پس از واگذاری نیم ساعته 50‌به‌علاوه یک درصد سهام مخابرات در بورس، دیروز در واگذاری دیگری نخستین عرضه سهام بیمه‌های دولتی در بورس و اوراق بهادار با موفقیت تاریخی انجام شد.
کد خبر: ۲۸۵۴۷۳

طبق اعلام سازمان بورس و بیمه مرکزی ایران قرار است سهام 3‌شرکت بیمه دولتی البرز، دانا و آسیا بتدریج و بصورت غیربلوکی و خرد به مردم واگذار شود.

در راستای تحقق این وعده دیروز 10‌درصد سهام بیمه البرز عرضه شد که تنها با گذشت 38 ثانیه از آغاز عرضه و با رشد قابل توجه قیمت در مقایسه با قیمت اولیه اعلام شده توسط مردم خریداری شد.

بر این اساس با وجود آن که قیمت کارشناسی و پایه پیشنهادی در سهم بیمه البرز 474‌تومان بود، اما استقبال خریداران از آن به حدی بود که قیمت این سهام تا 629 تومان بالا رفت و سرانجام به همین قیمت فروخته شد.

به خاطر استقبال بیش از حد بازار و وضعیت تقاضا، تمامی پیشنهادات افزایش قیمت و خریدار همان 38‌ثانیه به ثمر نشست تا رکوردی تاریخی در این باره رقم بخورد. به طوری که سازمان بورس و اوراق بهادار در اظهار نظر رسمی خود، فروش چنین حجم سهامی را در این مدت اندک در تاریخ سازمان بورس بی‌سابقه ارزیابی کرده است. این واگذاری دیروز شاخص‌های بورس را نیز به طرز قابل توجهی افزایش داد، به طوری که در پایان معاملات دیروز شاخص کل با 3/98 واحد افزایش به عدد 1/11891 و شاخص شناور آزاد با 134 واحد رشد به عدد 1/1473 رسید.دیروز همچنین سهام بیمه البرز در صدر جدول سهام شرکت‌هایی که بیشترین افزایش قیمت را دارند، قرار گرفت تا روز تاریخی بورس و اوراق بهادار تکمیل شود.

در همین رابطه ناظر معاملات شرکت بورس گفت: بیمه البرز رکورد تازه‌ای را در تاریخ بازار سرمایه ثبت کرد و 26 میلیون سهم این بیمه تنها در عرض 38 ثانیه به فروش رسید که این رکوردی بی‌سابقه در بازار سرمایه است.

علی صحرایی با اشاره به این که 3 درصد از سهام شرکت حفاری شمال در 36 ثانیه به فروش رسیده بود، ‌ابراز کرد: با توجه به این‌که در عرضه اولیه بیمه البرز 10‌درصد از سهام در 38 ثانیه خریداری شده و از لحاظ درصد سهام بیشتر از حفاری شمال است، رکوردی در بازار سهام به شمار می‌رود.

نماد معاملاتی بیمه البرز در ساعت 45/10 بازگشایی شد تا 500 ایستگاه معاملاتی برای خرید این تعداد از سهام اقدام کنند که سهم هر ایستگاه معاملاتی در عرضه اولیه سهام بیمه البرز، از سوی ناظر بازار 52 هزار سهم اعلام شده بود.

پیش‌بینی سود هر سهم بیمه البرز 812 ریال اعلام شده است.شرکت بیمه البرز نخستین شرکت بیمه‌ای است که در اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی واگذار شد.

در همین راستا سهام 2 شرکت بیمه‌ای آسیا و دانا هم واگذار خواهد شد.معاون سازمان خصوصی‌سازی در‌این باره گفت: هر سهم بیمه البرز 629 تومان عرضه شد در حالی که قیمت کارشناسی آن 474 تومان بود. اسماعیل غلامی افزود: براساس برآوردهای کارشناسی شده نرخ سهم آن 4746 ریال تعیین شده بود اما به دلیل استقبال بیش از حد بازار و وضعیت تقاضا، قیمت هر سهم اولین شرکت بیمه‌ای 629 تومان تثبیت شد. وی با بیان این‌که از ابتدا مشخص بود بازار از این سهم استقبال می‌کند، اظهار کرد: از شنبه هفته آینده، بقیه سهام قابل واگذاری بیمه البرز و حداکثر تا 10 درصد بصورت تدریجی به خریداران عرضه خواهد شد.

غلامی افزود: وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز خواهان ادامه عرضه تدریجی و عدم واگذاری سهام بلوکی این شرکت است چرا که عرضه تدریجی سهام به نفع همگان است.

به گفته وی، قیمت نقد سهام مخابرات در حالی 260 تومان برآورد می‌شود که به علت واگذاری اقساطی سهام بلوک 50 درصد بعلاوه یک سهم، نرخ هر سهم آن 340 تومان تعیین شد.

گزارش از گروه اقتصادی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها