چند پلان شب امتحانی از خوابگاه

آمار استنباطی با طعم قورمه سبزی

چه کنیم تا در دوران بازنشستگی دچار افسردگی و انزواطلبی نشویم؟

بازنشستگی؛ آغازی برای سرزندگی

برای افرادی که یک عمر کار و تلاش داشته‌اند، بازنشستگی و خانه‌نشینی می‌تواند در حد یک کابوس ترسناک باشد. این مسأله به ویژه آقایان را بیشتر اذیت می‌کند؛ چراکه اصولا ذات مردها برای کار در خارج از خانه طراحی شده و شاید مانند خانم‌ها نتوانند با کارهای خانه یا سرگرمی‌های دیگری همچون خیاطی و بافتنی خودشان را سرگرم کنند اما به‌هرحال باید پذیرفت بازنشستگی هم بخشی از زندگی است و اتفاقا می‌تواند یکی از مراحل لذت‌بخش آن به‌شمار بیاید؛
کد خبر: ۱۴۶۳۰۵۵
نویسنده مریم زاهدی - خبرنگار چاردیواری
 
این‌که بعد از عمری کار و تلاش توانسته‌اید به یک آب‌باریکه‌ای برسید و فرصتی برای فراغت و بهره‌گیری بهتر از زمان‌تان دارید و در واقع زمان شما متعلق به خودتان است و برای یک روز تفریح و گردش یا حتی استراحت نیازی نیست به رئیس و اداره اطلاع بدهید یا از آنها درخواست مرخصی کنید. در واقع حالا زمان آن رسیده که از زندگی لذت بیشتری ببرید و به کارهایی که همیشه دوست داشتید انجام دهید ولی وقتش را نداشته‌اید، بپردازید. شما عزیزان بازنشسته‌ای که احتمالا پدربزرگ یا مادربزرگ باشید، می‌توانید برای لذت بیشتر از دوران بازنشستگی برنامه‌ریزی داشته باشید. آن زمان بازنشستگی نه فقط کابوس نیست، بلکه می‌تواند رویایی شیرین باشد. با افزایش امید به زندگی و توجه افراد به تغذیه و سلامت و در یک کلام سبک زندگی خود با بازنشسته‌هایی مواجهیم که در سنین ۵۰ یا ۶۰سالگی قرار دارند اما افرادی سالم و سرحال هستند و خیلی با تصورات‌مان از یک فرد میانسال یا سالمند همخوانی ندارند. روی صحبتم با شما خانم و آقایی است که در میانه‌های دهه ۵۰ یا ۶۰ زندگی قرار دارید و تازه بازنشست شده‌اید یا در آستانه بازنشستگی قرار دارید و شاید ۳۰ سال کاروتلاش موجب شده تابازنشستگی برای‌تان چندان خوشایند نباشد اما در واقع اصلا قرار نیست شما با بازنشستگی خانه‌نشین شوید و احساس کنید دیگر نمی‌توانید مفید باشید. شما می‌توانید همچنان مفید و موثر باشید و زندگی شادتری را تجربه کنید. 

زمان بیشتری با اقوام خود بگذرانید
خیلی وقت‌ها دوران اشتغال وفعالیت به ما اجازه نمی‌دهد آن‌طور که دل‌مان می‌خواهدبا دوستان، خانواده و اقوام رفت‌وآمد داشته باشیم و برای‌شان زمان بگذاریم. دوران بازنشستگی و فراغت از کار اما فرصت خوبی است تا بتوانیم زمان بیشتری را به رفت‌وآمدهای دوستانه و خانوادگی اختصاص دهیم و از در کنار هم بودن لذت ببریم. این رفت‌وآمدها و ارتباطات می‌تواند به حفظ روحیه شادابی ما هم کمک و از افسردگی پیشگیری کند.

تجربه کارهای جدید
بازنشستگی فرصت خوبی برای تجربه کارهای جدید و درآمدهای بیشتر است.مثلا می‌توان کاری نیمه‌وقت پیدا کرد و در آن مشغول به کار شد. ادمینی و راه‌انداختن آنلاین‌شاپ‌ها، فعالیت‌های بورسی یا برخی مشاغل خانگی از گزینه‌هایی است که در دوران بازنشستگی، هم می‌تواند به داشتن درآمد کمک کند و هم سرگرمی خوبی به‌شمار می‌آید و تجربه‌های جدیدی را در مسیر زندگی ما قرار می‌دهد که گاهی ممکن است بسیار جذاب و هیجان‌انگیز باشد. 

اصلاح سبک زندگی و ورزش
دوران بازنشستگی که اتفاقا با دوران میانسالی و پیری همراه است، فرصت بسیار خوبی است تا بتوانیم سبک زندگی‌مان را اصلاح کرده و ورزش را به‌طور منظم در زندگی‌مان بگنجانیم. مطمئن باشید این بهترین راهکار برای کند کردن روند پیری است و می‌تواند موجب شود شما دوران سالمندی را به سلامت بگذرانید. 

فعالیت‌های خیریه و داوطلبانه
بسیاری از ما دردوران کار و فعالیت دل‌مان می‌خواهد بتوانیم درسازمان‌های مردم‌نهاد یا خیریه‌ها فعالیت داشته باشیم و این مسأله به سلامت روح و روان‌مان کمک زیادی می‌کند. با وجود این اغلب افراد شاغل ساعت و شرایط کاری‌شان به گونه‌ای نیست که بتوانند در این فعالیت‌ها شرکت کنند اما دوران بازنشستگی فرصتی است تا مطابق میل و سلیقه خود به برخی کارهای خیر، از جمله رسیدگی به سالمندان و بیماران، به‌صورت داوطلبانه بپردازید.

پیگیری مهارت‌های جدید وعلاقه‌ها
بسیاری از ما علائقی داریم که دردوران اشتغال فرصت یا شاید شرایط مادی ومعنوی پرداختن به آنها را نداریم. مهارت‌ها و علائقی مثل نقاشی، صنایع دستی یا باغبانی وپرورش گل وگیاه. دردوران بازنشستگی می‌توانید با فراغ بال به یادگیری مطالب ومهارت‌هایی که توانایی شماراافزایش می‌دهند، بپردازیدوازاین یادگیری بهره ببرید.این مهارت‌ها علاوه براین‌که سرگرمی خوبی به‌شمارمی‌روند، می‌توانند به منبعی برای درآمدزایی نیز تبدیل شوند. 

مطالعه و تماشای تلویزیون
قطعا یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی که می‌توان در اوقات فراغت انجام داد، مطالعه است و در دوران بازنشستگی هم به واسطه زمان بیشتر و آزادتر می‌توان زمان بیشتری رابه مطالعه کتاب‌های موردعلاقه اختصاص داد.گاهی اوقات تماشای فیلم‌ها وبرنامه‌های تلویزیونی هم خالی از لطف نیست و می‌تواند سرگرمی خوبی باشد. 

مسافرت‌کردن
مسافرت‌کردن تقریبا در فهرست کارها یا آرزوهای تمامی بازنشستگان قرار دارد. دیدن جاهای جدید، معاشرت با مردمانی با فرهنگ‌ها و گویش‌های متفاوت و مسائل دیگری از این دست تجربه خوشایندی است. حتما نباید به خارج از کشور سفر کنید. می‌توان با خودرو شهرهای مختلف ایران را گشت و از طبیعت زیبای آن لذت برد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها