به گزارش جام جم آنلاین از روابطعمومی رسانه ملی، محسن برمهانی، معاون سیما تجربه حضورش در 162 را مثبت ارزیابی کرد و در اینباره اظهار داشت: نخستینبار بود که توانستم بیواسطه با مخاطبان سیما صحبت کنم. واقعا تجربه ارزشمندی بود و امیدوارم این اقدامات بیش از این تداوم پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه تماسهای تلفنی متعددی را با مضامین متفاوت، در دو ساعت پاسخگویی، از سوی مردم دریافت کرده، افزود: همکاران ما در واحد امور ارتباط با مخاطبان بهطور هفتگی، نظرات و پیامهای مردمی را جمعآوری میکنند و گزارش آن را در اختیار مدیران سیما قرار میدهند که قطعا مورد استفاده برنامهسازان و سیاستگذاریهای سازمان صداوسیما قرار میگیرد.
برمهانی در ادامه تأکید کرد: اما تجربه گفتوگو با مخاطبان، نهتنها برای مردم، بلکه برای مدیران هم جالب است؛ مخاطب در لحظه پاسخ پرسشهایش را دریافت میکند و بین مدیران سیما و مردم گفتمان مستقیمی شکل میگیرد که در برنامهسازی و آرایش رسانهای به ما کمک میکند تا دقت و توجه بیشتری در برنامهسازی داشته باشیم و مطابق سلیقه تماشاگر و نیازهایش تولید محتوا کنیم.
معاون سیمای رسانهملی ضمن بیان اینکه برخی مخاطبان از اینکه میتوانند بهشکل مستقیم با مدیران سیما صحبت کنند، ابزار رضایت میکردند، اظهار کرد: ایجاد چنین فرصتی وظیفه رسانهملی است. نکته جالبتوجه اینکه مخاطبان نکاتی را به ما تذکر میدادند که پیشتر از سوی رهبرمعظمانقلاب اسلامی درخصوص اداره رسانهملی و برنامهسازی مطرح شده بود.
معاون سیما یادآوری کرد: از این منظر، درک مدیران رسانه از مطالبات مردم و اینکه چقدر به دستورات فرمانده میدان خودمان نزدیک هستیم، اهمیت بسیاری دارد. قرار است سایر مدیران سیما از بخشهای دیگر نیز در هفتههای آتی به واحد امور ارتباط با مخاطبان بیایند و از طریق تماس تلفنی مستقیم، نقطهنظرات مردم را دریافت کنند. مخاطب تلویزیون میخواهد در فرصت کوتاهی که وجود دارد، همه مواردی را که در ذهنش وجود دارد، مطرح کند. همین فرصت کوتاه هم برای مدیران هم برای مخاطبان قطعا تعیینکننده است.
مخاطبان رسانهملی، خواهان مجموعههای نمایشی باکیفیت
برمهانی با اشاره به تشکر مخاطبان از جریان جدید سریالسازی در تلویزیون گفت: این نظرات نشان میدهد که بینندگان رسانهملی خواهان مجموعههای نمایشی باکیفیت هستند. البته سریالسازی از تولید تا روی آنتن رفتن، دو تا سه سالی زمان لازم دارد و اگر تولیدات سیما در دوره تحول رسانهملی موجب رضایت مردم شده، باعث خوشحالی ماست.
وی درباره پیشنهاد مخاطبان درخصوص کیفیت آثار کودک و نوجوان در سیما نیز بیان کرد: مخاطب تلویزیون در حوزه کودک و نوجوان میخواهد فرزندش را مدیریت کند و طبیعتا بهدنبال تولیدات باکیفیت و سالم در سیماست. یکی از مخاطبان که پدربزرگ بود و نوه کوچکی هم داشت، در تماس تلفنی، از نگرانی خودش حول محتواهایی که کودکان و نوجوانان از طریق تلفنهای همراه دریافت میکنند و مناسب سن آنها نیست و با سبک زندگی خانوادگی ما مغایرت دارد، سخن میگفت. این اظهارات مسئولیت ما را سنگینتر میکند.
برمهانی با تأکید بر اینکه مراقبت از محتوای مورد استفاده کودکانونوجوانان در انواع رسانههای در دسترس آنها مهم است، عنوان کرد: در چنین شرایطی، سیمای جمهوری اسلامی ایران باید کیفیت آثار مخصوص گروه سنی کودکونوجوان را بالاتر ببرد.
طیف وسیع نظرات مردمی
سلیم غفوری، قائممقام معاون سیما نیز با بیان اینکه امروز بهاتفاق جمعی از همکاران در 162 حضور یافتیم و نظرات مردم را درباره برنامههای مختلف شنیدیم، اظهار کرد: طیف نظرات مردمی وسیع بود؛ از تشکر برای برخی برنامهها گرفته تا انتقاد به برنامهها، پخش پیامهای بازرگانی و پیشنهادهایی برای بهبود کیفی آنتن. همه اینها باید دستهبندی و تکبهتک رسیدگی شوند.
وی افزود: تلویزیون برای مخاطب برنامه میسازد و تلاش میکند رضایتش را جلب کند. قطعا اگر نظرات مردمی را به شکل مستقیم و مستمر دریافت کنیم، به آن چیزی که خواسته مردم است، نزدیکتر میشویم.
مردم صداوسیما را «دانشگاه» میبینند
مهدی نقویان، رئیس مرکز سیمافیلم نیز با بیان اینکه برایم جالب بود نگاه مردم تا این اندازه در ارزیابی برنامهها و مجموعههای نمایشی تلویزیون، دقیق و صحیح است، اظهار کرد: بعضا احساس میکردم یک منتقد پشت خط تلفن است و یک کارشناس در حال نظردادن است. مردم در موضوع سبک زندگی و روابط خانوادگی بسیار دغدغه داشتند. پخش منظم مجموعههای نمایشی درخواست دیگر مردم بود. چند تماس جالب هم از سوی برخی علاقهمندان به دنیای بازیگری داشتیم که میپرسیدند چطور میتوانند به تلویزیون راه پیدا کنند.
وی افزود: مردم صداوسیما را همچنان «دانشگاه» میبینند و مایلند آن وجهه تربیتی برنامههای تلویزیونی اعم از نمایشی و غیرنمایشی پررنگتر باشد.
نقویان با بیان اینکه برای اولینبار به 162 آمدم و تجربه خوبی کسب کردم، گفت: مخاطبانی در مشاغل مختلف تماس میگرفتند و رسانهملی بهشدت برایشان موضوعیت داشت و به آن بهمثابه پناهگاهی تربیتی مینگریستند. برای مثال، معلمی تماس گرفته بود و درخواست داشت رسانهملی کمک کند تا به شبهات دانشآموزان در حیطههای مختلف بهشکل بهتری پاسخ داده شود.
درخواست پخش متنوع رویدادهای ورزشی
سینا معتضدی، مدیر شبکه ورزش نیز درباره سؤالاتی که مخاطبان شبکه ورزش در تماس با 162 مطرح کردند، توضیح داد و گفت: عمدهترین درخواست مردم از شبکه ورزش، بهخصوص مخاطبان نوجوانوجوان، پخش متنوع رشتهها و رویدادهای ورزشی بود؛ بهنحویکه بهجز فوتبال رشتههای دیگر را نیز شامل شود.
وی افزود: یک درخواست دیگر مخاطبان پخش زنده سایر مسابقات چون کشتی، والیبال و ... بود. مخاطبان شبکه ورزش دوست دارند همه رویدادهای مهم ورزشی در سراسر دنیا را از این دریچه تماشا کنند و از آخرین اخبار مطلع باشند.
نظرات ارزشمند و تخصصی مردم درباره برنامهها
محمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم نیز از حضورش در 162 اینگونه گفت: تجربه خوب و جالبی بود. مردم اول اعتراض میکردند که چرا این اندازه پشت خط ماندهاند؛ درحالیکه دهها نفر پاسخگو هستند و این نشان میدهد که چقدر مخاطب داریم. نکته دیگر اینکه برنامهها را کاملا فنی و تخصصی و تکنیکال میبینند که برایمان بسیار ارزشمند است.
انتظار مردم برای طرح گستردهتر مشکلات جامعه در رسانهملی
سعید سلطانی، رئیس دفتر و مشاور معاون سیما نیز با ابراز خرسندی از حضورش در 162 و پاسخگویی مستقیم به مردم، عنوان کرد: نکتهای که برایم جالبتوجه بود، اینکه مخاطبان با برنامههای تلویزیون کاملا آشنا هستند و بسیار جزئی و دقیق نکاتی را مطرح میکنند. بهنظرم جا دارد حضور برنامهسازان در 162 بیشتر باشد و از نزدیک مطالبات و دغدغههای مردم را بشنوند. مردم انتظار داشتند ما در تلویزیون به بسیاری از مشکلات در سطح جامعه به شکل گستردهای بپردازیم.
مخاطبان خواهان برنامههای خانوادهمحور و هویتساز
میثم مرادیبیناباج، مدیر شبکه یک سیما نیز پس از تجربه گفتوگوی مستقیم تلفنی با مخاطبان رسانهملی در رابطه با بیشترین مطالبات مردمی توضیح داد: یکی از مطالبات مکرر مخاطبان درخصوص تداوم یافتن و پررنگ شدن آن دسته از برنامههایی است که مطابق با رویکردهای تحولی سیما هستند. برای مثال برخی از هموطنانی که با ۱۶۲ تماس گرفتند، از وقفهای که در برنامه «مکث» ایجاد شده، گله داشتند و میخواستند این برنامه که از موفقترین برنامههای شبکه یک هم است، مجددا روی آنتن برود.
وی ادامه داد: برخی از مخاطبان میخواستند که رسانهملی بیشتر به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بپردازد. همچنین عدهای هم از پیامهای بازرگانی طولانی راضی نبودند و درخواست کردند که این بخشها در شبکههای سیما کوتاهتر شود.
مدیر شبکه یک سیما با بیان اینکه خوشبختانه مخاطبان رویکرد مثبتی به مجموعههای نمایشی باکیفیت رسانهملی دارند، گفت: نهتنها تولید سریالهای سرگرمکننده، بلکه پرداختن به موضوعات ملی و تاریخی هم از دیگر تقاضاهای مخاطبان شبکه یک سیما بود. حتی پیشنهادهایی هم داشتند که به ما منتقل کردند و قطعا از این نظرات کارآمد، در راستای بالا بردن کیفیت محصولات استفاده خواهیم کرد.
وی در ادامه اضافه کرد: از دیگر خواستههای مخاطبان توجه و برجستهکردن برنامههای خانوادهمحور و هویتساز بود. برخی از اینکه شبکه تهران استانی شده، ناراضی بودند؛ به این دلیل که در رویه جدید، امکان تماشای یکی از معروفترین برنامههای خانوادهمحور، یعنی «به خانه برمیگردیم» خارج از تهران وجود ندارد.
مرادی افزود: مطالبه تعداد دیگری از مخاطبان، تولید برنامههای شاد، بهخصوص برای آخر هفتهها بود. همچنین محتوای جمعی از تماسها تشکر از تولیدات بود که بیش از آن، ما قدردان مخاطبان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران هستیم.
نظرات مخاطبان سازنده و ارزشمند است
مجید اکبرشاهی، رئیس مرکز سیمرغ نیز درباره تجربه مکالمه مستقیم با مردم، عنوان کرد: برخی تماسهای مخاطبان درواقع پیامهای تشکر از شبکههای مختلف سیما و برنامههای گوناگون بود که باعث خوشحالی ماست. البته نکاتی ازسوی برخی دیگر از مخاطبان در قالب انتقاد هم مطرح شد که همه آنها برای ما سازنده و ارزشمند است.
وی افزود: یکی از برکات چنین امکانی دریافت بدون واسطه احساسات مخاطبان نسبت به شبکه و تولیدات است که قطعا برای هر مدیر و هر مجموعهای اهمیت زیادی دارد.
اکبرشاهی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم مطالبات مردم را از رسانهملی برآورده کنیم، گفت: تا جایی که توانستیم تلاش کردیم در همین مدت محدود و در حد تماس تلفنی با مخاطبان، پاسخگوی سؤالات هموطنان باشیم تا ضمن برقراری یک مکالمه صمیمانه، بتوانیم در راستای بهبود تولیدات رسانهملی بهترین مسیر را انتخاب کنیم.
رئیس مرکز سیمرغ اضافه کرد: در این گفتوگوی مستقیم برخی موارد را که به بخشهای دیگر سازمان صداوسیما مربوط است، یادداشت کردم تا به همکارانی که در این نشست حضور نداشتند، منتقل کنم. تعدادی از مسائلی که مخاطبان عنوان کردند به واحدهای فنی و... ارتباط دارد که حتما با مدیران این بخشها درمیان خواهم گذاشت. سایر موضوعات که به مرکز سیمرغ مربوط میشود را هم قطعا پیگیری خواهیم کرد.
ارتباط مستقیم با مخاطبان موجب رشد تولیدات میشود
حسین زارعزاده، مدیر شبکه مستند نیز با حضور در واحد امور ارتباط با مخاطبان اداره کل روابط عمومی رسانهملی (۱۶۲) باهدف گفتوگوی مستقیم با مخاطبان، درمورد تجربه چنین ارتباطی گفت: مخاطبان در سالهای اخیر بیشتر از گذشته مستندهایی را که روی آنتن شبکه مستند میرود، دنبال میکنند. بسیاری از مستندهای تاریخی، سیاسی و مستندهای حیات وحش ناظر بر گفته مردم، ازجمله آثار محبوب آنها در سیماست.
وی ادامه داد: طبیعتا فرصت صحبت رودررو با مخاطبان تلویزیون کمتر برای مدیران سیما پیش میآید، درحالی که اتفاقا این صحبتها بسیار راهگشاست و از اداره کل روابط عمومی سازمان برای ایجاد چنین فرصتی سپاسگزارم.
زارعزاده تأکید کرد: برای من جالب بود که مخاطبان بهاصطلاح آمار تمامی برنامههای شبکه مستند را دارند و بهدقت برنامهها را رصد میکنند. مخاطبان حتی میدانند که کدام برنامه تولیدی شبکهها متوقف شده یا کدام اثر در دست تولید است و نسبت به تمام این موارد مسلط هستند. فکر میکنم ارتباط نزدیکتر با مخاطبان واقعا در رشد و توسعه تولیدات مؤثر است و اگر این مسیر ادامه پیدا کند حتما رسانهملی نیز به مردم نزدیکتر خواهد شد.
در خاتمه سلسلهنشستهای «مستقیم– جامجم» که از اینهفته بههمت ادارهکل روابطعمومی رسانهملی آغاز شده و قرار است میزبان سایر معاونتهای رسانهملی برای گفتوگوی بیواسطه با مردم باشد، حسین قرایی، مدیرکل روابطعمومی رسانهملی با بیان اینکه در بازه زمانی دوساعتهای که مدیران ارشد معاونت سیما در 162 حضور داشتند، به حدود 260 تماس ازسوی مردم پاسخ دادند، گفت: توجه به مخاطبان و پاسخگویی به نیازهایی که دارند، ازجمله اولویتهای ما در ادارهکل روابطعمومی و بهویژه در واحد 162 است. روزانه چندهزار تماس از سراسر ایران با همکاران ما در 162 برقرار میشود. درخواستها، انتقادها، تشکرها و پیشنهادهای مخاطبان نیز در قالب گزارشهایی به اطلاع مدیران تلویزیون میرسد.
وی افزود: امروز فرصتی فراهم شد تا مدیران ارشد معاونت سیما بهطور مستقیم با مخاطبان سخن بگویند. برای مدیران شبکههای سیما جالب توجه بود که برخی تماسگیرندگان تا چهاندازه دقیق، جزئی و با نگاه کارشناسانه درباره برنامهها تحلیل و اعلام نظر میکنند. امیدواریم با پیگیری موارد مطرحشده در تماسها، شاهد اتفاقات خوبی باشیم و اثرش را روی آنتن مشاهده کنیم.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
علی میرزابیگی، در گفت و گو با «روزنامه جامجم»:
«جامجم» روشهای مواجهه با کودکان در فضای مجازی و ضرورت سواد رسانهای بزرگترها را بررسی کرده است
درگفتوگو با دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور بررسی شد