پوست بزرگ‌ترین و در عین حال حساس‌ترین عضو بدن است. عوامل درونی، در حالات و سلامت پوست بسیار موثرند . پوست نیز همچون دیگر اعضای بدن در دوره یائسگی به دنبال قطع هورمون استروژن و پروژسترون ، دستخوش تغییرات فراوان می شود که اکثرا ناخوشایند هستند.
کد خبر: ۲۱۴۵۰۱

خشکی پوست‌

پوست ممکن است در طول حیات و بخاطر تغییرات غددی، روانی، ارثی، محیطی یا بیماری تغییر کند. مثلا بعضی افراد در سنین بلوغ دچار چربی بیش از حد پوست می‌شوند که به علت افزایش هورمون‌های جنسی است. چربی پوست زنان در طول مدت عادت ماهانه دستخوش تغییراتی می‌شود. اکثر زنان پس از سن یائسگی (حدود پنجاه سالگی) دچار کاهش چربی پوست می‌شوند. کاهش فعالیت غده‌های چربی‌ساز و غده‌هایی که مسوولیت تعریق بدن را به عهده دارند نیز در این نواحی باعث زبر و خشن شدن پوست و حتی تغییر رنگ نواحی زیر بغل و کشاله‌های ران می شود. این موضوع موجب خشکی پوست در سنین پس از یائسگی می‌شود. البته در کنار این عوامل نازک شدن پوست نیز عامل دیگری برای از دست دادن رطوبت و خشک شدن پوست است. مطالعات نشان می‌دهد مهم‌ترین دلیل خشکی و نازک شدن پوست در سنین بعد از 45 سالگی، کاهش کلاژن است که در مدت کم به صورت خط‌هایی در نواحی صورت، چانه و گونه بروز می‌کند.

خارش پوست‌

مساله مهم دیگری که در زمان یائسگی بروز می‌کند کشیدگی پوست در گونه، اطراف پلک، زیر بغل و ناحیه سینه است که در برخی موارد با خارش شدید همراه است. خارش در خانم‌ها بعد از یائسگی می‌تواند محدود و یا منتشر باشد. معمولا خارش منتشر در این بیماران، حمله‌ای و همراه با حملات گرگرفتگی است. خارش این بیماران مداوم، اما غیرقابل تحمل نیست و باعث خراشیدن شدید نمی‌شود. این خارش در شب‌ها که بدن گرم می‌شود، شدیدتر است.

افزایش موهای زاید

عوارض یائسگی در پوست تنها به خشکی پوست محدود نمی شود، افزایش مو‌های نرم و کرکی در پیشانی، بالای لب‌ها، و  اطراف سینه، از دیگر تغییراتی است که به دلیل قطع ترشح استروژن و در عوض ترشح هورمون مردانه آندروژن یا به عبارت ساده‌تر عدم تعادل بین هورمون‌های مردانه و زنانه در بدن بروز می کند. به موازات رشد این موهای زاید، موهای سر کم و شکننده می‌شوند.

10 فرمان برای پوستی شاداب‌

یائسگی مصیبت نیست، بلکه یک اتفاق طبیعی زندگی است که به وقت خود رخ می دهد. اتفاقی که به نحوی باید، اداره شود. هر چند یائسگی با تغییرات هورمونی اثرات نامطلوبی  روی پوست بر جا می گذارد اما توجه به راه‌های زیر می‌تواند طراوت پوست را تا حد زیادی به آن برگرداند.

1- عوامل محیطی بخصوص نور خورشید اثرات نامطلوبی بر‌روی پوست باقی می‌گذارد و موجب تشدید چین و چروک در دوران یائسگی می‌شود. گذاشتن کلاه لبه دار، مالیدن کرم ضدآفتاب با SPF حداقل 15 و دوری از تماس با اشعه ماوراء بنفش خورشید در فاصله بین 11 صبح تا 3 بعدازظهر کمک بزرگی به کاهش زیان‌های نور خورشید می‌کند. 

2- برای جلوگیری از بروز چین و چروک پوست برخورداری از تغذیه سالم و استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های مناسب در قبل و بعد از یائسگی بسیار موثر است. 

3- مصرف ویتامین E که در مواد غذایی مانند روغن ماهی، جوانه گندم و سویا یافت می‌شود باعث تجمع کلاژن در بافت پوست و شادابی آن می شود.

4- مواد غذایی غنی از ویتامین ث با محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید درصد خشکی و زبری و حساسیت پوست را کاهش می‌دهد. ویتامین آ نیز مانع از تغییر رنگ پوست و ناهمواری آن می شود.

5-  استفاده از کرم‌های آلفاهیدروکسی اسید باعث تولید کلاژن می شود و تشکیل چین و چروک‌های پوست را به تاخیر می‌اندازد.

6- استفاده از کرم‌های فیتواستروژن که حاوی ماده گیاهی شبه‌استروژن هستند در طول دوره یائسگی به خانم‌ها بسیار توصیه می شود.

7- به علت خشک شدن پوست بهتر است خانم‌ها در سنین بالا از مصرف صابون‌های قلیایی خودداری کنند. 

8- سیگار علاوه‌ بر وارد آوردن‌ آسیب‌های‌ جبران ‌ناپذیر به‌ ریه و سایر اعضای‌ بدن‌، به‌ پوست‌ نیز صدمه‌ می‌زند اگر می‌خواهید پوستتان زیبا و شاداب باقی بماند از کشیدن سیگار خودداری کنید.

9- نوشیدن مایعات به میزان کافی (روزانه حداقل 8 لیوان آب) به حفظ طراوت پوست کمک زیادی می‌کند.

10- مصرف میوه و سبزی کافی به منظور تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز از دیگر اقدامات ضروری برای خانم‌هایی است که می‌خواهند در دوره یائسگی نیز از پوستی زیبا و سالم برخوردار باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها