گزارش «جام‌جم» از تحرکات آمریکا در آستانه جابجایی قدرت

پایانی مبهم برای دولت بوش

گروه سیاسی - فاطمه تیمورزاده: ‌دولت‌ها معمولا روزهای پایانی عمر خود و انتقال مسوولیت به دولت جدید را در آرامش و سکوت می‌گذرانند، اما تحرکات و خبرها درباره دولت جورج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا گویی حکایت از پایانی جنجالی دارد. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پیروزی نخستین سیاهپوست در تاریخ آمریکا، باراک اوباما منجر شد، اما شعارهای انتخاباتی وی برای ایجاد تغییر در سیاست‌های کاخ سفید بویژه در قبال ایران، هنوز بحث داغ رسانه‌های جهان است.
کد خبر: ۲۱۷۴۶۵

همزمان با طرح شعارهایی از سوی اوباما مبنی بر مذاکرات بدون پیش شرط با جمهوری اسلامی ایران، دولت بوش با اقداماتی نظیر اعزام نیکلاس برنز به مذاکرات گروه 1+5 در ژنو  که با حضور دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان برگزار شد  و طرح بحث بررسی گشایش دفتر حفاظت منافع آمریکا در ایران در ماه‌های پایانی عمر خود، مکملی را برای ایجاد این نگاه خوشبینانه مبنی بر آغاز مذاکرات با ایران و ایجاد تغییر در سیاست خارجی آمریکا، ایجاد کرده است.

اما در پس هیاهوی آغاز رابطه با آمریکا  که پیام تبریک محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری به اوباما، به نوعی پایه‌های استدلال تحلیلگران را برای تایید آن چفت و بست کرده است  تحرکات، فرضیه‌ای دیگر را نیز تقویت می‌کند.

یک پایگاه خبری اسرائیلی اخیرا از نشست فوق‌العاده مشاوران باراک اوباما پس از پیروزی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با معاون تندرو و جنگ‌طلب رئیس‌جمهور کنونی آمریکا یعنی دیک چنی خبر داده بود.

بر اساس این گزارش ریچارد دانزیج، وزیر امور دریایی سابق آمریکا و جوناتان اسکات جرایشن، به عنوان مشاوران اوباما در این نشست فوق‌العاده، با اظهاراتی شدیداللحن به چنی درباره هرگونه اقدام برای حمله به ایران و سوریه در فاصله زمانی باقیمانده تا روی کار آمدن اوباما هشدار دادند. فلیکا با عنوان این‌که آنها به چنی هشدار دادند مبادا با انجام هرگونه اقدامی به سیاست‌های اوباما در دوره حکومتش ضربه وارد کند، تصریح کرد: مشاوران اوباما تاکید کردند که رئیس‌جمهور جدید آمریکا این قدرت را دارد که هر مسوول پیشین را به خاطر شکستن سوگند خود در برابر قانون و تلاش در جهت خلاف منافع آمریکا تحت پیگرد قرار دهد و محاکمه کند.

چندی پیش نیز یک پایگاه اینترنتی دیگر رژیم صهیونیستی  به نقل از یکی از مقامات ارشد امنیتی  سیاسی اسرائیل بدون فاش کردن نام وی نوشت که بوش زمانی بین چهارم نوامبر یعنی تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و آخرین ماه حضورش در کاخ سفید یعنی ژانویه سال 2009، به ایران حمله نظامی خواهد کرد.

مقامات رژیم صهیونیستی در چند سال گذشته، محروم کردن ایران از حق خود در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش را به عنوان دستور کار اصلی و استراتژیک خود و مقامات آمریکایی قرار داده‌اند و در این مسیر بشدت مقامات آمریکایی را برای اقدام نظامی علیه ایران تحت فشار قرار داده‌اند.

روزنامه روسی ایزوستیا می‌نویسد: ایهود باراک، وزیر جنگ اسرائیل با فراخواندن آمریکا به حمله نظامی علیه ایران، مدعی شد که یقین دارند ایران سعی دارد به سلاح هسته‌ای دست یابد و با انجام مذاکره در این ارتباط، جهان را به گمراهی می‌کشاند.

تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه این رژیم نیز در گفتگویی با رادیو اسرائیل بصراحت اعلام کرد که مذاکرات بین تهران و رئیس‌جمهور جدید آمریکا درباره پرونده هسته‌ای ایران برای دولت یهودی نامطلوب است.

چندی پیش نیز آموس گیلاد، رئیس دایره امور امنیتی و دیپلماتیک در وزارت جنگ این رژیم مدعی شد که اسرائیل، ایران هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد.

علاوه بر گره خوردن منافع واشنگتن و تل‌آویو در منطقه، لابی صهیونیستی نیز یکی از کانون‌های قوی تاثیرگذار بر سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکاست و از همین رو سیاست‌های خارجی آمریکا را باید نمایی از سیاست اسرائیل دانست.

در میان کشورهای غربی، آمریکا و همچنین رژیم اسرائیل ظرفیت پذیرش این واقعیت را که ایران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بدون نیاز به کشورهای غربی برخوردار است و براساس معاهده ان.پی.تی حقوق مشروع آن محسوب می‌شود، ندارد و بر این اساس تحریم‌ها نیز نتوانسته مقامات واشنگتن و تل‌آویو را راضی کند،  مضاف بر این که این تحریم‌ها نتوانسته تاثیری بر روند فعالیت‌های ایران بگذارد.

تحلیلگران بر این اعتقادند که بسیاری از مقامات آمریکایی و ایرانی با نشان دادن چراغ سبز در مسائل مختلف، به مرحله ایجاد ارتباط و آغاز مذاکرات رسیده‌اند، اما مساله فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران بویژه غنی‌سازی اورانیوم که به خط قرمز واشنگتن و تهران بدل شده، مساله را برای طرفین حیثیتی کرده و هیچ کدام حاضر به عقب‌نشینی نیستند.

ناظران سیاسی بر این اعتقادند شاید اگر این شرایط متوقف می‌شد و بازگشتی به عقب وجود داشت، شرط توقف غنی‌سازی این گونه مطرح نمی‌شد تا مقامات کاخ سفید برای رسیدن به هدف و حفظ حیثیت خود در افکار عمومی دنیا حتی گزینه نظامی و حملات محدود را در دستور کار خود قرار دهند.

سایت تحلیلی و خبری تابناک در خبری اعلام کرده است که پس از تحرکات اخیر نیروهای آمریکایی برای جاسوسی از مرزهای ایران، بتازگی نیروهای مرزی عراق، دوربین‌ها و ابزارهایی را کشف کرده‌اند که در مرز عراق به صورت مخفیانه جاسازی شده‌اند.

براساس این گزارش، این دوربین‌ها که متعلق به نیروهای آمریکایی است، به سوی خاک ایران و برای جاسوسی از تحرکات نیروهای ایرانی، در مناطقی چون شهر «العماره» در جنوب عراق کار گذاشته شده‌اند.

ساعاتی پس از اعلام پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری نیز ستاد  فرماندهی نیروهای مسلح کشورمان اقدام به صدور بیانیه کرد.

در این بیانیه با اعلام این که اخیرا ارتش جمهوری اسلامی، بالگردهای آمریکایی را نزدیک مرزهای غربی ایران مشاهده کرده در حالی که در فاصله نزدیکی از مرزهای بین‌المللی عراق - ایران در پرواز بودند، به نیروهای آمریکایی هشدار داده شد که در صورت تجاوز بالگردهای آمریکایی به حریم هوایی ایران، با آنها برخورد خواهد شد.

اما قوی‌ترین و تنهاترین عاملی که از سوی تحلیلگران درباره به تاخیر افتادن فرضیه حمله نظامی (محدود) به ایران وجود دارد، ناتوانی در پیش‌بینی دامنه واکنش‌ ایران در قبال این اقدام آمریکا خواهد بود.

طرح فرضیه حمله محدود در روزهای پایانی دولت بوش به این دلیل است که به نظر تحلیلگران روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا دامنه واکنش‌های ایران را محدود خواهد کرد.

در این تحلیل می‌توان گفت که بوش رئیس جمهور کنونی نقش پلیس بد و اوباما رئیس جمهور آینده نقش پلیس خوب را ایفا خواهد کرد. به این ترتیب بدون صرف هزینه‌هایی زیاد به هدف اصلی‌شان خواهند رسید و احتمالا زمینه را برای آغاز مذاکرات فراهم خواهند کرد.

در این میان سؤالات بسیاری مطرح است؛ آیا از نگاه آنها ایران نقش پلیس خوب را  که همان اوباما باشد  خواهد پذیرفت؟ آیا با این اقدام مسوولیت از دوش دولت اوباما ساقط خواهد شد؟ با توجه به حساسیت و حیثیتی بودن مساله، ایران واکنشی عملی نشان نخواهد داد؟ و سوالات متعدد دیگر.

اما از نگاه دولتمردان ایرانی و مواضع اتخاذ شده در طول ماه‌های گذشته نسبت به هرگونه تجاوزی که بخواهد به خاک کشورمان صورت گیرد، با این فرضیه نمی‌توان دامنه واکنش‌های ایران را محدود کرد.

ایران هدف‌های گسترده‌ای برای پاسخ متقابل دارد. به رغم پایگاه‌ها و نیروهای متعددی که آمریکا اطراف مرزهای ایران دارد، با توجه به گستردگی نفوذ ایران در منطقه و کشورهای فرامنطقه‌ای و آمادگی لحظه به لحظه نظامیان کشورمان، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در محاسبات خود بازنگری کنند.

سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه چند ماه پیش در گفتگویی با «جام‌جم» با اشاره به این که دولت جمهوریخواه آمریکا که چند ماهی بیشتر به پایان عمرش نمانده، در تلاش است تا اگر واقعا شرایط فراهم باشد و فرصتی پیدا کند و اطمینان داشته باشد که حمله به ایران، حداقل با درصدی از موفقیت همراه خواهد بود، با دستاویز قرار دادن فعالیت اتمی ایران، به این کشور حمله کند، هشدار داد:  موقعیت و نفوذ ایران بین ملت‌ها و کشورهای جهان اسلام، بشدت قوی‌تر از عراق است و در صورتی که ایران در شرایط مشابه عراق قرار بگیرد، مسلمانان انقلابی، چه شیعه و چه سنی برای پاسخگویی و مقابله، احساس تکلیف الهی خواهند کرد.وی با اعلام این که «حمله به ایران، نه‌تنها باعث افزایش چشمگیر بهای نفت در بازارهای جهانی خواهد شد، بلکه ایران از طریق اعمال کنترل بر خلیج فارس و تنگه هرمز  که شاهراه خروج انرژی است  به حمله نظامی واکنش نشان خواهد داد» به کشورهایی که با آمریکا در حمله به ایران همراهی یا این حمله را تایید کنند نیز هشدار داد که آنها، بویژه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، از عواقب چنین حمله‌ای متضرر خواهند شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها