دبیر پنجمین جشنواره فیلم فجر در مشهد؛

سینما باید به رسالت خود عمل کند

دبیر پنجمین جشنواره فیلم فجر مشهد با تاکید بر اتمام پروژه تالار سینمایی جدید در مشهد گفت: از استاندار خراسان رضوی درخواست می‌کنیم سال آینده برگزاری جشنواره فیلم فجر در تالار سینمایی مجتمع فرهنگی هنری امام رضا(ع) اجرا و دبیرخانه این جشنواره دائمی شود.
کد خبر: ۱۵۹۶۲۷

 به گزارش ایسنا، حسین مسگرانی در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم فجر مشهد که شب گذشته با حضور مسؤولان کشوری و استانی در سالن صبا ساختمان شماره دو صدا و سیمای استان برگزار شد، با بیان این که برای پنجمین سال، جشنواره فیلم فجر در مشهد روشن نگاه داشته شد، اظهار کرد: این امر پاسخی برای همه مشتاقان و علاقه مندان به سینما، که سرمایه‌های اصلی سینما هستند، بود.

وی خاطرنشان کرد: این جشنواره را در حالی پشت سر می‌گذاریم، که نشانه‌هایی از رشد و ارتقا نگاه هنری، در گسترده این رویداد فرهنگی را شاهد هستیم.

مسگرانی تاکید کرد: به خوبی واقف هستیم که هنوز نهال نوپای تفکر و اندیشه‌های هنری در عرصه فرهنگ در این دوران در معرض طوفان کلیشه‌ها و بازی‌های متظاهرانه دوربین قرار دارد.

دبیر پنجمین جشنواره فیلم فجر مشهد گفت: جریان ساز شدن تجربه‌های قدیمی‌تر و خلاقانه در پشت دغدغه‌های فرهنگی و بومی و جهانی که روزمرگی و انفعال ما را از اصل خود دور ساخته است، هدفی بود که ما را بر آن داشت که هم سو و همگام با این جشنواره پذیرای آثار فاخر و ارزشمند سینمای ایران در مشهد باشیم.

وی با بیان این که این جشنواره با محوریت جلب رضایت مخاطب برگزار شد، اظهار داشت: با این که برگزاری این جشنواره با مشکلات بسیاری همراه بود اما با مساعدت نهادهای مرتبط و توجه خاص استاندار خراسان رضوی امسال نیز توانستیم هم زمان با تهران، به اکران فیلم‌های بخش مسابقه بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر بپردازیم.

حسین مسگرانی گفت: انتظار مخاطب فهمیم مشهد همواره این بوده است که سال به سال آثار ارائه شده به جشنواره از کیفیت بالاتر و مطلوب تری برخوردار باشد؛ با توجه به این امر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به محدودیت اعتباراتی که در اختیار داشت تلاش خود را معطوف به آن کرد که از میان آثار بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر تهران، بهترین فیلم ها را گزینش و در مشهد اکران کند.

وی تصریح کرد: یکی از تمهیداتی که برای آسایش و راحتی مخاطب، شورای برنامه‌ریزی جشنواره فیلم فجر مشهد در نظر گرفت، بهره گیری از مجتمع سینمایی سیمرغ مشهد که مجهز به 5 سالن مجزا است و امکان دسترسی مخاطب به تمام فیلم های در حال اکران را فراهم می ساخت، بود.

وی ویژگی خاص پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر مشهد را اجرای ارزشیابی و ارزش‌گذاری جشنواره دانست و گفت: این کار به صورت پرسشنامه‌هایی که توسط یک گروه متخصص طراحی شده بود، در اختیار مخاطبان قرار گرفت که با جمع آوری این نظرسنجی‌ها میزان رضایت مخاطب سنجیده خواهد شد و دوره‌های آینده نیز بر این اساس برنامه ریزی خواهد شد.

حسین مسگرانی انتشار کتاب فیلم فجر را از دیگر ویژگی‌های این جشنواره عنوان و اظهار کرد: سینمای ارزشمند را فیلم سازان کشف می‌کنند، بنابراین مسؤولان باید ساز و برگ‌های لازم را برای تک تک فیلم سازان مهیا کنند و عرصه را برای فعالیت منتقدان و پژوهشگران باز بگذارند تا سینما بتواند به عنوان رسانه ارزشمند این روزگار به رسالت حقیقی خود عمل کنند.

وی افزود: فیلم ساز نیازمند جسارت و بصیرت است و این دو سعه صدر جمعی را می‌طلبد لذا باید همواره مسیر رشد سینمای ملی و دینی را هموار کرد تا روزی به جایگاهی که مستحق آن هستیم برسیم، البته این مسیر میسر نمی‌شود مگر با همیاری و حمایت‌های مسوولان استان و کسانی که در برگزاری پنجمین جشنواره این دبیرخانه را یاری کرده‌اند.

دراین مراسم کتاب فیلم فجر توسط استاندار خراسان رضوی رونمایی شد.

در این مراسم از عکاس و فیلمبردار خراسانی حمید نوروزی، رسول صدر عاملی، شهاب ملت خواه، مهدی صباغی، محمد خزاعی، رضا میرکریمی، مصطفی منور، مهدی رضا زاده و فرخ حنیفه نژاد تقدیر به عمل آمد.

هنرمندان مشهد و استان لایق توجه هستند

مهندس محمدجواد محمدی زاده، استاندار خراسان رضوی در اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم فجر مشهد گفت: از سینما و رسانه ای استقبال می کنیم که متعهد به آرمان ها، فرهنگ، تاریخ کهن، باورهای دینی و اعتقادات و بنیان های فکری جامعه باشد.

وی افزود: دین به دلیل اتصال به وحی جاودانه است، هنر نیز اگر از وحی و معنویت بهره کافی را ببرد و خود را در دریای مواج و سازنده معرفت و معنویت پیدا کند و آن را بیابد، جاودانه است.

وی گفت: امروز هنرمندان، بازیگران و همه اصحاب هنر ، باید بیش از همه از برخورداری از این نعمت والا و داشتن معرفتی این گونه شاکر باشند.

محمدی‌زاده تصریح کرد: هنر و هنرمندان، در خدمت دین، معرفت و معنویت خود را پیدا کرده‌اند و در این وادی اهتمام می‌کنند، قطعا این رسانه توانا و قدرتمند که نقش سازنده‌ای در نهادینه کردن فرهنگ دینی در جامعه دارد، رسالتی خطیر و مهم بر دوش هنرمندان است که شایسته و بایسته این توانایی و عزتند.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: مجموعه هنرمندان مشهد و خراسان رضوی لایق و شایسته توجه هستند و تا در معرض مهمترین تصمیم و رویداد هنری در حوزه سینما باشند.

وی یک شرط کمک استانداری به برگزاری این جشنواره را برگزاری همزمان آن با تهران عنوان کرد و گفت: شرط اصلی استانداری برای کمک به برگزاری این جشنواره این بود که بلیت سینمای این جشنواره به مجموعه‌ای از نخبگان ، اصحاب هنر، هنرمندان ، علاقه مندان و کسانی که در این موضوع رسانه اهمیت دارند، قرار گیرد.

وی ادامه داد: به دنبال آن مجموعه شایستگی ها و لیاقت‌ها موجود در اصحاب هنر و در استان بارور و نهادینه شود و موجب رشد خلاقیت ها و رشد استعدادهای و باور توانایی های و شایستگی های مجموعه هنری استانی شود واستانداری دنبال این فرهنگ است.

محمدی زاده تاکید کرد: برای این مهم حمایت های دولتی در خصوص ایجاد شهرک سینمایی و تخصیص منابع و تسهیلات و در به کارگیری تجهیزات نوین و امکانات مورد نیاز ضرورت دارد.

وی خاطرنشان کرد: خودباوری و اعتماد به خلاقیت‌های درون استان پدیده‌ای مبارک در این رویداد است که کم نیست و امید است که این رویداد مهم موجب رشد خلاقیت‌ها و نهادینه شدن این خود باوری‌ها در سطح استان شود.

سید جواد جعفری، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، نیز این استان را یکی از قطب‌های فرهنگی کشور دانست و گفت: مشهد در سال‌های اخیر به یکی از قطب‌های اصیل فعالیت‌های هنری و فرهنگی تبدیل شده است.

وی قطب شدن مشهد در حوزه های فرهنگی وهنری را مدیون 4 عامل دانست و افزود: وجود بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) یکی از عواملی است که اگر رونقی هست از این جایگاه حاصل می شود؛ عامل دیگر نیز پشتیبانی بی وقفه مردم مشهد در حوزه فعالیت‌های فرهنگی است.

جعفری اظهار کرد: حضور فعال و مشارکت جامعه فرهنگی و هنری از دیگر عوامل مهم در رونق فعالیت‌های فرهنگی در مشهد است.

وی تصریح کرد: عامل چهارم که یک عامل مهم و نهایی این رونق است، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خود استان خراسان رضوی است که همواره به عنوان مهد تمدن، تاریخ و فرهنگ مطرح است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در بین همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری که دارای رونق و انگیزه های فراوان برای تلاش و پیگیری آن است، جشنواره فیلم فجر مشهد از رونق ویژه‌ای برخوردار است.

وی در خصوص پخش نشدن فیلم های خارجی گفت: ارشاد مشهد معتقد نبود که بخش فیلم های خارجی را در مشهد داشته باشد زیرا عمدتا این بخش جشنواره به صورت زیر نویس است و تماشاگر و مخاطب عمدتا ناراضی از سالن خارج می شود و فقط بخش فیلم های ایرانی جشنواره با تهران پخش شد.

وی تصریح کرد: امید است این جشنواره در سال های آینده نیز با پشتیبانی مسوولان واستاندار در زمان مقرر برگزار شود.


 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها