هادی صلحجو مجری باسابقه برنامههای معارفسیما،درگفتوگویی باقاب کوچک،ازشرایط واقتضائات لازم برای تولید برنامههایی بامحوریت مهدویت گفت وراهکارهایعملی برای تبدیلفرهنگ انتظاربه یک جنبشزنده واثرگذارراتشریح کرد. او گفت: در روزگاری که سرعت تحولات، حجم شبهات و گستردگی ظلم در جهان بیسابقه شده، تولید برنامه «مهدوی» دیگر فقط یک ضرورت فرهنگی نیست، یک وظیفه دینی و عقلانی است.
وقتی تاریکی همه جا را میگیرد، برنامه مهدوی باید مثل چراغی باشد که کورسوی امید را در دلها زنده نگهدارد، معرفت به حضرت حجت(عج) را بالا ببرد و فرهنگ انتظار فرج را که برترین اعمال است در جامعه ترویج کند.
صلح جو افزود: این برنامهها با افزایش آگاهی درباره شخصیت امام زمان(عج)، حکمت غیبت، نشانههای ظهور و وظایف ما با ایجاد پیوند عاطفی از راه روایتهای واقعی و دعاها و با بیدار کردن حس مسئولیت و دعوت به خودسازی و جامعهسازی، باورها را استوار و انتظار را پویا میکنند.
وی با اشاره به تجربههای شخصی خود اظهار کرد:سالها افتخار داشتم در برنامه «آفتاب شرقی» شبکه یک بیش از ۱۰۰قسمت پنجشنبهها با سخنرانیهای عمیق حجتالاسلام علوی تهرانی همراه باشم که استقبال بسیار گستردهای داشت.
همچنین برنامه «بهسوی ظهور» با تهیهکنندگی آقای رضا صبور از کارهای ماندگار بود اما بیشتر این تجربهها در قالب گفتوگوی سنتی بوده وهنوزفرصت حضوردر قالبهای نووهنرمندانهای را که شایسته نسل جوان امروز است بهطورکامل نداشتهام؛ قالبهایی که آرزو دارم روزی در آنها خدمت کنم.
قالب جدید و در شأن محتوا
این مجری شناختهشده برنامههای معارف تلویزیون تأکید کرد: امروز بیش از همیشه به محتوای غنی و پاسخگو به شبهات روز نیاز داریم اما گاهی قالب جذاب حتی مهمتر از محتواست.سریال فاخر، انیمیشن زیبا، مستند داستانی یا برنامه ترکیبی نوآورانه میتواند میلیونها جوان و نوجوان تشنه معنا را پای تلویزیون بنشاندوفرهنگ انتظاررا در جان جامعه جاری کند.
وی در بخش دیگری از گفتوگو با اشاره به بحرانهای اخیر کشور گفت: بعد از آن ۱۲روز دفاع از آسمان ایران، مردم دیدند وحدت ملی حتی ابرقدرتها راعقب میراند.برنامه مهدوی در این لحظات باید بگوید مقاومت شما بیپایان نیست. شما در مسیر ظهور ایستادهاید و هر قدم استقامتتان، زمین را برای قدمهای حضرت حجت آمادهتر میکند.
صلحجو با یادآوری پیامهایی که مخاطبان به برنامهها میفرستادند، افزود: بارها جوانانی بعد از برنامه اشک شوق ریختند وگفتند تا قبل ازاین فکر میکردندامام زمان فقط یک باور قدیمی است اماحالا احساس میکنند او زنده است و ما را میبیند.
جوانی بعد از «آفتاب شرقی» پیام داد که داشت مهاجرت میکرد اما تصمیم گرفت بماند و اینجا مفید باشد.اینها نشان میدهد معارف مهدوی وقتی با زبان ساده وهنرمندانه بیان شود، مردم راازمصرفکننده منفعل به سربازآگاه وامیدوارتبدیل میکند.
مهدویت جهانی روی آنتن
او ایده گفتوگوی بینالمللی ادیان درباره مهدویت را بسیار راهبردی دانست واظهارکرد: مسیحیان منتظر بازگشت حضرت مسیح و یهودیان منتظر ماشیح هستند. بسیاری از پیروان ادیان دیگر نیز از ظلم جهان خستهاند. اگر برنامهای ساخته شود که عالم مسیحی، رابی یهودی، متفکر سنی و عالم شیعه کنار هم از کتابهای مقدس خود درباره وعده منجی بگویند، یک جبهه توحیدی جهانی شکل میگیرد و ایران پیشران این گفتوگوی تمدنی میشود.
صلحجو هشدار داد: باید دقت داشت که قالب برنامه نباید تکرار فرمهای قبلی حتی برنامه موفق «محفل» باشد. مهدویت آنقدر عظیم است که شایسته فرمی کاملا تازه، خلاق و متفاوت است تا هم عالمان را با وقار نشان دهد و هم دل جوان و حتی بیننده غیرمسلمان را برباید.
وی در پایان معیار موفقیت برنامه مهدوی را چنین برشمرد: موفقیت برنامهها را نباید فقط با پیامک و بازدید سنجید. وقتی کارمند، کاسب، زن خانهدار و طلبه احساس کنند برنامه درباره زندگی آنهاست و بعد از دیدنش به فکر اصلاح رفتار یا کار خیر برای تعجیل فرج بیفتند، برنامه موفق شده است.
این مجری باسابقه پیشنهاد کرد: رسانه ملی میتواند هر سال از نیمه شعبان تا نیمه شعبان بعدی یک کمپین بزرگ مهدوی بابرنامه محوری ثابت،مستند، نماهنگ، پویش مردمی و رویدادهای میدانی راه بیندازد.استمرار ونو شدن هرساله این کمپین،فرهنگ انتظاررا واقعا در جامعه نهادینه خواهد کرد.
هادی صلحجو در پایان تأکید کرد: از صمیم قلب آمادهام در هر قالب نو و فاخری که برای حضرت بقیهالله ساخته شود خدمت کنم. انشاءالله این موج امیدبخش بهزودی در رسانه ملی آغاز شود.