معاون اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی

هوای تبریز بسیار ناسالم است

مراسم رونمایی از دستگاه سولفورزدایی از مازوت، تولید سوخت امولسیونی و دستگاه جداسازی روغن از پساب ساخت شرکت آذرانرژی تبریز با حضور مسئولین کشوری و استانی در تبریز، شهر اولین ها برگزارشد.
کد خبر: ۱۳۹۵۰۰۹

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: مدیر پژوهش و فناوری و رئیس کارگروه تحول و پیشرفت دانش بنیان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در این مراسم، گفت: امروز حذف گوگرد با استفاده از مواد شیمیایی و تولید نانوحباب آب و تزریق آن به ساختار سوخت مازوت و گازوئیل به وسیله این دستگاه امکان پذیر شد.

کاظم نژاد هدف این پروژه را کاهش میزان گوگرد در مازوت و گازوئیل دانست و افزود: این فناوری باعث می شود با حداکثر 10 الی 20 درصد آبی که در ساختار مازوت و گازوئیل قرار می گیرد، به صورت چشمگیری بهسوزی و کاهش آلایندگی حاصل از احتراق صورت پذیرد که این از مزایای سوخت امولسیونی است.

وی با اشاره به اینکه مازوت موجود در کشور دارای 3 الی 4 درصد گوگرد است، بیان کرد: حضور گوگرد در مازوت به دلیل تولید گازهای اکسید گوگردی می تواند هوا را آلوده کند و این پروژه قابلیت آن را دارد که تا 50 درصد میزان گوگرد در این سوخت ها را کاهش دهد.

کاهش آلایندگی، صرفه جویی در مصرف سوخت

رئیس کارگروه تحول و پیشرفت دانش بنیان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: تزریق نانوحباب های آب به ساختار سوخت و حضور آب در فرآیند احتراق باعث افزایش بازدهی احتراق و کاهش قابل توجه کربن مونوکسید، اکسیدهای ازت، گوگرد و آلایندگی سوخت می شود.

کاظم نژاد اضافه کرد: از سوی دیگر به همان میزان که آب وارد ساختار سوخت می شود، با حفظ ارزش حرارتی سوخت، کاهش مصرف سوخت را نیز خواهیم داشت که این یک شاخصه بسیار مهم است برای استفاده از سوخت در نیروگاهها یا سایر اماکنی است که از این سوخت به عنوان عامل تولید گرما استفاده می کنند.

کاظم نژاد با اشاره به امکان استفاده از این دستگاه در نیروگاه­ها، کشتی ها و سایر مواردی که از سوخت مازوت استفاده می کنند، ابراز امیدواری کرد تولید انبوه این دستگاه در اندازه های مختلف به زودی میسر شود تا صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش میزان آلایندگی را در پی داشته باشد.

وی در خصوص دستگاه جداسازی روغن از پساب پالایشگاه ها که در اثر نشت فرآورده ها و مواد خام نفتی  به داخل آب گردشی در پالایشگاه ها وارد می شود گفت: این دستگاه روغن موجود در پساب را به زیر  PPM 10 کاهش می دهد و آب را پس از این فرآیند قابل استفاده در حوزه کشاورزی می کند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به استفاده از دستگاه جداسازی روغن از پساب در کشورهای پیشرفته، اظهار کرد: این تجهیز در کشورهای پیشرفته، صنعتی و تجاری سازی شده است و قیمت بالایی نیز دارد، اما در ایران در سطح دانشگاهی و پژوهشی این کار انجام شده بود و این اولین باری است که ما وارد مرحله تجاری سازی این دستگاه می شویم.

photo_2023-01-18_23-32-45

سولفورزدایی از مازوت با راهکاری ارزانتر و ساده تر

رئیس هیئت مدیره شرکت آذرانرژی تبریز که موفق به ساخت دستگاه جداسازی روغن از پساب شده است، گفت: ما بیش از 3 دهه در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی سابقه فعالیت داریم و برای اکثر پتروشیمی های کشور، ساخت و طراحی تجهیزات فرآیندی که فناوری بالایی دارند را انجام داده ایم.

نظیری با اشاره به فعالیت حوزه تحقیق و توسعه این شرکت، اظهار کرد: این حوزه فعالیت های مختلفی داشته است که می توان به ابداع سینی های خاصی که در پالایشگاه های کشور مورد استفاده قرار گرفته و باعث افزایش ظرفیت و بهره وری شده است، اشاره کرد.

وی سولفور بالای سوخت مازوت استفاده شده در نیروگاههای کشور را یک مساله مهم و قابل توجه دانست و گفت: این سولفور متاسفانه وارد اتمسفر شده و در معرض استشمام مردم قرار می گیرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت آذرانرژی تبریز ادامه داد: سولفورزدایی از مازوت و گازوئیل معمولا نیازمند هزینه قابل توجه و زمانبندی طولانی است که در پالایشگاه اراک اجرای این طرح ۶ سال به درازا کشید و سرمایه گذاری زیادی نیز روی آن انجام شد.

نظیری با اشاره به اهمیت و فوریت سولفورزدایی از مازوت و گازوئیل، گفت: ما تلاش کردیم با یک راهکار بسیار ساده تر و روش ارزان قیمت تر بتوانیم این مشکل را حل کنیم و در این راستا سیستمی طراحی کرده ایم که اصطلاحا ODS به آن اتلاق می شود و در دنیا مطرح بوده و پژوهش های زیادی در دنیا در این خصوص انجام شده است.

وی اضافه کرد: ما روش ODS را با روش Cavitation Reactor ترکیب کردیم و توانستیم مازوت موجود در نفت کوره و پالایشگاهها را تا یک سوم کاهش دهیم و در ادامه نیز با تکمیل این طرح این مقدار بیشتر کاهش خواهد یافت.

رئیس هیئت مدیره شرکت آذرانرژی تبریز کاهش بیش از 60 درصدی سولفور در مازوت را بسیار تاثیر گذار در آلایندگی هوا دانسته و افزود: این طرح به صورت آزمایشی با سرمایه گذاری بخش تحقیق و توسعه شرکت آذر انرژی تبریز اجرا شده است و نتایج مطلوبی حاصل شده است.

نظیری در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد با کمک مسئولین استانی و کشوری این طرح به سرانجام رسیده و امکان اقدامی موثر در خصوص کاهش آلودگی هوا صورت گیرد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها