ائتلاف 8 و 14 مارس بر سر انتخاب رئیس پارلمان اختلاف دارند

بروز شکاف سیاسی در لبنان

گروه بین‌الملل:‌انتخاب رئیس جدید پارلمان لبنان که قرار بود امروز (سه‌شنبه) انجام شود به30 ژوئن (9 تیر) موکول شد تا اولین نشانه‌ها از بروز شکاف بین جناح حاکم و غربگرای 14 مارس و ائتلاف حزب‌الله موسوم به 8 مارس پس از انتخابات پارلمانی اخیر نمود پیدا کند. به گزارش ایسنا، پارلمان لبنان دور جدید خود را بدون رئیس و هیات رئیسه آغاز کرد، در حالی که قرار بود امروز رئیس پارلمان انتخاب شود انتخاب رئیس پارلمان به 30 ژوئن موکول شد.
کد خبر: ۲۶۱۷۲۲

روزنامه لبنانی البیان نوشت: فراکسیون‌های پارلمانی در حالی با هدف فراهم آوردن زمان بیشتر برای رایزنی خواستار برگزاری نشست رای‌گیری تعیین اعضای هیات رئیسه پارلمان در 30 ژوئن شده‌اند که نبیه بری، رئیس قبلی پارلمان که از شانس بیشتری برای احراز مجدد این پست برخوردار است در نشست دیروز حضور نداشت.

اگرچه هیچ یک از دو جناح اصلی حاکمیت لبنان به اختلافات ضمنی خود در مورد تعیین رئیس جدید پارلمان و نخست‌وزیر بعدی کشور اشاره نمی‌کنند اما گمان می‌رود دو طر ف وارد نوعی گروکشی در تعیین مناصب کلیدی در قوای مقننه و مجریه شده‌اند.

براساس قوانین لبنان و با توجه به ترکیب جمعیت این کشور رئیس پارلمان از بین شیعیان، نخست‌وزیر از اهل تسنن و رئیس‌جمهور از مسیحیان مارونی انتخاب می‌شود.

محمد رعد، رئیس فراکسیون حزب‌الله لبنان در پارلمان این کشور دیروز بدون اشاره به اختلافات موجود در پارلمان تصریح کرد: در حال حاضر خطرات خارجی علیه لبنان بیش از گذشته روشن شده است. وی یادآوری کرد: رایزنی‌ها برای انتخاب رئیس پارلمان لبنان تقریبا به پایان رسیده و تعیین نخست‌وزیر، ترکیب دولت و نحوه‌ تشکیل آن همچنان در حال بررسی است.

موضع حزب‌الله

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفتگو با شبکه الجدید تاکید کرد حرکتی در لبنان جریان دارد که نشانه وجود نقش عربستان‌سعودی و مصر در تشکیل دولت لبنان است.

قاسم با اشاره ضمنی به اتفاق نظر بدست آمده بین احزاب و گروه‌های عضو جناح 14 مارس برای معرفی سعد حریری به عنوان نامزد احراز نخست‌وزیری افزود: هیچ مذاکره‌ای درباره‌ دولت با جناح حاکم نداشته‌ایم و آنها هنوز تعیین نکرده‌اند که چه کسی نخست‌وزیر باشد. وی افزود: دولت لبنان نمی‌تواند تنها از سوی گروهی خاص اداره شود و حزب‌الله لبنان در صورت حضور تمامی گروه‌های معارض در دولت در چارچوب آن حضور خواهد داشت.

اختلافات پنهان

فواد سنیوره،‌ نخست‌وزیر لبنان در حالی روز گذشته حمایت خود را از نامزدی سعد حریری برای تصدی پست نخست وزیری اعلام کرد که به نظر می‌رسد نوعی زورآزمایی مبتنی بر گروکشی بین دوجناح سیاسی لبنان برای تشکیل دولت و تعیین هیات رئیسه پارلمان شکل گرفته است.

سنیوره دیروز بعد از دیدار با میشل سلیمان، رئیس‌جمهور لبنان تاکید کرد حریری تنها نامزد مورد نظر جناح حاکم برای احراز نخست‌وزیری است. او با این اظهارات در واقع عزم جناح حاکم برای پافشاری بر این انتخاب را نشان داد تا مراودات جناح‌های سیاسی در لبنان وارد مرحله تازه‌ای شود.     

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها