داغ ماندگار ریحانه‌های عاشورا روی امواج رادیو
ویژه برنامه‌های تاسوعا و عاشورا برای پخش از رادیو معرفی می‌شوند

داغ ماندگار ریحانه‌های عاشورا روی امواج رادیو

معاون صدای رسانه ملی بیان کرد:

انعکاس شور و شعور به روایت رادیو

معاون صدا با بیان اینکه تولید آثار فاخر مذهبی در میان تولیدات تاثیرگذار رادیو جایگاهی شاخص دارد و پیوسته با استقبال مردم و خانواده‌های متدین روبه‌رو شده است، تاکید کرد: معاونت صدا با شروع ایام محرم تلاش کرده با بهره بردن از نوآوری و خلاقیت، ویژه برنامه‌های متعددی را با ارائه مضامین آموزه‌های دینی و آیینی و با حضور کارشناسان دینی و مداحان شهیر روانه آنتن کند.
معاون صدا با بیان اینکه تولید آثار فاخر مذهبی در میان تولیدات تاثیرگذار رادیو جایگاهی شاخص دارد و پیوسته با استقبال مردم و خانواده‌های متدین روبه‌رو شده است، تاکید کرد: معاونت صدا با شروع ایام محرم تلاش کرده با بهره بردن از نوآوری و خلاقیت، ویژه برنامه‌های متعددی را با ارائه مضامین آموزه‌های دینی و آیینی و با حضور کارشناسان دینی و مداحان شهیر روانه آنتن کند.
کد خبر: ۱۴۶۴۹۶۷

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی معاونت صدا، علی بخشی زاده معاون صدای رسانه ملی، پیرامون تدارک ویژه برنامه‌های شبکه‌ های رادیویی در ایام سوگواری سیدالشهدا و اهدافی که دنبال می‌شود، توضیح داد: صدای رسانه ملی هر سال با پخش آیین‌های سنتی، نوحه خوانی، مقتل خوانی و ... در قالب برنامه‌های متعدد از شبکه‌های مختلف رادیویی و راه اندازی رادیو محرم، تلاش کرده فرصتی برای مردمی فراهم کند که امکان حضور در هیات‌ها و حسینیه‌ها ندارند. همچنین در هر ساعت از شبانه روز مخاطبان به شبکه‌های رادیویی مراجعه کنند، می‌توانند شنونده آیین‌های سوگواری از شبکه‌های مختلف رادیو باشند. امسال تدارک ویژه‌ای برای این ایام داشتیم و سعی کردیم رادیو را به یک حسینیه بزرگ برای عزاداران حسینی تبدیل کنیم، حسینیه‌ای که فضای خودمانی دارد و شرایط واقعی یک هیات را برای شنوندگان تداعی می‌کند. در واقع حسینیه رادیو همراه عزاداران است.

وی ادامه داد: رادیو به دلیل ویژگی منحصر به فردی که دارد در همه ساعات شبانه روز در اختیار مردم است، به همین دلیل شنوندگان می‌توانند از نوحه خوانی، مقتل خوانی و ... به لحظه بهره ببرند. همچنین برنامه سازان به واسطه ارتباط زنده با عتبات عالیات تلاش می‌کنند تا زمینه زیارت نیابتی را برای مردم عزیز کشورمان فراهم کنند. با توجه به اینکه این روز‌ها خیابان‌ها حال‌و‌هوای کربلا گرفته و هرجا که سر می‌گردانیم، هیات‌های مذهبی را می‌بینیم که صوت حزین نوحه‌های‌شان به گوش می‌رسد، به همین دلیل شبکه‌های رادیویی تلاش می‌کنند به شکل ویژه نوحه‌ها را پخش کنند؛ بنابراین هر یک از برنامه‌ها جنس خاص خودش را برای مخاطبان دارند.

معاون صدا تاکید کرد: برخی برنامه‌های رادیو از کربلای معلی به‌صورت زنده روانه آنتن می‌شوند تا دل‌های عاشقان را راهی این مکان مقدس کنند و مردم در حال‌و‌هوای آنجا قرار بگیرند. برخی برنامه‌ها از استودیو‌ها پخش می‌شوند. آنچه اهمیت دارد، این است که رادیو طبق راهنمای رئیس محترم رسانه ملی به بحث عدالت‌گستری در پوشش مراسم عزاداری به جد توجه کرده و مخاطبان شاهد پوشش رسانه‌ای گسترده از مراسم عزاداری از روستا‌های بسیار دورافتاده از اقصی‌نقاط ایران هستند که حتی نام برخی روستاهابه گوش‌مان ناآشناست. همچنین امسال میکروفن‌های رادیو برای پوشش تاسوعاوعاشورای حسینی میان ایلات و عشایر رفتند و مراسم آن‌ها را به بهترین شکل انعکاس دادند.

بخشی زاده بیان کرد: بدون تردید معاونت صدا رسالت عظیمی بر دوش دارد که از منظر اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در مقام یک دانشگاه ملی، به وظایف خود می‌پردازد؛ بنابراین شنوندگان شنونده برنامه‌های متنوعی در قالب‌های مختلف و با این محوریت هستند. حتی می‌توان گفت گزارشگران شبکه‌های رادیویی علاوه بر پوشش شهر‌های بزرگ و کلانشهر‌ها به سراغ روستا‌ها و دیگر اماکن ایران رفتند. این موضوع هم در برنامه‌های نمایشی و هم غیرنمایشی مشهود است، اما با فرارسیدن ایام عزاداری سیدالشهدا این موضوع با جدیت بیشتری دنبال می‌شود و مخاطبان شاهد برنامه‌هایی از سراسر ایران هستند. نمونه این موضوع را می‌توان در برنامه «رادیو محرم» دید که مداحان و ذاکران از اقصی‌نقاط ایران حضور دارند و برای عاشقان امام حسین (ع) نوحه سرایی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه پوشش رسانه‌ای گسترده مراسم عزاداری از روستا‌های بسیار دور‌افتاده از اقصی‌نقاط ایران در روز‌های تاسوعا و عاشورا از رادیو، نشان داد که این موضوع به شکل جدی دنبال می‌شود، ادامه داد: برنامه‌سازان به این سمت حرکت می‌کنند. با توجه به این‌که روستاها، شهر‌های کوچک و شهرستان‌ها، رنگین‌کمان اقوام، فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌هاست، به همین دلیل سعی شده با قوای بیشتری در این مسیر حرکت کنیم. این روز‌ها مخاطبان و شنوندگان رادیو شاهد صد‌ها ساعت پوشش زنده مراسم عزاداری از روستا‌های مختلف کشور هستند و رسانه در انعکاس این رویداد مهم ملی و مذهبی نقش عمده‌ای داشته است.

بخشی زاده تاکید کرد: پخش آثار آیینی (نوستالژی) محرمی، موسیقی عاشورایی، نوحه‌خوانی مداحان و پیرغلامان برجسته در هیات‌ها، تولید کلیپ‌های سوگواری حسینی، پخش نوحه‌خوانی نواحی و محلی، شعر‌خوانی حسینی و پخش سرود‌های عاشورایی از جمله بخش‌های ویژه برنامه‌های شبکه‌های رادیویی در ایام محرم است. ابراز ارادت به ساحت امام حسین (ع) وقتی توسط هنرمندان انجام می‌شود، ابعاد ویژه‌ای پیدا می‌کند، زیرا جوانان هنرمند با ارتباط نزدیک‌تری که با جامعه به‌ویژه قشر جوان دارند، می‌توانند احساسات و ارزش‌های دینی و فرهنگی را با تعبیر‌های جدید و خلاقانه، به‌گونه‌ای جدید و متفاوت و موثر انتقال دهند. هنرمندان پیشکسوت هم به‌عنوان افرادی که ضمن تسلط برادبیات و اشعاردینی و هنرموسیقی، با اجرای آثار عاشورایی به حفظ و تقویت ارزش‌های دینی و هویت فرهنگی کمک می‌کنند.

معاون صدا در ادامه، رادیو محرم را یکی از اقدامات ویژه معاونت صدا در ایام محرم دانست که با الگو سازی مناسب از شخصیت‌های عاشورایی به ویژه برای جوانان با تاکید بر واقعه و عبرت‌های عاشورا و حوادث پس از آن به ویژه افشاگری‌های حضرت زینب (س) و آگاهی بخشی‌های حضرت سجاد (ع) در خدمت مخاطبان است.

وی با بیان اینکه رادیو محرم از اول محرم آغاز به کار کرده و تا پایان این ماه موج این شبکه برای مردم در دسترس است، عنوان کرد: رادیو محرم با این هدف راه اندازی شده تا معارف حسینی را با بهترین شکل و شیوه به مخاطبان ارجمند ارائه کند. البته این تمام آن چیزی نیست که در این شبکه رقم می‌خورد؛ شنوندگان می‌توانند شنونده بخش‌های شنیدنی از این شبکه رادیویی باشند.

وی در پایان تاکید کرد: عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) از دو ساحت میدان و رسانه قابل بررسی است. در شرایطی که برخی، خام‌اندیشانه دنبال کم رونق کردن این مراسم‌ها هستند، اما عزاداران حسینی هر سال پرشورتر و با نگاه انقلابی‌تر در مجالس عزا شرکت می‌کنند. برای این ایام جنبه‌های معارفی و مناسکی را در برنامه‌های خلاقانه رادیو داریم. عاشورا پیامش برای همه است و همکاران من در رادیو سعی کردند به بهترین شکل و از زوایای مختلف به این پیام بپردازند. همچنین از نگاه جدید در ساخت برنامه‌ها بهره برده شده است. برخی رسانه‌های غربی تلاش کردند این فرهنگ را مخدوش کنند، ولی رسانه ملی این اجازه را به آن‌ها نداده است. در تاریخ انقلاب هم خیلی‌ها تلاش کرده بودند فضای حسینی را از انقلاب جدا کند، ولی موفق نشدند.

نکته قابل ذکر آن که برنامه سازان رادیو با آگاهی بخشی در خصوص زوایای مختلف حماسه مردم غزه، مخاطبان را با پیامد‌های مثبت استقامت در مسیر دین خدا آشنا نموده و با هدف گذاری دقیق در قالب ساخت برنامه‌هایی جذاب و با تاکید بر تحقق وعده نصرت و یاری الهی در برابر ظالمان و رژیم غاصب کودک کش صهیونیستی تاکید ویژه داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها