نسل جدید موتورها در خدمت صنایع

موتورهای الکترواستاتیکی از جدیدترین انواع موتورها هستند و از پیدایش آنها زمان زیادی نمی گذرد اما با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که دارند
کد خبر: ۱۴۵۹۲۹
کاربرد آنها در صنایع و محیطهای خاص مورد توجه قرار گرفته است.
اگر چه هنوز کاملا به صورت تجاری در نیامده اند اما کاربردهای زیادی برای آنها پیش بینی می شودکه از آن جمله می توان به کار برد آنها در تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی ، صنایع فضایی و نظامی و همچنین تجهیزات مورد استفاده درعلم نانو و اتاقهای تمیز و خلائ اشاره کرد.
با توجه به گسترش زمینه های کاربرد این نوع موتورها در صنایع داخلی محققان دانشگاه تربیت مدرس موتورهای استاتیکی جدیدی را طراحی کرده اند که قسمت متحرک آن (روتور) غیرفلزی است و می توان آن را از پلاستیک ، شیشه و حتی مواد کاغذی ساخت . عدم پیچیدگی تولید از مزایای عمده ساخت این نوع موتورهاست که ساخت آنها را در ابعاد بسیار کوچک امکان پذیر می سازد، علاوه بر این با کوچکتر شدن این موتورها توان خروجی آنها نیز نسبت به ابعادشان افزایش خواهد یافت.


موتورهای الکتریکی از پر کاربردترین و شناخته شده ترین قطعات صنعتی هستند. انواع گوناگونی از موتورهای الکتریکی شناخته شده اند که مهمترین آنها موتورهای الکتریکی (مستقیم) DC و (متناوب) AC هستند. با این وجود موتورهای جدیدی نیز طراحی و ساخته شده اند که از آن جمله می توان به موتورهای پیزوالکتریکی اشاره کرد که مدتی است به مرحله تجاری شدن رسیده اند. یکی از جدیدترین انواع موتورهای الکتریکی که مورد توجه قرار گرفته اند موتورهای الکترواستاتیکی هستند.این موتورها نسبت به انواع دیگر موتورها دارای پیچیدگی و هزینه کمتری هستند و براحتی تولید می شوند البته این موتورها در ابعاد بزرگ نسبت به انواع موتورهای دیگر قدرت پایین تری دارند ولی با کوچک شدن ابعاد آن ، نسبت قدرت موتور به ابعاد آن در مقایسه با دیگر موتورهای الکتریکی افزایش پیدا می کندکه این به دلیل ماهیت نیروی الکترواستاتیکی است . به همین دلیل این گونه موتورها بیشتر در ابعاد میکرونی و بخصوص برای سیستم های میکروالکترومکانیکی (MEMS) مورد استفاده قرار می گیرند. این در حالی است که ساخت آنها در ابعاد بزرگتر هم مورد بررسی قرار گرفته است . موتورالکتریکی ، الکتریسیته را به حرکت مکانیکی تبدیل می کند. عمل عکس آن تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسیته است که توسط ژنراتور انجام می شود. این دو وسیله جز در عملکرد مشابه یکدیگر هستند اکثر موتورهای الکتریکی توسط الکترو مغناطیس کار می کنند اما موتورهای دیگری هم وجود دارند که براساس پدیده های دیگری نظیر نیروی الکترواستاتیک و پیزوالکتریک کار می کنند. موتورهای الکتریکی معمولا براساس طبیعت نوع حرکت آنها یا براساس قواعد فیزیکی که براساس آنها ساخته می شوند، تقسیم بندی می شوند. موتورهای گردشی از یک قسمت ثابت که به نام استاتور شناخته می شود و یک قسمت دوران کنند نسبت به قسمت ثابت که به نام روتور شناخته می شود ساخته شده اند. ایده کلی این است که وقتی یک ماده حامل جریان الکتریسیته تحت اثر یک میدان مغناطیسی قرار می گیرد ، نیرویی بر آن ماده از سوی میدان اعمال می شود. اگر چه موتورهای الکتریکی اغلب دوارند، اما موتورهای خطی هم وجود دارند. در موتورهای الکترواستاتیکی ، روتور به سبب نیروهای الکترواستاتیک به وجود آمده بر روی الکترودها به حرکت در می آید. نیروهای خازنی به وجود آمده نیز صفحات هادی یا الکترودها را که پتانسیل های مختلفی دارند، به هم نزدیک می کنند. نوع دیگر موتورهای شناخته شده از نیروی الکترومغناطیس استفاده می کنند. در این موتورها جریان الکتریکی میدان مغناطیسی ایجاد می کند که با آهن ربا تداخل می کند و روتور را در جهت موردنظر به حرکت در می آورد. اصول پایه ای موتورهای پیزوالکتریک که به نام آلتراسونیک نیز شناخته می شود ، بر پایه تبدیل دوگانه انرژی قرار گرفته است . اولین تبدیل ، تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی ارتعاشاتی است که به وسیله سرامیک های پیزوالکتریک تحت تاثیر ولتاژهای الکتریکی ، امواج ثابت و متحرکی را در استاتور موتور ایجاد می کند.

موتورهای غیرفلزی

به گفته مهندس محمد دادخواه تهرانی دانش آموخته کارشناسی ارشد ساخت و تولید دانشگاه تربیت مدرس و مجری این طرح اساس کار موتورهای الکترواستاتیکی براساس قانون کولن پایه گذاری می شود. براساس این قانون نیروی بین دو جسم با بارهای مخالف نیروی جاذبه است که با سطح مقطع آنها و بار موجود بر آنها نسبت مستقیم و با مجذور فاصله آنها نسبت عکس دارد. اگر بارهایی که روی هم قرار می گیرند، موافق هم باشند ، نیروی دافعه ایجاد می شود. بر این اساس و به وسیله این نیروها می توان حرکت ایجاد کرد. ایده اولیه طراحی موتورهای الکتریکی نیز بر همین اساس مطرح شد. از زمان طرح این ایده مدت زیادی نمی گذرد و اکثر این گونه موتورها هنوز در مراحل تحقیقاتی بوده و به مرحله تجاری وارد نشده اند. گفتنی است با توجه به ماهیت این نیروها که در ابعاد ماکرو بسیار ضعیف هستند، اکثر موتورهای الکترواستاتیکی در ابعاد میکرو ساخته و آزمایش می شوند.

موتورهای الکتریکی به روایت تاریخ !


یکی از اولین موتورهای دوار در سال 1821 توسط مایکل فارادی ساخته شد ، این موتور شامل یک سیم آویخته شده آزاد در یک ظرف جیوه بود و یک آهنربای دائم در وسط ظرف قرار داده شده بود.
با عبور جریان از سیم ، سیم حول آهنربا به گردش درمی آید و نشان می دهد که جریان منجر به افزایش میدان مغناطیسی دایره ای در اطراف سیم می شود.
در حال حاضر این موتور اغلب در کلاسهای فیزیک مدارس برای آموزش مورد استفاده قرار می گیرد و گاهی به جای ماده سمی جیوه از آب نمک استفاده می شود. ایده ساخت موتور به زمان های دور بازمی گردد.
چنان که قبل از سالهای 1700 میلادی تلاشهایی برای ساخت موتورهایی به شکل امروزی انجام شده بود.
اگرچه موتورهای ساده آبی که انرژی جنبشی آب را به حرکت چرخشی تبدیل می کردند از زمانهای بسیار دورتر ساخته شده و مورد استفاده قرار می گرفتند ، لیکن اولین تجربه موفقیت در این زمینه ، در سال 1769 اتفاق افتاد.
در این سال جیمز وات توانست یک موتور بخار اختراع کند که قابلیت استفاده از انرژی نهفته در سوختهای مختلف نظیر چوب و ذغال سنگ را داشت.

از مهمترین مزایای این موتورها این است که با کوچکتر شدن ابعاد آنها نتیجه کار به مراتب بهتر خواهد شد. در حقیقت به علت این که نیروها و بارهای این گونه موتورها در ابعاد میکرون هستند ، درنتیجه هر چه ابعاد موتور کوچک تر شده و به ابعاد میکرون نزدیک تر شود، نتایج بهتری حاصل می شود. علاوه بر این ساخت این موتورها در ابعاد مینیاتوری بسیار آسان تر از انواع مشابه آن است . امکان استفاده از مواد غیرفلزی ، کاهش قابل توجه تولید صدا ، پیچیدگی ساخت کمتر و هزینه تولید پایین این موتورها از دیگر برتری های موتورهای الکترواستاتیکی است . در واقع این گونه موتورها پیچیدگی کمتری نسبت به انواع الکترومغناطیسی و پیزوالکتریک دارند و در ابعاد کوچکتر ، راحت تر ساخته می شوند.غیرفلزی بودن روتور مورد استفاده در این موتور قابلیت ویژه ای است که این موتور را از انواع دیگر موتورهای الکتریکی متمایز می سازد. موتورهای الکترواستاتیکی جدید به گونه ای طراحی شده اند که سیستم حرکتی آنها بی نیاز از مواد فلزی است و می توان آنها را از پلاستیک ، شیشه یا حتی مواد کاغذی تهیه کرد. موتور الکترواستاتیکی طراحی شده با وجود عدم نیاز روتور به هر گونه الکترود یا اتصال سیم می تواند به سرعتهای بالایی دست یابد. در این موتور سرعت دوران کاملا با سرعت میدان القایی مطابقت دارد و این در حالی است که هیچ گونه تماسی بین روتور و استاتور وجود ندارد. افزایش احتمال جرقه زدن از معایب این موتورهاست . در واقع در جایی که فاصله بین الکترودها یا صفحات حامل بارهای مختلف کم است ، هر گونه ذره گرد و غبار و یا نقص یا عیب سطح احتمال جرقه زدن را بشدت افزایش می دهد که از مشکلات اساسی در ساخت این موتورهاست.

زمینه های کاربرد

به گفته دادخواه تهرانی ، موتور طراحی شده از یک دیسک از جنس پلکسی گلاس (طلق) به عنوان روتور تشکیل شده است که توسط یک یا دو بورد الکتریکی به عنوان استاتور دربر گرفته شده است . این بوردهای الکتریکی دربردارنده الکترودهای موردنیاز برای حرکت روتور هستند. الکترودها نیز به صورت یک سری مدور قرار گرفته اند که به صورت سه در میان به هم متصل هستند و به این ترتیب یک میدان الکتریکی متحرک ایجاد می شود. موتور طراحی شده در این پروژه یک موتور الکترواستاتیک با قطر روتور 40 میلی متر است که علاوه بر دارا بودن ویژگی های یک موتور الکترواستاتیک از ویژگی ها و قابلیت های دیگری نیز برخوردار است . در این موتور برای حرکت یکنواخت و جلوگیری از اتلاف توان به جای استفاده از یاتاقان های معمولی از یاتاقان بادی استفاده شده است که طراحی و ساخت آن نیز کاملا ابتکاری است . برای ساخت استاتور نیز از برد مدار چاپی معمولی استفاده شده است که علاوه بر آسانی ساخت ، هزینه ساخت را نیز کاهش می دهد. از دیگر ویژگی های این سیستم ، طراحی نرم افزار کنترل موتور است که به وسیله آن می توان جهت و سرعت موتور را در هر لحظه تحت کنترل قرار داد. با توجه به این که زمان زیادی از عمر این موتورها نمی گذرد و هنوز کاملا به صورت تجاری درنیامده اند ، کاربردهای زیادی برای آنها پیش بینی می شود که از مهمترین زمینه های کاربرد آنها می توان به استفاده از آنها در تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی ، صنایع فضایی و نظامی و همچنین تجهیزات مورد استفاده در علم نانو و اتاقهای تمیز و خلائ اشاره کرد. ازجمله کاربردهای موردنظر برای استفاده از موتورهای الکترواستاتیکی در اندازه های میکرونی و میلی متری ، ساخت ابزارهای پزشکی و جراحی های داخل بدن است که می تواند تغییرات چشمگیری را در آنها ایجاد نماید. علاوه بر این از موتورهای الکترواستاتیکی در ابعاد بزرگتر می توان در درایوهای سی دی و دی وی دی و همچنین هارددیسک ها برای چرخش دیسک به صورت غیرتماسی استفاده کرد.

فرانک فراهانی جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها