وزارت دارایی ژاپن اعلام کرد؛ به دنبال تشدید رکود و بحران اقتصادی در آمریکا و اروپا و کاهش تقاضا برای کالاهای ژاپنی ، میزان صادرات این کشور طی ماه فوریه، بیش از 4/49 درصد کاهش یافت.
کد خبر: ۲۴۲۵۸۱

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ ، میزان صادرات خودرو و محصولات الکترونیکی ژاپن در این مدت به شدت کاهش داشته است. صادرات ژاپن به آمریکا بزرگترین بازار صادراتی توکیو بیش از 4/58 درصد افت نشان می دهد . صادرات خودروهای ژاپنی به آمریکا بیش از 9/70 درصد کاهش داشته است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی رشد اقتصادی ژاپن طی سه ماه نخست 2009 بیش از 1/12 درصد کاهش خواهد یافت که این رقم از سال 1974 میلادی بی سابقه است . در حالی که شرکتهای بزرگ ژاپنی مثل تویوتا ، سونی و پاناسونیک هزاران نفر از کارمندان خود را اخراج کرده اند ، تارو آسو نخست وزیر ژاپن سومین بسته محرک اقتصادی را به پارلمان این کشور پیشنهاد داده است.

ژاپن به شدت به صادرات کالا و خدمات به آمریکا و اروپا وابسته است . افزایش 223 درصدی ارزش ین در برابر دلار نیز فشار زیادی را به شرکتهای ژاپنی وارد کرد. کاهش شدید صادرات ژاپن طی ماه فوریه از سال 1980 میلادی بی سابقه است . صادرات تویوتا طی ماه گذشته بیش از 69 درصد کاهش یافت و این شرکت برای نخستین بار طی 59 سال اخیر با زیان و ضرر روبرو خواهد شد.

صادرات ژاپن به اروپا نیز در این مدت 7/54 درصد کاهش یافت و صادرات به اسیا نیز با افت 3/46 درصدی روبرو شد . صادرات ژاپن به چین نیز بیش از 7/39 درصد کاهش یافت.

بر اساس این گزارش ، واردات ژاپن نیز 43 درصد کاهش یافت. رهبران گروه بیست قرار است در نشست دوم آوریل در شهر لندن در خصوص راهکارهای مقابله با بحران مالی و اقتصادی جهان رایزنی کنند.

کائورو یوسانو وزیر دارایی ژاپن گفت: اقتصاد این کشور با شدیدترین بحران و رکود از سال 1945 میلادی روبرو شده است . ژاپن نسبت به ده سال قبل بیشتر به صادرات وابسته شده است و این مساله موجب شده تا آسیب پذیری این کشور در برابر تحولات اقتصادی جهان افزایش یابد. سازمان تجارت جهانی پیش بینی کرد ، میزان مبادلات بین المللی امسال 9 درصد کاهش خواهد یافت . سهم صادرات در تولید ناخالص داخلی ژاپن از 4/10 درصد در سال 2002 به 6/15 درصد در سال 2007 رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها