با هدف خدمت‌رسانی بهتر به مردم

موزه‌ها، بیشتر باز می‌مانند

گروه فرهنگ و هنر - مهدی نورعلیشاهی: یکی از مشکلاتی که باعث شده نمودار بازدید مردم از موزه‌های کشور پایین بیایید، یکسان بودن زمان بازدید از موزه‌های ایران با ساعت کار ادارات دولتی است، اما انگار قرار است اتفاقاتی در این زمینه بیفتد. پس از درج مطلبی در مورد همخوانی ساعت کار موزه‌های کشور با زمان کار ادارات دولتی در ایران که چندی پیش در روزنامه جام‌جم به چاپ رسید، واکنش‌های مختلفی در این زمینه مطرح شد، اما شاید مهم‌ترین واکنش از سوی معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود که از افزایش کار موزه‌های کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد. با این حال، وی به زمان دقیق این کار اشاره‌ای نکرد.
کد خبر: ۲۸۵۵۸۵

سیدرضا موسوی، معاون فرهنگی این سازمان که موزه‌های کشور نیز تحت نظارت معاونت اوست با مناسب نبودن زمان باز بودن موزه‌ها موافق است و می‌گوید: این یک واقعیت است که موزه‌های ایرانی بعد از پایان ساعت کاری ادارات مختلف کشور تعطیل می‌شوند و همین امر باعث می‌شود جمع زیادی از هموطنان ایرانی که بعد از ساعت 4 بعدازظهر می‌خواهند از موزه‌ها بازدید کنند از این امر محروم شوند.

موسوی با اشاره به این ‌که بزودی ساعت بازدید از موزه‌ها بیشتر خواهد شد، می‌افزاید: بزودی مشکلاتی چون هزینه نیروی انسانی و مسائل امنیتی برای افزایش ساعات بازدید، برطرف شده و مردم می‌توانند ساعات بیشتری را به بازدید از موزه‌ها بپردازند.

وی افزود: می‌خواهیم طی این طرح به حداکثر زمان بازدید از موزه‌ها دست پیدا کنیم تا علاقه‌مندان بیشتری را به موزه‌ها بکشانیم.

به گفته موسوی سازمان متبوع او می‌خواهد ساعت کاری موزه‌ها را افزایش دهد.

2 شیفته شدن کار کارمندان در شیفت‌های صبحگاهی و شامگاهی به همراه افزایش ضریب ایمنی امنیت موزه‌ها دو مساله‌ای است که برنامه‌ریزی برای آنها در افزایش کار موزه‌ها موثر است.

محمدرضا مهراندیش، رئیس موزه ملی ایران نیز در این زمینه حرف‌های شنیدنی دارد. او با اشاره به این‌ که پس از درج این مطلب در «جام‌جم» 2 ساعت به ساعت کاری موزه ملی ایران اضافه شده، است می‌گوید: پیشنهاد بدون تعطیلی موزه ملی ایران در طول هفته نیز به رئیس سازمان میراث فرهنگی ارائه شده است که در صورت تصویب، تعطیلی روزهای دوشنبه‌ هم که به خاطر کارهای نظافتی صورت می‌گرفت، لغو می‌شود تا این موزه در کل روزهای هفته میزبان مردم باشد.

وی با اشاره به این‌که در چند هفته اخیر و با افزایش زمان بازدید از موزه ملی، تعداد بیشتری از مخاطبان به این موزه مراجعه کرده‌اند، افزود: ما کشور نوپایی در زمینه موزه و موزه‌داریبه شمار می‌رویم و نباید وقتمان در تعطیلات موزه‌ای و فرهنگ بازدید از موزه‌ها به هدر رود.

مهراندیش افزود: تامین نیروی انسانی در این زمینه مهم‌ترین امر برای افزایش ساعات اداری موزه‌ها به شمار می‌رود، اما با حمایت مسوولان سازمان میراث فرهنگی از این طرح یعنی افزایش ساعات بازدید از تمام موزه‌های کشور مطمئنا به تعداد مخاطبین موزه‌های کشور افزوده خواهد شد.

این یک واقعیت آماری است که امروزه بیشتر گردشگران خارجی ایران را گردشگران فرهنگی تشکیل می‌دهند و مطمئنا بازدید از موزه‌ها بخش مهمی از سبد بازدید‌های روزانه ایشان را تشکیل می‌دهد. حال حساب کنید گردشگرانی که به کشورمان می‌آیند اگر با درهای بسته یک موزه مواجه شوند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

افزایش ساعات بازدید از موزه‌ها شاید با توجه به فرارسیدن فصل زمستان به دلیل سردی هوا و کوتاهی روزها کمی سخت‌تر به نظر بیاید، اما این امر با نهادینه شدن می‌تواند ما را هم در جرگه برخی از کشورهای جهان که دارای موزه‌های شبانه‌روزی یا موزه‌هایی با چند شیفت کاری هستند، قرار دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها