سفرهای تابستان آغاز شد و طبیعت گردان به راه افتادند تا در روزهایی از تعطیلات که می‌توانند همراه خانواده به گوشه‌ای از طبیعت سفر کنند، زمان را از دست ندهند. این روزها حتی اگر آخر هفته هم سری به راه‌ها و جاده‌های اطراف تهران بزنید، انبوه جمعیتی را می‌بینید که کنار رودخانه‌ها و زیر سایه درختان اطراف شهر وسعتی از طبیعت را احاطه کرده‌اند.
کد خبر: ۱۸۷۹۴۰

اما فراموش نکنید که هجوم انبوهی از مردم به پهنه‌ای از طبیعت که توان اکولوژیکی مشخصی دارد، نیازمند آن است که با مدیریت طبیعت‌گردان حفظ شود تا هفته دیگر هم طبیعتی باشد که من و شما از آن بهره گیریم.

هیچ فکر کرده‌اید زباله‌هایی که اطراف رودخانه‌های خروشان و جنگل‌های سر به فلک کشیده رها می‌شوند، چه سرنوشتی خواهند داشت؟ اگر به این تصور که طبیعت بهتر می‌داند با آن زباله‌ها چکار کند ، زباله‌ها را رها می‌کنید، فراموش نکنید که نه به کندی، بلکه به سرعت وسعت زیبایی را که هم‌اکنون زیر پای خود دارید از دست خواهید داد و فرزندان شما نیز هرگز از آن بهره نخواهند برد.

طبیعت‌گردی فرصتی است که باید با اخلاق زیست‌محیطی گره بخورد. ‌همواره با خود کیسه‌ای به همراه داشته باشید و زباله‌های خود را با خود برگردانید و در محل‌های دفن زباله یا سطل‌های مخصوص زباله که در مسیر قرار دارند بریزید یا به خانه برگردانید. چه اشکالی دارد؟ آیا ارزش ندارد که حریم پاک و سرزنده طبیعت را با تصویر ناخوشایند حضورمان خدشه‌دار نکنیم؟

کوهنوردی نیز این روزها رونق تازه‌ای می‌گیرد و دانشجویان و دانش‌آموزان که از دلهره روزهای امتحان فارغ شده‌اند، در هوای خوش و خنک کوهستان ، هوایی تازه می‌کنند، اما کوهنوردی هم اخلاقی دارد، دره‌های مملو از قوطی‌های نوشابه و آب معدنی چه لطفی دارد؟ جای نفس کشیدن برای کوه هم باقی نمی‌گذارد چه برسد به کوهنوردانی که چند ساعتی مهمان این طبیعت هستند!

با دیدن این صحنه‌ها دلت می‌سوزد و آرزو می‌کنی کاش می‌شد با یک چوب جادویی و شمارش یک تا سه تمام این زشتی‌ها را از تصویر کوهستان پاک کرد، اما حیف که سال‌ها زمان نیاز دارد تا وسعت بکر کوهستان خود را بازیابد.
کارشناسان معتقدند هنوز هم دیر نیست. اگر هر کدام از ما به تنهایی یکی از حافظان زمین باشیم، التهاب‌های این زمین تب‌دار کمی درمان خواهد یافت و نفسی خواهد کشید. بیایید به پاس تمام آنچه زمین بی‌دریغ در اختیار انسان قرار داده است، با کمک هم فرصتی دوباره برای بازیابی منابع زمین به آن بدهیم تا برای آیندگان میراثی جاودانه‌ باشد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها