باز هم پول‌پاشی و باز هم افزایش قیمت بازیکنان

سقف بودجه شکافت!

سال گذشته فدراسیون فوتبال در همکاری با سازمان بازرسی و نهادهای مربوطه، قانون سقف بودجه را تصویب کرد تا بتواند مانع از افزایش بی‌‎رویه قراردادها شود. در این یک دهه، به طور فزاینده‌ای رقم دستمزد بازیکنان و هزینه‌های باشگاه‌های لیگ برتر افزایش یافت، در حالی که خروجی فوتبال هر روز بدتر از دیروز بود.
کد خبر: ۱۴۶۳۴۳۶
 
دو فصل قبل  کیفیت لیگ برتر به هیچ وجه با هزینه‌های چند هزار میلیاردی همخوانی نداشت، به همین جهت تابستان گذشته اعضای کارگروه نظارت بر سقف بودجه و قراردادهای لیگ برتر برای باشگاه‌ها سقفی تعیین کرد که برای باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان به عدد ۳۲۵ میلیارد تومان رسید.از آنجا که باشگاه‌های ایران در دور زدن قانون توانمند هستند‌، قابل پیش‌بینی بود که این بار هم با قراردادهای دروغین و سندسازی‌های غیرواقعی، تلاش کنند سقف بودجه را دور بزنند. کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال سال گذشته دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان را به دلیل رعایت نکردن سقف بودجه جریمه امتیازی کرد اما این امتیازات را بازگرداند زیرا بعضی‌ها اعتقاد داشتند استقلال و تراکتور با آنها معامله کرده‌اند. عده‌ای می‌گویند قصه این بود که فدراسیون قصد داشت امتیازهایی از این دو باشگاه هم کسر کند ولی در نهایت قول و قرار این شد که امتیاز رقبا بازگردد و ماجرا ختم به خیر شود. فدراسیون فوتبال می‌دانست در سال اول اجرای قانون، تخلفاتی صورت می‌گیرد، به همین جهت تلاش کرد با هشدار، باشگاه‌ها را مجبور به اجرای این قانون در سال‌های بعد کند. در نقل و انتقالات جاری لیگ برتر اما به وضوح می‌توان مشاهده کرد دوباره قانون اجرا نمی‌شود. به طور مثال باشگاهی بازیکنی را می‌خواسته اما رقیب با پرداخت چند برابر او را جذب کرده است. سقف بودجه باشگاه‌های حاضر در لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان برای فصل جدید ۴۲۵ میلیارد تومان اعلام شده ولی همین حالا یکی از باشگاه‌ها برای خرید فقط یک بازیکن ۸۰ میلیارد تومان هزینه کرده است! این باشگاه برای تمدید یکی دیگر از بازیکنان خود نیز ۴۰ میلیارد تومان هزینه کرده است! یعنی تا همین جا آنها برای دو بازیکن ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌اند. علاوه‌بر این‌که عمده فعالیت آنها در نقل و انتقالات  هنوز باقی‌مانده و باید دستمزد بازیکنان خودشان را هم به این رقم‌ها اضافه کنند. ۴۲۵ میلیارد سقف بودجه برای این باشگاه یک شوخی خنده‌دار است! یکی دیگر از باشگاه‌های لیگ برتری هم از حالا رکوردها را شکسته! این باشگاه که همین ۱۰ روز قبل به دو بازیکن نامی در تهران بسته‌های دلار داد، با یکی از بازیکنان جدیدش قرارداد ۶۰ میلیارد تومانی امضا کرده و با بازیکنی دیگر قرارداد ۴۰ میلیارد تومانی. یعنی روی هم۱۰۰میلیارد تومان. آنها در تلاش هستند تا بازیکن دیگری هم جذب کنند که قرارداد او هم همان ۶۰ میلیارد خواهد بود.ستاره‌هایی هم که در این تیم بازی می‌کنند دستمزد بالایی دریافت می‌کنند. فراموش نکنید این باشگاه معروف در‌صدد است چند بازیکن دیگر نیز جذب کند. آیا این باشگاه هم سقف بودجه را رعایت خواهد کرد؟ طبیعتا خیر! 
   
آن دوران تمام شد
به نظر می‌رسد قانون سقف بودجه به هیچ وجه در کاهش هزینه‌های فوتبال بازدارنده نبوده است. از نظر کارشناسان مهم‌ترین ایراد چشمه خشکیده است و بازیکنانی که حالا مروارید هستند و قیمتی نجومی دارند. وقتی بازیکن جدید و ستاره‌ای نباشد، طبیعی است معمولی‌ترین بازیکنان هم درخواست‌های کلان داشته باشند.سیروس دین‌محمدی،مربی و کارشناس فوتبال می‌گوید:«تمام شد دهه ۶۰ یا ۷۰ که فوتبال ایران پر از استعداد بود. آن موقع پول نبود.همه با عشق فوتبال بازی می‌کردند. الان فوتبال شده پول. همه دنبال درآمد هستند. متاسفانه سطح فوتبال ماهم پایین وپایین‌ترآمده.به همین دلیل می‌بینیم که کیفیت لیگ بالا نیست ولی قیمت بازیکنان بالاست.» 

هشدار فدراسیون
فدراسیون فوتبال اما درروزهای گذشته با توجه به اخبار نقل و انتقالات، جلساتی را برای اجرای سقف بودجه باشگاه‌ها داشته و اعلام کرده قصد دارد با جدیت تمام در این زمینه عمل کند.گویا به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال هم دستورداده شده تابدون هیچ واهمه‌ای با متخلفان برخورد کند. البته همه امیدوار هستند این بار امتیازی برنگردد و اگر باشگاهی تخلف کرده، شامل مجازات مالی و امتیازی شود. اکثر باشگاه‌های ایران قانون را رعایت می‌کنند چون حسب توقعات طرفداران، آنها می‌توانند با بودجه مناسب تیم خود را ببندند ولی در مقابل چند باشگاه هستند که هزینه‌هایی کلان می‌کنند. مدیران این باشگاه می‌گویند به دلیل فشار و توقعات هواداران مجبور هستند هزینه‌هایی کلان کنند وگرنه محکوم به شکست و برکناری هستند. در این بین اما نمی‌توان منکر آن شد که خود باشگاه‌ها رقم دستمزد بازیکنان را بالا می‌برند. یکی از مدیران استقلال در این باره به جام‌جم می‌گوید: «بازیکنی می‌خواستیم که با ۲۰ میلیارد حاضر بود بیاید ولی یک باشگاه به او ۴۰ میلیارد تومان پیشنهاد داد. بعد می‌گویند چرا قیمت بازیکن بالا می‌رود. ما بعضی باشگاه‌ها را مقصر افزایش قیمت‌ بازیکنان می‌دانیم.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها