محققان در دانشگاه آدیس آبابا با استفاده از اطلاعات قدیمی شکاف بزرگی که در صحرای اتیوپی به وجود آمده است اعلام کردند این شکاف می تواند طی میلیونها سال آینده به بستری جدید برای اقیانوسی بزرگ در میان صحرا تبدیل شود.
کد خبر: ۲۹۱۴۸۳

دانشمندان اعلام کردند: مطالعات جدید بر روی شکاف مرموز و بزرگی که در صحرای اتیوپی به وجود آمده است نشان می دهد فرایندی که منجر به شکل گیری این پدیده شده مشابه فرایندهایی است که در کف اقیانوسها رخ می دهد و می تواند نشانه ای از شکل گیری اقیانوسی بزرگ در این منطقه در آینده به شمار رود.

این شکاف با عرض 6 متر در صحرای اتیوپی از سال 2005 به وجود آمده است اما در آن زمان مطالعات دقیقی بر روی آن انجام نگرفته بود. همچنین شکافی مشابه در بستر دریای سرخ در حال دو نیم کردن این دریا است.

محققان با استفاده اطلاعات لرزه ای جمع آوری شده از سال 2005 فرایند شکل گیری این شکاف 35 مایلی را در طی یک روز شبیه سازی کرده و اعلام کردند این شکاف در اثر انفجار آتشفشان داباهو در انتهای شمالی شکاف به وجود آمده و خروج ماگماها از دل زمین باعث شکافته شدن لایه زمین از دو جهت شده است.

این فرایند در بستر دریاها نیز به صورت مکرر اتفاق می افتد. نتیجه مطالعات جدید همچنین نشان می دهد مرزهای فعال آتشفشانی در مسیر صفحه های اقیانوسی تکتونیکی می تواند به صورت ناگهانی صفحه ای بزرگ را از میان به دو نیم تقسیم کند. پدیده ای که می تواند برای ساکنان منطقه بسیار خطرساز به شمار رود.

محققان می گویند با انجام این مطالعه در تلاش بوده اند تا ارتباط میان آنچه در صحرای اتیوپی رخ داده است را با آنچه در بستر اقیانوسها رخ می دهد دریابند و بر روی آن تحقیقات دقیقتری انجام دهند زیرا بررسی لایه های اقیانوسی در بستر دریاها تقریبا غیر ممکن است. در واقع دانشمندان این بخش از صحرای اتیوپی را به عنوان لابراتواری ویژه و منحصر به فرد برای مطالعه بر روی لایه صفحه های اقیانوسی می دانند.

صفحه های آفریقایی و عربی در بخشی از صحرای آفار در اتیوپی شمالی به یکدیگر رسیده و طی فرایند ایجاد شکافی با سرعت 2.54 سانتیمتر در سال طی 30 میلیون سال پیش از یکدیگر جدا شده اند. این شکاف خوردگی فرونشستگی 300 کیلومتری آفار و دریای سرخ را به وجود آورده است.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، محققان بر این باورند دریای سرخ به تدریج و طی میلیونها سال یا بیشتر به این نشستگی وارد خواهد شد و این بستر جدید برای آب دریای سرخ می تواند دریای سرخ را به خلیج عدن اتصال دهد.

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها