۹۰۰ میلیارد در جیب مستاجران

هرچند آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار گویای آن است که تورم بخش مسکن کاهش محسوسی را در ماه‌های اردیبهشت و خرداد داشته، اما پرواضح است که طی سالیان اخیر قیمت خرید مسکن و به تبع آن اجاره‌بها به‌شدت رو به رشد بوده و دیگر میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران جوابگوی حل این معضل نیست.
کد خبر: ۱۴۶۲۹۴۸
 
از طرف دیگر میزان امید به خانه‌دار شدن در شهر تهران به ۶۶ سال رسیده که همه این عوامل ریشه در عدم ساخت مسکن در دولت یازدهم و دوازدهم دارد، به‌طوری‌که عباس آخوندی، وزیر وقت راه‌وشهرسازی اعتقاد به مزخرف‌بودن طرح‌هایی مانند مسکن مهر داشت.دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن پروژه ساخت چهارمیلیون مسکن را در دستورکار خود قرار داد که گزارش‌ها حاکی از پیشرفت محسوس ساخت دومیلیون و۶۶۰هزارواحد از این واحدهاست.بااین‌حال آنچه پیداست این است که طی سالیان اخیر برخی دلالان بازارمسکن درسایت‌های اینترنتی از این آشفته‌بازار استفاده کرده و اقدام به انتشار آگهی‌های غیرواقعی برای قیمت‌سازی خرید و فروش و اجاره‌بهای مسکن می‌کردند.همین امرزمینه‌ساز بحران‌های زیادی در بین اقشار متوسط و ضعیف جامعه به‌خصوص در پایتخت ایجاد می‌کرد و به اجبار این اقشار به سمت حاشیه شهر کشانده می‌شدند. در این میان اما راه اندازی سامانه «خود نویس» موجب شد فعالیت های دلالان در حوزه بازار مسکن و نقل و  انتقال مدیریت شده و باکاهش هزینه اجاره به نفع مردم مواجه شویم. 
 
آخرین وضعیت استقبال مردم از سامانه خودنویس

در همین رابطه مهدی ساسانی، مدیر سامانه خودنویس تازه‌ترین آمار ثبت قرارداد‌های اجاره در سامانه خودنویس را تشریح کرد و گفت: تاکنون تعداد ۸۴۶هزار و ۹۷۸ قرارداد در سامانه خودنویس ایجاد شده که از این تعداد ۵۷۰هزار و ۷۵۴ قرارداد تکمیل و ثبت شده است.مدیر سامانه خودنویس حداقل صرفه‌جویی به‌واسطه ثبت قرارداد‌های اجاره را که بدون هزینه‌ای برای مستاجران و موجران است معادل ۹۲۸میلیارد تومان عنوان کرد.ساسانی همچنین با بیان این‌که تاکنون بیش از ۱۸۰ قرارداد خرید و فروش در سامانه خودنویس ثبت شده تصریح کرد: بخش خرید و فروش هنوز در سامانه خودنویس رسما رونمایی نشده و به‌زودی این بخش نیز به‌صورت رسمی رونمایی خواهد شد.وی بیان‌داشت: ‌ازجمله مزیت‌های سامانه خودنویس این است که می‌تواند به‌صورت برخط در هر بار ورود، جواز ‌کسب مشاوران را بررسی کند. از ۲۵ اردیبهشت‌ماه نیز مشاوران املاکی که شناسه یکتا از درگاه ملی کسب مجوزها دریافت نکرده باشند، نمی‌توانند وارد این سامانه شوند. گفتنی است، سامانه خودنویس با هدف کاهش هزینه‌های واسطه‌گری و هزینه‌های مالی و غیرمالی معاملات مسکن از طریق ثبت رایگان قرارداد‌های اجاره توسط متعاملان به آدرس srem.mrud.ir ایجاد شده است.
 
اهمیت سامانه خودنویس در کاهش تلاطمات بازار اجاره

محمدعلی شایان‌اصل، کارشناس سیاست‌گذاری اقتصادی در رابطه با رویکرد تحول‌گرایانه حاکمیت در بازار مسکن و عقد قرارداد در این بخش گفت: سامانه خودنویس یک رویکرد جدید وتحول‌گرایانه برای اجاره املاک است که حذف واسطه‌ها و ایجاد یک خط ارتباطی مستقیم بین مستاجران و مالکان را دنبال می‌کند.این سیستم مبتنی بر خودنویسی است که به مستاجر و صاحبخانه اجازه می‌دهد بدون نیاز به واسطه قرارداد اجاره را منعقد کنند.با استفاده از این پلتفرم آنلاین ساده، مستاجران می‌توانند به‌راحتی املاک موجود را پیدا کنند، مستقیما با صاحبخانه‌ها ارتباط برقرار کرده و قراردادهای اجاره را بدون هیچ هزینه اضافی امضا کنند و به ثبت و اطلاع حاکمیت برسانند. وی ادامه داد: بازار اجاره نقش مهمی در فراهم‌کردن مکانی برای زندگی افراد و خانواده‌ها، چه به‌صورت موقت و چه طولانی‌مدت، ایفا می‌کند. بااین‌حال، فرآیند اجاره یک ملک اغلب می‌تواند پیچیده و پرهزینه باشد و واسطه‌هایی مانند بنگاه‌های املاک و دلالان معامله را انجام دهند. این کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی در رابطه با حذف واسطه در بازار اجاره با کمک این سامانه گفت: سامانه خودنویس به گونه‌ای طراحی شده که فرآیند اجاره را شفاف‌تر، کارآمدتر و مقرون‌به صرفه کند. با حذف واسطه‌ها از معادله، مستاجران می‌توانند مستقیما با صاحبخانه‌ها مذاکره و اطمینان حاصل کنند که بهترین معامله ممکن را به‌دست‌می‌آورند. این سیستم همچنین امکان دستکاری دلالان و نمایندگان در قیمت‌ها و ایجاد موانع غیرضروری برای اجاره ملک را کاهش می‌دهد.

رونمایی از خودنویس
برای حل مشکل دلالی دربازارمسکن خردادسال گذشته به‌صورت رسمی وبهمن سال گذشته به‌صورت اجرایی دولت سیزدهم از سامانه خودنویس یا همان املاک و مستغلات رونمایی کرد.به‌طوری‌که وزارت راه‌وشهرسازی سال گذشته اعلام کرد که از این ‌پس ثبت قرارداد اجاره برای دریافت کد رهگیری در سامانه خودنویس الزامی شده است. این سامانه که هدف از راه‌اندازی آن «رفاه حال مستأجران و نظارت و کنترل قیمت مسکن» عنوان شد، قرار است دست دلالان و سوداگرانی که در افزایش قیمت اجاره‌ها نقش دارند را کوتاه کند.به عبارت خیلی ساده می‌توان گفت تا پیش از این مردم باید به بنگاه معاملات ملکی محله خود سر می‌زدند تا قرارداد اجاره را با مالک خانه منعقد کنند. در صورت تنظیم قرارداد از طریق مشاوران املاک در سامانه، حق‌العمل دو طرف قرارداد با نرخ رسمی و مصوب به مشاوران پرداخت می‌شد. اما حالا مردم از طریق سامانه خودنویس در هر ساعت از شبانه‌روز که دل‌شان بخواهد یا حتی در روز‌های تعطیل می‌توانند وارد این سامانه شوند و قراداد اجاره خود را منعقد کنند. یعنی دریافت کد رهگیری دیگر از مسیر سامانه خودنویس میسر است، آن هم به‌صورت رایگان.هم‌اکنون مقایسه آمارهای ثبت قرارداد اجاره در سامانه «خودنویس» با سامانه قبلی «ایران املاک»، حاکی از جاافتادن سامانه جدید در بین مردم است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها