کد خبر: ۲۸۶۹۸۹

 خوشبختانه امروزه یکی از شرایط بیشتر ازدواج‌ها عشق است. البته باید گفت عشق اگر یکی از شرایط باشد معقول است اما اگر تنها دلیل یک ازدواج باشد، خیلی نمی‌توان به موفقیت آن زندگی امیدوار بود، چون که ملاک‌های مهم دیگری نیز برای انتخاب همسر وجود دارد. کمتر کسی پیدا می‌شود که خلاف علاقه‌اش با کسی ازدواج کند. زن و شوهر با علاقه به هم وارد زندگی مشترک می‌شوند و حفظ و نگهداری و افزایش این علاقه، با محبت میسر است. برای آشنایی با چگونگی ابراز محبت در زندگی زناشویی به نکات مهمی ‌در این باره پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

محبت پدرانه و مادرانه

وقتی زن و شوهر وارد زندگی مشترک می‌شوند، به دلیل علاقه زیاد به همسرشان دست به ابراز محبت‌هایی می‌زنند که بیشتر والدین به فرزندانشان نشان می‌دهند؛ مثلا دلسوزی‌هایی که مخصوص مادرهاست، نگرانی راجع به خورد و خوراک و خواب و... که همسر شما با سنی که دارد می‌تواند خودش از این نظرها مراقب خود باشد. یا محبت‌های پدرانه مثل کنترل بیش از حد و وسواس روی لباس و چهره و مراودات همسر که اگر با شناخت کافی ازدواج کرده باشید، نباید دچار این وسواس‌ها شوید و اسمشان را محبت بگذارید. گاهی این محبت‌های پدرانه و مادرانه باعث می‌شود همسران بیشتراز هم دور شوند، چون که آنها دنبال محبت همسری می‌گردند نه این‌که بخواهند یک پدر و مادر دیگر داشته باشند.

همسر شما می‌داند کی گرسنه است، کی سیر است و کی سرد یا گرمش است. او نیازی ندارد شما راجع به این مسائل نگرانش باشید. همسر شما از خطراتی که در کوچه و خیابان است مطلع است و می‌تواند از خودش مراقبت کند. پس برای محبت کردن به همسرتان، بهتر است دنبال راه‌های بهتری بگردید.

همدیگر را در محبت غرق نکنید

بعضی از زن و شوهر‌ها بیش از اندازه به هم محبت می‌کنند، آنقدر که دیگر تکراری و عادت گونه می‌شود. لازم نیست همیشه با کلمات محبت‌آمیز غلیظ با همسرتان صحبت کنید و همیشه در حال محبت کردن به او باشید، چون این کار او را از شما زده می‌کند و باعث ایجاد توقع‌های بزرگ می‌شود. اگر همسر شما یاد بگیرد از محبت شما سوءاستفاده کند و هروقت چیزی از شما می‌خواهد بگوید اگر مرا دوست داری این کار را برایم انجام بده، در واقع به محبت شما توهین شده است. محبت هم اندازه دارد و افراط و تفریط در آن جایز نیست. محبت باید به اندازه، بجا و به شکلی صحیح باشد تا تاثیر مثبتی در زندگی بگذارد.

محبت داخل خانه و بیرون از خانه

بعضی از همسران دوست دارند محبت‌شان را در معرض نمایش بگذارند و در جمع به همدیگر محبت کنند. این زوج‌ها معمولا در خانه کم تر به هم محبت می‌کنند و اصلا ممکن است روابط خوبی‌با هم نداشته باشند، اما از ترس این‌که دیگران این را بفهمند، سعی می‌کنند میان جمع خیلی به هم محبت کنند.

محبت همسران به هم، بیشتر باید زیر سقف خانه ای باشد که در آن زندگی می‌کنند. در بیرون خانه، این محبت بیشتر شکل احترام به خود می‌گیرد. وقتی شما در مهمانی به همسرتان احترام بگذارید، حواستان به او باشد و او را تنها نگذارید، یعنی به او محبت کرده‌اید. یادتان باشد مهم نیست که دیگران فکر کنند شما همسرتان را می‌پرستید. مهم این است که همسرتان احساس کند به او علاقه‌مندید و به او اهمیت می‌دهید.

محبت با وظیفه شناسی

اگر در زندگی زناشویی فقط بخواهید محبت کنید، اما به وظایف‌تان عمل نکنید، محبت شما نیز کم‌کم تاثیر خود را از دست می‌دهد. می‌توان گفت که عمل به وظایف و تلاش برای ساختن زندگی مشترک به بهترین نحو هم می‌تواند جلوه‌ای از محبت همسران باشد. مسلما مردی که تلاش می‌کند همسرش در آرامش باشد، به او علاقه‌مند است. زنی که خانه را برای همسرش مکانی امن و آرام می‌کند تا همسرش بتواند در آن راحت باشد نیز در حال محبت به اوست.

از طرف دیگر، گاهی همسران فکر می‌کنند همین که به وظایف خود عمل می‌کنند کافی است و نیازی به ابراز محبت نیست. می‌گویند همسر ما باید خودش بداند که وقتی من این همه به خاطر او زحمت می‌کشم و تلاش می‌کنم، او را دوست دارم. این تفکر اشتباه است که چون هر فردی احتیاج دارد به معنای واقعی و بی‌واسطه به او محبت شود. یک هدیه کوچک، یک جمله محبت‌آمیز، یک نوازش عاشقانه و یک شاخه گل، تاثیر زیادی روی روحیه و تفکرات انسان می‌گذارد که ممکن است یک فداکاری بزرگ در زندگی آن تاثیر را نگذارد. پس محبت کردن و وظیفه‌شناسی در کنار هم می‌تواند کافی باشد نه تنهایی.

چگونه محبت کنیم؟

بسیاری از افراد می‌خواهند به همسرانشان محبت کنند، اما نمی‌دانند چگونه باید این کار را بکنند یا از محبتی که می‌کنند نتیجه نمی‌گیرند. به همین دلیل، ما به چند راه اشاره می‌کنیم تا بتوانید راه درست محبت کردن را بیاموزید و از تاثیرات مثبت آن در زندگی مشترک بهره ببرید.

1 - با هم راجع به محبت کردن حرف بزنید. بعضی از افراد در محبت کردن تنها به دیدگاه خود بسنده می‌کنند و آن‌گونه که خودشان دوست دارند به آنها محبت شود به دیگران محبت می‌کنند. مثل این‌که شما برای همسرتان هدیه‌ای را که خودتان دوست دارید بخرید و اصلا به این‌که او چه دوست دارد اهمیت ندهید.

دیدگاه همسرتان را درباره محبت کردن و محبت دیدن بپرسید. وقی بدانید مظاهر محبت از نظر همسرتان چه چیزهایی است، راحت‌تر می‌توانید به او محبت کنید. مثلا ممکن است افرادی گل را مظهر محبت بدانند و با گرفتن یک شاخه گل به محبت همسرشان پی‌ببرند، اما ممکن است برای بعضی‌ها گل خیلی تاثیرگذار نباشد و مثلا یک نوشته و یا یک جمله محبت‌آمیز کارسازتر باشد. با پیدا کردن این راه‌ها می‌توانید راز محبت به همسرتان را کشف کنید و به او آن‌گونه که دوست دارد محبت کنید.

2 - خلاق باشید. وقتی دیدگاه همسرتان را دانستید، می‌توانید در محبت کردن خلاقیت نشان دهید. اگر کسی که عاشق گل باشد و شما هم هر روز برایش یک شاخه گل رز ببرید، بعد از یک هفته برای هر دوی شما کسالت‌آور می‌شود. می‌توانید هربار یک راه برای محبت کردن اختراع کنید. مثلا می‌توانید برای همسرتان یک گلدان گل هدیه بگیرید تا هر بار که به آن رسیدگی می‌کند یاد محبت شما بیفتد. در این صورت، هیچ‌وقت محبت کردن میان شما و همسرتان عادت نمی‌شود، چون هر بار به شکل جدیدی انجام می‌شود کمی‌ فکر کنید و راه‌های تازه پیدا کنید.

3 - مهربان باشید. مهربان بودن یکی از راه‌های آسان محبت کردن است. گاهی افراد وقتی از همسرشان چیزی می‌خواهند یا درخواستی دارند مهربان می‌شوند و این در همسرشان تاثیر منفی می‌گذارد، چون آنها فکر می‌کنند که همسرشان تنها به خاطر این‌که خواسته‌اش اجابت شود مهربان است. اگر واقعا همسرتان را دوست دارید، چرا همیشه با او مهربان نیستید و دست به لجبازی می‌زنید و او را ناراحت می‌کنید؟ مطمئن باشید که مهربانی می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند. اگر فکر می‌کنید با مهربانی همسرتان را متوقع می‌کنید و باعث می‌شود او بیشتر بر شما مسلط شود، سخت در اشتباهید. شما با مهربانی می‌توانید هرچه بیشتر خود را به همسرتان نزدیک کنید و با هم یکی شوید. زندگی میدان جنگ نیست که دائم بخواهید مراقب باشید که به دشمن‌تان امتیاز ندهید. زندگی گلی است که اگر با محبت و مهربانی از آن مراقبت نکنید، زود پژمرده می‌شود.

4 - با محبت معامله نکنید. محبت بی‌دریغ و بی‌منت، خواسته هر انسانی از همسرش است. پس اگر بخواهید در ازای محبتی که می‌کنید انتظاری داشته باشید و چیزی طلب کنید و منت بگذارید، فقط ارزش محبت خود را پایین آورده‌اید. شما به همسرتان محبت می‌کنید، چون او را دوست دارید و می‌خواهید او نیز این را بداند؛ همین و بس. اگر با این انگیزه به همسرتان محبت کنید، چیزی نمی‌گذرد که در جواب محبتتان محبت می‌بینید و با لذت هر چه بیشتر، هر کدام به وظایف‌تان عمل می‌کنید و سعی می‌کنید همدیگر را خوشحال کنید.

حدیث‌السادات میرزایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها