مک‌کارتیسم به سبک صهیونیسم

یکی از ارکان قدرت جریان صهیونیسم که در جهان به آن معروف هم هستند قدرت نرم و امپراتوری رسانه‌ای است که در اختیار دارند، قدرتی که به این جریان امکان می‌دهد با استفاده از قدرت سینما، مخصوصا سینمای هالیوود، به سفیدشویی، مظلوم‌نمایی و تحریف تاریخ به نفع خود بپردازند.
کد خبر: ۱۴۷۲۵۲۶
نویسنده ​​​​​​​امیر‌حسین حیدری - گروه فرهنگ وهنر
 
امااکنون پس ازحماسه طوفان‌الاقصی تقریبایک سالی می‌شودکه این رکن اساسی قدرت صهیونیسم بابحران روبه‌روشده و شخصیت‌های هنری فعال درهالیوود از هر فرصتی استفاده کرده‌اند تا مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان برسانند. حالا سردمداران این رژیم به شیوه دوران مک‌کارتیسم شروع کرده‌اند به حذف چهره‌های سینمایی که از مردم فلسطین حمایت کرده‌اند.
   
واکنش هالیوودی به غزه 
از‌جمله این فعالیت‌ها می‌توان به نامه ‌سرگشاده هنرمندان و بازیگران آمریکایی مانند خواکین فینیکس، کیت بلانشت، جان استوارت، کریستن استوارت، سوزان ساراندون، ماهرشالا علی، ریز احمد، رامی یوسف و جسیکا چستین اشاره کرد که خطاب به دولت آمریکا و همه رهبران جهان خواستار آتش‌بس شده‌اند و ازرهبران جهان درخواست کرده‌اند:«ما از دولت شما و همه رهبران جهان می‌خواهیم که به جان همه در سرزمین مقدس احترام بگذارند و خواستار برقراری آتش‌بس بدون تأخیر و تسهیل آن و پایان بمباران غزه باشند.» در این نامه همچنین بر اظهارنظر جیمز الدر، سخنگوی یونیسف که بر ویرانی‌های وارد آمده بر مردم غزه به‌دلیل حمله‌های هوایی مداوم اسرائیل و قطع آب و برق اشاره داشته، تاکید شده است. همچنین علاوه ‌بر انتشار بیانیه‌ها و نامه‌های سرگشاده،  هنرمندان در سراسر جهان از‌جمله آمریکا از محبوبیت خود در شبکه‌های اجتماعی استفاده کردند تا پیام مردم فلسطین را به گوش همگان برسانند.  افرادی مانند جسیکا میشل چستین، بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی علاوه ‌بر امضای نامه سرگشاده به جو بایدن برای توقف جنگ در غزه، پست ملاله یوسف‌زی را در حمایت از کودکان فلسطینی ریتوییت کرد و نوشت: «جنگ از هیچ کودکی دریغ نمی‌کند.» چستین همچنین در پست دیگری، ناراحتی خود را از نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست، به‌دلیل عدم پوشش کافی فجایع در فلسطین ابراز کرد. همچنین مارک رافلو، بازیگر کاراکتر هالک در سینمای مارول، با انتشار یک توییت از فلسطین حمایت کرده. این بازیگر نسبت به رنج و تلفات جانی در فلسطین ابراز نگرانی کرده و خواستار پایان دادن به خشونت شده. رافلو در پست خود به وحشتی که هنگام تماشای آنچه بین حماس و دولت اسرائیل اتفاق افتاده و تجربه‌اش کرده، اشاره کرد و نوشت: «وحشتناک است که ببینی شهروندان بی‌گناه کشته شده و گروگان گرفته می‌شوند و هیچ عدالتی وجود ندارد. ما برای سلامتی آنها و سلامتی انسان‌های بی‌گناهی که در غزه محاصره‌ شده‌اند و بمباران می‌شوند، دعا می‌کنیم.» جریان صهیونیستی حاکم بر هالیوود اما با زیاد شدن این واکنش‌ها ساکت ننشست و شروع کرد به تسویه بازیگران، فارغ از این‌که این هنرمندان چه جایگاهی در میان مخاطبان و دنیای سینما دارند. تسویه‌ای که آدمی را به یاد پدیده مک‌کارتیسم در دهه ۵۰ میلادی می‌اندازد. 
   
مک‌کارتیسم؛ مقابله با هنرمندان آزادیخواه
دوره مک‌کارتیسم دوره‌ای از تاریخ کشور آمریکا‌ست که همزمان با آغاز جنگ سرد شروع شد. این دوره که نام خود را از سناتور آمریکایی جوزف مک‌کارتی گرفته‌ است اشاره به فعالیت وی و ایجاد کمیته‌ای به اصطلاح برای مقابله با نفوذ کمونیسم در بدنه فرهنگی و سیاسی آمریکا دارد. اما مک‌کارتی وحامیانش درواقع نگران سقوط نظام سیاسی آمریکا بودند و مک‌کارتیسم دوران سیاهی را برای هالیوود رقم زد و کارگردانان زیادی را که دنیای پوشالی رویای آمریکایی را نقد می‌کردند به بهانه کمونیست‌بودن تحت تعقیب قرار داد. چارلی چاپلین نیز یکی از هنرمندانی بود که در واکنش به این موج آزار و اذیت سیاسی، پس از این‌که برای یک سفر کاری آمریکا را ترک کرد، دیگر حاضر نشد به آمریکا برگردد. در دوران مک‌کارتیسم، انتقاد از حکومت و وضعیت اجتماعی بسیار دشوار شده بود و به غیر از چارلی چاپلین، هنرمندان برجسته دیگری نظیر آرتور میلر بابت «فعالیت‌های غیرآمریکایی» تحت فشار قرار گرفتند. ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهوری آمریکا در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰، ازجمله همکاران مک‌کارتی در جریان «کمیته بررسی فعالیت‌های غیرآمریکایی» بود. هنرمندان معروفی مثل الیا کازان و والت دیزنی هم با این کمیته همکاری داشتند. همچنین برای پدیده مک‌کارتیسم نمی‌توان پایان مشخصی در نظر گرفت و شاید بازگشت چارلی چاپلین به آمریکا در سال ۱۹۷۲ برای دریافت جایزه اسکار بابت «یک عمر دستاورد هنری» را بتوان نشانه بارز عبور فضای سیاسی آمریکا از پدیده مک‌کارتیسم قلمداد کرد. اکنون در قرن بیست‌و‌یکم و با گذشت ۴۲ سال از رویدادی که به عنوان پایانی بر مک‌کارتیسم تصور می‌شد دوباره شاهد پدیده‌ای مشابه به مک‌کارتیسم هستیم. پدیده‌ای که این‌بار نه برای مقابله با کمونیسم که برای مقابه با آزادی و آزادگی از سوی صهیونیست‌ها توسط کمپانی‌های یهودی فیلمسازی شکل گرفته است.
   
تسویه‌حساب هالیوودی صهیونیسم
از جمله بازیگرانی که به خاطر حمایت از مردم فلسطین مورد تفتیش عقاید قرار گرفته‌اند و از پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی خود کنار گذاشته شدند، می‌توان به نیکلا کوگلن، بازیگر مجموعه تلویزیونی پرمخاطب «بریجرتون» به‌دلیل حمایت از فلسطین و درخواست آتش‌بس در غزه که از حدود هفت‌ماه پیش زیر حملات بی‌وقفه اسرائیل قرار دارد به بایکوت‌شدن در حرفه‌اش تهدید شد یا ملیسا باربارا بازیگر فیلم جیغ که به دلیل انتشار مطالبی درحمایت از فلسطین ومحکومیت نسل‌کشی مردم غزه از سوی رژیم اسرائیل، از ادامه‌ بازی در این فیلم کنار گذاشته شد اشاره کرد. بر همین اساس انجمن بازیگران هالیوود با حضور چهره‌های مطرح سینمایی در پی آن هستند تا زمینه حذف سینماگران توسط صهیونیست‌ها را کاهش دهند. در بیانیه این انجمن که توسط هالیوود ریپورتر منتشر شده، بیش از ۷۰۰ عضو انجمن بازیگران آمریکا در نامه‌ای سرگشاده خواستار موضع‌گیری انجمن در حمایت از فلسطین، اعلام آتش‌بس دائمی در غزه، محکومیت خشونت علیه روزنامه‌نگاران وحمایت ازبازیگران طرفدار فلسطین شدند؛ زیرا چهره‌های مشهوری اعلام کرده‌اند که به‌دلیل عقاید خود درباره موضوع فلسطین و جنایت‌های غزه در لیست سیاه قرار گرفته‌اند و با از دست‌دادن شغل و آزار و اذیت مواجه شده‌اند و اعلام کرده‌اند: «ما ایمیل‌های نفرت‌انگیزی دریافت کرده‌ایم که حتی از سوی برخی تهیه‌کنندگان معروف آمده بود. ما برای شغل و امنیت خانواده‌هایمان می‌ترسیدیم. وظیفه اتحادیه است که از ما در برابر این مک‌کارتیسم جدید محافظت کند، به‌ویژه زمانی که ما از حقوق‌بشر و همکاران خود صحبت می‌کنیم اما به‌جای حمایت با این سکوت کر‌کننده مواجه شده‌ایم.»
   
تقابل آزادیخواهی در برابر نفوذ صهیونیستی
در این راستا حتی تلاش بازیگرانی مانند مارک رافلو، رامی یوسف، رزی اودانل، سوزان ساراندون، ‌ ریز احمد، کیتی مالونن و توری لارسمن که از رهبران انجمن بازیگران خواستند تا به حمایت مستقیم از مردم فلسطین بپردازد و اجازه ندهد بازیگران حامی فلسطین در لیست سیاه قرار بگیرند نیز به جایی نرسیده است و طی بیانیه‌ای که در یک نامه سرگشاده منتشر شده، تلاش‌های چندین‌باره آنها برای برقراری ارتباط با رهبران انجمن برای طرح نگرانی‌هایشان و کار روی بیانیه آتش‌بس به طور مداوم نادیده گرفته شده است. با این حال موضوع واضح و مشخص این است که سینمای هالیوود که زمانی سلاحی در دستان صهیونیسم بود در حداقل ۱۱ ماه گذشته در ساختار خود، شاهد جریانی بر علیه صهیونیسم بوده و زمانی که این جریان را دنبال می‌کنیم در می‌یابیم که باوجود تمام تسویه‌حساب‌ها همچنان شاهد حمایت هنرمندان مخصوصا هنرمندان آمریکایی در جشنواره‌های معتبر سینمایی و واکنش آنها در شبکه‌های اجتماعی خود هستیم.

فلسطین در صدر اخبار جشنواره‌های هنری 
با وجود شکل‌گیری مک‌کارتیسم جدید از سوی صهیونیست‌ها شاهد هستیم که درماه‌های گذشته جشنواره‌های سینمایی محلی برای ابراز عقاید و نظرات مختلف فرهنگی و سیاسی هنرمندان شده‌اند. درحقیقت این جشنواره‌های سینمایی به تریبونی برای اعلام حمایت مستقیم و غیرمستقیم هنرمندان و صحنه‌ای برای اعتراضات حمایتی مردمی در حاشیه این رویداد‌های فرهنگی شده‌اند تا جایی که حاشیه این رویدادها بر متن آن غالب شده است. جدیدترین این رویداد‌های سینمایی جشنواره تورنتو امسال است که به‌تازگی آغاز به کار کرده و به ‌دلیل اکران یک فیلم اسرائیلی، اعتراضات مردمی شکل گرفت و با ورود به سالن نمایش این فیلم خواهان توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه و کرانه باختری شدند. همچنین دراختتامیه جشنواره فیلم ونیز که به‌تازگی به پایان رسید، سینماگران و هنرمندان شناخته‌شده‌ای از کشورهای مختلف به‌عناوین مختلف، باردیگر بامردم فلسطین ابراز همدردی کردند.در بین اسامی هنرمندانی که در اختتامیه جشنواره فیلم ونیز برای همدردی و حمایت از مردم فلسطین و مبارزات آنها پیشقدم شدند، نام سارا فریدلند، کارگردان آمریکایی _ یهودی به‌چشم می‌خورد که با فیلم «تماس آشنا» موفق شد دو جایزه بهترین فیلم اول و جایزه کارگردانی بخش ‌افق‌های جشنواره ونیز را دریافت کند. وی پس از دریافت جایزه خود گفت: «به‌عنوان یک هنرمند آمریکایی_ یهودی این جایزه را در حالی دریافت می‌کنم که سیصدوسی‌وششمین روز نسل‌کشی اسرائیل در غزه و هفتادوششمین سال اشغال فلسطین را شاهد هستیم. این مسئولیت ما به‌عنوان فیلمساز است تا از این فرصت‌ها برای جلوگیری از فرار رژیم‌صهیونیست از مجازات در صحنه جهانی استفاده کنیم. من در همبستگی با مردم فلسطین و مبارزه آنها برای آزادی، در کنارشان ایستاده‌ام.» دیگر جشنواره‌های معتبر سینمایی نیز مانند جشنواره کن، اسکار، کارلو وی‌واری و برلین هم شاهد حمایت چند نفر از برندگان خود از مردم فلسطین بوده؛ از جمله فیلمساز آمریکایی ‌بن راسل‌ که برای فیلم «کنش مستقیم» در بخش «برخورد» برنده جایزه شد، برای همبستگی با مردم فلسطین‌‌ با چفیه برای دریافت جایزه روی سن برلیناله رفت و گفت: در برابر نسل‌کشی در همبستگی با همه رفقا‌یمان می‌ایستیم. ‌بازل آدرا‌ هم که برای مستند «سرزمین دیگری نیست» برنده جایزه مستند برلین شد در حالی که جایزه را دریافت کرد،‌ گفت‌، جشن گرفتن برای او در حالی که هموطنانش در غزه قتل‌عام می‌شوند، بسیار دشوار است و از آلمان می‌خواهد به درخواست‌های سازمان‌ملل احترام بگذارد و ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها