به گزارش جامجمآنلاین ازروابط عمومی رسانه ملی، این همایش که به همت اداره کل طرح و برنامهریزی مدیریت تولیدات مشارکتی معاونت امور استانها برگزار شد با هدف هموار کردن مسیر طراحی و اجرای پروژههای رسانهای مشترک با ویژندها و نهادهای اقتصادی تلاش کرد امکانات شبکههای استانی را بیش از پیش در این فضا نمایان کند.
این همایش با محوریت سرمایهگذاری در تولید با حضور بیش از ۱۱۰ شرکت برتر ایران در حوزههای نفت و پتروشیمی، صنایع و معادن، حمل و نقل، بانکها و بیمهها، صنایع غذایی و بهداشتی، اپراتورهای همراه و مناطق ویژه آزاد اقتصادی برگزار شد.
به گفته فعالان این همایش این رویداد به تقویت همکاریهای بینالمللی و داخلی در حوزه تولید، ترویج و توسعه ویژندهای مختلف کمک کرده، راه را برای معادلهای تازه و نوآورانه هموار خواهد ساخت.
آمادگی شبکههای استانی برای تولیدات مشارکتی
علیرضا کیخا، معاون امور استانهای سازمان در این همایش با اشاره به ظرفیت شبکههای استانی گفت: این ظرفیت سالهاست که از دید فعالیان اقتصادی مغفول ماندهاست و یکی از تاکیدات سند تحول در حوزه استانها استفاده از این ظرفیت در خدمت ارتقای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استانها است.
وی افزود: لازم است که حوزه صنعت با این ظرفیتها بیش از پیش آشنا شود و ضمن شناخت آثار فاخری که در استانها تولید میشود از همه ظرفیتها و امکانات برای ارتقای آن صنعت در خدمت استان بهره ببرد.
معاون امور استانها یادآور شد: هرچند بودجههای شبکههای استانی در خصوص تولید آثار کیفی به اندازه بودجه شبکههای سراسری نیست، اما مخاطبان استانی همواره مشتاق دیدن خود در این شبکهها هستند.
کیخا با اشاره به تأثیر برنامههای استانی روی مخاطبان بومی افزود: مخاطبان استانی اشتیاق بیشتری به دیدن برنامههای رادیویی و تلویزیونی دارند و این برنامهها با تکیه بر زیستبوم هر استان فرصت مهمی را در اختیار فعالان اقتصادی میگذارند تا زمینه دیدهشدن و شناختهشدن را برایشان فراهم کنند.
وی تدوین سند زیستبوم رسانهای برای تمام استانها را گام مهمیبرای رفع چالشهای اصلی در هر استان ادانست و گفت: در این اسناد نظامهای مسئلهمحور در هر استان احصا شده، فعالیتهای رسانهای درچارچوب آن تدوین میشود.
معاون امور استانها با اشاره به اهمیت تولید برنامههای کوتاه پرتکرار اظهار کرد: خیز بلند معاونت امور استانها برای تولید برنامههای کوتاه پرتکرار مهمترین بستر برای حضور فعالان اقتصادی و تولید برنامههای مشارکتی است و این امکان را در اختیار صاحبان سرمایه و صنعت قرار میدهد تا محصولات خود را در قالبهای مختلف برنامهای روی آنتن شبکههای استانی نمایان کنند.
کیخا از پویانمایی به عنوان یکی از ظرفیتهای مؤثر و مغفول در حوزه صنعت نام برد و گفت: دست ما برای تولید آثار پویانمایی باز است. خراسان شمالی و رضوی، همدان، لرستان، یزد و سیستان وبلوچستان قطب پویانمایی در استانها هستند و اکنون میتوانند در خدمت برنامههای مشارکتی به ارتقای صنایع و اقتصاد هر استان کمک کنند.
وی از رویداد «ایران جان» نیز به عنوان فرصتی مهم برای معرفی قابلیتها و ظرفیتهای هر استان نام برد و گفت: این رویداد روایت منصفانهای از توانمندیهای استانها را پیش چشم شما میگذارد و با مخاطب ۶۰ درصدی مهمترین فرصت برای حضور و معرفی توانمندیهای صنعتی و اقتصادی هر استان است.
معاون اموراستانها تعامل مؤثر دستگاهها و سازمانهای هر استان با رسانه ملی را مهمترین گام برای به ثمر نشستن تولیدات مشارکتی دانست و گفت: مجموعههای دولتی همواره در کنار ما بودند، اما اکنون دست مجموعههای خصوصی را به گرمی میفشاریم و با اشتیاق میزبان آنان در شبکههای استانی خواهیم بود.
اهمیت شناخت ذائقه مخاطب و نوآوری مستمردر تولیدات مشارکتی
سید داوود موسوی، مدیر تولیدات مشارکتی اداره کل طرح و برنامهریزی معاونت امور استانها و دبیر این همایش مهمترین خاستگاه این رویداد را تحول در چهار مسیر رسانهای توصیف کرد و گفت: ما اکنون در دوره تحولی سازمان صداوسیما، شاهد تحول در برنامههای مشارکتی، تحول در ذائقه سازی برای مخاطب، تحول دیدگاه شرکتهایی که با سازمان صداوسیما همکاری دارند و تحول در نگاههای سازمانی برای تولیدات مشارکتی هستیم.
موسوی مهمترین دلیل موفقیت تولیدات مشارکتی را فاصلهگرفتن ازرویکردهای سنتی و به حرکت به سمت ساختارهای نوین برنامه سازی، شناخت دقیق ذائقه مخاطب، نوآوری مستمردر تولید و حرفهای سازی عوامل تولید عنوان کرد.
وی در خصوص ساختارهای نوین برنامهسازی گفت: استفاده از ساختارهای کوتاهمدت و بلندمدت برای چابکی تولید و ادغام در فرمتهای برنامهسازی ما را به سمت تولیدات مرسوم روز دنیا سوق میدهد.
مدیر تولیدات مشارکتی تصریح کرد: نسخههای تکراری ده سال قبل دیگر کارامد نیست و برنامهسازی مشارکتی باید زنده، منعطف، جسور و مدرن باشد.
موسوی با اشاره به اهمیت توجه به ذائقه مخاطب خاطرنشان کرد: ذائقه مخاطب موتور هدایت تولیدات مشارکتی است و سلیقه سازمانی و سلیقه سرمایه گذار میتواند به آن ویژگی دیگری ببخشد. در این میان در طراحی محتوا با رویکرد مخاطب فقط بیننده محتوا نیست بلکه به نوعی شریک آن است.
وی با اشاره به توجه به نوآوری در تولید برنامههای جدید عنوان کرد: طراحی فرمتهای اختصاصی با محوریت هر شبکه استانی، استفاده از فناوریهای جدید در تولید، و توجه به نوآوری در روایتگری، اجرا، گرافیک، موسیقی و محتوا ما را به این سمت رهنمون میکند که نواوری در تولیدات مشارکتی نگاه تازه به مسئله و خلق تجربه جدید برای مخاطب است.
مدیر تولیدات مشارکتی همچنین به آموزش عوامل تولید برنامه اشاره کرد و گفت: تربیت مدیر مشارکتی با مهارتهای مذاکره و خلاقیت، ایجاد باشگاه تولیدکنندگان مشارکتی و مهارتآموزی براساس فناوریهای نوین از جمله هوش مصنوعی میتواند تحول پایداری را در حوزه تولیدات مشارکتی ثبت کند.
موسوی با بیان اینکه تحول در تولیدات مشارکتی تنها با تغییر فرمت یا افزایش بودجه رخ نمیدهد خاطرنشان کرد: این تحول با چهار عنصر بهروزرسانی ساختارهای برنامهسازی، شناخت علمی مخاطب، نوآوری مداوم وتوانمندسازی عوامل رخ میدهد.
وی یادآور شد: وقتی این چهار محور کنار هم قرار بگیرد، مشارکت نه فقط ابزار تأمین مالی، بلکه موتور توسعه کیفیت رسانه و تولید ارزش اجتماعی خواهد بود.
سند زیستبوم برش استانی برای دیده شدن ظرفیتهای اقتصادی
محمدتقی جعفری مدیر پژوهش معاونت امور استانها نیز در این همایش با اشاره به توجه ویژه و جدی به استانها در سند تحول رسانه ملی، تاکید کرد: بر اساس این سند، همه ایران باید دیده و نشان داده شود.
وی یادآور شد: رسانه ملی، رسانه همه ملت ایران است و ناظر بر ظرفیتهای غنی و کمترشناخته شده شهرها و روستاهای مختلف ایران اسلامی، تلاش میکنیم تا نقش استانها در رسانه ملی پر رنگتر شود.
مدیر پژوهش معاونت امور استانها تصریح کرد: شبکههای استانی میتوانند موتور پیشرفت و کانون حرکتهای اقتصادی و صنعتی استان باشند و در حوزه محتوایی نیز با پرهیز از نگاه مرکز زده به سمت فرهنگ بومی و آیینی هر استان حرکت میکنیم؛ که البته تمام این تاروپودهای درهمتنیده و بههمبافته، فرش خوشرنگ و زیبای ایران را میسازند.
جعفری با اشاره به اهمیت سند زیستبوم رسانهای مراکز استانها عنوان کرد: فراوانی ظرفیتهای بومی در استانها، ما را به سمت تهیه سند زیستبوم رسانهای سوق داده است و هر استان با تهیه این سند توانسته است ظرفیتهای دیده نشده اقتصادی خود را به نمایش بگذارد و برشی استانی، سوژه محور، دقیق، جزئی و هدفمند از سند تحول در هر بوم و استان به نمایش بگذارد.
مدیر پژوهش معاونت امور استانها یادآور شد: براین اساس کلان مسئله هر استان، ویژگیهای آن، توزیع نسبی جمعیت و مهمتر از همه مصادیق و مزایای اقتصادی هر استان و دهها ویژگی دیگر در قالبی منظم، روشمند و علمی، تهیه شده است که میتواند راه را برای حضور فعالان اقتصادی استانها هموار کند.
وی ادامه داد: ما نیاز به روایت این توانمندیها داریم و بر اساس برنامه اقدام راهبردی در افق ۱۴٠۶، برنامه عملیاتی بهعنوان نقشه راه هر مرکز تهیه شده است که در اختیار فعالان اقتصادی قرار خواهد گرفت.
جعفری تصریح کرد: این برنامه اقدام با جزئیاتی فضای مخاطب استانی در سه سال آینده را پیش روی ما گذاشته است و با هدفگذاری و نقطهگذاری مشخص هر استان برای جذب مخاطب میتواند امکان حضور فعالان اقتصادی، صنایع و شرکتها را بر مبنای نیاز و زیستبوم هر اقلیم فراهم کند.
مدیر پژوهش معاونت امور استانها با اشاره به میزان مخاطبان شبکههای استانی اشاره کرد: امیدواریم با همراهی صنایع، شرکتها و فعالان اقتصادی بتوانیم گامیکوچک در راه اعتلا و پیشرفت ایران جانمان برداریم؛ و در این میان، مخاطبان فهیم و ارزشمند، کانون توجه ما هستند که بتوانیم به بهترین فرم و قالب، کالاها و محصولات مختلف را به خودشان معرفی کنیم.
رونمایی از تمبر رویداد «ایران جان» و کتاب «فرصتهای تبلیغاتی در شبکههای استانی صداوسیما» نیز از دیگر بخشهای این همایش بود. این همایش با قدردانی از سه گروه برتر اقتصادی، حسین سنجرانی، مدیرعامل منطقه آزاد سیستان، رضا مطلبی کاشانی، مدیر شرکت تک ماکارون و مجتبی حیدری، مدیرعامل بیمه آسیا که شاخصهای اقتصادی مؤثری را با حضور در رسانه ملی و در مسیر جذب مخاطب کسب کرده بودند به پایان رسید.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
فرمانده رزمایش ضدتروریسم «سهند۲۰۲۵» در گفتگوی اختصاصی با روزنامه «جامجم» مطرح کرد
در گفتوگوی «جامجم» با خالق اثر «وداع آخر» انجام شد
سفیر کشورمان در ترکیه در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد