برند نصف جهان برای اصفهان حفظ شود

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: شهر اصفهان زمینه جذب گردشگری حلال را دارد و در این زمینه باید برای جذب گردشگر خارجی مسلمان بسترسازی کند.
کد خبر: ۱۴۶۴۵۳۳

جام جم آنلاین اصفهان؛ امیر کشانی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در چهارمین کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه مدیریت جدید سازمان میراث‌فرهنگی اصفهان در زمان کوتاه تغییر مدیریت به‌خوبی توانسته خود را با شرایط موجود اصفهان وفق دهد، اظهار کرد: به‌عنوان نماینده صنعتگران اصفهان معتقدم، به دلیل شرایط و موقعیت آب‌وهوایی دیگر نمی‌توان در اصفهان توسعه صنعتی داشته باشیم البته این به معنای عدم توسعه صنایع نیست؛ بلکه به معنای این است که صنایعی می‌توانند رشد داشته باشند که آب‌بر نبوده و به‌دوراز آلایندگی و در راستای حفظ محیط‌زیست باشند.
 وی افزود: آنچه اراده استان است توسعه صنعت گردشگری و شرکت دانش‌بنیان و های‌تک
 است و این موضوع اثر کوتاه‌مدت ندارد؛ بلکه به دوام تمدن و هویت اصفهان تا ۵۰۰ سال آینده بر می‌گردد.
 رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به لزوم توسعه گردشگری حلال گفت: صنعت گردشگری یک بازار بالقوه یک میلیارد و هشت میلیون مسلمان ایجاد کرده که اصفهان یکی از فرصت های بی‌نظیر و از این جهت است.
 وی با اشاره به اینکه ما در اصفهان می‌توانیم به گردشگری حلال و جاذبه‌های آن بپردازیم، بیان کرد: برخی از کشورها برای بسیاری از اقلیت ها همچون نابینایان، سندرم داون و... نیز تعریف خدمات گردشگری مجزا دارند.
 کشانی با تأکید به اینکه اصفهان بهترین نقطه ورود گردشگران به خاک کشور است، افزود: اصفهان می‌توان نقطه کانونی گردشگری کشور باشد و این در حالی است که اصفهان شهرت جهانی نیز دارد.
وی اشاره کرد: اصفهان نیاز به نگاه به آینده برای برند شهری دارد و صلاح نیست برند اصفهان صرفا تأکید به گذشته داشته باشد.
 
در حوزه گردشگری رفتارهای جزیره‌ای نمی‌توان داشت
 مژگان ایزدی، رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی پارلمان بخش خصوصی اصفهان نیز با اشاره به اینکه در طی یک سال گذشته این کمیسیون توانسته سه معاون وزیر گردشگری را میزبانی کند، اظهار کرد: سعی شده است از طریق این کمیسیون صدای فعالان صنایع‌دستی را به گوش مسئولان برسانیم.
 وی با اشاره به اینکه اصفهانی‌ها مردمان صبور و مأخوذ به حیایی در مقابل مشکلات هستند، افزود: با توجه به کمبود گردشگر، با حضور بخش خصوصی، استانداری و سازمان گردشگری در اصفهان می‌توان تحولی در شهر به وجود آورد؛ اما در این راستا باید دست‌به‌دست هم داده و جزیره‌ای عمل نکنیم.
 رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی پارلمان بخش خصوصی اصفهان تصریح کرد: ما معتقدیم، وقتی توریست بیاید و این وفاق بیشتر شود صنعت فرش، صنایع‌دستی، گردشگری همه با هم رونق می‌گیرد و اصفهان باید در این زمینه بیشتر تلاش کند تا به جایگاه اصلی خود برسد.
 
اصفهان نیازمند تقویم رویداد گردشگری است
 امیر کرم‌زاده، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه مهم‌ترین خصوصیت حوزه گردشگری مواجهه با واقعیات است، بیان کرد: رونق گردشگری همیشه با جملات زیبایی از جمله رفع ایران‌هراسی، جذب گردشگر، انتقال فرهنگی همراه است؛ اما واقعیت امر این است که در هر گوشه‌ای از دنیا اتفاقی بیفتد، اثر آن حادثه بر صنعت گردشگری ما نمایان می‌شود.
 وی با بیان اینکه باید تصمیمات ما بر اساس واقعیت‌های جامعه باشد، افزود: به عنوان مثال تعطیلات آخر هفته موجب رونق گردشگری داخلی و خارجی و نیز بر سیستم بهره‌وری و جمعیت اثر می‌گذارد.
 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان اضافه کرد: اتاق بازرگانی اصفهان به‌عنوان بخش خصوصی می‌تواند از مجلس و یا دولت خواستار تصمیمات کارشناسی و واقعی باشد.
 وی با اشاره به اینکه گردشگری یک دستگاه فراگیر است که افراد از بدو تولد تا مرگ با آن سروکار دارند، گفت: حفظ برخی دستاوردها و فرهنگ‌ها دارد به فراموشی سپرده می‌شود وما باید آن را به نسل بعد منتقل کنیم و در این زمینه باید تقویم رویداد داشته باشیم.
 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان به ظرفیت اصفهان برای رویدادهای بین‌المللی اشاره کرد و گفت: ما در گردشگری مذهبی ۴۰ آیین ثبت کردیم که می‌توان در راستای گردشگری حلال به آن پرداخت.
 وی با تأکید به اینکه اصفهان نیازمند یک گذر تخصصی صنایع‌دستی است، خاطرنشان کرد: اصفهان با وجود بافت تاریخی و گردشگری نیاز به یک سری زیرساخت‌هایی دارد که باید مسئولان به‌اتفاق آن را مطالبه کنند.
 کرم‌زاده بیان کرد: قطار سریع‌السیر هنوز راه‌اندازی نشده است درحالی‌که مسئولان باید پیگیر باشند که علل تأخیر در این پروژه در کدام قسمت است و باید از چه ارگانی پیگیری شود و این روحیه مطالبه‌گری باید هر ماه در اصفهان به حضور یکی از مسئولان کشوری منجر شود.
 وی با تأکید به اینکه باید یک تقویم ماهیانه برای گردشگری و صنایع‌دستی داشته باشیم، گفت: موزه ریسباف یک برند بین‌المللی است که به استان اصفهان اضافه شده است که باید از این فرصت برای جذب گردشگر استفاده کرد.
 وی به قانون برنامه هفتم توسعه در زمینه گردشگری پرداخت و تصریح کرد: اتاق بازرگانی اصفهان می‌تواند به‌عنوان نخستین قانون در زمینه صدور مجوز توسعه‌دهنده و تسهیلگر در صنایع‌دستی و گردشگری و نیز در زمینه گردشگری و پروژه‌های ترکیبی ورود کند.
 
آموزش مهم‌ترین کمبود حوزه گردشگری اصفهان است
 مسعود نیک‌آیین، مدیرکل تشریفات استانداری اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اینکه باید از تجربه سایر کشورهایی که گردش مالی زیادی به‌واسطه گردشگری دارند بهره برد، افزود: مشکل شهر اصفهان نداشتن یک برند نیست؛ بلکه ما بهره‌برداری اقتصادی از برند نداریم و در این زمینه باید به سمت آموزش برویم.
 وی با بیان اینکه توسعه و همکاری اقتصادی با رونق گردشگری ارتباط تنگاتنگی دارد، گفت: اصفهان ۳۱ تیرماه جاری میزبان المپیاد فیزیک ۲۰۲۴ است که از ۴۷ کشور جهان در این المپیاد شرکت می‌کنند و این در حالی است که از ۹۲ کشور به این المپیاد آمدند.
 مدیرکل تشریفات استانداری اصفهان تأکید کرد: این بهترین فرصت است که هر کسی در حوزه مسئولیت خود یک گروه مجهز که درک قوی داشته باشد را معرفی کند تا به شناسایی و مطالعه جذب این افراد کمک کند.
 وی بیان کرد: از هر کشور حدود هفت نفر به اصفهان سفر می‌کنند که می‌توانند بهترین سفیر ما باشند و اگر ما در ماه ۱۰ مورد از این رویدادها داشته باشیم قطعاً می‌توانیم به جذب گردشگر کمک کنیم.
وی گفت: اصفهان باید تلاش کند تا با حفظ برند نصف جهان، نگاهی توسعه ای به سمت آینده داشته باشد.
 
گردهمایی ۱۰۰ تور اپراتورهای جهان با مشارکت بخش خصوصی
 مریم امیری، دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی پارلمان بخش خصوصی اصفهان ضمن ارائه گزارشی از این کمیسیون در سه‌ماه گذشته، گفت: مهم‌ترین برنامه سه ماه گذشته این کمیسیون برگزاری میزگرد تخصصی گردشگری در اجلاس اتاق‌های بازرگانی مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD بوده است که ۲۳ کشور در این اجلاس حضور داشتند.
 وی با اشاره به برگزاری چهار میزگرد تخصصی در حوزه گردشگری بیان کرد: برگزاری نشست تخصصی گردشگری با رایزن بازرگانی در صربستان با موضوع استفاده از فرصت‌های گردشگری در دو کشور از دیگر برنامه‌های این کمیسیون بوده است.
 دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی پارلمان بخش خصوصی اصفهان حمایت از دومین جشنواره استعدادیابی هنری با پیوند گردشگری را از دیگر نشست‌های این کمیسیون عنوان کرد و افزود: اجرای پروژه‌های مشترک فرهنگی و گردشگری بین اعضا در هفته صنایع‌دستی از دیگر برنامه‌های این کمیسیون گزارش شده است.
 وی شرکت در سمپوزیوم گردشگری سبز نمایشگاه تهران را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و گفت: گردشگری سبز علاوه بر محیط‌زیست به جامعه محلی و حفظ محیط‌زیست و نیز المان گردشگری سبز توجه ویژه دارد.
 امیری با اشاره به طرح گردشگری و تولید ناخالص ملی تصریح کرد: ۷۰ درصد گردشگران از ایران اعلام کردند مجدد علاقه‌مند هستند به ایران سفر کنند و این در حالی است که تبلیغات نادرست در مورد امنیت ایران در خارج کشور موجب شده است که برخی در سفر به ایران تردید داشته باشد.
 وی با بیان اینکه حدود ۳۷ کشور بدون ویزا می‌توانند به ایران سفر کنند و ما برای جذب گردشگر در نمایشگاه‌های مختلف شرکت می‌کنیم، اظهار کرد: این کمیسیون پیشنهاد گردهمایی ۱۰۰ تور اپراتورهای جهان با مشارکت بخش خصوصی را ارائه داده است که هدف از این گردهمایی حضور سفرا و اینفلوئنسرها در اصفهان در مهرماه جاری است.
 دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی پارلمان بخش خصوصی اصفهان تأکید کرد: ما معتقدیم باید برای رونق گردشگری اصفهان دست‌به‌دست هم دهیم؛ زیرا با ورود هر یک گردشگر به اصفهان چرخ سایر مشاغل نیز می‌چرخد.
 
نیازمند یک شبکه تلویزیونی گردشگری هستیم
 کریم بیگی، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان اصفهان نیز در این نشست گفت: برای توسعه و رونق گردشگری درخواست می‌شود با دعوت از مدیرکل صداوسیمای اصفهان طرح شبکه گردشگری مطرح شود و در این شبکه به معرفی جاذبه‌های استان‌های کشور پرداخته شود.
 وی افزود: وقتی جاذبه‌های گردشگری ایران معرفی شود نه‌تنها گردشگران خارجی که گردشگران داخلی نیز علاقه‌مند به سفر می‌شوند.
 
تور گردشگری جلفا گردی در اصفهان راه‌اندازی می‌شود
 ورگینه میرزاخانیان، مسئول گردشگری شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان نیز به طرح جلفاگردی در اصفهان پرداخت و افزود: ۱۶ خانه تاریخی محله جلفا اصفهان برای هتل، خانه بوم‌گردی، غذاخوری شناسایی شده است.
 وی بیان دشت: همچنین بررسی محلات قابل بازدید و مکان‌های نادیده جلفا به‌عنوان نقاط بازدید ویژه، ساماندهی آرامستان‌ها و معرفی مشاهیر آن، تربیت نیروی انسانی کارآمد حوزه گردشگری و تعبیه مسیر پیاده‌روی جلفا و بازدید از گنجینه موسیقی جلفا، بازار، کسب‌وکار محلی و نیز حضور در میدان جلفا تدارک‌دیده شده که به تعامل فرهنگی و رونق اقتصادی کمک می‌کند.
 
 علیرضا مساح، رئیس اداره گردشگری شهرداری اصفهان در این نشست گفت: این اداره محتوای گردشگری در اختیار خواهد گذاشت و این در حالی است که تیم‌های رسانه‌ای هر ساله برای تهیه مستندات به این شهر سفر می‌کنند که تاکنون از کشور بالکان، الجزایر، قرقیزستان تهیه مستند و محتوا از اصفهان و صنعت گردشگری آن داشته‌اند.
 
در این جلسه زاهدی استاد دانشگاه اشاره کرد:
برای دستیابی به یک برند خوب ابتدا باید بازاریابی داشت و برند اصفهان بدون بازاریابی بی معنی است.
در پایان این جلسه اعضاء به حفظ برند نصف جهان برای اصفهان تاکید و برگزاری رویداد 100 تور اپراتور در اصفهان با حضور همه ذی نفعان تاکید شد.

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها