این روزها شبکه سه سیما شاهد یکی از آن دست برنامههای استعدادیابی تلویزیونی است؛« قهرمان» مسابقهای تلویزیونی به تهیهکنندگی محمدحسین سعادتی و کارگردانی محمد پیوندی. این برنامه با محوریت مهارتی به سفارش گروه اجتماعی شبکه سه سیما تهیه و تولید شده است و رقابت بین نیرو، سرعت عمل و استقامت شرکتکنندگان از نکات اصلی و مهم آن محسوب میشود. در واقع رقابتکنندگان با چنین شاخصههایی باید برای حضور در مسابقه آماده شوند و با یکدیگر به رقابت بپردازند. مهمترین چالش این مسابقه در ابتدای پخش، قیاس آن با «عصر جدید» بود.
قهرمان این روزها بسیاری از مخاطبان را پای قاب کوچک مینشاند؛ مسألهای بسیار مهم که به جز فکر و ایده خلاقانه یک گروه خوشذوق و جوان، عامل دیگری نمیتوانست باعث این جذابیت برنامه شود. این روزها رسانهملی بیش از پیش نیازمند فکر و ایدههای نو است؛ ایدههایی برگرفته از دغدغه مردم و همین طور چارچوبهای استاندارد برنامهسازی باشد.
چرا یوسف تیموری؟
محمد پیوندی،کارگردان برنامه قهرمان در گفت وگو با «قاب کوچک» گفت راجع به انتخاب زوج یوسف تیموری و ایمان قیاسی، کلی بحث شد. ما برای اینکه بتوانیم طیف وسیعی از مخاطبان را جذب کنیم، مسأله پارتنرسازی را اجرا و مجری را انتخاب کردیم که همکاری خوب این مجریها موقعیتهای مختلف برنامه را به صورت شیرین به مخاطب جلوه دهد. ما برای مجری همراه ایمان قیاسی، چند گزینه موجود را بررسی و در نهایت با مشورت مسئولان شبکه سه سیما، یوسف تیموری را برگزیدیم. این دو مجری برنامه تاکنون بسیار همراه و پرانگیزه بودهاند. باید گفت در روزگاری که تا اندازهای شرایط به جهت مسائل اقتصادی و اجتماعی سخت میگذرد، به نظرم وظیفه برنامهسازان در حوزه رسانه مهیا کردن حال خوب برای مردم است. همه همکاران در رسانه تمام تلاش خود را برای حال خوب برای مردم انجام میدهند. باید از برنامهسازان و فکرهای خلاق و جوان حمایت کرد که این دسته از جوانان میتوانند روحی تازه به تلویزیون بدمند. از ابتدا تمام تلاش ما این بود که ریتم برنامه تند باشد، مخاطب امروز با توجه به فضای رسانهای که در حال حاضر وجود دارد، کشش ریتم کند را ندارد و این کار ما را به عنوان برنامهساز سخت میکند و باید شکل کارگردانی به طوری پیش برود که مخاطب را با برنامه همراه کند. وی که تجربه کار در برنامه «ماه عسل» را هم دارد، در این باره بیان کرد: ماهعسل همان طور که در مخاطب تاثیر گذار بوده برای من هم اثر گذار بوده است و من با این برنامه بزرگ شدم. تجربه تفاوت آدمها را رقم میزند و سعی کردم بعد از تجربه در برنامههای بزرگی مثل ماه عسل بزرگتر و تاثیر گذارتر زندگی کنم. برنامه سازی در عین پیچیده بودن خیلی ساده است، همراه کردن مخاطب مسألهای است که طی این سالها سعی بر آموختن آن کردم.
قهرمانان واقعی
ایمان قیاسی، یکی از دو مجری برنامه قهرمان در گفتوگو با قابکوچک گفت: بههرحال تجربه اجرا در برنامه پرمخاطب «عصرجدید» باعث شده من خیلی با فضای اجرای «قهرمان» غریبه نباشم و فکر میکنم مخاطب قهرمان هم این حس را داشته باشد و خیلی سخت نیست بهجز اینکه فضا در قهرمان کاملا ورزشی و حرفهای برگزار میشود. شاید این موضوع یک مقدار اوایل برای من چالشی بود که هرچه جلو رفتیم آن بخش ورزشی درونم فعال شد و در این چند روز که فینال قهرمان را ضبط میکنیم خودم هم کاملا با هیجان شرکتکنندهها همراه هستم و در برخی مواقع حتی نفسم از این رقابت بند میآمد.
وی درباره اجرای برنامه قهرمان در کنار یوسف تیموری اظهار کرد: اجرا کنار یک بازیگر، سختیهای خاص خودش را دارد، چون شاید خیلی به قواعد اجرا پایبند نباشد اما کنار یوسف تیموری اصلا احساس خستگی نمیکنم. او آنقدر راحت و رها کارش را انجام میدهد و بهقدری حرفهای رفتار میکند که بهنظر بیشتر باعث دیدهشدن من شده و تلاش میکند برای مخاطب موضوع اجرا و بازیگر و... را جا بیندازد. بیشک یوسف تیموری برای قهرمان مخاطب آورده؛ مخاطبی که شاید در نگاه اول انتخابش تماشای قهرمان نباشد. خیلی از بچهها قهرمان را بهخاطر یوسف و داستانهای لاکی و چاخان خان و ... میبینند.وقتی یک زمان طولانی با شرکتکنندهها همراه میشویم و کنار آنها قرار میگیریم حس صمیمیت باعث میشود به درون تکتک این بچهها سفر کنیم و با مدل زندگی آنها آشنا شویم.بارها در برنامه به قهرمان واقعی اشاره کردم؛ بهنظرم تمام کسانی که بیادعا برای این سرزمین از جان، مال و جوانی خودشان میگذرند، قهرمان واقعی هستند؛ حالا در هر لباس و مقامی با هر لهجه و لباس و گویشی که هستند از پایینترین سطح اجتماعی تا بالاترین درجه اجتماعی فرقی نمیکند. ما قهرمانانی داریم که واقعا آدم به وجود آنها افتخار میکند و باید خدا را برای داشتن چنین قهرمانانی شکر کرد.
لزوم خودباوری به برنامهسازان جوان
محمدحسین سعادتی، تهیهکننده برنامه قهرمان در گفتوگو با قابکوچک گفت: این روزها شاهد برگزاری مسابقات فینال یا نهایی هستیم که در ۱۰ قسمت پخش میشود و همچنان در حال ضبط است. زمان و موانعی در این برنامه وجود دارند که حرف اصلی را میزنند. هرکسی که در زمان کمتر بتواند موانع بیشتری را پشتسر بگذارد، نشاندهنده توانمندی بیشتر اوست و میتواند در مراحل مختلف مسابقه موفق ظاهر شده و درنهایت قهرمان شود.یک نکته مهم که ما به آن توجه داریم، کیفیسازی در فرم و محتوای برنامه است؛ اینکه اگر تعداد قسمتها در طول هفته زیاد پخش شود، قاعدتا از کیفیت برنامه هم میکاهد.جای خوشحالی دارد که جوانان و نوجوانان زیادی به برنامه ما و موضوع ورزش علاقهمند شدهاند، حتی افرادی که در بازه سنی ۴۰ تا ۵۰ سال هستند، دوست داشتند که در برنامه شرکت و برای فصل بعد خودشان را آماده کنند. هدف قهرمان نیز همین بوده است که جوانان و نوجوانان زیادی را با ورزش درگیر و یک موج ورزشی در جامعه ایجاد کنیم. خوشبختانه افراد زیادی دوست دارند در برنامه شرکت کنند که در فصلهای آینده میسر خواهد شد.در مجموع موضوع استعدادیابی چند سالی است به برنامههای تلویزیونی ورود کرده و هر برنامهساز از نگاه خودش به این مسأله میپردازد. جذابیت این موضوع نیز بالاست. بهطور اساسی سوژه استعدادیابی از اهمیت ویژهای برخوردار است و قسمت جذابی از برنامهسازی محسوب میشود و مردم نیز به آن علاقهمند هستند.
«قهرمان»؛ برند مسابقات ورزشی
محبوبه رجبی - کارشناس
از جمله قالبهای محبوب مخاطبان برنامههای تلویزیونی در تمام دنیا، مسابقات و برنامههای ورزشی است که در انواع گوناگون رشتهها مشتاقان زیادی دارد. هر زمان که بحث رقابت و مسابقه پیش کشیده شود، اولین جرقه رشد و استعدادیابی شرکتکننده به ذهن میرسد. این برنامهها با خلق نشاط و سرزندگی و جذابیت ناب برای مخاطب، با محوریت مسابقه و رقابت، روحیه جنگندگی و تلاش برای رسیدن به نتیجه مطلوب را در فضایی سالم منتشر میکند. آرزوی هر ملتی، زندگی در جامعهای است که جوانانش در تلاش برای فراهم ساختن موقعیت بهتر در رسیدن به آرمان و موفقیت و افتخارآفرینی هستند. حالا برنامهای مهیج و مسابقهای پربیننده میتواند موجی از انگیزه، اشتیاق و پویایی را در چنین جامعهای به جریان بیندازد.
مسابقه؛ بخش تفکیکناشدنی شبکه جوان و ورزش
بینندگان شبکه سه سیما همواره به پخش برنامههای هیجانی و با انگیزه از ابتدای تأسیس تاکنون عادت کردهاند. سالها پیش که مسابقات «قویترین مردان ایران» روی آنتن این شبکه میرفت به دلیل خاص بودن رشته ورزشی شرکتکنندگانش، تافته جدابافتهای نسبت به مردم قلمداد شد و این نگاه، آسیبهای زیادی در سطح جامعه وارد کرد.یوسف تیموری و ایمان قیاسی به صورتی متفاوت و جذاب اجرای برنامه قهرمان را بهعهده دارند که با محوریت آمادگی جسمانی از افراد مختلف در سطح بینالمللی دعوت میکنند تا در این مسابقه شرکت کنند؛ قهرمان، مسابقهای تلویزیونی با محوریت مهارتی به دستور گروه اجتماعی شبکه سوم سیما تهیه و تولید شده است و رقابت بین نیرو، سرعت عمل و استقامت شرکتکنندگان از نکات کلیدی و خاص آن به حساب میآید و در واقع رقابتکنندگان با چنین شاخصههایی باید برای حضور در مسابقه آماده شوند و با یکدیگر به رقابت بپردازند. با ساخت این برنامه گمانهزنیهای زیادی با قیاس «عصر جدید» به وجود آمد. محمد پیوندی،کارگردان برنامه میگوید معیار و انتخاب بر اصل تلاش متقاضیانی است که توانمندی ورزشی دارند. این چالش جذاب برای افرادی که عضو تیمملی و قهرمانی کشورند در اصل یک جریان نو از نظر ورزشی در کشور بوده و برای بسیاری از قهرمانان کشور و آنها که در رشتههای مختلف عضو تیمملی هستند، چالشی است که تجربیات و تلاشهای خود را به منصه ظهور بکشانند و وجود نزدیکان شرکتکننده درحین انجام مسابقات، عامل مضاعف نشاط و امید در انجام مسابقات میشود. قهرمان، مسابقهای ورزشی و با برنامههای استعدادیابی ورزشی است که مخاطبان از نام برنامه میتوانند آن را دریابند. پس این برنامه مهارتمحور است.شرکتکنندگان و ورزشکاران بدنساز با هیکلهای خاص نیستند، بلکه مردم عادی، آتشنشانان، سنگنوردان و ورزشکاران رشتههای مختلف در این مسابقه شرکت میکنند. ازجمله عناصر مهم موفقیت یک برنامه، انتخاب مناسب مجری آن است، امری که سازندگان قهرمان به آن واقف بوده و دو مجری با دو سبک متفاوت برای اجرای آن انتخاب کردهاند؛ یکی جدی و دیگری با اجرایی آمیخته با کمدی که دل مخاطبان را به قنج بکشاند. از طرفی ارتباط صمیمانه مجریان به خصوص یوسف تیموری با شرکتکنندگان و حضور تماشاگران، رنگی از نشاط به مسابقه داده است. حضور ایمان قیاسی به عنوان مجری در قهرمان نشاندهنده بهرهگیری شبکه سه از تجربیات و استعدادهای جوان و کاربلد است.قهرمان یک برنامه با محوریت رقابت در زمینه آمادگی جسمانی است که در ایام عید نوروز روی آنتن شبکه سه رفت. استعدادهای ورزشی با حضور در این برنامه و پشت سر گذاشتن آیتمهای مختلف و دشوار، رقابتی دیدنی و پرهیجان را رقم میزنند. سومین تیزر قهرمان هم منتشر شد و مخاطب میداند با چه مسابقهای روبهروست. مهمترین چالش این مسابقه قیاس با عصرجدید است. در ذهن مخاطبان، قهرمان جایگزین عصرجدید است و انتظار از آن بالاست. این مسابقه پس از سه فصل تبدیل به برنامهای پرمخاطب شد و تقریبا از هر رده سنی به تماشای آن مینشینند.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد