند و می‌گویند باید اجرا شود و هر چه عقب بیفتد به ضرر کشور است، حال که دولتی حاضر شده این بار سنگین را به دوش بکشد، کمک کنند، چرا بی‌جهت مردم را نگران می‌کنند؟

وی ادامه داد: دست آنهایی که کارشناسانه درباره این بحث اظهارنظر کنند، می‌بوسیم، اما نمی‌دانم با آنها که می‌خواهند با رقابت سیاسی به بحث اقتصادی نگاه کنند، باید چه کار کرد، کسانی که خود 20 سال فریاد می‌زدند باید این برنامه اجرا شود، در سه برنامه آن را تصویب و درباره‌اش سخنرانی کردند، در سه سال اول دولت مرا مورد انتقاد قرار دادند که "تو اقتصاد نمی‌دانی، باید این را اجرا کنی" حال که قصد اجرا داریم، داد و بیداد می‌کنند که خطرناک است.

احمدی‌نژاد گفت: اجازه دهید این کار انجام شود، عیب ندارد اگر این طرح موجب شود این دولت از نظر مردم بیفتد ما این را به جان خریده‌ایم، بگذارید طرح اجرا شود، این به نفع مردم است.

وی افزود: این را به صورت قطعی می‌گویم که هیچ مشکلی در زندگی مردم پیش نخواهد آمد، هر اتفاقی بخواهد بیفتد از قبل مردم را در جریان می‌گذاریم، تدارک می‌بینیم، منابع لازم را تامین می‌کنیم و بعد می‌گوییم اجرا شود، یعنی اجازه نمی‌دهیم اتفاقی بیفتد که مردم از آن عقب باشند.

مجریان برنامه سپس به طرح سوالاتی که آن را تستی خواندند، پرداختند.

از رییس جمهور پرسیده شد: آیا پایتخت سیاسی کشور از تهران انتقال پیدا می‌کند؟ احمدی‌نژاد پاسخ داد: این در حد مطالعه است.

سوال بعدی این بود که آیا رئیس جمهور با توجه به مشغله فراوان خود، فرصت کافی برای کنار خانواده خود بودن و توجه به آنها دارد؟ آیا جامعه امروز مجال کافی می‌دهد خانواده‌ها امروز آسایش بیشتری داشته باشند؟ وی پاسخ داد: حتما می‌دهد، الگوهایی که ارایه داده‌ایم، اشتباه بوده است، حتما در این دوره با مردم درباره خانواده زیاد صحبت می‌کنم و تصمیم‌های فراوانی خواهیم گرفت.

وی در این باره که آیا به غذای سنتی که در خانه طبخ شود، اعتقاد دارد؟ گفت: من هیچ چیز را با غذای خانم و مادرم عوض نمی‌کنم.

احمدی‌نژاد همچنین در پایان این گفت‌وگوی 120 دقیقه‌ای گفت: یک بار هم باید درباره شهرستان‌های استان تهران صحبت کنیم چون جمعیت میان شهر و شهرستان تقریبا مساوی است.

پیامک‌های مردم تهران هم که می‌خواستند نظر خود را با رییس جمهور در میان بگذارند، در انتهای برنامه به وی داده شد.

احمدی‌نژاد همچنین از دست اندر کاران برنامه تهران 20 خواست نشاط و جاذبه برنامه را حفظ و اندکی به محتوای کارشناسی آن اضافه کنند تا به همفکری در مسایل تهران منجر شود.

مجریان برنامه از رئیس جمهور درخواست کردند، از وزیران خود بخواهد تا حتما در این برنامه حضور یابند که احمدی‌نژاد پاسخ داد: از همین جا می‌گویم و در اولین جلسه هیئت دولت هم خواهم گفت، همه وزیران باید بیایند، شما، ما و مردم همه یکی هستیم،خدای متعال فرصت داده است خدمت کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها