حقی که ادا نشد
۴ قاب در سینما به بهانه روز صنعت و معدن

حقی که ادا نشد

ببینید | معجزه با یک چشم 

کارگردانی یک راز نیست، یک هنر نیست. نکته اصلی در مورد کارگردانی این است: از نگاه مردم فیلم بگیرید.
کد خبر: ۱۴۲۱۲۸۳
تعداد بازدید : 56

جان مارتین فینی ملقب به جان فورد یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین فیلم‌سازان تاریخ سینما است. کار فورد مورد توجه بسیاری از همکارانش قرار گرفت؛ اورسون ولز و اینگمار برگمن از جمله کسانی بودند که او را به عنوان یکی از بزرگترین کارگردانان تمام دوران‌ها معرفی کردند.

فورد به عنوان کارگردان دوران طولانی و پرباری را در هالیوود داشت. او 145 فیلم را در طول 49 سال کارگردانی کرد که با فیلم «تورنادو» در سال 1917 شروع شد و با «هفت زن» در سال 1966به پایان رسید.

فورد بیش از هر کارگردان دیگری برنده اسکار بهترین کارگردانی شده است. اگر چه از او به عنوان یک کارگردان شاخص آمریکایی یاد می‌شود، اما فورد اغلب به میراث ایرلندی خود در آثارش اشاره می‌کرد. علت این اشتباه مضامین فیلم‌های ساخته شده توسط او است که در بسیاری از آنها تاریخ آمریکا را بررسی می‌کند.

فورد را بیشتر به عنوان کارگردان فیلم‌‌های وسترن کلاسیک می‌شناسند. جان وین، هنرپیشه مورد علاقه او در طول ۳۵ سال در بیش از ۲۰ فیلمش بازی کرد. فورد به طور مکرر هنگام فیلم‌برداری از نماهای بلند استفاده می‌کرد که در آن شخصیت‌هایش در قاب زمینی طبیعی، وسیع، خشن و ناهموار قرار می‌گرفتند.

این کارگردان برای ساخت فیلم‌هایش مطالعات بسیاری انجام می‌داد و به همین دلیل همواره نسبت به آنچه آمریکایی‌ها بر سر مردم بومی سرخپوست آورده بودند شرمسار بود. او در طول جنگ جهانی دوم در نیروی دریایی آمریکا خدمت کرد و به عنوان رئیس واحد عکاسی و فیلم‌برداری دفتر خدمات استراتژیک، مستندهایی را برای وزارت نیروی دریایی ساخت که بسیاری از آنها ارزش بالایی دارند.

مستند نبرد میدوی (1942) یکی از برجسته‌ترین و تحسین‌شده‌ترین مستندهای جنگی تاریخ فیلم‌سازی است. فورد در حین فیلمبرداری این مستند بر اثر اصابت ترکش از ناحیه دست مجروح شد.

•  فورد نخستین کارگردانی بود که جایزه «یک عمر دستاورد موسسه فیلم آمریکا» را دریافت کرد.
•  این کارگردان 6 اسکار را در کارنامه هنری خویش دارد.
•  بیش از 70 فیلم صامت ساخت که بیشتر آنها از بین رفته‌اند.
•  دارایی خالص او در زمان مرگ حدود 117 میلیون دلار برآورد شده است.
•  جان فورد در 31 آگوست (9شهریور) 1973 بر اثر سرطان معده درگذشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها