افزایش قیمت سوخت در چین

دولت چین در تلاش برای مقابله با بحران عرضه سوخت در این کشور ، قیمت فرآورده های سوختی را تا 10 درصد افزایش داد.
کد خبر: ۱۵۰۹۷۰

به گزارش شبکه BBC ، مقامات چینی امیدوارند درآمد اضافه ناشی از افزایش قیمت سوخت، به افزایش تولید پالایشگاه ها کمک کند و از صف های طولانی متقاضیان در پمپ بنزین ها کاسته و از اعمال جیره بندی جلوگیری کند.

افزایش قیمت فراورده های سوختی، درواقع نوعی تغییر سیاست چین محسوب می شود، زیرا در ماه سپتامبر، دولت این کشور قول داده بود قیمت سوخت را ثابت نگه دارد.
به گفته تحلیلگران این اقدام دولت چین در افزایش قیمت سوخت می تواند به افزایش تورم منجر شود که درحال حاضر هم به میزان بی سابقه ای افزایش یافته است.

سیاست چین، همواره کنترل قیمت سوخت برای جلوگیری از افزایش تورم و ناآرامی های اجتماعی بوده است.
با این حال ، دولت چین نمی تواند آنچه در جهان خارج رخ می دهد را نادیده بگیرد.
قیمت نفت در بازارهای جهانی به شدت افزایش یافته است اما پالایشگاه های چینی اجازه افزایش قیمت در بازارهای داخلی را ندارند و در نتیجه ضرر می کنند.
در حال حاضر بسیاری از پالایشگاه های چینی برای کاهش از میزان ضرر، تولید خود را کاهش داده اند.
کمیسیون اصلاح و توسعه ملی چین، که نهاد اصلی برنامه ریزی در این کشور محسوب می شود، دلیل تصمیم دولت برای افزایش قیمت را تضمین عرضه نفت پالایش شده در بازار و تشویق به صرفه جویی در مصرف عنوان کرده است.
با این حال این کمیسیون قول داده است که قیمت بلیط قطار، گاز برای مصرف خانگی و حمل و نقل عمومی افزایش نیابد تا تاثیر افزایش قیمت سوخت برهزینه های مردم کم شود.
همچنین این کمیسیون اعلام کرد، به رانندگان تاکسی سوبسید داده خواهد شد.
در پی اعلام خبر افزایش قیمت، گروه های نفتی چینی سینوپک (Sinopec) و پتروچاینا (PetroChina) میزان واردات گازوئیل خود را دوبرابر کردند.
با این حال، با اینکه کماکان این شرکت ها ضرر خواهند داد اما سرمایه گذاران آنها از تصمیم دولت استقبال کرده اند و ارزش سهام این دو شرکت به شدت افزایش یافته است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها