گزارش اختصاصی «جام‌جم» از رقم قرارداد ثبتی بعضی بازیکنان معروف لیگ

افشای جزئیات قراردادهای میلیاردی فوتبالیست‌ها

دوباره نقل و انتقالات و دوباره رقم‌های نجومی

۳۰ تا ۵۰ میلیارد ناقابل!

فدراسیون فوتبال سقف بودجه فصل جدید را تصویب کرد که براین اساس بودجه پایه ۳۲۵ میلیارد تومان است و باشگاه‌ها بر حسب گرفتن مجوز حرفه‌ای یا ملی و حضور در لیگ ممتاز آسیا یا لیگ قهرمانان، بودجه‌شان افزایش پیدا می‌کند. دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای فصل جدید می‌توانند ۴۲۵ میلیارد تومان هزینه کنند زیرا به بودجه ۳۲۵ میلیاردی‌شان، ۶۵میلیارد بابت صعود به لیگ ممتاز آسیا و ۳۵ میلیارد تومان بابت کسب مجوز حرفه‌ای اضافه می‌شود.
کد خبر: ۱۴۶۰۶۶۱
 
تیم قهرمان جام‌حذفی هم شامل اضافه بودجه می‌شود. از رقم نهایی هم ۱۰درصد یعنی معادل ۴۲میلیارد و۵۰۰میلیون تومان صرف فوتبال پایه می‎شود که البته بعید است اجرایی باشد زیراقیمت تیم بستن هرسال بالا وبالاتر می‌رود.سال‌هاست که استقلال و پرسپولیس بودجه مناسبی برای ساخت و پیشرفت آکادمی خود صرف نمی‌کنند. البته وضعیت در باشگاه استقلال به مراتب بدتر است چون پرسپولیس با حداقل سرمایه‌گذاری را و توانسته در سال‌های اخیر چند بازیکن خود را از آکادمی‌اش جذب کند. 
   
آیا فیرپلی مالی اجرا می‌شود؟ 
در فوتبال اروپا قانون فیرپلی مالی در حال اجرا شدن است. برای همین در فصل جدید بعضی باشگاه‌ها به دلیل این محدودیت‌ها مجبورند بعضی از بازیکنان خود را بفروشند. کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز اصرار دارد فیرپلی مالی در باشگاه‌های مختلف این قاره نیز اجرا شود هرچند سران کنفدراسیون می‌دانند فوتبال آسیا هنوز فرسنگ‌ها با فوتبال اروپا فاصله دارد و نیاز است زمان بیشتری در این زمینه صرف شود. از فصل گذشته سازمان لیگ و فدراسیون تلاش کردند مسیر افزایش بودجه‌ بازدارنده باشد اما اگر قرار بر اجرای فیرپلی مالی باشد، دیگر امکان هزینه‌کردن کارخانه‌های صنعتی در فوتبال وجود ندارد. طبق این قانون منبع هزینه‌ها باید مشخص و فقط از طریق فوتبال به دست آمده باشد. فعلا هیچ امکانی برای اجرای فیرپلی مالی در فوتبال ایران وجود ندارد چون اساسا درآمد خاصی جز بلیت فروشی، تبلیغات و بازیکن فروشی وجود ندارد و از سوی دیگر، دستمزد بازیکنان و مربیان با این درآمدها سنخیت ندارد. 
   
با این بودجه ممکن است؟!
نقل و انتقالات فصل جدید فوتبال هنوز رسما آغاز نشده ولی باشگاه‌ها از چند هفته قبل برای بستن تیمی قدرتمند وارد بازار شده‌اند. تا این لحظه مشخص شده قانونی که فصل گذشته وضع شده، هیچ اثری در کاهش قیمت‌ها نداشته یا حداقل باشگاه‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که اگر بخواهند تیم قدرتمندی ببندند، با این بودجه‌ها امکانپذیر نیست. قانونگذار با بازیکن طرف نیست اما در مقابل سر و کارش برای اجرای قانون با باشگاه‌هاست و نباید تخلف کنند. فصل گذشته تعدادی از باشگاه‌ها تخلف کردند ولی نهاد نظارتی به شکلی وارد ماجرا شد که تا نیم فصل اتفاقاتی افتاد و بعضی از مدیران به این نتیجه رسیدند که باید سیاست دیگری در پیش بگیرند. 
   
رقم‌های نامتعارف
با این پیش زمینه، باید به استقبال رقم‌های عجیب و غریب نقل و انتقالات لیگ‌برتر رفت. در روزهای گذشته باشگاه‌های مطرح مذاکراتی با بازیکنان مختلف داشته‌اند و خروجی این مذاکرات نشان می‌دهد رقم درخواستی بازیکنان به شدت افزایش یافته است. منابع خبری در یک باشگاه لیگ‌برتر فاش کردند چند بازیکن نامی به آنها پیشنهاد ۴۰ میلیاردی داده‌اند و یکی از بازیکنان هم گفته از باشگاهی دیگر پیشنهادی ۵۰ میلیارد تومانی دارد!  یکی از باشگاه‌های خصوصی لیگ‌برتر به یک گلر پیشنهادی بالای ۱۰۰ میلیارد داده و باشگاه دیگری امیدوار است تا با پرداخت دلار زیر‌میزی بتواند ستاره‌هایش را حفظ و بازیکنان جدیدی هم به خدمت بگیرد.  یکی از بازیکنان جوان لیگ برتر که تازه نامش سر زبان‌ها افتاده، به باشگاهی که خواهانش شده گفته باید ۱۰ میلیارد پول رضایتنامه بدهند و ۲۵ میلیارد بابت قرارداد! یعنی جذب او ۳۵میلیارد تومان آب می‌خورد.  بعضی بازیکنان یکی از باشگاه‌های مطرح لیگ برتر به مدیرشان اعلام کرده‌اند پیشنهاد ۴۰ تا ۵۰میلیاردی دارند و حاضر نیستند با رقمی پایین‌تر تمدید کنند!یکی از بازیکنان خارجی که مطلع شده رقم‌ها به شدت در ایران بالا رفته گفته ۲.۵میلیون یورو می‌خواهد. البته با توجه به پرونده فساد در فوتبال، قرار است ساز و کار جذب بازیکنان خارجی متفاوت‌تر باشد. در سال‌های گذشته با مشارکت بعضی مربیان، دلالان و مدیران، بنجل‌های خارجی وارد بعضی باشگاه‌ها شدند ودرنهایت بدون حتی یک دقیقه بازی مفید،هزاران هزار دلار گرفتند و رفتند. خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ نیزدوشنبه شب گذشته در فوتبال برتر دست به افشاگری زد و پرده از این باند فساد برای اختلاس دلاری برداشت.  حالا تصور کنید اگر باشگاه‌های نامی بخواهند تیمی پرستاره ببندند باید چه هزینه‌ای کنند. از سال گذشته نهادهای نظارتی و فدراسیون قانون سقف بودجه را وضع کردند تا رقم‌ دستمزد بازیکنان کاهش یابد ولی نه‌تنها این اتفاق رخ نداد بلکه بعضی باشگاه‌ها قانون را دور زدند تا بتوانند ستاره‌ها را جذب کنند. باشگاه سپاهان فصل گذشته به دلیل دور زدن قانون ضربه زیادی خورد و این به نوعی هشدار برای متخلفان بود. حال باید دید در فصل جدید لیگ برتر دوباره قوانین مثل گذشته فقط به افزایش قیمت کمک می‌کند یا واقعا بازدارنده خواهد بود؟ فعلا که مدیران لیگ برتری می‌گویند با رقم‌هایی که فوتبالیست‌ها می‌گویند اصلا امکان اجرای سقف بودجه وجود ندارد.‌
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها