قائم‌ مقام شبکه رادیویی ایران مطرح کرد

جدول پخش برنامه‌ها معطوف به انتخابات تنظیم شد

کاظم داداشی، قائم مقام و مدیر گروه جامعه و سلامت رادیو ایران با اعلام این‌که انتخابات به عنوان نماد مردم‌سالاری دینی و عرصه‌ای برای به نمایش گذاشتن نقش مردم در تعیین سرنوشت خویش، پدیده‌ای است که به نوعی هر دو سال یک بار در کشور واقع می‌شود‌، گفت: انتخابات فرصتی فراهم می‌آورد تا ما هم در رادیو، آرایش انتخاباتی بگیریم و از ماه‌ها قبل از روز رأی‌گیری وبراساس دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های سازمانی و به‌ویژه آنچه از سوی ستاد انتخابات سازمان ابلاغ می‌شود، خود را برای برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی با هدف برگزاری انتخاباتی با حضور حداکثری مردم آماده کنیم.
کد خبر: ۱۴۳۹۹۹۹
 
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام در فروردین۱۴۰۲، ضمن برشمردن انتخابات به عنوان یکی از ابزار مهم قوت کشور، درنظرداشتنِ چهار راهبرد «مشارکت»، «امنیت»، «سلامت» و «رقابت» را به مسئولان گوشزد فرمودند. برهمین اساس، تلاش برای افزایش میزان مشارکت وحضور مؤثر و پرشوراقشار، اقوام و سلایق فکری مختلف در انتخابات و زمینه‌سازی هنرمندانه رسانه‌ای برای برگزاری انتخاباتی شکوهمند، به عنوان یکی از اهداف اصلی صدا و سیما در انتخابات اسفند۱۴۰۲ تعیین شده است. 
داداشی افزود: «آگاهی‌بخشی به جامعه و بصیرت‌افزایی برای انتخاب درست»، «حفظ و ارتقای وحدت ملی و جلوگیری از بروز دوقطبی‌های سیاسی و اجتماعی در مسیر انتخابات»، «هدایت افکار عمومی برای ایفای نقش مؤثر در جامعه از طریق شرکت در انتخابات» و «مقابله با جنگ‌های نرم وشناختی جریان‌های رسانه‌ای معاند و تبلیغات سوء خط نفوذ داخلی» از‌جمله اهداف فرعی دربرنامه‌ریزی وبرنامه‌سازی برای انتخابات به‌شمار می‌آیند.ضمن این‌که برنامه‌ریزی‌ها بر پایه تولید برنامه‌هایی استوار شده‌است که متناسب با زمان‌بندی تعیین شده و با بهره‌گیری از قالب‌های جذاب و تأثیرگذار برنامه‌سازی، خلاقانه و نوآورانه باشند؛ تعاملی باشند؛ جریان‌ساز و دربرگیرنده همه اقشار جامعه باشند؛ مبنای عقلی، استدلالی و اقناعی داشته باشند؛ با فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کاملا در تعامل و هم‌افزایی باشند و با رعایت بی‌طرفی، مخاطبان را از طریق عینی و ملموس کردن محتوا، با انتخابات مرتبط کنند.قائم مقام رادیو ایران تصریح کرد: پس از بررسی‌های دقیق و کارشناسانه در شورای طرح و برنامه شبکه و متناسب با راهبردها، اهداف و الزامات، برنامه‌های شبکه در سه سطحِ منطبق، معطوف و خنثی تقسیم‌بندی شدند و جدول پخش برنامه‌های شبکه معطوف به انتخابات مجلس شورای اسلامی، تنظیم شد و برای اجرا در اختیار گروه‌های برنامه‌ساز و مدیریت‌های پخش و نظارت و فضای مجازی شبکه قرار گرفت.
     
ویژه‌برنامه‌های تازه
داداشی گفت: از مردادماه۱۴۰۲، برنامه‌های جدید «خانه مردم» و «صحن علنی» به عنوان دو ویژه‌برنامه منطبق، به جدول پخش شبکه اضافه شدند وبرنامه‌های «سلام، صبح به‌خیر»، «نمودار»، «ایرانشهر» و «جهان سیاست»، هریک به فراخور، به انتخابات معطوف شدند. ضمن این‌که از ابتدای مهر۱۴۰۲ و همزمان با اجرایی شدن طرح «هفته‌های ایرانی» که مبتنی است بر معرفی ظرفیت‌های گوناگون استان‌های مختلف کشور، هرهفته دو برنامه زنده با عنوان «زیر آسمان ایران» با مشارکت صدا و سیمای مرکزِ استان هدف از آنتن شبکه رادیویی ایران و رادیوی استانی پخش می‌شود. آنچه در قالب هفته‌های ایرانی رخ می‌دهد، منظومه‌ای است از تلاش و هم‌افزایی رسانه‌ای درون‌سازمانی و برون‌سازمانی که از‌جمله دستاوردهای بسیار مهم آن که در نسبت با پدیده‌ای مانند انتخابات به وضوح خودنمایی می‌کند، حفظ و ارتقای وحدت و همبستگی ملی است. در خلال هفته‌های ایرانی، ضمن گفت‌و‌گو با مسئولان عالی‌رتبه هر استان و نخبگان علمی، فرهنگی، ادبی، هنری و کارآفرین آن استان در طول یک هفته و در برنامه‌های مختلف، تمامی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل آن استان معرفی می‌شوند. بازنمایی و برجسته‌سازی پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور، بدون تردید، مردم را به آینده این مرز و بوم امیدوار می‌کند. این مهم، یکی از دستاوردهای ارزشمند طرح «هفته‌های ایرانی» است که تاپایان هفته اول اسفند ماه، در بیش از ۲۰ استان کشور اجرا خواهد شد.
     
«دستور کار» ،«پلاک هشت » و ... 
مدیر گروه جامعه و سلامت رادیو ایران تصریح کرد: یکی از اهداف مهم تولید محتوا در حوزه انتخابات، رساندن این پیام به مخاطبان است که مجلس قوی و کارآمد‌، نیازمند حضور فعال و مشارکت آگاهانه برای انتخاب بهترین نمایندگان است. در همین زمینه، برنامه‌های دیگری نیز مأموریت یافتند که متناسب با ظرفیت شکلی و محتوایی خود به موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی بپردازند که برنامه‌های «راه شب»، «خانه و خانواده»، «ایران امروز»، «بحث روز»، «باغ هنر»، «دستور کار» و «پلاک هشت» از آن جمله‌اند. در عین حال برای ورود به مراحل بعدی، طراحی یک پویش ملی، یک برنامه خلاقانه و یک مسابقه روزانه در دستور کار شورای طرح و برنامه شبکه قرار دارد. این همه در حالی است که از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بیشترین استفاده می‌شود تا جریان اطلاعات پیرامون انتخابات در بسترهایی رخ دهد که دسترسی مخاطبان به آن بسترها ساده‌تر، راحت‌تر و فراهم‌تر است.
     
و باز هم «ایرانیاران»
داداشی ادامه داد: از ابتدای دی ماه و با نزدیک شدن تدریجی به زمان برگزاری انتخابات، طیف گسترده‌تری از برنامه‌های شبکه به موضوع انتخابات ‌پرداخته‌اند که از آن جمله‌اندک برنامه‌های «ورزش ایران»، «رؤیای آندلس» و «با ایرانیاران». «ایرانیاران» به عنوان «شبکه همراهان رادیو ایران در سراسر کشور»، ظرفیت‌هایی ارزشمند و بالقوه از شهروندان ایرانی و مخاطبان رادیو ایران‌اند که در مقاطع مختلف و در مناسبت‌های گوناگون ملی و دینی و از آن جمله انتخابات، در قالب شهروند-خبرنگار و در اقصی نقاط کشور برای انعکاس لحظه‌به‌لحظه و مستند رویدادها و اتفاقات با تولید محتواهای صوتی به کمک رادیو ایران می‌آیند. 
     
استفاده از ظرفیت فواصل پخش 
قائم مقام رادیو ایران ادامه داد: فواصل پخش شبکه، فضاهایی هستند که امکان پیام‌رسانی‌های موجز به مخاطبان را فراهم می‌آورند. در نسبت با رویداد مهمی مانند انتخابات، این یک امکان ویژه است که در رادیو ایران تلاش شده‌است گام به گام با برنامه‌ها و با ملاحظه ضرباهنگ برنامه‌ها ونبض شنیداری مخاطبان، ازاین امکان وظرفیت، بهترین ومؤثرترین بهره‌برداری انجام شود. 

«در سایه‌سار نخل ولایت»، گزیده تازه‌ترین فرمایشات مقام معظم رهبری
 داداشی گفت: در فواصل پخش، ترکیبی از گزیده تازه‌ترین فرمایشات مقام معظم رهبری درباره انتخابات در قالب بخش کوتاهی با عنوان «در سایه‌سار نخل ولایت» به انضمام پیام‌های کوتاه و موسیقی‌های ملی و محلی پخش می‌شود. بدیهی است تا رسیدن به روز برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، از تمامی ظرفیت‌های تقویمی برای جلب مشارکت آگاهانه و حداکثری مخاطبان در انتخابات استفاده خواهد شد؛ در این میان، شاخص‌ترین روز، سالروز پیروزی انقلاب است که فرصتی بسیار مغتنم است درجهت همدلی وهمبستگی آحاد جامعه ایرانی و همراه کردن ایشان برای مشارکت در انتخابات اسفند ماه. این مهم، درویژه‌برنامه«روز خوب پیروزی» دررادیو ایران محقق خواهد شد. همه تلاش‌های مدیران و برنامه‌سازان شبکه رادیویی ایران به عنوان فراگیرترین رادیوی کشور که به شکل طبیعی در زمینه پدیده‌ای مانند انتخابات بسیار بیش از قبل مورد توجه قرار می‌گیرد، در روز جمعه یازدهم اسفند۱۴۰۲ و درویژه‌برنامه «روز انتخاب» به اوج خود می‌رسد، به آن امید که بهترین انتخاب‌ها محقق شود و مجالسی در خور شأن و منزلت ملت بزرگ ایران شکل گیرد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها