موکب حسینی روی امواج رادیویی

رادیو اربعین تازه‌ترین و دست اول‌ترین اخبار مربوط به اربعین حسینی را به سمع شنوندگان می رساند و می توان در یک جمله گفت که رادیو اربعین همراه موکب داران و زائران است و در قالب گفت و گو با مسئولان کوشیده آخرین اخبار و اطلاعات را به سمع‌ونظر مردم برساند.
کد خبر: ۱۴۶۹۹۲۶
نویسنده فاطمه عودباشی - روزنامه نگار

«من ایرانم و تو عراقی، چه فراقی، چه فراقی/ بگیر از دلم یه سراغی، چه فراقی، چه فراقی/ دوری و دوستی سرم نمی‌شه ‌و/ هیچ‌کجا واسم حرم نمی‌شه و/ از تو دورم باورم نمی‌شه و دارم می‌میرم...» این شاید بیان شاعرانه حال و احوال زار و نزار جاماندگان این روزهای مشایه باشد. مشایه در معنای لغوی یعنی پیاده‌روی اما در معنای اصطلاحی، چیزی غیر از پیاده‌روی‌ است؛ این‌که یک‌باره جمعیت کثیری به عزم زیارت پای پیاده به جاده بزنند، یک‌سری پذیرایی کنند و اسکان بدهند و مدینه‌ای فاضله بسازند، خود بزرگ‌ترین رسانه عالم است.

اینکه میلیون‌ها نفر زیر این آفتاب داغ، از نجف اشرف تا کربلا حول‌وحوش ۸۰ کیلومتر را پیاده طی می‌کنند و هر کدام‌شان، هر یک نفر از این میلیون‌ها نفر، خود یک رسانه است و جمع‌شان می شود یک ابررسانه. اما این رویداد هشداری هم می‌دهد و وظیفه‌ای را هم یادآوری می‌کند؛ اینکه وظیفه رسانه‌ملی و خانواده بزرگ صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران این است که منعکس‌کننده شور و حال مردم در مشایه باشند. 

رادیو اربعین در یازدهمین سال پیاپی راه اندازی، در کنار اطلاع‌رسانی به مسائل تبیینی هم می‌پردازد. همچنین می‌کوشد حال‌وهوای مشایه را به جاماندگان ارائه کند و هم چنان که مسافری عزیز در راه داشته باشد از لحظه حرکت به سمت قرارگرفتن در مسیر پیاده‌روی اربعین تا پایان، مسافرش را همراهی می‌کند. در کنار این، اتفاقات تازه‌ای هم در اردیو اربعین رخ داده است که از جمله آنها می‌توان به شکل‌گیری بخشی ویژه کودکان اشاره کرد. 

با توجه به رسالت‌ این شبکه در حوزه اطلاع‌رسانی، در رادیو اربعین تازه‌ترین و دست اول‌ترین اخبار مربوط به اربعین حسینی به سمع شنوندگان می رسد. می توان در یک جمله گفت که رادیو اربعین همراه موکب داران و زائران است و در قالب گفت و گو با مسئولان کوشیده آخرین اخبار و اطلاعات را به سمع‌ونظر مردم برساند.

در کنار این اطلاع‌رسانی، همکاران زحمتکش فنی سازمان، فضایی را فراهم کردند تا ما فرستنده‌ای را در مسیر نجف به کربلا مستقر کنیم و به همین دلیل زائران حضرت سیدالشهدا(ع) جدا از این‌که می‌توانند ما را از طریق اینترنت در ایران صدا دنبال کنند می‌توانند روی تلفن‌های همراه‌شان هم به پیگیری رادیو بپردازند. ضمن اینکه طی هماهنگی با هلال‌احمر و موکب‌داران ایرانی توانستیم برای اطلاع‌رسانی بیشتر به کسانی که در حال طی کردن این مسیر هستند از باندهای بیرونی موکب‌ها نیز صدای رادیو اربعین را بشنویم. 

از سوی دیگر با توجه به گرمای هوا و این که عموم زائران ترجیح می‌دهند شب‌ها طی‌طریق کنند و روزشان را در موکب‌ها بگذرانند، اطلاع‌رسانی درون موکب‌ها نیز از طریق رادیو اربعین در حال انجام است. آنچه ما امسال به مردم عزیزمان گفتیم این بود که شما چشم و گوش رادیو اربعین باشید، شما زائر ــ خبرنگار یا زائر ــ گزارشگر ما باشید و به ضرس قاطع می‌توانم بگویم بسیاری از مشکلات برهمین اساس مرتفع شد.ما تلاش کردیم همه اقشار جامعه را درگیر کنیم. از سوی دیگر رادیو اربعین حقله اتصال مسئولان و مردم است.

رادیو اربعین بزرگ‌ترین و خاص‌ترین رسانه تعاملی مشکل‌گشا در سطح جهان است. اینکه شنونده ای پیامک ارسال می کند و کمتر از یک ساعت پرسش او از مسئولان مربوطه دریافت می شود، نشان دهنده این موضوع است که رادیو اربعین، پل ارتباطی میان مسئولان و شنوندگان است.

علت همراهی مردم با رادیو اربعین، مردمی بودن این رسانه است و مخاطبان رادیو اربعین را از خودشان می‌دانند و این رسانه در این روزها و شب‌ها پرمخاطب‌ترین و پرشنونده‌ترین رسانه است، چون می‌دانند ما به دنبال تحقق مطالبات‌شان هستیم. همچنین تلاش می‌کنیم منعکس‌کننده عشق، شور و شیدایی حاکم بر مسیر پیاده‌روی اربعین برای همه کسانی باشیم که امکان حضور در این رویداد را نداشته اما دوست داشته‌اند که در مسیر رسیدن به حرم امام حسین(ع) حرکت کنند و برایشان قشنگ است که بدانند دیگران چه می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها