شاید خیلی‌ها باشند که هنوز از نامگذاری یک روز به نام حیوانات در جهان خبر نداشته باشند و طبیعتا چون خبر ندارند هم نمی‌دانند که دیروز؛ روز جهانی حیوانات بوده است!
کد خبر: ۲۸۴۷۵۵

روزی که از سال 1931 یعنی 78 سال پیش، توسط گروهی از اکولوژیست‌ها برای نشان دادن ضرورت حفظ گونه‌های در معرض خطر و انقراض پایه‌گذاری شده است.

از آن زمان به بعد هم بر تعداد گونه‌های حیوانی که وارد دایره این روز شدند، اضافه شد و هم شمار کشورهایی که به این روز و اهداف آن توجه داشتند، افزایش یافت. ناگفته پیداست که هدف اصلی از برگزاری جشن در این روز توجه جدی به حیوانات و سعی در حفظ حقوق آنهاست. به همین دلیل نمی‌شود چنین روزی را به جغرافیای خاصی محدود کرد. با این که در دین اسلام حمایت از حقوق حیوانات سفارش شده، متاسفانه در کشور ما به این موضوع اهمیت زیادی داده نمی‌شود.

در کشور ما علاوه بر بی‌توجهی به حقوق حیوانات، پدیده حیوان آزاری هم دیده می‌شود که دایره آن از سنگ زدن به گربه‌های خیابانی (که بعضا با همراهی والدین و توسط کودکان صورت می‌گیرد) تا انجام آزمایش‌های غیراستاندارد روی حیوانات و شکار تفریحی و برگزاری سیرک است.

در همین ارتباط دکتر محمد لطفی‌زاده، رئیس مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی کشور معتقد است که شاید علت اصلی جفا به حیوانات را باید در ضعف آموزش‌های عمومی دانست.

این مساله نشان می‌دهد که رسانه‌های خبری و اطلاع‌رسانی باید در این زمینه نقش بیشتری ایفا کنند و با استفاده از کارشناسان حوزه‌های گوناگون، ابعاد مختلف حقوق حیوانات چه از دیدگاه قوانین دینی و چه در زمینه نحوه رفتار با حیوانات و مراقبت از آنان را آموزش دهند.

آنچه نباید در این روند آموزشی نادیده گرفته شود، آن است که به مردم آموزش داده شود تا باورشان شود که حیوانات هم حق زندگی توام با آرامش و آسایش دارند.

پونه شیرازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها