رسانهملی در این یک هفته، تلاش دارد تا با فراهم کردن فرصتی طلایی از برنامههای متنوع، ظرفیتهای فرهنگی (مانند قلعههای تاریخی و سنتهای بومی)، جغرافیایی (جنگلهای بنه و کوههای شاسکوه)، اقتصادی (انرژیهای تجدیدپذیر و صنایع تبدیلی) و گردشگری (کویرهای آرامشبخش با آسمان پرستاره) این گنجینه پنهان را به عموم معرفی کند و پلی بهسوی توسعه پایدار برای این مردمان نجیب ایجاد کند. به همین دلیل، روزنامه جامجم چند روز پیش از این رویداد ملی در گفتوگویی اختصاصی با علیرضا آیینهدار، مدیرکل صداوسیمای خراسانجنوبی، درباره میزبانی رویداد ملی ایران جان، نظام مسائل تعیین شده و برنامههای تدارکدیدهشده پرسیده است.
توجه به سند آمایش سرزمینی استان
علیرضا آیینهدار، مدیرکل مرکز صداوسیمای خراسانجنوبی درباره روند میزبانی این استان از رویداد ایرانجان گفت: رویداد ملی ایران جان، بهعنوان یکی از برنامههای کلیدی و کلان صداوسیما ذیل سند تحول و با تمرکز بر هویتمحوری و عدالتگستری، فرصتی برای معرفی ظرفیتهای استانها فراهم میکند. پس از طرح کلی این رویداد توسط ارکان رسانهملی و بهویژه ریاست سازمان در جلسات سال گذشته، مرکز خراسانجنوبی طرح پیشنهادی خود را ارائه داد؛ پس از چند مرحله رفتوبرگشت، به طرحی جامع و کامل رسیدیم که با توافق استان و حوزههای ستادی تهران همراه شد. این طرح براساس اسناد بالادستی مانند سند آمایش سرزمینی خراسانجنوبی و در هماهنگی کامل با سیاستهای رسانهای تنظیم، ارسال و تصویب گردید و در نهایت به سندی محتوایی برای اجرای برنامه در استان تبدیل شد.
آیینهدار ادامه داد: سند محتوایی رویداد ملی ایران جان برای خراسانجنوبی، بر پایه سند زیستبوم و سند اقدام مرکز استان تدوین شده و همگی ریشه در محورهای کلیدی سند تحول رسانهملی دارند؛ این طرح کلی بهعنوان سند عملیاتی رویداد، در تهران تصویب شد.
برای اجرای موفق، نشست هماهنگی با مسئولان ارشد استان ازجمله استاندار و مدیران مرتبط برگزار شد تا حمایت کامل جلب شود و همه مدیران استانی پای کار آیند؛ در نهایت پس از چند جابهجایی در تاریخ برگزاری، در سفر دکتر جبلی (رئیس سازمان صداوسیما) به استان در شهریور و براساس درخواست مسئولان استانی و رسانهای، موافقت حاصل شد تا ایران جان خراسانجنوبی در آبان اجرا شود و ظرفیتهای استان را به نمایش بگذارد.
میزبانی در فصلی پرتلاش و ماهی رنگارنگ
مدیرکل صداوسیمای خراسانجنوبی در بیان چرایی میزبانی این استان در آبان اضافه کرد: این استان خاستگاه زعفران دنیاست و رتبه دوم تولید آن را در سطح کشور دارد؛ همچنین بزرگترین و مهمترین تولیدکننده زرشک بی دانه جهان بهشمار میرود، قطب تولید عناب،گل نرگس و پنبه دنیاست، یکی از قطبهای بزرگ تولید انار صادراتی کشور محسوب میشود. برداشت زعفران، زرشک و انار در آبان انجام میشود؛ عناب در شهریور و مهر و گل نرگس و پنبه در آذرماه به فصل برداشت میرسند. لذا با تأکید بر این موضوع که در بازه زمانیای قرار داریم که با جلوه بصری رنگین پاییز مواجهیم، بر آن تأکید داشتیم که درهمین فصل رنگارنگ که مقارن است با کار و تلاش فراوان مردم استان خراسانجنوبی و بهویژه آبانماه، فصلی واقعی از تلاش و کوشش، بهترین زمان است تا رسانه در کنار مردم قرار گیرد؛ بهگونهایکه ضمن معرفی استان به سراسر کشور و جهان، محصولات، ظرفیتها و تلاشهای مردمانش را به تصویر بکشد.
آنچه که در ایران جان مطرح خواهد شد
وی در توضیح نظام مسائلی که قرار است در این استان مورد توجه قرار گیرد، افزود: خراسانجنوبی در اولین اقدام تلاش کرد نظام مسائل استان را براساس اولویتها دستهبندی کند و نقاط تمرکز عملیات رسانهای خود را بهدست آورد. از آن جمله یکی هویت دینی، انقلابی و جهادی استان است که شاخص است؛ مردمان این استان در تمامی میدانهای ایثار و همدلی، دفاع مقدس، انتخابات، راهپیماییها واردوهای جهادی، همیشه نقش اول را دارند. خراسانجنوبی خاستگاه اردوهای جهادی است؛ در سال۱۳۴۷ مقام معظم رهبری کلید اردوهای جهادی را در شهرستان فردوس زدهاند و براساس همین محور (هویت دینی، انقلابی و جهادی) خراسانجنوبی دیار شکست هیمنه پوشالی آمریکا در صحرای طبس شد؛ ما چهارمین حرم اهل بیت و میقاتالرضا را در شهرستان طبس داریم. این یکی از آن محورها بود که نیاز داشتیم این بعد از روحیه جهادی، انقلابی، اجتماعی و سیاسی را برجسته کنیم.
آیینهدار ادامه داد: در گام بعدی ظرفیتها و استعدادهای کمنظیر انسانی خراسانجنوبی در حوزههای مختلف فرهنگی، علمی و دینی است؛ این استان علما، دانشمندان و ادیبان شاخص و تأثیرگذار زیادی را پرورده است؛ به روایت مقام معظم رهبری، این استان، استانی است مومنخیز و عالمخیز که نیمی از پدران علم کشور متعلق به این استان هستند. نکته تمرکز دیگر برای معرفی استان، ظرفیتها و فرصتهای بالقوه و بالفعل خراسانجنوبی در ابعاد مختلف کشاورزی، طبیعی، معدنی و گردشگری است؛ خراسانجنوبی سرزمین طلا و یاقوتهای سرخ (زرشک، زعفران و عناب) است. این استان بهشت معادن ایران و به نوعی عسلویه معدنی کشور بهشمار میرود و بیشترین معادن را از لحاظ تنوع در استان داریم؛ پایتخت زغالسنگ خاورمیانه هستیم؛ اینجا دیار کویرهای رویایی است، یعنی در اکثر شهرهای ما کویرهایی با تمام کشور و حتی خاورمیانه متفاوت داریم؛ همچنین ظرفیتهای صنایعدستی و گردشگری متعدد و متنوعی داریم و از همه مهمتر، ۱۰ اثر کشور که ثبت جهانی شده، متعلق به خراسانجنوبی است.
فرصتهای سرمایهگذاری خراسانجنوبی
مدیرکل صداوسیمای خراسانجنوبی عنوان کرد: موضوع کلیدی دیگری که بهعنوان نقطه تمرکز در این رویداد نیاز است که برجسته شود، فرصتهای سرمایهگذاری و مشارکت مردمی با تأکید بر پیشرفتهای استان بر پایه شعار سال در تولید است؛ البته این حوزه اغلب مغفول مانده و نیاز به پیگیری جدی دارد. بهرغم ظرفیتهای غنی در بخشهای کشاورزی، معدنی و طبیعی، خراسانجنوبی در این زمینه ناشناخته مانده، لذا برنامهریزی کاملی برای معرفی آنها داریم که هم در سند رویداد گنجانده شده و هم مورد تأکید ویژه ریاست محترم سازمان، دکتر جبلی، قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: در چارچوب فرصتهای سرمایهگذاری و رویداد ایران جان، پیگیری فعالسازی بازارچههای مرزی خراسانجنوبی ضروری است؛ استان با چهار بازارچه مرزی (ماهیرود، یزدان، دوکوهانه و گلورده) پتانسیل بالایی برای تقویت اقتصاد مرزی دارد اما در حال حاضر تنها ماهیرود فعال است، یکی نیمه فعال و دوتای دیگر بهرغم وجود زیرساختهای آماده، تعطیل ماندهاند. این بازارچهها میتواند نقش کلیدی در تعاملات تجاری دوجانبه با کشورهای همسایه ایفا کند و رونق اقتصادی مناطق مرزی را به همراه آورد.
چالشهای صنایع تبدیلی از کشاورزی تا معادن
آیینهدار دربرشمردن نقاط تمرکزاین مرکزتوضیح داد:دراستان خراسانجنوبی،کارخانههایمنحصربهفردیمانند بزرگترین کارخانه لاستیکسازی کشور، کارخانه سیمان و کارخانه فولاد است که از ظرفیتهای صنعتی برجسته بهشمار میرود. آخرین موضوع برای اولویتبخشی در این رویداد ملی، پیگیری و مطالبهگری مسائل کلان استان است؛ چالشهایی مانند کمبود صنایع تبدیلی بهرغم تولید بیشترین محصولات کشاورزی منحصربهفرد (مانند زعفران، زرشک و عناب)، فرآوری محصولات استراتژیک و معادن غنی، وجود دارد که سبب خروج خام محصولات از استان میشود و خراسانجنوبی را که بر گنجی از ظرفیتها خوابیده، همچنان به عنوان استانی کمبرخوردار معرفی میکند.
این مدیر استانی رسانهملی ادامه داد: این چالشها سبب شده خراسانجنوبی که بر گنجی از ظرفیتها نشسته، همچنان بهعنوان استانی کمبرخوردار شناخته شود. کمبود صنایع تبدیلی، بهرغم تولید بیشترین محصولات کشاورزی منحصربهفرد (مانند زعفران، زرشک و عناب) و فرآوری محصولات استراتژیک، یکی از مسائل کلیدی مطالبات استان است که نیاز به پیگیری جدی دارد؛ این وضعیت باعث خروج خام محصولات از استان میشود.
در حوزه معادن نیز همین الگو تکرار شده؛ خراسانجنوبی دارای بیشترین معادن سنگ تزئینی و ساختمانی (ذخیره بیش از ۳۸۰ میلیون تنی) است اما فرآوری ضعیف آن فرصتها را هدر میدهد. علاوه بر این، کمبود شدید زیرساختهای حملونقل در بخشهای هوایی، زمینی و ریلی، استان را به یکی از محرومترینها در این زمینه تبدیل کرده است.
وی افزود: خشکسالیهای متمادی بیش از ۲۰ ساله در خراسانجنوبی، بحران کمبود آب را تشدید کرده و کشاورزی سنتی استان را تحت تأثیر شدید قرار داده است.
برای مقابله با این چالش، لزوم تغییر الگوی کشت، روشهای نوین کشت و ایجاد شهرکهای گلخانهای ضروری است تا کشاورزی از حالت سنتی خارج شده و بهرهوری آب به حداکثر برسد؛ همزمان، استان با پتانسیل بالای انرژیهای تجدیدپذیر، شامل بیشترین روزهای آفتابی کشور و موقعیتهای بادی مناسب، میتواند به قطب تولید برق پاک تبدیل شود اما این فرصتها هنوز بهطور کامل بهرهبرداری نشده و نیاز به تأسیس مزرعههای خورشیدی و بادی دارد.
سبد متنوع تولیدات رسانهای
آیینهدار درباره برنامههایی که برای بیان نظام مسائل در این رویداد درنظر گرفته شده، بیان کرد: خراسانجنوبی بر این باور است که سبد رسانهای در رویداد ایران جان باید متنوع باشد؛ مخاطبان ما جنس متنوع میپسندند و البته خودشان هم متفاوتند؛ واقعا تنوع را ما باید در سبد محصولاتمان داشته باشیم چه از حیث ساختاری و چه از حیث بستر انتشار، مثل رادیو و تلویزیون یا در فضای مجازی. برای همین تدارکی که دیدیم، سعی کردیم سبد متنوعی را داشته باشیم؛ مثلا در حوزه سیما ۶۳۸ برنامه ما تولید داشتیم؛ البته تا همین الان ۱۷۳۳ برنامه تولید محتوا در ساختارهای مختلف سیما، صدا و خبر تولید داشتیم؛ این را شما اضافه کنید به تولیدات برنامههای زندهای که طی یک هفته ایران جان بایستی داشته باشیم.
سعی کردیم در ساختار مختلف از مستند کلیپ و ترکیبی و فیلر و موسیقی تصویری و تلهتئاتر و فیلم کوتاه و همه اینها را در دست تولید داشته باشیم. این امر در حوزه فضای مجازی و تولیدات خبر هم انجام شده است.
مدیرکل صداوسیمای خراسانجنوبی با بیان اینکه بخشی از مطالبات استانی در حوزه مطالبهگری را بهتر است با برنامههای گفتوگومحور پیش برد، گفت: با توجه به این موضوع مجموعهای متنوع از تولیدات رسانهای طراحی کردیم تا شبکه مسائل خراسانجنوبی را بهطور جامع پوشش دهیم. این بسته شامل گزارشهای خبری، میزگردهای اقتصادی در شبکه خبر، برنامههای گفتوگوی ویژه خبری، تیزرهای تبلیغاتی و حتی گزارشهای اجتماعی با تمرکز بر مطالبات استانی میشود؛ در رادیونما نیز فراتر از انعکاس ساده تصاویر رفتیم و خواستههای مطالبهگرانه را با عناصر بصری جذاب ادغام کردیم تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد و مخاطبان را به تفکر وادارد.