گزارش «جام‌جم» درباره فیلم‌های مرتبط با ترور ازدهه۵۰ تا امروز

ردخون ترور روی پرده نقره‌ای

تحویل سینمای پرمخاطب به دولت چهاردهم

ازابتدای امسال تا نیمه مرداد۲۵ فیلم روی پرده سینما آمده که فروش کل آنها به بیش از۷۱۷میلیارد و۲۰۳ میلیون تومان رسیده است. همچنین تعداد مخاطبانی که از ابتدای سال تا نیمه مرداد به سینما رفتند، بیش از ۱۲میلیون و ۵۵۱ هزار نفر بودند.
کد خبر: ۱۴۶۷۸۳۲
 
درحال حاضر که عمر دولت سیزدهم به پایان رسیده، گیشه سینما در فضایی مطلوب در حال سپرده شدن به دولت چهاردهم است؛ از این جهت مطلوب که میزان فروش و مخاطبان سینما ازابتدای استقراردولت سیزدهم تابه حال رشد قابل‌توجهی داشته است؛ به‌طوری‌که میزان فروش سینماها از سال۱۴۰۰تا پایان ۱۴۰۲حدود۶۳۰درصد و تعداد مخاطبان به‌طور تقریبی ۲۰ میلیون نفر افزایش داشته است. جالب است بدانید تعداد سینمادوستانی که امسال تا نیمه مرداد به سینما رفته‌اند، حدود پنج میلیون نفر بیشتر از کل مخاطبان سال ۱۴۰۰ است که دولت شهید رئیسی روی کار آمد.این میزان افزایش فروش و مخاطب نشان می‌دهد که سینما از روزهای سخت کرونا و بحران‌های مختلف اجتماعی به سلامت عبور کرده و به شرایط مناسب خود رسیده است. به‌عبارتی، فروش بیش از ۷۱۷ میلیاردی و مخاطب بیش از ۱۲ میلیون و ۵۵۲ هزار نفری تا نیمه مرداد امسال، نوید رسیدن فروش سینما را تا پایان سال به ۲۰۰۰ میلیارد و مخاطبان را به ۳۰ میلیون نفر می‌دهد.  البته باید در‌نظرداشت که صرف پرفروش شدن یک فیلم به‌خصوص فیلم‌های کمدی که این روزها مقدار فروش‌شان از فیلم‌های اجتماعی بیشتر است، به معنای با‌کیفیت بودن آنها از لحاظ فنی، هنری و فیلمنامه نیست و این پرفروش و مخاطب شدن از مسائل دیگری در سینما نشأت می‌گیرد. 
   
افزایش ۴ میلیونی مخاطبان تابستانی سینما
میزان فروش سینما تا الان که در نیمه مرداد ۱۴۰۳هستیم، بیش از ۷۱۷ میلیارد و ۲۰۳ میلیون و ۵۷۹ هزار تومان بوده که این از میزان فروش کل سال ۱۴۰۱، ۲۶۸ میلیارد تومان بیشتر است. این مقدار فروش در مقایسه با مدت مشابه خود در سال ۱۴۰۲(از ابتدای سال تا ۱۵ مرداد) که برابر با ۳۶۹ میلیارد و ۸۱۹ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان بوده، حدود ۳۵۰ میلیارد تومان بیشتر است. علاوه بر این، مخاطبانی که تا نیمه مرداد سال گذشته به سینما رفتند، بیش از هشت میلیون و ۵۵۲‌هزار‌نفر بودند و این آمار در سال جاری بیش از چهار میلیون نفر افزایش داشته؛ یعنی امسال چهار میلیون نفر بیشتر از سال گذشته به سینما رفتند. این شرایط خوب در‌حالی نصیب سینما می‌شود که ما در تابستان امسال روزهای عزاداری روزهای محرم را داشتیم و سینماها به علل مختلف چندروز پیاپی هم تعطیل بود. 
   
فیلم‌های جدید گیشه تابستان
«ملاقات با جادوگر» به کارگردانی حمید بهرامیان، تهیه‌کنندگی حمید اعتباریان و با فیلمنامه امیرمهدی ژوله و «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا دو فیلم جدیدی هستند که قرار است از چهارشنبه ۱۷ مرداد به سینما بیایند. ملاقات با جادوگر در یکی دو سال گذشته چند بار در نوبت اکران قرار گرفت که به‌دلایل مختلف به نمایش درنیامد و بالاخره قرار است از این هفته طلسم اکران آن بشکند. در این فیلم مانی‌حقیقی، امیر‌مهدی ژوله، نسیم ادبی و علیرضا خمسه بازی کرده‌اند. در آغوش درخت نیز فیلمی است که خواجه‌پاشا برای آن در جشنواره فجر دو سال قبل برنده بهترین فیلمنامه و کارگردانی اول شد. علاوه‌بر این فیلم‌ها، قرارداد اکران فیلم‌های «نفرین آرتا» به کارگردانی مجید کریمی و تهیه‌کنندگی سیدجلال چاوشیان به سرگروهی ایران‌مال، «مفت‌بر» به کارگردانی عادل تبریزی و تهیه‌کنندگی حسین فرحبخش نیز به سرگروهی پردیس آزادی، «قیف» به کارگردانی محسن امیریوسفی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان به سرگروهی پردیس چارسو،‌ «شه‌سوار» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین نمازی به سرگروهی پردیس ملت، فیلم کودک و نوجوان «شهر گربه‌ها» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سیدجواد هاشمی و سرگروهی پردیس کوروش و «سفر پرماجرا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حجت سیفی، ثبت‌شده است. جالب آنکه، در میان این فیلم‌ها درحالی‌که نیمی از روزهای اوقات‌فراغت بچه‌ها گذشته بالاخره قرار است، پس از مدت‌ها فیلم کودک و نوجوانی را بر پرده سینماها ببینیم.  پیش از این «مصائب شیرین۲» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد، «پول و پارتی» به کارگردانی سعید‌سهیلی و «ساعت ۶ صبح» به کارگردانی مهران‌ مدیری جزو جدیدترین فیلم‌های گیشه هستند که از سوم‌مرداد به چرخه اکران اضافه شده بود. همچنین «روزی روزگاری آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ نیز فیلم جدید دیگری است که از دهم مرداد به چرخه نمایش اضافه شد و باتوجه به این‌که به زمان بیشتری برای دیده شدن احتیاج دارد، هنوز به فروش و مخاطب مدنظرش نرسیده است. روزی روزگاری آبادان، اولین تجربه کارگردانی آذرنگ است. او نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین فیلم اول از سی ونهمین جشنواره فیلم‌فجر برای همین فیلم شد.اما از میان این ۲۵ فیلم، شش یا هفت فیلم (با درنظر گرفتن آپاراتچی)کمدی و بقیه فضایی، اجتماعی دارند. دو فیلم کودک «نوروز» و «ایلیا جست‌وجوی قهرمان» هم جزو این جدول فروش هستند که احتمالا با اضافه‌شدن قسمت‌دوم فیلم شهر گربه‌ها، جانی‌تازه به گیشه سینمای کودک دمیده خواهد شد. 
   
تنور داغ تابستانی با فیلم‌های‌کمدی
«تگزاس ۳» به کارگردانی مسعود اطیابی با میزان فروش بیش از ۷۹میلیارد و ۹۸۱میلیون و۷۵۱هزار تومان ومیزان مخاطب بیش از یک میلیون نفر، «خجالت نکش ۲» به کارگردانی رضا مقصودی با میزان فروش بیش از ۴۰میلیارد و۱۹۱ میلیون و ۷۳۸ هزار تومان و میزان مخاطب بیش از ۷۳۹هزار و۴۷نفر، «پول و پارتی به کارگردانی سعید سهیلی با فروش بیش از ۲۰ میلیارد و ۴۹ میلیون و۵۰۵هزار تومان و میزان مخاطب بیش از ۳۳۸ هزار نفر، جزو سه‌فیلم اول جدول فروش تابستان بودند. جالب این‌که فیلم پول‌وپارتی که در رده‌سوم جدول فروش است، به‌تازگی از سوم‌مرداد اکران‌شده و به‌طور کلی هر سه فیلم اول فروش فصل تابستان تکلیف ما را با مخاطبان مشخص می‌کند و آن این‌که که اکثریت آنها تمایل به دیدن فیلم کمدی دارند. بنابراین، باوجود این‌که تعداد فیلم‌های کمدی در جدول فروش کم است و بااحتیاط اضافه می‌شود اما استقبال از این گونه فیلم‌ها همیشه بیش از میزان انتظار است. 
   
صدر جدول در اختیار کمدی‌ها 
در هفت روز گذشته فیلم‌های سینمای ایران فرصت نمایش در ۲۰ هزار و ۸۱۳ سانس را پیدا کرده و بیش از ۷۶۶‌هزار و ۵۱۱ نفر این فیلم‌ها را تماشا کرده‌اند. بنابراین، میزان فروش سینمای ایران در این هفته بیش از ۴۰ میلیارد تومان بوده و این آمار نشان می‌دهد که سینما همچنان توانسته است روند صعودی فروش و افزایش مخاطب خود را حفظ کند.
«پول و پارتی» سعید سهیلی در هفته دوم فروش خود توانسته از همه رقبا پیشی بگیرد و بیش از ۲۶۶ هزار نفر این فیلم را تماشا کردند. در واقع این فیلم در هفته گذشته فروش بیش از ۱۴ میلیارد و۱۲۳میلیون تومان دست یافت و با پشت سر گذاشتن «تگزاس۳»، «تمساح خونی» و «خجالت نکش ۲» در جایگاه اول جدول فروش قرار گرفته است. کمدی رمانتیک «پول و پارتی» در مقیاس فروش و مخاطب کل، با جذب بیش از ۳۷۰ هزارمخاطب در کمتر از ۱۰ روز، به فروشی بیش از ۲۰میلیارد رسید.  «تگزاس ۳» با فروش بیش از ۱۲ میلیارد و ۹۵۵ میلیون تومان که اکران خود را از هشتم خرداد به تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان به سرگروهی پردیس سینمایی هویزه آغاز کرده، با دراختیار داشتن ۶۵۸ سالن سینما تا به این لحظه درمقیاس فروش و مخاطب کل، پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۴۰۳ محسوب می‌شود که بیش ازسه میلیون نفرآن راتماشا کرده‌اند و به فروشی بیشتر از ۱۷۸میلیارد تومان رسیده است. 
همچنین در هفته گذشته، «خجالت نکش ۲» را که از ۱۶‌خرداد بر پرده سینماها نقش بسته، بیش از ۱۰۰هزار نفر تماشا کرده‌اند و به فروش هفتگی بیش از پنج میلیارد و ۲۲۲میلیون تومان دست یافته است. در مقیاس فروش و مخاطب کل، این فیلم با در اختیار داشتن ۵۹۶ سالن سینما در سال جاری به فروش کل بیشتر از ۶۵ میلیارد تومان رسیده است.
«ساعت ۶صبح» که از سوم مرداد بر پرده سینماها نقش بسته نیز در هفته دوم فروش خود توانسته در جایگاه چهارم جدول فروش قرار بگیرد و بیش از ۳۷ هزار نفر آن را تماشا کرده‌اند. این فیلم در هفته گذشته به فروشی بیش از ۲۰ میلیون تومان رسیده است. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی مهران مدیری کارهای پرفروش سال ۱۴۰۳ مثل «تمساح خونی»، «سال گربه» و «مست عشق» را نیز پشت سر گذاشته است.
«یادگار جنوب» که اکران خود را از ۲۰ تیرماه آغاز کرده، با فروشی حدود دو میلیارد تومان با اختلاف اندکی از «ساعت ۶ صبح» در جایگاه پنجم جدول فروش هفتگی قرار گرفته است. این اثر پس از گذشت یک ماه از اکران خود بر پرده سینماها همچنان بالاتر از آثار پرفروشی نظیر «سال گربه»، «مست عشق» و «تمساح خونی» قرار دارد.
همچنین در هفت روز گذشته فیلم «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی با در اختیار داشتن ۱۹۸‌سالن سینما به فروشی بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده و با کاهش فروش نسبت به هفته گذشته در جایگاه ششم قرار گرفته است. این فیلم را بیش از ۲۵ هزار مخاطب سینمادوست تماشا کرده‌اند. 

فروش و مخاطبان بهار  تا نیمه مرداد 
مقدار فروش کل بهار ۱۴۰۳ برابر با ۴۸۹ میلیارد و ۹۲۴‌میلیون و ۶۲۰ هزار و ۲۵۰ تومان و میزان مخاطبانی که به سینما رفتند نیز بیش از ۸ میلیون و ۵۵۲ هزار نفر بوده‌است.  مقدار فروش کل مخاطبانی که از ابتدای تیر تا نیمه مرداد به سینما رفتند، بیش از ۱۹۲ میلیارد و ۴۲۰‌میلیون ۲۷۶‌هزار و ۵۰تومان بوده است. همچنین میزان مخاطبانی که در همین بازه زمانی به سینما رفتند نیز بیش از ۳ میلیون و ۳۸۸ هزار نفر بوده است. بنابراین، این میزان فروش و مخاطب در فصل تابستان نوید فروشی بیش از فصل بهار را در پایان فصل تابستان می‌دهد که دور از انتظار نیست.

حال خوب سینما در دولت سیزدهم
رشد ۶۳۰درصدی میزان فروش سینما از ابتدای استقرار دولت سیزدهم و افزایش ۲۰ میلیونی مخاطبان سینما نشان می‌دهد که عملکرد این دولت در زمینه سینما در نیمه اول سال (که متعلق به دولت سیزدهم است) بسیار خوب، امیدوارکننده و قابل اعتناست؛ در نتیجه، این گیشه در شرایطی مناسب به دست دولت چهاردهم سپرده می‌شود و امید می‌رود که این روند افزایش فروش و مخاطب در دولت‌های آتی ادامه یابد.

فروش و مخاطبان سینما در دولت سیزدهم تا نیمه مرداد ۱۴۰۳
سال                       میزان فروش به تومان                                                    میزان مخاطبان
۱۴۰۰                   ۱۵۸ میلیارد و ۷۴۱ میلیون و ۹۶۵ هزار و ۸۳ تومان              ۷ میلیون و ۳۱ هزار و ۲۲۲ نفر    
۱۴۰۱                  ۴۴۹ میلیارد و ۹۷ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۹۹۳ تومان               ۱۴ میلیون و ۲۵۷ هزار و ۹۲۴ نفر
۱۴۰۲                  هزار و ۱۵۹ میلیارد و ۴۸۱ میلیون و ۲۷۲ هزار و ۱۰۴ تومان    ۲۶ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۶۱۲ نفر   
۱۴۰۳تانیمه مرداد    بیش از ۷۱۷ میلیارد و ۲۰۳ میلیون تومان                               بیش از ۱۲میلیون و ۵۵۲ هزار نفر
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها