تولید تریاک در افغانستان برای دومین سال متوالی در سال جاری میلادی رکوردشکنی کرد که علت اصلی این افزایش تولید رشد 40 درصدی تولید خشخاش در استان هلمند، پایگاه اصلی طالبان تلقی می شود بوده است.
کد خبر: ۱۴۳۹۷۷

سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی از افزایش تولید تریاک در افغانستان در سال 2007 میلادی پرده برداشت. انتشار این گزارش موجب شد مباحثات پیرامون میزان تاثیرگذاری برنامه مبارزه با مواد مخدر 600میلیون دلاری ایالات متحده در افغانستان که به دلیل چالشهای امنیتی و فساد مزمنی که گریبانگیر دولت این کشور است ثمره چندانی نداشته دوباره احیا شود.



ویلیام وود ، سفیر امریکا در کابل ، پایتخت افغانستان می گوید: شاید وقت آن رسیده که واشنگتن به دنبال راهبرد جدیدی برای رفع معضل مواد مخدر در افغانستان باشد. او با اشاره به گزارش اخیر می افزاید: به گمان من در حال یافتن این راهبرد هستیم .به گفته وود قرار است ایالات متحده طرح خود را برای امحائ مزارع خشخاش و مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر با جدیت بیشتری دنبال کند. یکی از طرحهای موجود سمپاشی هوایی مزارع خشخاش است که عملا محصول را نابود می کند اما این طرح با مخالفت جدی فرماندهان نظامیان انگلیسی مستقر در افغانستان و مقامات افغان رو به رو است که تاکید دارند چنین اقدامی زارعان را به سوی طالبان متمایل می کند.براساس گزارش سازمان ملل متحد اگرچه تولید خشخاش در نواحی شمالی افغانستان کاهش یافته اما کشت و برداشت این محصول در نواحی جنوبی این کشور، جایی که طالبان زارعان را به کشت خشخاش تشویق می کند به شکل قابل توجهی افزایش یافته است . هرچند زارعان خشخاش بهره چندانی از تولید این محصول نمی برند، تولید و تجارت تریاک به مهمترین منبع تامین نقدینگی برای طالبان تبدیل شده است .در نواحی تحت کنترل طالبان ، قاچاقچیان اقدام به ایجاد لابراتوارهای جدید تبدیل تریاک به هروئین کرده اند که ارزش افزوده تجارت سیاه آنان را دوچندان می کند. گفته می شود تعداد لابراتوارهای تولید تریاک و مشتقات آن در هلمند از 30واحد در سال گذشته به 50 واحد افزایش یافته است . سازمان ملل متحد از افزایش قابل توجه تولید تریاک و مشتقات آن در افغانستان اطمینان دارد؛ اما قادر به برآورد میزان تولید در سال جاری میلادی نیست . کشف و توقیف 16 تن مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید هروئین در 7 ماه اول امسال از چگونگی فعالیت تولیدکنندگان مواد مخدر حکایت دارند.کاهش تولید خشخاش در شمال افغانستان عامل افزایش نیافتن شدید تولید در قیاس با سال 2006 میلادی است . رشد 160 درصدی برداشت خشخاش در سال گذشته عامل رشد 50 درصدی تولید تریاک در سطح جهان بود. افغانستان سال گذشته 6100 تن تریاک تولید کرد که 92 درصد کل تولید جهانی این ماده افیونی بود.میزان تولید تریاک در هلمند سرگیجه آور است . در این استان بیش از هر کشوری در جهان از جمله میانمار، مراکش و کلمبیا تریاک تولید می شود. فقر شدید، فساد شایع بین مقامات دولتی و بی قانونی شدید حاکم بر هلمند موجب شده این استان به مرکزی برای تولید و تجارت مواد مخدر تبدیل شود.قیمت هر کیلو خشخاش حدود 10 برابر بهای یک کیلو برنج است و به همین دلیل کشاورزان و حتی زراعت کاران ترجیح می دهند خشخاش بکارند. مقامات امریکایی و انگلیسی می گویند راهبرد دراز مدتی برای محدود کردن تولید خشخاش دارند. نزدیک به 7 هزار نیروی انگلیسی و افغان در تلاش هستند تا حاکمیت دولت مرکزی را به نواحی مختلف هلمند گسترش دهند. دولت انگلیس 60 میلیون دلار برای ترغیب کشاورزان محلی به کشت محصولات جایگزین اختصاص داده و آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده بودجه ای 160میلیون دلاری برای برنامه حذف خشخاش از فهرست تولیدات کشاورزی در افغانستان در نظر گرفته است .با این همه به رغم تلاشهای کشورهای غربی برای جلوگیری از تولید و تجارت موادمخدر در افغانستان با توجه به شرایط حاکم بر نواحی جنوبی افغانستان بعید به نظر می رسد این تلاشها لااقل در کوتاه مدت ثمره چندانی در برنداشته باشد.

منبع : ایندیپندنت
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها