خسارت بیش از یک میلیارد تومان است

قتل عام درختان دنا

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست برآورد خسارت قطع 10 تا 14 هزار اصله درخت کهنسال بلوط در منطقه حفاظت شده دنا در کهگیلویه و بویراحمد را بیش از یک میلیارد تومان برآورد کرد.
کد خبر: ۲۸۵۴۶۵

دکتر دلاور نجفی حاجی پور در گفتگو با مهر ضمن درخواست از مقامات قضایی برای برخورد جدی و قاطع با مجرمین تخریب کننده درختان بلوط در کهگیلویه و بویراحمد گفت:  اداره کل محیط زیست استان از بانیان این فاجعه زیست محیطی شکایت کرده و این شکایت تا زمان محکومیت قضایی پس گرفته نمی شود.

این مقام عالی در سازمان محیط زیست کشور، خسارت وارده به جنگلهای حفاظت شده و تحت مدیریت سازمان محیط زیست را بیش از یک میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: هنوز هیچ توافقی با شرکت گاز صورت نگرفته است. اما باید این مبلغ به حساب خزانه داری دولت واریز شود و این خسارت جدای از مجازاتی است که دستگاه قضایی در نظر خواهد گرفت.

دکتر نجفی تعداد درختان قطع شده در منطقه حفاظت شده دنا را بالغ بر 13 هزار و 500 اصله عنوان و اضافه کرد: رویه جدید سازمان محیط زیست تعامل حداکثری با بخش توسعه کشور است و این تعامل تا زمانی ادامه دارد که نسبت به اعتماد سازمان محیط زیست تخلفی صورت نگیرد. بعد از آن سازمان در هیچ موقعیتی کوتاه نمی آید و در همین حادثه قطع درختان بلوط در کهگیلویه و بویراحمد تا آخرین مراحل از طریق دولت و قوه قضائیه مسئله را پیگیری می کنیم.

 بعد از درگیری محیط بانان سازمان محیط زیست با مجرمان تخریب کننده درختان بلوط در "سینه نمک" منطقه حفاظت شده دنا، کار قطع درختان کهنسال بلوط برای انتقال خط دهم لوله گاز عسلویه به مناطق شمال و شمالغرب کشور متوقف و طبق شکایت سازمان محیط زیست پرونده به مقامات قضایی استان ارجاع شده است.

از سوی دیگر دادستان منطقه دنا ضمن توقف کار به مسئولان و مقامات اجرایی طرح ملی انتقال خط لوله گاز برای توقف و پرداخت خسارت اعلام شده هشدار داد . پیشتر و طبق قرارداد سازمان محیط زیست و شرکت ملی گاز مقرر شده بود خط انتقال گاز از کریدور تعین شده که تجربه انتقال سه خط لوله در 40 سال اخیر را در گردنه "میمند" داشته عبور کند در حالی که قرارگاه خاتم الانبیا برخلاف قرارداد یاد شده از خط الرس تپه ها و در حاشیه رودخانه بشار خط لوله را عبور داده که در 3 کیلومتر فعالیت، 10 تا 14 هزار اصله درخت کهنسال بلوط را قطع کرده است.

اداره گاز و پیمانکار مجری طرح انتقال گاز ضمن پذیرش تغییر مسیر تعیین شده، ملزم به پرداخت خسارت شده اند. این در حالی است که دکتر دلاور نجفی معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست کشور با ابراز نگرانی از این تخریب بی سابقه محیط زیست گفت: وقتی درختان را قطع کرده اند هر چقدر هم جریمه تعین شود دردی را دوا نمی کند و این درختان از گونه های غیر قابل تجدید و احیا هستند.

دادستان استان نیز در اقدامی قضایی دستور توقف عملیات، شناسایی مجرمان و معاینه میدانی محل و جمع بندی پرونده را با احضار پیمانکار صادر کرده است.

از دیگر سو کارشناسان محیط زیست ضمن هشدار به مقامات اجرایی و پیمانکاران کشور خواستار رعایت ابتدایی ترین اصول ارزیابی های زیست محیطی در فعالیتهای عمرانی و صنعتی خود برای جلوگیری از بروز و تکرار چنین فجایعی در محیط زیست و منابع طبیعی کشور شده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها