ببینید | بی واسطه...شفاف...مسئولانه
روایتِ روابط عمومی رسانه ملی از حضور معاون و جمعی از مدیران سیما در واحد ۱۶۲:

ببینید | بی واسطه...شفاف...مسئولانه

مخاطبان خواهان تولید مجموعه‌های نمایشی باکیفیت و برنامه‌های خانواده‌محورند

پیام «مستقیم» مردم به مدیران «جام‌جم»

هفته گذشته نخستین حلقه از رویداد دنباله‌دار «مستقیم-جام‌جم» به‌ابتکار اداره‌کل روابط‌عمومی‌برگزار شد و طی آن، معاون سیما و جمعی از مدیران شبکه‌های تلویزیون با حضور دوساعته در امور ارتباط با مخاطبان اداره‌کل روابط‌عمومی (۱۶۲) از نزدیک با تماشاگران تلویزیون سخن گفتند و به حدود ۲۶۰ پیام مردمی پاسخ دادند.
هفته گذشته نخستین حلقه از رویداد دنباله‌دار «مستقیم-جام‌جم» به‌ابتکار اداره‌کل روابط‌عمومی‌برگزار شد و طی آن، معاون سیما و جمعی از مدیران شبکه‌های تلویزیون با حضور دوساعته در امور ارتباط با مخاطبان اداره‌کل روابط‌عمومی (۱۶۲) از نزدیک با تماشاگران تلویزیون سخن گفتند و به حدود ۲۶۰ پیام مردمی پاسخ دادند.
کد خبر: ۱۴۸۲۶۶۰

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رسانه ملی، محسن برمهانی، معاون سیما، تجربه حضورش در ۱۶۲ را مثبت خواند و دراین‌باره گفت: نخستین بار بود که توانستم بی‌واسطه با مخاطبان سیما صحبت کنم. واقعاً تجربه ارزشمندی بود و امیدوارم این اقدامات بیش از این تداوم پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه تماس‌های تلفنی متعددی را با مضامین متفاوت، در دو ساعت پاسخگویی، ازسوی مردم دریافت کردیم، افزود: همکاران ما در واحد امور ارتباط با مخاطبان به طور هفتگی، نظرات و پیام‌های مردمی را جمع‌آوری می‌کنند و گزارش آن را در اختیار مدیران سیما قرار می‌دهند که قطعاً مورد استفاده برنامه‌سازان و سیاست‌گذاری‌های سازمان صداوسیما قرار می‌گیرد.

بار مسئولیتی که سنگین‌تر می‌شود

برمهانی در ادامه تأکید کرد:، اما تجربه گفتگو با مخاطبان، نه‌تن‌ها برای مردم، بلکه برای مدیران هم جالب است؛ مخاطب در لحظه پاسخ پرسش‌هایش را دریافت می‌کند و بین مدیران سیما و مردم گفت‌گوی مستقیمی شکل می‌گیرد که در برنامه‌سازی و آرایش رسانه‌ای به ما کمک می‌کند تا دقت و توجه بیشتری در برنامه‌سازی داشته باشیم و مطابق سلیقه تماشاگر و نیازهایش تولید محتوا کنیم.

معاون سیمای رسانه ملی ضمن بیان اینکه برخی مخاطبان از اینکه می‌توانند به‌شکل مستقیم با مدیران سیما صحبت کنند، ابزار رضایت می‌کردند، اظهار کرد: ایجاد چنین فرصتی وظیفه رسانه ملی است. نکته جالب توجه اینکه مخاطبان نکاتی را به ما تذکر می‌دادند که پیش‌تر ازسوی رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص اداره رسانه ملی و برنامه‌سازی مطرح شده بود.

معاون سیما یادآوری کرد: از این منظر، درک مدیران رسانه از مطالبات مردم و اینکه چقدر به دستور‌های فرمانده میدان خودمان نزدیکیم، اهمیت بسیاری دارد. قرار است سایر مدیران سیما از بخش‌های دیگر نیز در هفته‌های آتی به واحد امور ارتباط با مخاطبان بیایند و ازطریق تماس تلفنی مستقیم، نظرات مردم را دریافت کنند. مخاطب تلویزیون می‌خواهد در فرصت کوتاهی که وجود دارد، همه مواردی را که در ذهنش وجود دارد، مطرح کند. همین فرصت کوتاه هم برای مدیران هم برای مخاطبان قطعاً تعیین‌کننده است.

مخاطبان رسانه ملی خواهان مجموعه‌های نمایشی باکیفیت

برمهانی با اشاره به تشکر مخاطبان از جریان جدید سریال‌سازی در تلویزیون گفت: این نظرات نشان می‌دهد که بینندگان رسانه ملی خواهان مجموعه‌های نمایشی باکیفیت‌اند. البته سریال‌سازی از تولید تا روی آنتن رفتن، دو تا سه سالی زمان لازم دارد و اگر تولیدات سیما در دوره تحول رسانه ملی موجب رضایت مردم شده، باعث خوشحالی ماست.
وی درباره پیشنهاد مخاطبان درخصوص کیفیت آثار کودک و نوجوان در سیما نیز بیان کرد: مخاطب تلویزیون در حوزه کودک و نوجوان می‌خواهد فرزندش را مدیریت کند و طبیعتاً به‌دنبال تولیدات باکیفیت و سالم در سیماست. یکی از مخاطبان که پدربزرگ بود و نوه کوچکی هم داشت، در تماس تلفنی، از نگرانی خودش درباره محتوا‌هایی که کودکان و نوجوانان از طریق تلفن‌های همراه دریافت می‌کنند و مناسب سن آن‌ها نیست و با سبک زندگی خانوادگی ما مغایرت دارد، سخن می‌گفت. این اظهارات مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند.

برمهانی با تأکید بر اینکه مراقبت از محتوای مورد استفاده کودکان و نوجوانان در انواع رسانه‌های در دسترس آن‌ها مهم است، عنوان کرد: در چنین وضعی، سیمای جمهوری اسلامی ایران باید کیفیت آثار مخصوص گروه سنی کودک و نوجوان را بالاتر ببرد.

طیف وسیع نظرات مردمی

سلیم غفوری، قائم‌مقام معاون سیما نیز با بیان اینکه امروز به‌اتفاق جمعی از همکاران در ۱۶۲ حضور یافتیم و نظرات مردم را درباره برنامه‌های مختلف شنیدیم، اظهار کرد: تنوع نظرات مردمی‌بالا بود؛ از تشکر برای برخی برنامه‌ها گرفته تا انتقاد از برنامه‌ها و پخش پیام‌های بازرگانی و پیشنهاد‌هایی برای بهبود کیفی آنتن. همه این‌ها باید دسته‌بندی و به تک تکشان رسیدگی شود.

وی افزود: تلویزیون برای مخاطب برنامه می‌سازد و تلاش می‌کند رضایتش را جلب کند. قطعاً اگر نظرات مردمی را به‌شکل مستقیم و مستمر دریافت کنیم، به آن چیزی که خواسته مردم است، نزدیک‌تر می‌شویم.

مردم صداوسیما را «دانشگاه» می‌بینند

مهدی نقویان، رئیس مرکز سیمافیلم نیز با بیان اینکه برایم جالب بود نگاه مردم تا این اندازه در ارزیابی برنامه‌ها و مجموعه‌های نمایشی تلویزیون، دقیق و صحیح است، اظهار کرد: بعضاً احساس می‌کردم یک منتقد پشت خط تلفن است و یک کارشناس درحال نظر دادن است. مردم در موضوع سبک زندگی و روابط خانوادگی دغدغه‌های بسیاری داشتند. پخش منظم مجموعه‌های نمایشی درخواست دیگر مردم بود. چند تماس جالب هم ازسوی برخی علاقه‌مندان به دنیای بازیگری داشتیم که می‌پرسیدند چطور می‌توانند به تلویزیون راه پیدا کنند.

وی افزود: مردم صداوسیما را همچنان «دانشگاه» می‌بینند و مایل‌اند وجه تربیتی برنامه‌های تلویزیونی، اعم از نمایشی و غیرنمایشی پررنگ‌تر باشد.

نقویان با بیان اینکه اولین‌بار بود که به ۱۶۲ آمده بودم و تجربه خوبی کسب کردم، گفت: مخاطبانی در مشاغل مختلف تماس می‌گرفتند و رسانه ملی به‌شدت برایشان موضوعیت داشت و به آن به‌مثابه پناهگاهی تربیتی می‌نگریستند. برای مثال، معلمی تماس گرفته بود و درخواست داشت رسانه ملی کمک کند تا به شبهات دانش‌آموزان در حیطه‌های مختلف به شکل بهتری پاسخ داده شود.

درخواست پخش متنوع رویداد‌های ورزشی

سینا معتضدی، مدیرشبکه ورزش نیز درباره سؤالاتی که مخاطبان شبکه ورزش در تماس با ۱۶۲ مطرح کردند، توضیح داد و گفت: عمده‌ترین درخواست مردم از شبکه ورزش، به‌خصوص مخاطبان نوجوان و جوان، پخش متنوع رشته‌ها و رویداد‌های ورزشی بود، به‌نحوی‌که به‌جز فوتبال رشته‌های دیگر را نیز شامل شود.

وی افزود: یک درخواست دیگر مخاطبان پخش زنده سایر مسابقات، چون کشتی، والیبال و... بود. مخاطبان شبکه ورزش‌دوست دارند همه رویداد‌های مهم ورزشی در سراسر دنیا را از این دریچه تماشا کنند و از آخرین اخبار مطلع باشند.

نظرات ارزشمند و تخصصی مردم درباره برنامه‌ها

محمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم نیز از حضورش در ۱۶۲ این‌گونه گفت: تجربه خوب و جالبی بود. مردم اول اعتراض می‌کردند که چرا این اندازه پشت خط مانده‌اند، درحالی‌که ده‌ها نفر پاسخگو هستند و این نشان می‌دهد که چقدر مخاطب داریم. نکته دیگر اینکه برنامه‌ها را کاملاً فنی و تخصصی و تکنیکال می‌بینند که برایمان بسیار ارزشمند است.

انتظار مردم برای طرح گسترده‌تر مشکلات جامعه در رسانه ملی

سعید سلطانی، رئیس دفتر و مشاور معاون سیما نیز با ابراز خرسندی از حضورش در ۱۶۲ و پاسخگویی مستقیم به سؤالات مردم عنوان کرد: نکته‌ای که برایم جالب توجه بود، این بود که مخاطبان با برنامه‌های تلویزیون کاملاً آشنا بودند و بسیار جزئی و دقیق نکاتی را مطرح می‌کردند. به نظرم، جا دارد حضور برنامه‌سازان در ۱۶۲ بیشتر بشود و از نزدیک مطالبات و دغدغه‌های مردم را بشنوند. مردم انتظار داشتند ما در تلویزیون به بسیاری از مشکلات در سطح جامعه به شکل گسترده‌ای بپردازیم.

مخاطبان خواهان برنامه‌های خانواده‌محور و هویت‌ساز

میثم مرادی بیناباج، مدیر شبکه یک سیما نیز پس از تجربه گفت‌وگوی مستقیم تلفنی با مخاطبان رسانه ملی در رابطه با بیشترین مطالبات مردمی توضیح داد: یکی از مطالبات مکرر مخاطبان درخصوص تداوم یافتن و پررنگ شدن آن دسته از برنامه‌هایی است که مطابق با رویکرد‌های تحولی سیما هستند. برای مثال، برخی از هم‌وطنانی که با ۱۶۲ تماس گرفتند، از وقفه‌ای که در برنامه «مکث» ایجاد شده، گله داشتند و می‌خواستند این برنامه که از موفق‌ترین برنامه‌های شبکه یک هم است، مجدداً روی آنتن برود.
وی ادامه داد: برخی از مخاطبان می‌خواستند که رسانه ملی بیشتر به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بپردازد. همچنین، عده‌ای هم از پیام‌های بازرگانی طولانی راضی نبودند و درخواست کردند که این بخش‌ها در شبکه‌های سیما کوتاه‌تر شود.

مدیر شبکه یک سیما با بیان اینکه خوشبختانه مخاطبان رویکرد مثبتی به مجموعه‌های نمایشی باکیفیت رسانه ملی دارند، گفت: نه‌تن‌ها تولید سریال‌های سرگرم‌کننده، بلکه پرداختن به موضوعات ملی و تاریخی هم از دیگر تقاضا‌های مخاطبان شبکه یک سیما بود. حتی پیشنهاد‌هایی هم داشتند که به ما منتقل کردند و قطعاً از این نظرات کارآمد، درراستای بالا بردن کیفیت محصولات استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: از دیگر خواسته‌های مخاطبان، برجسته کردن برنامه‌های خانواده‌محور و هویت‌ساز و توجه به آن‌ها بود. برخی از اینکه شبکه تهران استانی شده، ناراضی بودند به این دلیل که در روش جدید، امکان تماشای یکی از معروف‌ترین برنامه‌های خانواده‌محور، یعنی «به خانه برمی‌گردیم» در خارج از تهران وجود ندارد.
مرادی افزود: مطالبه تعداد دیگری از مخاطبان، تولید برنامه‌های شاد، به‌خصوص برای آخر هفته‌ها بود. همچنین، محتوای جمعی از تماس‌ها تشکر از تولیدات بود که بیش از آن، ما قدردان مخاطبان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانیم.

پربرکت و مؤثر

مجید اکبرشاهی، رئیس مرکز سیمرغ نیز درباره تجربه مکالمه مستقیم با مردم، عنوان کرد: برخی تماس‌های مخاطبان درواقع پیام‌های تشکر از شبکه‌های مختلف سیما و برنامه‌های گوناگون بود که باعث خوشحالی ماست. البته نکاتی ازسوی برخی دیگر از مخاطبان در قالب انتقاد هم مطرح شد که همه آن‌ها برای ما سازنده و ارزشمند است.

وی افزود: یکی از برکات چنین امکانی دریافت بی‌واسطه احساسات مخاطبان درقبال شبکه و تولیدات است که قطعاً برای هر مدیر و هر مجموعه‌ای اهمیت زیادی دارد.

اکبرشاهی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم مطالبات مردم از رسانه ملی را برآورده کنیم، گفت: تاجایی‌که توانستیم، تلاش کردیم در همین مدت محدود و در حد تماس تلفنی با مخاطبان، پاسخگوی سؤالات هم‌وطنان باشیم تا ضمن برقراری مکالمه صمیمانه، بتوانیم در زمینه بهبود تولیدات رسانه ملی بهترین مسیر را انتخاب کنیم.

رئیس مرکز سیمرغ اضافه کرد: در این گفت‌وگوی مستقیم برخی موارد را که به بخش‌های دیگر سازمان صداوسیما مربوط است، یادداشت کردم تا به همکارانی که در این نشست حضور نداشتند، منتقل کنم. تعدادی از مسائلی که مخاطبان عنوان کردند، به واحد‌های فنی و… ارتباط دارد که حتماً با مدیران این بخش‌ها در میان خواهم گذاشت. سایر موضوعات را هم که به مرکز سیمرغ مربوط می‌شود، قطعاً پیگیری خواهیم کرد.

اشراف اعجاب‌برانگیز مخاطبان بر جزئیات تولیدات

حسین زارع‌زاده، مدیر شبکه مستند نیز با حضور در واحد امور ارتباط با مخاطبان اداره‌کل روابط‌عمومی رسانه ملی (۱۶۲) باهدف گفت‌وگوی مستقیم با مخاطبان، درباره تجربه چنین ارتباطی گفت: مخاطبان در سال‌های اخیر بیشتر از گذشته مستند‌هایی را که روی آنتن شبکه مستند می‌رود، دنبال می‌کنند. بسیاری از مستند‌های تاریخی، سیاسی و مستند‌های حیات‌وحش ناظر بر گفته مردم، ازجمله آثار محبوب آن‌ها در سیماست.

وی ادامه داد: طبیعتاً فرصت صحبت رودررو با مخاطبان تلویزیون کمتر برای مدیران سیما پیش می‌آید، درحالی‌که اتفاقاً این صحبت‌ها بسیار راهگشاست و از اداره‌کل روابط عمومی سازمان برای ایجاد چنین فرصتی سپاسگزارم.

زارع‌زاده تأکید کرد: برای من جالب بود که مخاطبان آمار تمام برنامه‌های شبکه مستند را دارند و با دقت برنامه‌ها را رصد می‌کنند. مخاطبان حتی می‌دانند که کدام برنامه تولیدی شبکه‌ها متوقف شده یا کدام اثر در دست تولید است و بر تمام این موارد مسلط‌اند. فکر می‌کنم ارتباط نزدیک‌تر با مخاطبان واقعاً در رشد و توسعه تولیدات مؤثر است و اگر این مسیر ادامه پیدا کند، حتماً رسانه ملی نیز به مردم نزدیک‌تر خواهد شد.

طرح شفاف و بدون واسطه مطالبات مردم از تلویزیون

حامد فاتحی، مدیر روابط‌عمومی معاونت سیما نیز در حاشیه حضورش در واحد ۱۶۲ و پاسخگویی به چندین تماس ازسوی مردم، تعامل مستقیم با مخاطبان را لازمه کار در فضای رسانه‌ای و  مدیریتی پویا دانست و اظهار کرد: فراهم شدن امکان گفت‌وگوی بی‌واسطه با مخاطبان در واحد ۱۶۲ از این حیث ارزشمند و اقدامی‌شایسته بود. مخاطبان با نگاه کارشناسانه برنامه‌های تلویزیون را تحلیل می‌کردند و پیشنهاد‌های جالب توجهی داشتند که حاکی از دقت نظر آن‌ها بود و بر عزم و انگیزه ما برای بهبود کیفیت برنامه‌های روی آنتن افزود.

وی افزود: پیشنهاد، انتقاد‌ها و درخواست‌های تماس‌گیرندگان از سوی معاون سیما، روسای مراکز تولیدی و مدیران شبکه‌های تلویزیونی پیگیری خواهد شد؛ معتقدیم تداوم چنین رویداد‌های مخاطب‌محوری می‌تواند برای جمهورِ مردم که سرمایه‌های اصلی تلویزیون‌اند نیز نقطه امید باشد و برای مدیران تلویزیون، به‌مثابه چراغ راهی که همکاران ما را در تحقق شعار هویت‌محوری و عدالت‌گستری کمک کند.

 فاتحی تأکید کرد که امیدواریم بتوانیم به نیاز‌های مخاطبان از رسانه ملی پاسخ داده و مطابق سلیقه  و ذائقه آن‌ها، برنامه‌سازی کنیم.

مدیر روابط‌عمومی معاونت سیما در پایان به حضور سایر شبکه‌های تلویزیونی در رویداد‌های بعدی اشاره کرد و گفت: با حمایت و راهبری اداره‌کل روابط‌عمومی صداوسیما به‌زودی شاهد حضور مجدد معاون محترم و سایر مدیران شبکه‌های تلویزیونی در امور مخاطبان رسانه ملی خواهیم بود.

تزریق خونی تازه به ارتباطات مردمی اداره‌کل روابط‌عمومی

در خاتمه سلسله نشست‌های «مستقیم – جام‌جم» که از این هفته به‌همت اداره‌کل روابط‌عمومی رسانه ملی آغاز شده و قرار است میزبان سایر معاونت‌های رسانه ملی برای گفت‌وگوی بی‌واسطه با مردم باشد، حسین قرایی، مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی با بیان اینکه در بازه زمانی دوساعته‌ای که مدیران ارشد معاونت سیما در ۱۶۲ حضور داشتند، به حدود ۲۶۰ تماس ازسوی مردم پاسخ دادند، گفت: توجه به مخاطبان و پاسخگویی به نیازهایشان، ازجمله اولویت‌های ما در اداره کل روابط‌عمومی و به‌ویژه در واحد ۱۶۲ است. روزانه چندهزار تماس از سراسر ایران با همکاران ما در ۱۶۲ برقرار می‌شود. درخواست‌ها، انتقادها، تشکر‌ها و پیشنهاد‌های مخاطبان نیز در قالب گزارش‌هایی به اطلاع مدیران تلویزیون می‌رسد.

وی افزود: امروز فرصتی فراهم شد تا مدیران ارشد معاونت سیما به‌طور مستقیم با مخاطبان سخن بگویند. برای مدیران شبکه‌های سیما جالب‌توجه بود که برخی تماس‌گیرندگان تا چه اندازه دقیق، جزئی و با نگاه کارشناسانه درباره برنامه‌ها تحلیل و اعلام نظر می‌کنند. امیدواریم با پیگیری موارد مطرح‌شده در تماس‌ها، شاهد اتفاقات خوبی باشیم و اثرش را روی آنتن مشاهد کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها