جزئیات واژگونی اتوبوس زائران تبعه پاکستان در استان یزد

تراژدی شامگاهی دهشیر

واژگونی اتوبوس حامل زائران پاکستانی که به سمت مرز چذابه درحرکت بودند،۲۸کشته برجای گذاشت.به‌گفته مدیرکل مدیریت بحران استان یزد، اتوبوس فرسوده بود. هویت ۱۷نفر از قربانیان شناسایی شد. این سومین سانحه رانندگی برای اتوبوس زائران پاکستانی در یک هفته گذشته است.
کد خبر: ۱۴۷۰۰۰۸
نویسنده ​​​​​​​مجید غمخوار - گروه حوادث​​​​​​​
 
به شوق حضور در پیاده‌روی اربعین و حضور در کربلا از پاکستان به سمت مرزهای ایران رهسپار شدند. بعد از گذشت از مرز به سمت خوزستان و مرز چذابه رهسپار شدند. شامگاه سه‌شنبه و در نزدیکی دهشیر تفت یک‌باره راننده در یک شیب متوجه شد کنترلی روی اتوبوس ندارد و ترمزها کار نمی‌کنند. همان لحظه اتوبوس مقابل نمایندگی آموزش‌وپرورش دهشیر واژگون شد و جهان پیش چشم زائران پاکستانی تیره و تار شد.بلافاصله نیروهای اورژانس و هلال‌احمر به سمت محل حادثه حرکت کردند و چند دقیقه بعد آنچه را  می‌دیدند باور نمی‌کردند. سقف اتوبوس روی مسافرانش پرس شده و آنها داخل اتوبوس گرفتار شده بودند. امدادگران هلال‌احمر بلافاصله شروع به بریدن ستون‌های اتوبوس کردند تا عملیات رهاسازی مسافران انجام شود. دقایقی بعد نیروهای امداد مسافران را از داخل اتوبوس خارج کردند. بررسی‌های اورژانس نشان می‌داد ۲۸ زائر در دم جان خود را از دست داده و ۲۳ نفر مجروح شده‌اند. با اعلام آماده‌باش به بیمارستان‌های اطراف، مجروحان به مراکز درمانی ابرقو، تفت و یزد منتقل شدند.
رئیس پلیس‌ راه استان یزد در این‌باره گفت: کارشناسان پلیس‌ راه ناآشنایی راننده با مسیر، نقص فنی مستمر در سیستم ترمز وسیله نقلیه و فرسودگی وسیله نقلیه را علت تامه واژگونی اتوبوس اعلام کردند. سرهنگ رحیم حاجی‌ده‌آبادی در‌خصوص جزئیات این خبر اظهار داشت: اتوبوس زائران پاکستانی در محور مواصلاتی روستای دهشیر بعد از میدان امام خمینی‌(ره)، روبه‌روی پاسگاه دهشیر بعد از انحراف ازمسیر اصلی خود به‌دلیل وقوع نقص فنی در سیستم ترمز با دکه کنار جاده و ساختمان آموزش‌وپرورش دهشیر برخورد و واژگون می‌شود.این اتوبوس مسافربری از مرزهای شرقی ایران در سیستان‌و‌بلوچستان به سمت مرز چذابه خوزستان در حرکت بود. با توجه‌ به این‌که فرمان خودروهای پاکستانی بر‌خلاف خودروهای ایرانی در سمت راست قرار دارد، خطر وقوع چنین حوادثی افزایش می‌یابد.
رئیس پلیس راه استان ادامه داد: دربرخی کشورها خودروها راست ــ فرمان طراحی شده و جهت حرکت سایت نقلیه در راه‌های دوطرفه در سمت چپ قرار دارد. از مهم‌ترین این کشورها می‌توان به انگلیس، استرالیا، ژاپن، نیوزیلند، هند و پاکستان اشاره کرد.
حاجی‌ده‌آبادی گفت: در هفته گذشته سه تصادف از اتوبوس‌های پاکستانی در جنوب شرق مخابره شده است.
این در حالی است که ملک‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد مدعی شد این اتوبوس علاوه بر نقص فنی ترمز، فرسوده بود. به‌گفته وی حال ۱۴ مجروح حادثه نسبتا وخیم است. یکی از شاهدان ماجرا به جام‌جم گفت: پس از شنیدن خبر حادثه خودم را به محل رساندم. صحنه هولناکی بود. راننده نتوانسته بود در شیب، اتوبوس را کنترل کند و اول با یک دکه و بعد ساختمان آموزش‌و‌پرورش برخورد کرده و روی سقف واژگون شده بود. اجساد در اطراف اتوبوس قرار داشت. حال بعضی از مصدومان وخیم بود‌. با رسیدن نیروهای امدادی، جسد تعدادی از مسافران که داخل خودرو گرفتار شده بودند خارج شد و داخل کاور گذاشته و منتقل کردند. مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد هم دیروز اعلام کرد؛ هویت ۱۷نفر ازکشته‌شدگان حادثه واژگونی اتوبوس مسافران پاکستانی احراز و صدمات وعلت فوت تمامی درگذشتگان این حادثه تعیین شده است.اسامی متوفیان شناسایی شده عبارتند ازجاوید وفاعباس، علی کاشیف، سومرو حبیب‌ا...،شاه سیرت‌عباس، اختر نسیم، سلمان مصطفی، پروین روخسان، خسو نورمحمد، احمد آفاق، علی رستم، عمران‌علی‌ کلهورو، جمشید اقبال، ظهیر عباس، خالده رجب‌علی، شاهده شیر‌محمد، اعجاز علی‌منگنهار و مقدس سیدمحمد است. وقوع این حادثه مرگبار بار دیگر به موضوع نظارت پلیس راهور روی خودروهای حمل‌و‌نقل عمومی تاکید دارد. حادثه مرگبار برای زائران در حالی رخ داد که به‌گفته رئیس پلیس راه استان یزد و مدیرکل مدیریت بحران این استان، اتوبوس فرسوده از مرز تا یزد تردد کرده و از حرکت آن جلوگیری نشده بود.  نخست‌وزیر پاکستان با ابراز اندوه نسبت به حادثه دلخراش اتوبوس حامل زائران این کشور در جمهوری اسلامی ایران به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت و بر تسریع کمک به دیگر آسیب‌دیدگان تاکید کرد.  محمد شهباز شریف اعلام کرد که به سفارت این کشور در تهران دستور داده تا تمام کمک‌های ممکن را به خانواده‌های آسیب‌دیده ارائه و در انتقال اجساد قربانیان به پاکستان تسریع کنند.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ‌کشورمان نسبت به واژگونی اتوبوس حامل زائران پاکستانی ابراز تاسف کرد و از ادامه فعالیت‌های امدادی، خدماتی و درمانی خبر داد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها