رئیس کل سازمان تجارت ایران:

صادرات کالا افزایش یافت

مهدی غضنفری رئیس کل سازمان تجارت ایران اعلام کرد : ارزش کل صادرات کالای ایران (با نفت و بدون صادرات خدمات) در سال 2007 میلادی به 83 میلیارد دلار رسید که معادل 0.6 درصد صادرات جهانی است.
کد خبر: ۲۰۷۴۷۰

به گزارش واحد مرکزی خبر ، غضنفری در مصاحبه با خبرنگاران در آستانه روز ملی صادرات ، افزود : سازمان تجارت جهانی ارزش واردات ایران را هم 45 میلیارد دلار اعلام کرده است.

وی هدفگذاری صادراتی ایران را براساس برنامه های توسعه کشور در سال 84 تا 88 معادل 52 میلیارد و 900 میلیون دلار دانست و گفت: تاکنون از این میزان 39 میلیارد و 200 میلیون دلار محقق شده است.

غضنفری صادرات هدفگذاری شده برنامه سوم در سالهای 79 تا 83 را 28میلیارد و 200 میلیون دلار اعلام کرد و افزود : 92 درصد معادل 26 میلیارد دلار از این در برنامه سوم محقق شد.

رییس کل سازمان تجارت ایران هدف تجارت خارجی کشور در حوزه صادرات غیرنفتی را در سال گذشته 10.5 میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: عملکرد تجارت خارجی در برنامه چهارم توسعه کشور با میعانات گازی ، 21 میلیارد دلار و بدون میعانات گازی 15 میلیارد و 200 میلیون دلار بوده است.

وی درصد تحقق این بخش را با احتساب میعانات گازی 200 درصد و بدون احتساب میعانات گازی را 145 درصد اعلام کرد.

غضنفری صادرات غیرنفتی در پنج ماه نخست امسال را بامیعانات گازی 10 میلیارد و 700 میلیون دلار و بدون احتساب میعانات گازی 7/7 میلیارد دلار دانست و گفت : درصد تحقق صادرات غیرنفتی در پنج ماهه نخست امسال با احتساب میعانات گازی 222 درصد ر و بدون احتساب میعانات گازی 160 درصد است.

صادرات غیرنفتی کشور در 5 ماهه نخست امسال در بخش صنعت بیش از 3 میلیارد دلار بوده و در بخش معدن 532 میلیون دلار است. در بخش کشاورزری 749 هزارتن کالا به ارزش 726 میلیون دلار صادر شده است.

صادرات غیر نفتی کشورمان در بخش محصولات پالایشگاهی سه میلیارد و322 میلیون دلار و دربخش پتروشیمی دو میلیارد و 710 میلیون دلار بوده است.ارزش صادرات سایر کالاها نیز 385 میلیون دلار بوده است.

رئیس کل سازمان تجارت ایران مهمترین عوامل تاپیرگذار بر صادرات غیرنفتی را افزایش قیمت تمام شده ، تورم داخلی ، تثبیت نرخ اسمی ارز و مشکلات تولید دانست.

وی کاهش شدید منابع مالی در اختیار شرکت های تولیدی را از دیگر عوامل تاثیر گذار بر صادرات غیرنفتی اعلام کرد.

غضنفری صادرات غیرنفتی تا پایان سال 87 را 24 میلیارد دلار با میعانات گازی و 17.5 میلیارد دلار بدون میعانات گازی پیش بینی کرد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران میزان واردات کالا در پنج ماهه نخست امسال را با احتساب بنزین 23 میلیارد و 700 میلیون دلار و بدون احتساب بنزین 21 میلیارد و 800 میلیون دلار اعلام کرد.

غضنفری از تشکیل کارگروه مشترک آمار و اطلاعات سازمان توسعه تجارت و گمرک ایران خبر داد و گفت: درباره آمار و اطلاعات صادرات و واردات کشور جلساتی با گمرک ایران انجام شده است و همکاری در این زمینه بزودی آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: طبقه بندی کالاها، بررسی ترکیب تجارت ایران براساس مواد اولیه و واسطه ای و مصرفی وهمچنین نحوه یکپارچه سازی سامانه اطلاعاتی و عملیاتی گمرک ایران درباره آمار و اطلاعات تجارت کشور ، در دستور این کارگروه است.

غضنفری گفت: با توجه به گستردگی و تنوع آمار و اطلاعات تجارت خارجی کشور ، مهمترین هدف این کارگروه بررسی و ارزیابی راههای بهبود و به روز رسانی آمار و اطلاعات صادرات و واردات کشور است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به اهمیت توجه به تفاوت و تمایز تولید ، انتشار و ترکیب و تحلیل آمار و اطلاعات تجارت کشور، گفت: متولی تولید و انتشار آمار صادرات و واردات کشور ، گمرک ایران است و مسئولیت ترکیب و تحلیل این اطلاعات بر عهده سازمان توسعه تجارت خواهد بود.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت به صورت موردی و براساس نیاز کاربران در سطوح مختلف (مقامات ارشد نظام، نمایه آمارهای تحیلی ، نمایه آمارهای تفسیری ، رایزنان بازرگانی، اتاق بازرگانی، و غیره) آمار و اطلاعات صادرات و واردات کشور را منتشر می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها